Merenje predjene kilometraze

prethodna tema - sledeća tema

Aleks

Pre neki dan resih da na auto putu sprovedem jedan eksperiment na koji su me naveli neki postovi iz teme http://www.daciaforum.in.rs/index.php?topic=2825.15 , smatrajuci da trebamo odvojiti teme koje se odnose na tacnost merenja brzine i tacnost merenja predjenih kilometara. Evo sta sam ja uradio: na naplatnoj rampi sam resetovao merac predjenih kilometara i krenuvsi aktivirao na gps-u opciju snimanja rute. Na predjenih 100km po cajgeru prekinuo sam snimanje rute i dobio sledeci rezultat:

Kao sto se vidi na slici, ispod grafikona brzina pise da sam za 57:13min. prosecnom brzinom od 102km/h, presao 97km.
Zanima me sta vi mislite gde nestase 3km?  :ne:

zac

Koja ti je dimenzija guma?  :wave:

Aleks


zac

Onda je verovatno greska cajgera 3%, ili kod nas GPS pravi greske, ali je to malo verovatno. Moze cajger da gresi i kad su gume nedovoljno napumpane, pa se realni obim gume smanjuje, a u ovom tvom slucaju i cajger pokazuje vecu kilometrazu od realne, sto se uklapa sa nesto "manjim"obimom toka. Ali u svakom slucaju greska od 3% je zanemarljiva. 

trivans

Citat: Aleks poslato 28.08.2011. - 13:39
Pre neki dan resih da na auto putu sprovedem jedan eksperiment na koji su me naveli neki postovi iz teme http://www.daciaforum.in.rs/index.php?topic=2825.15 , smatrajuci da trebamo odvojiti teme koje se odnose na tacnost merenja brzine i tacnost merenja predjenih kilometara. Evo sta sam ja uradio: na naplatnoj rampi sam resetovao merac predjenih kilometara i krenuvsi aktivirao na gps-u opciju snimanja rute. Na predjenih 100km po cajgeru prekinuo sam snimanje rute i dobio sledeci rezultat:

Kao sto se vidi na slici, ispod grafikona brzina pise da sam za 57:13min. prosecnom brzinom od 102km/h, presao 97km.
Zanima me sta vi mislite gde nestase 3km?  :ne:

Ja mislim da je to isto kao kad vozis 80 km/h, a na GPS-u pokazuje da je brzina 85 km/h i upozorava te da vozis prebrzo.

Aleks

@zac
Prednje gume napumpane na 2.0, a zadnje na 2.1bar. Provereno dan pre u Dunav centru, provereno znam da kod njih redovno bazdare manometre (mislim na 6 meseci).

zac

#6
Verovatno tu utice mnogo faktora, pitanje je i koliko obim guma varira od proizvodjaca do proizvodjaca (nova guma ima veci obim od gume koja je istrosena), utice i to da li se vozi po ravnom putu ili krivinama (spoljasnji tocak uvek prelazi veci put od unutrasnjeg), greska u komunikaciji senzora (brojaca obrtaja) i stvarnog broja obrtaja tocka, onda verovatno, teoretski, ima uticaja i temperatura sklopova za prenos (dilatacija delova na razlicitim temperaturama) i ko zna sta jos... i mislim da svi ti faktori ulaze u ovih 3%. Teorija i praksa se uvek pomalo razilaze.                                                                                                                                                                  A mozda i namerna "greska" proizvodjaca zbog zakona o ogranicenjima brzina.

Saša

Citat: trivans poslato 28.08.2011. - 14:41
Ja mislim da je to isto kao kad vozis 80 km/h, a na GPS-u pokazuje da je brzina 85 km/h i upozorava te da vozis prebrzo.
Zapravo je obrnuto. GPS pokazuje manju brzinu od one na cajgeru, u stvari GPS prikazuje tačnu brzinu.

Loganovac

Aleks, bravo za test!  :to:

Kao prvo, ništa na svetu nije apsolutno tačno, pa je jedino pitanje kolika je greška i da li je prihvatljiva ili ne.
Kilometar sat u kolima ne služi za ne znam koliko precizno merenje, uprkos tome što bismo mi to želeli. Možda je 3% prihvatljivo sa stanovišta proizvođača, odnosno kostruktora.
Kilometar sat u osnovi broji impulse sa pinjona, srazmerno brzini obrtanja diferencijala. Razlike u brzini obrtanja levog i desnog točka ne piju vodu, jer se ovo kompenzuje u diferencijalu i pređeni put je fakat uvek isti za isti broj obrtaja vratila diferencijala.
Sa električne strane posmatrano, teoretski je moguće da dođe do višestrukog brojanja jednog impulsa, pogotovo ako je brojač digitalni, a davač mehanički (kontakt, kao što i jeste u konkretnom slučaju). Međutim, sumnjam da je ovo slučaj, jer se to lako rešava primenom filtera, bilo hardverskih ili (još bolje) softverskih.
Pretpostavljam da je faktor skaliranja kilometar sata podešen tako da odgovara "osnovnoj" dimenziji pneumatika, 165/80/14. Ne znam da li se za svaki model menja kalibracija, ali razlika u nominalnom prečniku ovog točka i onog dimenzija 185/65/15 je svega 0,29%, što je zaista zanemarljivo.
Ako na ovo dodamo razliku nastalu trošenjem pneumatika od recimo 4mm po poluprečniku, dakle 8mm u prečniku što iznosi oko 0,98%, dolazimo do ukupne moguće greške od 1,27% za staru petnaesticu u odnosu na novu četrnaesticu.
Neka bude da je fabrički prihvatljiva greška merenja kilometraže 1%. Dođosmo do 2,27%.
Merenje pređenog puta GPS uređajem je znatno komplikovanije od jednostavnog određivanja pozicija početne i krajnje tačke putanje kretanja, i sprovodi se sabiranjem razlike izmerenih GPS pozicija u određenim vremenskim intrevalima, jer se vozilo ne mora nužno kretati pravolinijski. Dakle, ponavljam, nije u pitanju prosto određivanje razdaljine između početne i krajnje tačke, u čemu je GPS sa standardnom 10-metarskom preciznošću na nekih 100km fantastičan, već se ta nepreciznost ugrađuje u merenje svakog od ovih malih segmenata puta, pa ne mogu dati ni okvirnu procenu sa kolikom tačnošću je tvoj GPS izmerio pređeni put. Nije isključeno da greši čak i više od Dačijinog cajgera.
Jedino što mogu da preporučim je upoređivanje pokazivanja kilometar sata sa kilometarskim oznakama na auto putu, oni što su pravili (i plaćali svaki metar par desetina hiljada evra) znaju mnogo tačnije jer su koristili geometarske sprave nekoliko klasa preciznije od uređaja o kojima ovde pričamo.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Aleks

Citat: Loganovac poslato 28.08.2011. - 19:45
......Jedino što mogu da preporučim je upoređivanje pokazivanja kilometar sata sa kilometarskim oznakama na auto putu, oni što su pravili (i plaćali svaki metar par desetina hiljada evra) znaju mnogo tačnije jer su koristili geometarske sprave nekoliko klasa preciznije od uređaja o kojima ovde pričamo.
Dao si mi dobru ideju za sledeci test!   :to: :ziveli:

Zoran

#10
Aleks - čestitam za ideju ali kada kažeš da si vozio auto putem zar brzina nije trebala biti konstantna  a kod tebe 80 - 120 km/h. Da li je bilo zagušenja ili je tvoj stil vožnje takav ?
Sam svoj gazda - vazda.

Aleks

Na 80 je padala brzina kada bih usporio ispred nekog sporijeg ispred sebe jer je neko iza mene već započeo preticanje.
Na auto putu vozim 120 do 140km/h, a ovom prilikom sam vozio malo sporije jer sam vozio sestru na neki pregled u Bgd, pa nam je ova brzina zbog njenog stanja najviše odgovarala.

exPall

#12
Svaki cajger pomalo ( ili vise ) 'laze'. Obicno svi pokazuju nesto vecu brzinu od stvarne. Razlika u precniku tockova ( guma ) je po meni najbitnija. Ovo znam jer mi se razlikuju letnje i zimske gume a tacno tolko ( racunao sam ) i brzina. GPS pokazuje najtacnije predjeni put i brzinu ( dosta ga koristim, i gomilu softvera i karata uz to - recnomorske, topo, satelitske, krs i lom...). Oznake su dobra ideja, ponegde su netacne, ali je to ipak mozda najprihvatljiviji nacin provere - mislim na oznaku broja km pored puta ako ih nisu sve pocupali. Kod mene je razlika oko 6-7% ( sa originalnim gumama ).
PS. 'bolje znati istinu sa odredjenom tacnoscu nego traziti apsolutnu tacnost i ne saznati istinu nikad..."
"Svako je lud na svoj nacin!" rece djavo i sede u koprive...

Loganovac

Kad si već pomenuo, naglasio bih da merenje brzine nema mnogo veze sa merenjem pređenog puta, osim što se bazira na istim impulsima. Na merenje brzine presudno utiče baždarenje analognog sata koji bi trebalo da za određenu frekvenciju impulsa ostvari odgovarajući ugao otklona, dok se za merenje pređenog puta ovi impulsi jednostavno broje. Dakle za kilometražu broj impulsa a za brzinu njihova frekvencija.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

exPall

Apsolutno se slazem... Vise sam se bavio brzinom nego predjenim putem ali znam da se i on ne slaze sa ostalim nacinima merenja. Utiska sam da se brzina i put kod mene dosta slazu. Mada nisam preterano opterecen time, u pocetku me je zanimalo... kada sam uklavirio da skoro sva kola zabacuju ( manje il vise ) nisam vise fermao pojavu. Jedino kod promene guma ( sa letnje na zimsku - manji precnik ) sam sracunao kolko ce jos 'zabacuje',  cisto da znam...i eto.
"Svako je lud na svoj nacin!" rece djavo i sede u koprive...