Kupovina nove Dacije

prethodna tema - sledeća tema

Capriolo

Nisam siguran da razumem. Rekao si "Ugovori prilikom rezervacije se prave na rok od 6 do 8 meseci."

Da danas odem sa namerom da kupim novog Sandera, ne bih potpisao ni "ugovor o prodaji", ni "predugovor o prodaji", već "ugovor o rezervaciji" ? I po tom ugovoru bih platio "šta" ? Kako zovu to što plaćam taj, prvi put ?

kiconix

Zovu kapara.
Placas prilikom narudzbine.
Mogu na kraju da ti uracunaju u cenu a mogu i da vrate novac.

Capriolo

Ali, reč "kapara" je po zakonu vezana samo za već zaključen ugovor o kupoprodaji. "Kapara" ne može da postoji čak ni po predugovoru.
A ne verujem da u današnje vreme (potpune neizvesnosti oko roka isporuke) prodavac hoće da u startu (mada mu plaćaš tu, nazovimo je - "kaparu") potpiše ugovor o kupoprodaji.
Znam da su se mnogi kupci (drugih brendova), nakon što su platili tu (nazovimo je "kaparu"), našli u situaciji da im vozilo nije isporučeno u roku koji im je obećan ( npr, uplatili ""kaparu" u junu, rekli dobićeš u oktobru, a sada im već govore da će kola biti proizvedena "najranije u februaru") i sada im prosto kažu - "ako vam ne odgovara taj rok, možete dobiti novac nazad", a ako im neko kaže: Ejj, pa ne možeš tako, probio si ugovoreni rok, ja ću kao kupac da raskinem ugovor tvojom kriviciom, a ti ćeš da mi vratiš dvostruku kaparu", onda im dileri prosto kažu: "pa, nismo zaključili ugovor o prodaji, već ste samo platili rezervaciju, pa nema ni vraćanaj dvostruke kapare".

Zato sam pitao - ako bih danas kupovao novi Sandero, šta pri plaćanju potpisujem? Kakav ugovor ( o prodaji, o rezervaciji, predugovor ... )? Jer od toga zavisi i da li sam ja kao kupac uopšte obezbedjen ili sam ostavljen na ledini.

Mare

Ovo što se ugovara sa auto kućom nije kapara nego avans. Baš iz razloga, jer - kaparom se obavezuju da će vraćati dupli iznos, a u skladu sa Zakonom o Obligacionim odnosima.
Prilikom rezervacije, uplaćuje se avans (ili akontacija). To se reguliše ugovorom i nije kapara.

Biće u novoj reviji Sat+ upravo članak o ovome.

kiconix

U martu potpisano isto ovo.
Pravnik nisam, meni je bilo bitno da ja ne budem ostecen.
Dobio kaparu ili auto, svejedno.
U mom slucaju je bilo 100000 din.
Ludilo je i tad uhvatilo maha, rok isporuke je bio 180 dana.
Pricam o Capturu.
Kakvo je stanje sa Dacijom, ne znam.
Ovo pisem jer je je ista auto kuca za Renault i Daciu.

miki-bgd

Jeste, ovo je iz marta. I to sam cekao 3 meseca vozilo koje je salon porucio jos u decembru (za sebe, ni za koga konkretno. Ovo je bitno jer ako vozilo nije vezano za kupca onda fabrika moze da pomera rok).

Capriolo

Da, čim sam ti video u ugovoru napisan "donji rok" od samo 30 dana, nisam imao dileme da je u pitanju već od ranije poručeno vozilo, za unapred neodredjenog kupca (tj. vozilo za lager), ili, što bi uglavnom rekli: "vozilo u dolasku". Jer, kada zaista poručuješ nova kola za tačno odredjenog kupca "iz proizvodnje", rokovi isporuke su uvek nešto duži. Ja sam, recimo, jedna kola kao kupac ugovorio samim krajem decembra 2019 (kad su već od strane uvoznika ka proizvodjaču otišle sve porudžbine za prethodnih 30 dana, pa sam se početkom januara (2020) predomislio i promenio konfiguraciju vozila (mogao sam to, jer se sve porudžbine ka proizvodjaču kod njih šalju samo jednom mesečno), početkom februara je diler preko uvoznika znao plan proizvodnje za februar (i kog tačno dana će kola biti proizvedena), kola su zaista i proizvedena onog dana februara koji je meni već bio poznat (taj dan sam dobio mail sa brojem šasije kola), a dobio sam kola početkom maja. No, tako je to bilo u normalno vreme, kada nisi imao probleme u lancu snabdevanja (već samo pandemiju, u začetku).

kiconix

Sve je isto kao i kod Mikija osim sto su Spanci sklepali Captura ranije pa je auto u Srbiji bio vec za 2 meseca.

Capriolo

Ja sam par puta do sada privatno i poslovno uzimao nova kola. Jednom sa lagera, jednom kola koja su bila već poručena za lager (,,u dolasku"), a ostatak je bio baš ,,iz proizvodnje" (zbog kombinacije opcija i/ili boje). Najkraći rok za tu kategoriju mi je bio 45 dana (500L), ostalo 60-70 dana (iz Evrope), a taj koji sam čekao preko 4 meseca, dolazio je brodom u Kopar, pa je zbog proglašenog vanrednog stanja najpre stajao oko dve nedelje u Dobanovcima čekajući carinjenje, a kako i zbog vanrednog stanja šalteri MUP-a nisu radili, pa mi ga je diler (registrovanog, sa tablicama) isporučio dva dana po ukidanju vanrednog stanja. Običan Sandero Stepway (bez TNG) me zaista potencijalno interesuje, ali, ne znam kako bih ga danas čekao onoliko koliko je gore neko napisao (otprilike, danas ako ga poručim, da budem srećan ako ga dobijem u junu 2022).
Deluje mi najbolje (za duševni mir) sačekati da ovo zlo i poremećaj sa isporukama malo prodje.

kiconix

Sto mu se opet svodi na cekanje.
:ne:

Capriolo

Slažem se da je to svakako samo čekanje. Ali, "brate", mnogo je, posebno u ova krajnje neizvesna vremena. 8 meseci je večnost. I svašta tu može da de desi. Jedno vreme sam "jurio focusa", proučio ga u sitna creva, bio par puta kod njih u salonu. Udjem jednom kod njih i vidim u salonu jedan prelep Focus, koji je opremom odudarao od onoga što se za lager uobičajeno poručuje. Pošto sam sa prodavcem tada već bio na ti, upitam ga koja je priča oko tog focusa.

Kaže, čovek ga poručio po svojim željama, nema šta nema na tim kolima, platio je avans, a nedelju dana pred stizanje kola je doživeo šlog, ostao valjda u komi ili sl, oni su pozvali čoveka i to saznali od porodice. Čekali su oko mesec dana, čovek je ostao nepokretan, porodica je imala svoje muke, nije im padalo na pamet da isplate kola koja im ne trebaju, i uvoznik ga je izložio u salon, da ga proda bilo kome ... Šta je bilo posle, ne znam. Jeste focus prodat, ali, ne znam da li je onom nepokretnom vraćen uplaćeni avans-odustanica.

Kada sam poručivao 500L, bili su mi živi i otac i majka. Majka je umrla par dana pre isporuke, a otac mesec dana posle. Niko od njih u ta kola nije ni seo.

Nikada, naravno, "ne znaš šta nosi dan, a šta nosi noć" i normalno je da svašta uvek može da se desi. Ali, to poslednje iskustvo sa kupovinom Japanca, kad me uhvatila pandemija i vanredno stanje, uneli su u mene takav strah kada je u pitanju bilo šta "buduće" i zaista šanse nema da bih danas avansirao bilo šta od novih kola, pa čekao "par meseci", da se to desi. A da , ne daj Bože, porodici ostavim samo potencijalni teret, kao onaj kupac focusa.

"Daće Bog", valjda će jednom novi Sandero biti dostupan po sistemu "plati i vozi". Možda i tada budem za njega zainteresovan. Danas svakako jesam i baš mi se dopada. Ali, "za godinu dana" (bar toliko će trebati da ovo zlo sa čipovima prodje ), ko zna  :) Možda mi se tada više bude dopadalo nešto drugo  :)

kiconix

Filozofije nikad dosta.
Ja sam vec napisao da je kupovina ovog stanje na lageru jedina sigurna opcija.
Da li toga jos ima i da li se uklapa u nase zelje, tu vec treba da bude kompromisa, ili sledi cekanje.
Na kraju krajeva, odes do Dacie, pa se raspitas

Capriolo

Bio sam ja do jednog dilera, pre oko mesec dana, pregledao lepo kola, sve se to meni dopalo, ali, kada sam se u nastavku raspitivao o "testnoj porodičnoj) vožnji" (baš tako sam rekao, jer mi je jako bitno i mišljenje porodice za privatna kola), dobio sam odgovor, otprilike (ne mogu baš citirati): "Imamo testno vozilo, ali su izvadjena zadnja sedišta".
Nisam razumeo da li je trajno preradjen, ali, ako je testna vožnja sa prodavcem (kod nekih nije nužno), jasno je da od "porodične vožnje" nema ništa. Neki brendovi su (kod nas) predusteljiviji (neko će ti dati kola i na dužu vožnju, pa i na vikend). Ili je do samih dilera.

Veterinar

Da, u Hit autu imaju Stepway, prepravljen u LKV. Bedak je ako im je to jedino (a očito jeste) test vozilo.

kiconix

Juce bio na servisu u Kompresoru, imaju test vozilo.
Ako ti nije cimanje svrati.