Po novom zakonu o saobracaju, obavezna je upotreba svetala i danju i nocu. Pri ukljucenju svetala, displej na instrument-tabli se dimuje, pa je tokom dana tesko citljiv. Bez dimovanja nocu "bode oci".
Ovde mozete izneti predloge resenja ovog problema.
...opsano me nervira...
Nemam resenje, osim da ne gledam uopste u displej. Medjutim, imam povremeno potrebu i odmah popizdim.
Cekam da vidim sta kazu ostali, ali ja ne bih nista tu dirao, jednostavno bi se naviko, kao i kais sto vezujem... :(
Najjednostavnije i najjeftinije rešenje bi bilo ugradnja posebne instalacije za dnevno svetlo koja bi aktivirala samo dnevno svetlo.
S obzirom da se bez vecih prepravki u far ne može ubaciti posebna sijalica ili red LED (za ovo drugo nisam ni siguran da li po novom zakonu može da menja dnevno svetlo-koliko znam nije izričito zabranjeno), u svakom slučaju svaka fizička izmena bilo kog dela vozila mora da prodje homologaciju (ili atest, bem li ga kako se zove, a takva promena na faru se vidi) povezivanje bi trebalo izvesti sa kratkim svetlom i rešiti sa par releja i dioda da se navedena instalacija uključi po paljenju motora i isključi po gašenju istog ili pri paljenju svetala. Time bi se izbeglo čačkanje i sečenje instalacije u kabini automobila, a i radila bi samo prednja svetla, a ne i ostala svetla (pozicija, osvetljenje instrumenata i prekidača u kabini, dimovanje displeja...).
noviji reno-i imaju potenciometar osvjetljenja board computera.
trebalo bi tako nesto izmajstorisat za Daciu. ili opcija sa posebnim vodom za Day Light. :to:
Uz prednja, treba da rade i zadnja svetla, tj pozicije, a dimovanje je vezano na poziciju, tako da otpada varijanta samo prednjih preko releja, a to je i mnogo karabudzenja.
Sto rece Dario, jedino da se otvori tabla, vidi koji kontakt i kako regulise rad dioda za osvetljenje, pa tu negde na pola puta ubaciti potenciometar.
A kako ce se dimovati tabla za nocne uslove? Strpite se malo, Krle ce sigurno uraditi nesto po ovom pitanju.
Peja
Florida ima regulaciju osvetljenja instrument table.
DarioGTI
Citatnoviji reno-i imaju potenciometar osvjetljenja board computera.
Navedeni potenciometar reguliše intenzitet svetla instrumenata, a ne može da "daje kontru" dimmeru. I novi Megan III sa uključenom opcijom dnevnih svetala zatamni displej brzinomera i displej kompa kada se upali motor.
Keka
CitatUz prednja, treba da rade i zadnja svetla, tj pozicije,
Jbg, nisam bio na času, ali pogledao sam sad. :respect:
Međutim, bez sečenja se ne može.
Ovo tvrdim iz prostog razloga što sam se pre oko godinu dana zanosio mišlju (i još uvek se zanosim) da promenim boju displeja i pozadine instrument-table (vidi temu Plavi cajgeri u Styling & I.C.E.), nabavio potrebne LED, ali su me u nameri sprečili nedostatak kvalitetne folije, kvalitetne lemilice i narogušena žena posle 6-tog skidanja table i raznoraznih merenja, slikanja i analiza. Nažalost od septembra 2009. sam službeno odsutan u inostranstvu i ako ne računamo kratke odlaske kući (kada naravno nemam ni vremena, a ni obraza prema porodici da trošim vreme na budženje auta) ostajem do 2011.
Najgora stvar u svemu je što mi je maltene kompletna dokumentacija i ono što sam ustanovio kada sa tada vršio merenja, slike i sl. ostalo kući.
Sistem rada osvetljenja displeja je izveden preko LE dioda kojima se intenzitet svetlosti reguliše dimmerom (sklop) koji se nalazi na slici iz gore pomenute teme levo od dva otpornika koji regulišu napon za 2. i 3. par LED, a ispod navedenih LED. Koliko me sećanje služi, a i sa slike takt dimmera se prenosi na instalaciju LED preko tranzistora koji se nalazi u gornjem desnom uglu sklopa (dimmerom se takođe reguliše i rad osvetljenja cajgera, a on se nalazi na slici ispod crnog kontaktora).Napon na tablu se dovodi preko pinova crnog kontaktora i to
Pin 7 masa
Pin 9 + konstantan
Pin 10 + pri davanju kontakta
Pin 11 + sa osigurača F18 (pozicija)
Struja na osigurač F18 se dovodi paljenjem pozicije. Ukoliko se odvoji pin 11 od osigurača F18 i između stavi prekidač, tek po uključenju prekidača će doći do zatamnjenja displeja i problem rešen.
Po mome sećanju, a i koliko sam uspeo da proverim iz SM, koji srećom imam na računaru, pin 11 dovodi struju na tablu za zatamnjivanje displeja i osvetljenje brzinomera i obrtomera,
ali ovo bi moralo da se proveri u praksi i na stvarnoj tabli što nažalost nisam u mogućnosti da uradim. Negativna pojava ovakvog rešenja je da će u kabini svetleti svi prekidači sem cajgera.
Dalje unapređenje sistema bi bilo povezivanje kompletnog osvetljenja u kabini na prekidač, regulisanje paljenja svetala po startovanju motora, upozorenje da se po padu mraka upale svetla i sistem stavi van funkcije, da to sve odrađuje automatski itd itd...
Idejama nikad kraja. Već mi neke padaju na pamet, ali otom-potom gad uhvatim malo više vremena biće još postova i predloga. :nami:
Citat: Keka poslato 17.01.2010. - 16:54
Uz prednja, treba da rade i zadnja svetla, tj pozicije, a dimovanje je vezano na poziciju, tako da otpada varijanta samo prednjih preko releja...
Otkud ti ovo? Pa na automobilima sa fabrički ugrađenim dnevnim svetlima ne radi pozicija, niti bi moralo po Zakonu.
Citiram relevantni član ZOBS-a:
CitatČlan 77.
Danju, na motornom vozilu za vreme vožnje u saobraćaju na putu, moraju da
budu uključena kratka, odnosno dnevna svetla.
Noću, na motornom vozilu za vreme vožnje u saobraćaju na putu, moraju da
budu uključena duga svetla.
Vozač je dužan da umesto dugih svetala upotrebljava kratka:
1) kad pri mimoilaženju sa drugim vozilom oceni da svetlom svog vozila
zaslepljuje vozača vozila koje mu dolazi u susret, a uvek na odstojanju
manjem od 200 m,
2) ako ometa vozača ispred,
3) na putu osvetljenom uličnom rasvetom,
4) u tunelu,
5) ako ometa upravljača šinskog vozila ili plovila,
6) za vreme magle,
7) kada je vozilo zaustavljeno.
Odredbe st. 2. i 3. ovog člana ne odnose se na vozača vozila za koje ne
postoji obaveza ugradnje dugih svetala.
Znači, stoji varijanta sa releom za oborena svetla koji bi se automatski aktivirao kad proradi motor, jedina komplikacija je što bi moralo da se isključi kad se aktiviraju duga svetla (iz razumljivih razloga). Time bi bio rešen i problem dimovanja displeja, jer danju pozicija ne bi bila uključena, pa ne bi ni dolazilo do dimovanja.
Jeste, Loganovac, ali probaj da objasniš gospodi iz unutrašnjih organa zašto ti ne rade svetla (pozicije) pozadi, a napred rade :D
Nažakost
Član 78.
Poziciona svetla moraju biti uključena sve vreme kada je uključeno dugo,
odnosno kratko svetlo, odnosno svetlo za maglu.
Noću i danju u uslovima smanjene vidljivosti, na vozilu na putu moraju biti
uključena zadnja poziciona svetla.
Svetla, odnosno katadiopteri, za vreme vožnje ne smeju da budu zaklonjeni
niti zaprljani u meri da su neuočljivi za ostale učesnike u saobraćaju.
Nisam siguran samo da li je navedeni član i usvojen jer sam na netu našao samo predlog zakona. Ko ima izvornu (usvojenu) verziju neka javi.
U pravu ste :bonk:, sa našim zakonodavcem nisi nikad načisto. Izuješ se 50.000 EUR, kupiš neku SLKCDIXTurboJetIntercooler besnaru kojoj se (normalno) automatski pale dnevna svetla, ali da te ne bi :mojeovce: unutrašnji organi, moraš da strogo vodiš računa da po čl.78 upališ i poziciju! :ranting:
Danas sam video neki SLKCDIXTurboJetIntercooler Audi Axyz koji ima ona sexy LED dnevna svetla napred (rade), farovi mu ne rade, ali zato pozicija nazad (isto LED) radi!
Dnevna svetla podrazumevaju da je nazad ukljucena pozicija, a napred ili kratka svetla ili dnevna svetla.
CitatUz prednja, treba da rade i zadnja svetla, tj pozicije, a dimovanje je vezano na poziciju, tako da otpada varijanta samo prednjih preko releja...
Ovim sam hteo da kazem da kako god resili dnevna svetla, pozicija nazad mora biti ukljucena i dovesce do dimovanja displeja (preko vec pomenutog kontakta 11), osim ako se i za zadnju poziciju ne stave releji (znaci otpada
samo prednji).
Iskreno nije neki vitalan problem,bitnije je da soferka bude cista zadnje staklo i bocna prednja stakla,kao i farovi i stop svetla.
Slazete se.
CitatIskreno nije neki vitalan problem
Pa i nije da nije, nadispleju imaš dve najvažnije informacije koje ti trebaju u toku vožnje pored brzine i broja obrtaja motora-temperaturu motora i količinu goriva koje se po sunčanom danu uopšte ne vide.
Elem, kao što i obećah evo je šema
http://img689.imageshack.us/img689/446/semaosiguraci.jpg
Kratko objašnjenje:
Po startovanju motora signal sa alternatora uključuje releje 1, 2 i 3 čime preko prva dva premošćuje komandu za uključivanje svetala (209) i direktno šalje + na osigurače F9 i F10 (kratka svetla i signal na instrument tabli za upaljena svetla) i osigurače F18 i F19 (poziciono svetlo i osvetljenje instrumenata). Relej 3 praktično odvaja iz strujnog kruga sve potrošače u kabini (osvetljenje prekidača, UCH, instrument tabla :lux:) tako da svetle samo spoljna pozicija, osvetljenje tablica i osvetljenje u pregradi za sitnice (ovog poslednjeg nema na šemi).
Stavljanje sistema van funkcije može da se izvede na tri načina:
1. Gašenjem motora.
2. Isključenjem prekidača 1 (kada ne želimo funkciju dnevnog svetla).
3. Uključenjem pozicije na ručici stavlja se sklop automatski van funkcije jer + dolazi na relej 4 i prekida signal sa alternatora čime stavlja van funkcije releje 1, 2 i 3.
Vod koji dovodi napon na elektromagnet releja 4 može da se poveže ili sa vodom kratkih svetala pa bi se u tom slučaju sistem isključivao tek kada se uključe kratka svetla, ali je to po meni lošije rešenje jer u tom slučaju kada upalimo poziciju ne dešava se ništa (ne pali se osvetljenje prekidača itd jer sistem i dalje funkcioniše i drži uređaje van strujnog kruga preko releja 3). Primenjeno rešenje, da se sistem stavlja van funkcije paljenjem pozicije, ima nedostatak da prilikom paljenja pozicije na ručici se gase kratka svetla, ali s obzirom da će vozač poziciju uključiti najverovatnije onog momenta kada vidljivost u kabini opadne, trebalo bi i da primeti da mu ne rade kratka svetla (ujedno ne svetli ni signal kratkih svetala na instrument tabli).
Veoma bitna stvar je i da bazni osigurači zadržavaju svoju funkciju i nema potrebe za ugradnjom novih ili paralelnih (eventualno na vod sa alternatora da se postavi neki osetljiviji).
Ovo bi ukratko bio najjednostavniji način da se zadovolji zakon, a dnevno svetlo koliko-toliko kvalitetno automatizuje.
Sva sečenja na instalaciji se vrše u kabini oko kutije za osigurače i upotrebom muško-ženskih konektora postoji mogućnost da se to veoma kulturno odradi, a da se zadrži i mogućnost uklanjanja celog uređaja bez potrebe za novom sečom, izolovanjem i sl.
Sistem je izveden upotrebom releja, ali je moguće izvesti ga i upotrebom tranzistora (što ne preporučujem za relej 1, a bogami i 2 jer treba da provedu oko 10, odnosno, 5A, a to su struje koje traže ozbiljne tranzistore sa hlađenjem).
Sistem predstavlja idejno rešenje koje se može unapređivati ugradnjom npr u vod signala sa alternatora uređaja za zadršku startovanja od recimo nekoliko sekundi, zvučnog upozorenja da nisu aktivna kratka svetla (ako se izabere opcija isključivanja sistema paljenjem kratkih svetala, a ne pozicije) itd.
Ne mogu da obećam, ali ako uspem da iščačkam nešto postaviću šemu izrade štampane pločice, eventualno nekog usporivača aktiviranja ako uspem da prikupim potrebne podatke (jbg arhiva komponenti i programi za izradu št. ploča su mi ostali kući, a konekcija mi je preko mobilnog stika (u prevodu kada ispucam u toku meseca 3Gb brzina se ograničava na 56kbit/s, a košta me mesečno više nego ADSL priključak kući)
Ako neko ima neku ideju za unapređenje uređaja ili neki drugi način izvedbe bilo bi lepo da postavi.
PS: Pojačivač mislim da može da se izvede kao na http://free-st.t-com.hr/mamic/auto/ (jbg nemam literaturu, ali to je to), a napon može da se uzme i sa kutije osigurača sa kontakta E2, E14 ili E32 i tada će biti uslovljen davanjem kontakta.
Svaka čast na trudu! Na prvi pogled izgleda odlično, a zna se ko će iskontrolisati do detalja :hihi1:
Mislim da bi dobro bilo uvesti i unapređenja koja si naveo, i kao elegantno rešenje sve smestiti na pločicu koja bi na taj način postala Dacia standard i uveliko olakšala povezivanje u autu. Sistem je dosta glomazan i samo mogu da zamislim nekoliko relea, hrpu žica - ja to ne bih želeo u svom autu. Znači, elegancija i kvalitet rešenja kao i nenarušavanje urednosti instalacija su prioriteti.
:jea:
Mislim da ce taj koij ce "iskontrolisati do detalja" predloziti semu za dimovanje displeja, iskopanu sa rumunskog foruma, ali je elegantna.
Peja
CitatLoganovac
Sistem je dosta glomazan i samo mogu da zamislim nekoliko relea, hrpu žica - ja to ne bih želeo u svom autu.
Na šemi sve izgleda komplikovanije nego što u suštini jeste. Svi vodovi koji povezuju releje, a koji su na šemi najduži, su u suštini vodovi na pločici međutim morao sam tako da ih crtam zbog lakšeg shvatanja načina funkcionisanja. Pločica bi ako se lepo zapakuje bila veličine kutije cigareta, svi vodovi koji se seku (što preporučujem kod svih spojeva bez obzira na to da li ima ili nema potrebe-ogoliti žicu i nakalemiti novu žicu je najgore moguće rešenje) se nalaze u prostoru kod kutij za osigurače i kod nogu vozača. Ukupno sa pločice bi trebalo da izlazi 8 žica (4 ka kutiji za osigurače, 1 ka alternatoru (najduži), 1 ka snopu provodnika prema stubu volana i 2 prema ELPG-A kod nogu vozača) ukupne dužine oko 4m. Pločica bi mogla da se stavi u kućište koje može da se pričvrsti na nosač koji bi se kačio na šraf UCH i to je to. Nikakva kamara novih žica. :dobro:
Spojeve treba izvesti višepolnim konektorima tako da se ceo sistem za vrlo kratko vreme može staviti van upotrebe i instalacija vratiti na fabričko stanje.
U tom smislu sam i naveo "hrpu žica" - treba osmisliti sve opcije pa odraditi pločicu koja će se elegantno uklopiti u postojeće instalacije na vozilu, upravo da bi se izbegla navedena hrpa žica. :to:
Napomenuo bih samo da se predloženim projektom ne obrađuje samo dimovanje displeja već kompletna varijanta dnevnog svetla, pa bi i u temi koja se time bavi trebalo napisati nešto u tom smislu - možda ih na određenom mestu objedidniti... Uostalom, problematika dimovanja displeja pojavila se tek sa obavezom uključivanja svetala i po danu, zar ne?
Evo sta je Krle nasao. Dobra varijanta kada prodje garancija.
http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopic=83601&view=findpost&p=1735334
Peja
CitatLoganovac
...pa bi i u temi koja se time bavi trebalo napisati nešto u tom smislu - možda ih na određenom mestu objedidniti... Uostalom, problematika dimovanja displeja pojavila se tek sa obavezom uključivanja svetala i po danu, zar ne?
Od starta je trebalo da se prebaci tamo, ali sam ideju počeo da razvijam kao opciju isključenja dimmera pa se vremenom razvilo u ovo u šta se razvilo :too: jer je ispalo da se malim unapređenjem iste šeme dobija mnogo više.
Citatppejic
Evo sta je Krle nasao. Dobra varijanta kada prodje garancija.
http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopic=83601&view=findpost&p=1735334
Jeste da od rumunskog razumem samo šurubul-šraf i fara-bez, naučeno iz rumunskog SM, sa slika i šema se može shvatiti da lik želi da izvrši promošćavanje dimmera u instalaciji ploče table i to automatski u zavisnosti od stepena osvetljenja. Lično mislim da je prikazano rešenje lošije od samog fizičkog prekida napona na pinu 11 na instrument tabli iz sledećih razloga:
1. Za realizaciju zamisli potrebno je izvršiti lemljenje i izvlačenje provodnika iz instrument table- izvodljivo ali po meni nepotreban rizik jer se ubacivanjem istog uređaja sa šeme uz manje prepravke (da radi kontra) u provodnik napona na pin 11 (lakše se spaja i nastavlja žica nego spaljen vod na štampanoj ploči), koliko je mesto za lemljenje, ko nije rasklapao instrumente, može da uporedi sa slike ( LED su dimenzija 3,2x2,7 mm),
2. Dimmer radi i dok pozicija nije uključena (samo bržim taktom pa LED svetle sjajnije-pogledaj moj post od 18.01.). Ko se iole razume u elektroniku zna da se dimmer u kombinaciji sa LED koristi najčešće u situaciji kada se želi LED "poterati" da radi iznad njenih nominalnih vrednosti jačine struje. Navedeni uređaj premošćuje dimmer tako da se rizikuje da nominalno jača struja teče kontinuirano kroz LED što dovodi najčešće do crkavanja istih.Dakle serijski bi u liniju sa tranzisorom trebalo staviti otpornik koji bi sveo struju u nominalne granice. Takođe postoji problem kako bi se i sa ugrađenim otpornikom u mreži ponašale LED jer dimmer i dalje radi (premošćavanjem se ne isključuje), a u toj situaciji kada dimmer otvori svoj tranzistor imali bi smo praktično dva paralelno vezana otpornika (unutrašnji otpor tranzistora u jednom i otpor tranzistora i otpornika u mostu u drugom ogranku). Da li bi i koliko ovo poslednje imalo uticaja na životni vek LED zaista neznam, ali k,o što Čola reče "Ja tu nebi ništa dir,o".
Ipak nisi lepo razumeo rumunski. Nista ne izlazi iztable, sva elketronika i fototranzistor je unutra.
Peja
Nik, dobro razmišljanje! :to: Iz priložene šeme se ne može zaključiti da je po danu tranzistor dimera 100% u provodnom stanju, to bi se moglo zaključiti jedino snimanjem u toku rada. U tom smislu pitanje je koliko je korektno premošćavati tranzistor dimera spoljnim tranzistorom, jer je moguće da i po danu tranzistor nije 100% vremena u provodnom stanju. Međutim, za očekivati je da sve radi onako kako smo u početku i shvatili - danju je tranzistor dimera u provodnom stanju sve vreme (100% provodan - nema povorke impulsa na bazi već je sve vreme logička jedinica, odnosno visok napon), dok se sa uključenjem svetala umesto visokog napona na bazu dovodi povorka impulsa koja smanjuje relativno vreme koje tranzistor provodi u aktivnom stanju i time smanjuje srednji osvetljaj dioda.
Citatppejic
...Nista ne izlazi iztable, sva elketronika i fototranzistor je unutra
Znači još lemljenja na pločici (+ napon i masa)
CitatLoganovac
Međutim, za očekivati je da sve radi onako kako smo u početku i shvatili - danju je tranzistor dimera u provodnom stanju sve vreme (100% provodan - nema povorke impulsa na bazi već je sve vreme logička jedinica, odnosno visok napon), ..
Nažalost, za očekivati je da dimmer šalje takt i kada su svetla isključena, jer na samoj šemi nema posebne instalacije za premošćenje navedenog tranzistora već i po danu napon sa LED ide preko njega (jednostavno najjednostavnije ga je tako izvesti). Osnovna karakteristika dimmera je da ne može u potpunosti da propusti ravan signal (rad u dijapazonu 5-95% vremena slanja napona). Navedeno se može i posredno sa same šeme pretpostaviti jer na ulazu dolazni signal ima obeležene dve frekvencije.
U svakom slučaju sistem može da se uspešno odradi, ali po meni je prevelika z*********a. sa velikom verovatnoćom da se skrati životni vek LED.
Moje misljenje.
Pozadinsko osvetljenje table (LCD, brzinometar..) ima dva nivoa osvetljenosti, maksimalni i neki recimo 50%.
Kada bih Ja projektovao pozadinsko osvetljenje ove inst.table ja bi to uradio na sledeci nacin.
1. Stavio bih redni otpornik sa grupom LED za ukupni radni napon 12V - bas kao sto su i oni uradili
2. Otpornik bih proracunato tako da kada bi se ova grupa povezala direktona sa +12V na masu, kroz grupu redno vezanih LED i otpornika bi proticala nominalna deklarisana struja za maksimalni osvetljaj LED.
2. PWM regulacijom, zbog disipacije na tranzistoru, bih regulisao potrebne nivoe osvetljaja i to na sledeci nacin. Dutycucle 100% za maksimalni osvetljaj,i 50% za noćni osvetljaj (smanjeni).
Dok ne izmerim ne mogu tvrditi 100% da je tako, ali sam prilicno siguran.
Ako prethodno usvojima kao tacno (a ne vidim razlog da nije), kratkostapajanjem C-E PWM tranzistora nece se dogoditi crkavanje LED, vec max osvetljaj koji se i inace dogadja kada su svetla auta iskljucena. Zbog toga islim da ja ova semica koju su rumuni smislisli veoma izvodljiva.
Jedina mana ove semice je sto je svaki fotoelement veoma temepraturno zavistan u primeni gde je preciznost potrebna. Ovde to nije slucaj.
Mani licno ne smeta sto je osvetljaj displeja slabiji preko dana kada se ukljuce svetla, jer slabo gledam u isti. Ovu implementaciju cu izvrsiti SAMO AKO resim da menjam boju pozadinskog osvetljenja i to van garantnog roka.
Peja
:to:
Ma Pejo samo opušteno, ne kažem ja da ti nisi u pravu i da rumunsko rešenje ne valja.
Ono što ja hoću da kažem je da isuviše nepoznanica ima sve dok se ne izmeri da li LED na maksimumu rade sa taktom ili bez i kolika struja prolazi kroz LED kada je tranzistor za dimovanje otvoren (sa dimerom ili bez ovo je konstantna vrednost). Bez tih podataka se, po meni, ne sme pristupiti bilo kakvoj modifikaciji i ugradnji mosta, a i mi ovde mlatimo praznu slamu jer u startu ne baratamo potrebnim podacima.
Ja lično više ne razmatram uopšte problem zatamnjenja displeja odvojeno od sistema za automatsko dnevno svetlo u kom bi praktično nedostatak osvetljenja brzinomera i obrtomera i nedimovana svetlost displeja po padu mraka predstavljao vozaču signal da uključi svetla na prekidaču i samim tim omogući i uključenje dugih svetala..
Koristan link za one koji ne razumeju o čemu se radi: http://www.reuk.co.uk/LED-Dimmer-Circuit.htm