Tehnike korišćenja i odrzavanja klima uređaja

prethodna tema - sledeća tema

slavko_bgd

Neke klime znaju koja je temperatura napolju a neke ne. Moja nema pojma o tome.  :Smiley: "Tromost" motora leti pod klimom je normalno veća jer pritisak freona raste sa porastom temperature i to predstavlja otpor kompresoru, odn.motoru.

Ja bih sa vama da podelim nekoliko saveta koja sam dobio od čoveka koji dugo servisira klima-uređaje na automobilima. Ovo se odnosi na manuelne klime i sublimat je jednog našeg opuštenog razgovora.

Upotreba klime tokom letnjeg perioda:

- iako se klima (kompresor klime) aktivira tek kada motor proradi, obratiti pažnju da kada je motor tek startovan da se klima ne uključuje odmah nakon pokretanja motora, nego sačekati oko minut i onda uključiti AC. Za to vreme treba provetriti vozilo otvaranjem vrata ili prozora, to je generalno pravilo sa ili bez klime. Neće se ništa loše desiti sa klimom ako se uključi odmah ali nema efekta, samo se rasipa gorivo bez veze. Vozilo će se u prvim minutima brže izluftirati kroz velike otvore nego kroz vruće kanale za vazduh. Znači, radi se o zdravlju i komforu putnika;

- u vožnji, izbegavati aktiviranje klime na visokim obrtajima motora. Razlog je, kako kaže pomenuti, udari u kvačilu kompresora pri uključenju koji su utoliko veći što su obrtaji motora veći;

- pri korišćenju klima uređaja uopšte, neka generalna preporuka je da razlika temperature između klimatizovanog i spoljnog prostora ne bude veća od 15C. Razlog je mogući toplotni udar pri nagloj promeni temp. Kod manuelne klime je to gotovo nemoguće kontrolisati, dok većina automatskih klima u automobilu tokom rada upoređuje ove dve temperature. Znači, ako imate manuelnu klimu i tokom vožnje primetite da vam mrznu obrve-smanjite malo :D. Ozbiljno: ne preterivati sa hlađenjem kabine;

- po završetku vožnje, savet je da se pre gašenja motora klima isključi, ventilator uključi na najjače i ostavi nekoliko minuta da izduvava. Razlog je sušenje isparivača da bi se što je moguće više umanjio razvoj mikroba na njegovoj površini;

Zimi:

- nakon hladnog starta klimu ne uključivati u prvih nekoliko minuta rada motora, zavisno od spoljnog "minusa". Razlog: moguće zamrzavanje vlage na isparivaču i u ekstremnim slučajevima njegovo oštećenje, a i besmisleno je hladiti hladan prostor, zar ne?

- AC svakako treba koristiti zimi odnosno uključivati kompresor, iz razloga podmazivanja kompresora. Najbolje je imati naviku da kada se kabina ugreje toliko da treba da se smanji temperatura, stavite podešavač temp na 1/2 i uključite klimu na nekoliko minuta. Ili koliko treba da temperatura bude prijatna. Osim podmazivanja kompresora postiže se i eliminacija vlage iz vazduha kabine čije prisustvo je uvek veće zimi nego leti. Kada se klima isključi, veći deo kondenzata koji će se kondenzovati biće izbačen napolje, a s obzirom da ventilator i dalje duva topao vazduh (ugrejan radijator), za nekoliko minuta isparivač će se potpuno osušiti što je odlična prevencija stvaranju buđi i pojave neprijatnog karakterističnog mirisa.
-za zamagljivanje stakala najkritičnije je kišovito vreme i tada klimu treba obilato koristiti za odmagljivanje. Logično, kiša nikada ne pada kada je mraz i veliki minus, zar ne?

Recirkulacija kabinskog vazduha: kaže čovek da je uprkos nekim fabričkim uputstvima treba koristiti što je manje moguće. Kod najvećeg broja vozila vazduh prilikom recirkulacije se ne filtrira, već samo kruži kroz sistem. Najveći benefit recirkulacije jeste u situacijama kada ste prinuđeni da vozite u uslovima jako zagađenog spoljnog vazduha (npr. dim iz vozila ispred i sl.). Kabina se provetrava kroz ventilacioni sistem, po pravilu sa polen (kabinskim) filterom i tako je treba koristiti;

Ovo su preporuke za nas koji imamo manuelnu klimu. Automatske klime većinu ovih funkcija rade nezavisno od vozača, mereći temperaturu spolja i unutar vozila zajedno sa vlažnošću unutrašnjeg vazduha. Neupućeni vozači često imaju primedbe na rad automatske klime iako je uređaj apsolutno ispravan. Razlog je što automatska klima samo registruje 2 naredbe vozača: željena temperatura i gde da duva.

Održavanje klima-uređaja i vozila:

Spolja:
-obratiti pažnju na čistoću kondenzatora (hladnjak klime u motorskom prostoru) i povremeno oprati "saće" pod pritiskom, koliko je to moguće kroz prednje ventilacione otvore. Ako se vremenom saće toliko zaprlja da kondenzator ne može da pravilno hladi freon, prvi strada ventilator hladnjaka jer će biti uključen daleko češće i duže nego što je zaista potrebno;

Unutar vozila:
- izbegavati pušenje u vozilu. Katran iz duvanskog dima se može nahvatati i nalepiti po isparivaču, utoliko više što se češće aktivira recirkulacija. Već sam pomenuo da kod najvećeg broja vozila recirkulacija unutrašnjeg vazduha ne ide preko polen-filtera.
- redovno usisavati unutrašnjost vozila: kao i u slučaju duvanskog dima, previše prašine će svakako dospeti na isparivač, ovako ili onako, pre ili kasnije. Prašina u kombinaciji sa vlagom je idealna podloga za razvoj mikroorganizama;
- jednom godišnje, po pravilu pre zime, dezinfikovati AC. Savet je da ko ima mogućnosti to obavlja u specijalizovanim servisima iz razloga posedovanja specifične opreme i hemikalija. Ko ne može ili ne želi da ide u servis - tu "operaciju" može i mora da uradi samostalno. Daleko je veća razlika između "uraditi - ne uraditi" dezinfekciju u poređenju servis-samostalno. Razlog dezinfekcije je neminovno formiranje buđi i bakterija pri upotrebi klime (važi za klime i u objektima), koliko god se trudili da primenjujemo neke mere predostrožnosti. Važno je da se, kako kaže čovek, klima ne zapusti prvenstveno zbog sopstvenog zdravlja i komfora a i zbog nepotrebnih novčanih izdataka;

-ako je sistem ispravan, savet je da se jednom u 3 godine ili na svakih 60-70.000 km izvrši reciklaža freona, isušivanje sistema, vakuumiranje i ponovna dopuna sistema. Reciklažom freona specijalne mašine vrše separaciju eventualne vlage i starog kompresorskog ulja i dopunjuju novo ulje. Sve se radi u potpuno hermetizovanom okruženju. Ova operacija jeste relativno skupa u specijalizovanim servisima ali je ovo jedina preventiva kvarova kompresora i ispravnog rada sistema...


silent


Saputnik

Citat: vujanovgoran poslato 20.11.2013. - 00:10
@Loganovac
Ovo mi je drugi Logan 1,5dci. Kod prvog je klima radila stisnes dugme ona napravi skljoc i hladi  :lazy: , ali kod Logana II je isto to ali se posle izvesnog vremena (oko par minuta) na svakih 30-tak sekundi cuje nesto kao sigurnosni ventil (slicno kao kod kamiona kocioni sigurnosni ventil, samo tise), To nesto se cuje kod kompresora. Da li moze neko prosvetljenje toga  :ziveli:

Igorm slučaja, neko je juče postavio isto pitanje za Ford Fiestu na forum.hr, ovako je išla konverzacija:

Također zanima me kakav je to zvuk koji se stvara svakih cca 20-30 sekundi kad je klima uključena? Nekakvo krckanje kod motora, kao da nešto preskoči?

Trebala bi biti elektromagnetna spojka, koja ukljucuje kompresor.

Taj zvuk nisam čuo samo na svojoj Fiesti, čuje se i na drugima, tako da nije do mog. Zanimalo me čisto što je to, neki ljudi se šale da imam štakore hhh.

To je zvuk uključivanja klime, tj. elektromagnetskog kvačila. I čuje se svako malo, jer kompresor ne radi stalno, nego se pali po potrebi. To što ga neko čuje ili ne, ovisi o dosta faktora, kao što su izolacija, buka okolnog prometa, glasna muzika u autu itd...

trajce

Citat- u vožnji, izbegavati aktiviranje klime na visokim obrtajima motora. Razlog je, kako kaže pomenuti, udari u kvačilu kompresora pri uključenju koji su utoliko veći što su obrtaji motora veći;
O ovom sam razmisljao i trudim se da kad palim klimu u toku voznje oduzmem gas  :ne:

vujanovgoran

@Slavko_bgd  :to:  :aplause:

@saputnik Hvala, ali mi to onda ne deluje normalno da se kompresor klime stalno pali-gasi, na prethodnom Loganu to sigurno nije bio slucaj.

@Ivan91 Da li se to sa klimom desava i kod tebe?
Dizla je dizla
i opet dizla!!!

Ivan91

#65
Jako retko koristim klimu, ne volem je, al mislim da da, letos je samo kliktala on, off ak se dobro secam.

Keka

Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


wvojin

@ slavko_bgd
Sjajno!! Od velike pomoći za mene koji u prethodnom autu nisam imao klimu. :aplause:
Dacia Logan 2005, 1.4MPI + LPG,
Dacia Logan 2010, 1.5 dCi

Keka

Danas sam palio klimu. Subjektivno sam imao osecaj da slabo hladi. Uzmem termometar, stanem pored puta i merim. Napolju 28 C, unutra duva 8 C.

Ako gledam po onoj tabeli, sve je OK  :ne:
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


Boka

Posle mesec i po dana od intervecije , gde je zamenjena jedna gumica i sistem servisiran , klima radi sve ok.
Gasa ima koliko je ubacen, ponovo sve provereno onim naocarima i lampom. Klima fercera ekstra , ja zadovoljan.

Turbo

Mala dilemica.Auto je star 4 godine i klima nije do sad servisirana.
Sto se tice hladjenja ne pravim razliku u odnosu na proslu godinu a onih prethodnih se i ne secam.
Generalno klima radi i hladi.E sad da li tu nesto prckati i ici na servis(mozda zbog kompresorskog ulja) ili ne dirati nista.
Elem mislio sam oprati hladnjak sa onom prskalicom za vocke,pa me zanima da li treba koristiti neko sredstvo ili je dovoljna topla voda.

kiconix

Trebao bi na servis samo zbog ulja, mislim da ti prskalica nece pomoci a na pusku ni ne pomisljaj.

Keka

Ako je temperatura u referentnim tablicama, nista ne diraj.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


zac

Ulje u kompresoru se ne menja, osim kada se vakumira klima radi punjenja freona...

kiconix