Kočenje motorom

prethodna tema - sledeća tema

Deki

#90
Kako u ovoj, a i drugim, diskusijama počinje da se uočava izvesna, čini mi se, sve veća sklonost ka kamionima (izuzev Dajca),traktorima, motornim testerama i sl. praćena stručnim opservacijama pa bih zamolio, uz izvinjenje za  :offtopic:, da mi neko objasni:
U koji tip Dačija vozila se ugrađuje i u kakvoj je vezi sa njima taj uređaj vrlo asocijativnog naziva: retarder  :conf:
Svi smo mi deca. Jedina razlika je u našim igračkama.....

hobbista

Citat: hobbista poslato 21.07.2010. - 16:30
... Potpritisak koji može da se napravi u prvom taktu je oko 1 bar (ne znam tačan podatak, ali ću se potruditi da ga pribavim), dok se u drugom taktu sabija vazduh (ili mešavine) na, recimo 12 bara...
Citat: miroleca poslato 21.07.2010. - 17:44


Kada klip dostigne GMT na kraju drugog takta, on ne sabije vazduh na 12 bara, već poveća pritisak koji je postojao na kraju prvog takta u DMT 12x.


Skine se svećica, i postavi manometar, pa se izmeri pritisak. Razlika u merenju pritiska u varijanti bez gasa/pun gas će biti manja od 0,5 bara.

Ko ne veruje, neka prroba da izmeri, pa kaže rezultate. Ali, to izgleda nije činjenica.

Citat: miroleca poslato 21.07.2010. - 17:44
Ako budem morao i dalje da objašnjavam po ko zna koji put ovako banalne stvari, a da pri tome ne napredujemo u debati, onda razmišljam da se povučem potpuno iz ove teme.

Uostalom, i na Wikipediji je u nekoliko članaka objašnjeno da dizeli ne koče motorom jer vazduh neometano prolazi kroz motor (pritisak isti u usisnoj i izduvnoj grani), dok benzinci koče motorom jer je pritisak u usisnoj grani puno manji nego u izduvnoj. Zato se kod dizela konstruišu dodatni mehanizmi kako bi ventilirali u GMT (ukrali energiju vazduha i doveli motor u negativni energetski balans) ili stvarali pritisak u izduvnoj grani veći od atmosferskog. Stepen kompresije motora tu ne igra bitnu ulogu!

Stvarno vas molim da nastavimo raspravu imajući u vidu te činjenice, inače ova tema može slobodno pod LOCK.

:wave:



Ako se odnosilo na mene objašnjavanje banalnih stvari, onda sam, u stvari, ja suvišan u ovoj priči, pa ću se povući.
Pogotovo ako su to wiki činjenice!

Razne motore sam otvarao, radio, spremao za trke (sa pametnijima od kojih sam krao znanje), ali sada vidim da ti motori, u stvari, nikada nisu ni radili (ako uzmemo u obzir iznete činjenice)
:ne:  :wave:
Postao sam Kalif umesto Kalifa  :D

LeNgenda

Meni ovde nista nije banalno i molim vas sve da ne dozvolite da sujeta ubije dobru temu.

Ili cemo doveka da caskamo o nalepnicama i patosnicama.
Интелект не може да се глуми. То је ипак наш терен.

miroleca

@Hobbista

Druže, ti reče maločas da će podpritisak sa blizu -1bar (koliko je teoretski moguće) u DMT skočiti na +12bar u GMT, i da tu nema potiranja energije (kako sabrati -1 i +12 u dobiti nulu??). Ja sam te samo ispravio u činjenici da pritisak ne ide na +12bar već na 12x pritiska u DMT, i da tvoja konstatacija da se -1 ne može potreti sa +12 ne stoji. Nemoj da se odmah osećaš uvređenim  :to:.

Verovatno ste ovaj podpritisak manometrom merili tako što ste umesto jedne svećice nabacili manometar, a sa drugih skinuli struju i zaverglali. Zato i kažem, nemojte porediti merenja i konstatacije šta se dešava kada okrećete radilicu rukom ili verglate, jer to nisu uslovi u kojima inače kočima motorom. Zato vi i dobijate pola bara u minusu, a na onom youtube snimku Subaru ide na -0.75bar. Neki drugi motori idu i do -0.8bar, što je blizu maksimalnog vakuuma koji se može ostvariti u motoru. Što se motor brže vrti, gubljenje vakuuma i kompresije je sve beznačajnije, zbog nesavršenosti motora (zaptivanje). Kada bi sve u motoru savršeno dihtovalo, dobili bi iste vrednosti i kada bi se motor vrteo 0.01rpm kao i na 10.000rpm.

Bilo bi lepo kada bi nas prosvetlio neki inženjer koji je sve ovo prošao i u teoriji i u praksi. Probaću i ja da iskopam još materijala sa interneta, pa da malo osvežimo temu  :).

:wave:


Zoran

Tema me interesuje živo i baš bi rado pročitao neko štivo od nekog inžinjera kome je ovo sve u malom prstu.Samo iz prakse znam da bi rađe kočio sa dizelom nego sa benzincem.

                                                                                                                                                                                                        Zoran
Sam svoj gazda - vazda.

miroleca

#95
http://www.jakebrake.com/products/how-the-jake-brake-works.php

Ovde su ljudi koji proizvode "Jake brake" sisteme objasnili kako funkcioniše i šta se dešava u standardnim (nemodifikovanim) dizel motorima.

Samo jedna napomena. Kod benzinaca, odmah po otpuštanju gasa, za par desetinki nastaje max. vakuum u usisnoj grani (zatvara se klapna i klipovi "usisavaju vazduh" kroz zatvoren prolaz).
Kod dizela se turbina vrti velikom brzinom i zbog inercije još neko vreme stvara nadpritisak u usisnoj grani (doduše, ubrizgavanje prestaje momentalno, zato motor ne proizvodi više obr.momenat iako su cilindri pod pritiskom). Zato su u opisu prve sličice naveli da vazduh ulazi pod pritiskom u cilindar. Verovatno se misli na trenutak kada otpustimo gas, jer posle par sekundi pritisak se izjednačava sa atmosferskim.

Edit:
Iskopao sam na netu indikatorski dijagram benzinskog motora. Da li neko može pretpostaviti kako izgleda ciklus u cut-off režimu??


Zoran

Površina između I i IV je proporciuonalna negativnom radu ( kočenju) a površina između II i III je proporcionalna korisnom redu. Ali dalje pojma nemam.

                                                                                                                                                                                  Zoran
Sam svoj gazda - vazda.

miroleca

Bravo Zorane!!

Nego, vozio sam danas Fiat Cromu 1.9mjet 150KS, ultra lagana vožnja kroz naselje (drugom i trećom brzinom od 1.500 do 2.000rpm) i obratio pažnju koliko koči motorom. Ne koči uopšte kada pustim gas... Probao sam na 2.000rpm da pustim gas u trećoj, kao i da pritisnem kvačilo. Ako i postoji razlika u usporavanju, razlike su akademske.

Probam sledeću stvar. Ubrzam zatim do 4.000rpm, pustim gas i nos auta potone. Vozio sam taštu i majku u kolima, pa nisam mogao mnogo da se zanimam kočenjem motorom, ali ovo su preliminarni utisci. Uzeću ovih dana da probam niz Bubanj potok kako koči u dužim intervalima (ovo što sam danas probao možda ima veze sa pritiskom koji turbina stvara pre nego što pustim gas).

ppejic

Citat: Loganovac poslato 30.12.2009. - 22:32
Na to sam mislio kad sam pomenuo da se akaju sinhroni i lamela pri kočenju motorom. Ako voziš petom pa šaltuješ naniže sve do prve, četiri puta trošiš lamelu i sinhropne. A ako (najčešće) preskačeš pojedine stepene prenosa pa šaltaš npr. iz pete sa 70km/h u drugu (jer ćeš tada imati veoma efikasno kočenje motorom), onda jedeš lamelu i poprilično akaš sinhrone koji moraju da iskompenzuju veliku razliku u broju obrtaja vretena menjača (sa recimo 1800 na 4000 ob/min).
Sve je relativno, treba biti umeren i voziti po osećaju. Ko ga nema, može samo da nauči da vozi po šemi, odnosno kao robot...

Slazem se i dodao bih sledece.

Pri koecenju motorom, tako sto npr. rpi 60km/h ubacite iz 4. u 2. mora se nezno prilagoditi broj obraja, jer se u suprotnom napreze zupcasti kais.

Treba se staviti na papir sta je jeftinije za kocenje u gradu, da li paknovi i diskovi, ili lamela i sve sto ide uz nju, + naprezanje kaisa.

Veterinar

Najcesce kocim motorom tako sto u cetvrti stepen ubacim na 70-80 km/h, u treci na 50 i sl. Pri laganoj voznji, pri ubrzanju, na tim brzinama ubacujem u visi stepen. Verujem da ce uskoro doci i set kvacila i diskovi i paknovi na red za zamenu, ali jos ne osetim znake njihove istrosenosti. Uvek kocim motorom.

saša61beograd

Pod kočenjem motorom podrazumevam vožnju u odgovarajućem (nižem) stepenu prenosa na dugim nizbrdicama.Ili jednostavno oduzimanje gasa kad usporavam,bez šaltovanja naniže.Kad se zaustavljam,kočim,pred stajanje ubacim u ler.
Kompletan kočioni sistem, ( delovi koji se troše) košta manje od zamene kvačila,ili zamene nekog dela menjača.
Kočnice koče sva četiri točka i za to su pravljene i predimenzionisane.
Nije mi jasno zašto je zupčasti ugrožen kod kočenja motorom više nego kod ubrzavanja.Ugrožen je (teorijski) samo u trenutku kad iz ubrzavanja oduzmemo gas, ili obrnuto.Pa i on je zato pravljen i predimenzionisan.

Zoran

U manju brzinu ubacujem sa međugasom. Velike razlike recimo idem 60 km/h u 5.oj pa šaltam u 2.morate biti vještiji i cijeli postupak završiti a da vam obrtaji ne stignu opasti. Potroši se malo goriva a i sajle se ubrzano troše. Ako znate u šta se upuštate lamela i sinhroni vam mogu vječno trajati. Na dugim nizbrdicama obavezno kočite motorom.
   Vjerovatno ste čuli da su nekome otkazale kočnice baš na dugačkoj nizbrdici. Otkazale znači pregrijane do te mjere da više ne mogu kočiti. Šampion u tim pregrijavanjima je svskako Wartburg cvajtakt jer je on imao mogućnost da isključi totalno kočenje motorom pa su tako preopterećene kočnice brzo se pregrijavale.
Sam svoj gazda - vazda.

lovac

Ovo ubacivanja u manju brzinu sa međugasom ... liči mi na stare TAM-ove koje smo vozili u vojsci pre 40 godina. Tamo su uvek naglašavali da je međugas neophodan.

Ali - od tada su se menjači usavršili i sinhroni se ugrađuju u sva vozila, tako da međugas nije neophodan. Takav način menjanja brzine je ostao samo kao reliktna navika kod starih kamiondžija....

Zoran

...koja čuva cijelu transmisiju od trošenja. Ja planiram preći bar 400 000 km sa ovim autom a nebi bacao pare na lamele i sinhrone ako već imam znanje a uz to sam i stari kamiondžija koji je sa 10 godina parkiravao TAM a u rikverc koji je tata vozio u jednoj firmi.
   Sajlu za kvačilo sam već kupio jer će mi sigurno trebati.
Sam svoj gazda - vazda.

silent

Izvinjavam se što dižem ovoliko staru temu (zar je toliko prošlo...), ali pokušavam da zaobiđem moderaciju u ovoj temi, a sve u cilju razmene iskustava :)


Citat: Zoran poslato 04.06.2016. - 16:28
I kod mene ima poprilično uzbrdo - nizbrdo, sa sve prikolicom u brutu i do 1000 kg.
Nizbrdo ubacim u 2.gu i spuštam se sa 60 km/h na 4700 rpm.Bez da pipnem kočnicu.

Zoki, kralju  :respect:

Kako lamela izdržava ovo?