Zanimaju me tehnike korišćenja manuelnog klima uređaja.
Po pokretanju automobila - uključiti klimu, ventilator na maksimum... Tokom vožnje da li samnjujete temeraturu rashlađivanja (preko tastera za grejanje) ili povremeno uključujete i isključujete klimu.
Interesuje me da li je potrošnja goriva veća ako je vetilator na većem broju obrtaja, ili je to konstantno s obzirom da remen vrti kompresor konstantnom brzinom. Imam (subjektivni) utisak da je najhladnija ulazna rashladna temperatura kada je ventilator na 1.
Biću zahvalan na komentarima i vašim iskusvima.
Pozdrav - Momo
Meni je ventilator na početku vožnje na 3 a onda u toku vožnje na 2 jer na 1 duva tek toliko da se oseti da nije zagušljivo. Temperaturu regulišem okretanjem točkića na hladnije ili toplije. Kada je na crvenim tačkicama nema nikakvog efekta hlađenja (barem ja ne osećam) ali sve dok je na plavim se oseća razlika u hlađenju. Što se tiče potrošnje, nisam stručno potkovana da bih mogla da komentarešem a i nemam BC da bih mogla da proverim. Ali mi nekako dođe logično da veći broj obrtaja venitlatora samo brže ubacuje vazduh u kabinu (jer bi onda i zimi značilo da grejanje na većem broju obrtaja ventilatora povećava potrošnju) ali to će već potvrditi ili negirati oni koji se u to razumeju. Isto tako, otkrila sam da mi najviše odgovara (nabolje hladi) kada je smer duvanja okrenut na kombinaciju noge i šoferka.
Toliko o mojim utiscima. :ziveli:
Dobro bi bilo:
-uključivati i isključivati klimu na najnižim obrtajima motora (na leru).
-isključiti klimu 5-10 min pre gašenja motora i za to vreme produvati (osušiti) sistem.Ventilator na 1 ili 2.
-klima opterećuje motor mehanički i toplotno;"hladnjak" klime je ispred hladnjaka motora i sva toplota iz klime dodatno greje motor.Ne mislim da se treba odreći klime kad je ekstremno toplo,samo da se zna.
Čim pokrenem motor palim i klimu, na 4. Smer izduvavanja samo na instrument tabli, tako najbrže rashladi kabinu. Pravila nema, što duže putujem prekidač ide na stepen niže. Na kraju ostane na 1 da bi kompresor mogao da radi. Prekidač temperature nisam nikada dirao.
Kao što rekoh, pravila nema, svako rashladi kabinu kako mu odgovara. :wave:
Izbor temperature treba da bude skroz na hladno a ventilatorom regulisati hladjenje. U pitanju je mehanicka klima, kompresor radi i hladi uvek istom snagom.
Podešavanje temperature ne diram, stoji na maksimalno plavom dok ne zahladni napolju.
Sam rad klima uređaja regulišem brzinama ventilatora (obično stoji na 2, po dolasku u vruć auto 3 ili rijeđe 4, 1 samo kad dobro ohladi). Podešavanje smjera puhanja obično kombinujem noge/tijelo i šajba/noge.
Znači niko ne podešava temperaturu "prekidačem" za podešavanje temperature, osim mene? Stvarno ne razumem...
Prvo otvorim sve prozore i dobro izluftiram kabinu pa tek posle kilometar dva ukljucim klimu.
Tokic za regulaciju temp. uvek drzim do kraja na hladno. U pocetku ventilator drzim na 2 a kasnije kada se rashladi spustim na 1 pa opet po potrebi vratim na 2-ku.
Kada je mnogo vruce pa klima ne postizava ( :crazy:), zatvorim dovod vazduha spolja tako se vrti samo vazuduh u kabini. Medjutim tada treba povremeno provetravati kako bi obnovili kiseonik u kabini.
Ventilator na 3-ci i 4-ci koristim samo zimi za odmagljivanje ...
Jedne godine, na putu za Grcku, sam na Renou koristio automatsku klimu. Namestio sam temp. na 23C stepena sto je u ponoc kada sam krenuo bilo sasvim OK a posto je padala kisa dobro je doslo i za odmagljivanje. Dok nisam stigao na destinaciju nista nisam menjao, potpuno sam zaboravio na klimu. Kada sam sa 23C izasao iz kola na 39C umalo me slog nije strefio :bonk:
O takvim stvarima treba voditi racuna.
Inace ja klimu palim samo na otvorenom putu kada nemogu da drzim prozore otvorene. U gradu, na kratkim relacijama je uopste ne koristim. Vise volim vetar u kosi :hihi1:
Citat: Keka poslato 04.07.2012. - 14:06
Izbor temperature treba da bude skroz na hladno a ventilatorom regulisati hladjenje. U pitanju je mehanicka klima, kompresor radi i hladi uvek istom snagom.
Kratko i jasno.
+1
Zar se ukljucivanje klime ne preporucuje tek kada motor postigne radnu temperaturu, ili bar bude blizu? :ces:
Klimu palim odmah, na 4 duvanje, samo duvaljke na gore i ponekad onaj između nivo duvaljke/noge (na pola puta između toga) zatvaram vrata i otvaram gepek i stojim pored kola minut da se izbaci vreo vazduh iz kola....logično mi je da napred ubacuje vazduh i da najlakše onaj vreli izlazi kroz 5a vrata. Posle kretanja stavim da vrti vazduh u kabini i obavezno mora da bude podešeno da duva i na noge jer sam primetio da se brže ohladi (kao da uzima vazduh odozdo) i kada se ohladi kabina stavim na 2ku i namestim da se ubacuje spolja vazduh, tako nije previše ledeno i sasvim je prijatno.
Inače sam primetio da klima na početku brže ohladi ako je malo veći br obrtaja....tj držim ga na leru na oko 2500 dok ne krenem za minut i posle šaltam na 3000.
Kada sam na nekom dužem putu namestim da duva na šoferku samo i na 1, jer kad vozim preko 130 vazduh se skoro sam ubacuje u kabinu i dovoljno je na 1cu i ne boli glava posle.
Ako je previše hladno otvorim za 4-5cm prozor i tako izjednaćim temperaturu i dobijem malo i provetravanje i ne moram da diram prekidač za regulaciju temperature.
Klimu obavezno gasim pre gašenja motora (čuo nekad od nekoga da ne valja).
Filter čistim na svakih nedelju dana, a menjam ga na 6 meseci...zima leto. Isto tako u filter ubacim malo osveživača (gumena jelkica) i to uradim tako što iseckam na sitne komade od po 1-2cm i uglavim između nabora filtera celom dužinom.
Provetravanje posle gašenja klime radim samo kad je ugasim, a nastavljam putovanje.
@Aleks
Nisam to čuo i nešto mi nema logike, motor se nesme samo turirati kada je hladan, a malo opterećenje ne bi trebalo da mu smeta kada nije zagrejan....isto tako kada se pali klima motor je već na nekoj "dozvoljenoj" temperaturi jer je napolju pakao od 60ak stepeni na asfaltu. Tako da mislim da ne smeta.
Od servisera sam dobio savet jedino da se pali na sto manjim obrtajima i da se pre parkiranja nesto ranije ugasi i pusti da osusi isparivac zbog bakterija. Mnogi grese kada pre preticanja ugase klimu ne bi li motor bolje povukao, a kad zavrse pod punim gasom je ponovo upale...Desavalo mi se da u gradu, na kreni/stani, se poveca temp.motora, tada samo vratim duvanje na 1 i ubrzo se sve regulise
Sve su te to dobro savetovali.Jedino što temp.motora nema veze sa brzinom ventilatora kabine.Kad digne na šestu crticu temp. motora i uključi drugu brzinu ventilatora hladnjaka,prava stvar je da povećaš obrtaje motora da vodena pumpa brže proradi.
Citat: hibernacija poslato 04.07.2012. - 19:52
....Mnogi grese kada pre preticanja ugase klimu ne bi li motor bolje povukao, a kad zavrse pod punim gasom je ponovo upale..
Da li ima neko ko zna da li to stvarno smeta kompresoru? Meni je tu nešto nelogično, a jedino ako nema neke veeelike razlike u konstrukciji kompresora (osim kvačila) automatske klime i manuelne, ne pije mi vodu. Kako onda automatska klima može da se pali i gasi stalno kada se stavi da održava neku određenu temperaturu? Jedino što mi pada na pamet da je možda zbog kaiša...
P.S.
Meni je gori ovaj moj slučaj....kada upalim auto ponovo posle kraćeg stajanja (zagrejan motor) dešava se da tri puta gasi i pali kompresor jer padaju obrtaji i zato nekad palim klimu na 2000 obrtaja. Mislim da stalno gašenje i paljenje više smeta kompresoru nego obrtaji.
Citat: DrJekyll poslato 05.07.2012. - 06:22
Da li ima neko ko zna da li to stvarno smeta kompresoru?
Trči sprint i zamisli da ti u punoj brzini neko odjednom stavi ranac od 20-25 kg na leđa, odma' će kolena da ti "klecnu"!
E tako je motoru kad ti na višim obrtajima ili pri većoj brzini (mislim pod malo opterećenijim motorom) uključiš klimu.
Mislim da si pogrešno shvatio ovu preporuku - nije poenta u opterećenju motora, za njega je to smešno malo opterećenje, već u forsiranju kompresora "na suvo", dok još freon i ulje nisu procirkulisali, kao i samog kvačila kompresora. Recimo kao kad bi motor palio sa 5000 obrtaja...
Definitirvno nam ovde treba mišljenje nekog ko zna više detalja o klima sistemima u automobilima. U kućnim split klimama postoje presostati niskog i visokog pritiska koji isključuju kompresor bez obzira da li je dostignuta zadata temperatura, kao zaštita. Ne znam da li ovo postoji i u auto klimama, ali da li beše neko reče kako mu se kompresor isključuje u vožnji? :ces: Nema mnogo logike da kompresor damfuje li damfuje, pogotovo što nikako ne može da bude ista rashladna snaga u zavisnosti od izmenjivanja toplote na isparivaču u kabini (ovo zavisi od brzine ventilatora i temperature u kabini) i na kondenzatoru (hladnjak na prednjoj strani vozila, gde izmenjivanje toplote opet zavisi od brzione strujanja i temperature spoljnjeg vazduha). 'Oću da kažem da pri nepovoljnim kombinacijama navedenih parametara mora da dođe do preopterećenja ili podopterećenja kompresora. U prvom slučaju bi morali da odrade zaštitni presostati, a u drugom se smanjuje rashladni kapacitet. Pa zbog čega se pri tropskim vrućinama čuje ono ROOOOAAARRRRRR iz kompresora, dok na "normalnim" prolećnim temperaturama od 20-25 stepeni toga nema? :ne:
Kažem, ovde nam treba ili ekspert ili Keka da malo progugla i razjasni nam misteriju... :whistling:
Paljenje i gašenje je normalan ciklus rada kompresora. Kompresor pravi pritisak dok ne dobije signal od presostata kada treba da prestane da radi, naravno kada pritisak opadne on se opet upali. Tako mi je bar objasnjeno u servisu.
(http://img207.imageshack.us/img207/1509/klimai.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/207/klimai.jpg/)
Citat: Loganovac poslato 05.07.2012. - 09:22
U kućnim split klimama postoje presostati niskog i visokog pritiska koji isključuju kompresor bez obzira da li je dostignuta zadata temperatura, kao zaštita. Ne znam da li ovo postoji i u auto klimama,
Postoji presostat, ne mozes upaliti klimu ako je gas iscureo, a u slucaju povecanog pritiska u sistemu iznad granice kompresor se gasi.
Citat: peras poslato 05.07.2012. - 11:44
Paljenje i gašenje je normalan ciklus rada kompresora. Kompresor pravi pritisak dok ne dobije signal od presostata kada treba da prestane da radi, naravno kada pritisak opadne on se opet upali. Tako mi je bar objasnjeno u servisu.
Ovo nije normalan rezim rada, bar ne u nasim vozilima.
Pored navedenih gasenja kompresora usled promena pritiska u sistemu van zadatih granica, ECU bi trebalo da gasi kompresor pri velikom opterecenju motora (pun gas). Da li je stvarno tako-ne znam. Jednom sam u leru uspeo da izazovem gasenje kompresora patosiranjem gasa, ali nisam ponavljao eksperiment. Isto tako, ECU bi trebao kad je klima ukljucena da drzi obrtaje na ~900, ali se (bar kod mene) to nekad desava, a nekad ne, i nisam uspeo da nadjem obrazac po kojem se ovo desava. Ranije su klime bile prepunjavane rashladnim sredstvom pa se culo gorepomenuto ROAR pri visokim temperaturama, a pri izuzetno visokim temperaturama dolazilo je i do povremenog gasenja kompresora. Pravilnim dozirajem rashladnog sredstva ROAR (mi) se izgubio, a temperature su po tablicama (mada imam subjektivni osecaj da slabije hladi). U svakom slucaju bolje to nego ROAR.
Zakljucak je: moze, a i ne mora bit'. Ako ste zadovoljni kako klima radi, ne cackajte mecku. Ako niste, pronadjite tablice temperature koju klima treba da izduvava u zavisnosti od temperature spoljasnjeg vazduha koje sam postovao, izmerite, pa utvrdite da li klima radi kako treba ili ne.
Edit: Mozda sam malo zardjao sa fizikom klima uredjaja i gresim, ali u kabinu na isparivac bi trebao da ide tecni freon visokog pritiska koji isparava, oduzima toplotu iz vazduha i prelazi u gasovito stanje, odlazi na kondenzator gde predaje toplotu spoljasnoj sredini i ponovo se kondenzuje, sto znaci da nesto u onoj shemi gore nije oznaceno kako treba.
Možda si malkice pohrđao, ali jbg naš si! :hihi:
Ide freon iz kondenzatora (notmalno) pod visokim pritiskom prema isparivaču, ali tu nailazi na ekspanzioni ventil koji ograničenjem protoka drastično smanjuje pritisak i time obara i temperaturu. Dakle, sve je dobro nacrtano i isparivač se zaista ne nalazi pod visokim pritiskom.
:ne: :bonk:
Iskreno rečeno nikad mi se na Loganu nije dešavalo da se kompresor sam isključuje u uslovima kako ja vozim. Ali mi se na službenom Berlingu, koji povremeno vozim, kompresor isključuju pri svakom malo većem opterećenju, pa čak i kad, na primer, krećem na semaforu. Npr. krenem i dok sam još u prvoj do nekih 3000 obrtaja on se isključi, pa kda krenem da prebacim u drugu on se uključi, pa se opet isključi kad ubrzavam u drugoj pa se isključi i ako ga malo nagazim u trećoj, itd, itd. Šta se u kompresoru dešava, to samo on zna, a u servisu su rekli da je to normalno.
Danas sam izvrsio kontrolu rada klima uredjaja.
Prvo da vidimo sta kaze tablica iz servisnog uputstva, koje su prihvatljive temperature vazduha koji izduvava klimatizacija u odnosu na spoljasnju temperaturu:
(http://s15.postimage.org/g8a7mmpuv/Klima_temperature.jpg) (http://postimage.org/image/g8a7mmpuv/)
Prvo sam izmerio spoljasnju temperaturu:
(http://s7.postimage.org/wm1n8dafr/SP_A0690.jpg) (http://postimage.org/image/wm1n8dafr/)
Potom sam ukljucio klimu, ventilator na maksimum, izduvavanje na centralne otvore, vazduh uzima spolja:
(http://s12.postimage.org/d21wj1jt5/SP_A0691.jpg) (http://postimage.org/image/d21wj1jt5/)
Na kraju sam izmerio temperaturu vazduha na centralnom otvoru:
(http://s17.postimage.org/8pctpedff/SP_A0693.jpg) (http://postimage.org/image/8pctpedff/)
Uklapa se u vrednosti po tablici. Ukljucivanje recirkulacije vazduha snizava temperaturu izduvanog vazduha za 5-10 stepeni u ovim uslovima.
Jesi li radio neki servis klime od 2004. godine ?
Jesam 2006 ili 2007 ako se dobro secam, kada je regulisana kolicina freona u sistemu (zalio sam se na ono ROAR).
Dakle, posle celodnevne vožnje po trpskim vrućinama mogu da potvrdim da se kompresor ipak isključuje s vremena na vreme, kao što sam i ranije pisao - islkjučuje ga jedan od presostata. Nisam primetio da li je uključenje u nekoj vezi sa brojem obrtaja motora...
Da li onda to znači da ona konstatacija da ne treba paliti klimu na većem broju obrtaja pada u vodu? Pošto se sve jedno u toku vožnje pali i gasi.
Još nekoliko saznanja o radu klime (uglavnom "rekla-kazala",nije moje lično iskustvo)ali možda tu ima nešto:
-Maksimum hlađenja je na 2. i 3.brzini ventilatora:na 4. je protok najveći,ali se vazduh ne rashladi dovoljno-veća količina vazduha,ali mu je temp.viša nego na 2 ili 3.Nisam testirao,ali ima neke logike.
-nova Tojota Korola:nakon puno sati vožnje auto-putem (put u Grčku,ekstremno toplo vreme) iz ventilacije je u kabinu krenulo nešto što liči na sneg(!).Posle kraćeg zaustavljanja sve je proradilo normalno.Vozač Tojote je kasnije dobio savet da klimu treba povremeno "odmoriti"(!?).
Hajde i jedno dodatno pitanje, da li i vama, nakon duze voznje, kada zaustavite auto, kondenzat kaplje na cev auspuha-lucni produzetak izduvne grane i cvrci voda prilikom isparavanja, dok se cev ne ohladi?
Racunam, nije dobro, voda na ugrejanu cev, korodirace mi cevka auspuha pre nego sto treba.
Svima kaplje na istom mestu, odvod je tu negde kod auspuha. Ako ne korodira od kise, nece ni od klime.
Hajde da jos neko izmeri temperature vazduha iz klime po ovim vrucinama po tablici.
imam mali termometar koji prvenstveno sluzi za merenje temperature zemljista ali kad nije u zemlji vrlo precizno meri i temperaturu vazduha. kada tu cevcicu gurnem u ventilacioni otvor, i upali klimu, pokazuje izmedju 6 i 8 stepeni. kada iskljucim klimu redovna ventilacija uduvava i do 35 stepeni kad je napolju vrelo.
@Keka - ja sam pre nekog vremena merio ali nisam fotografisao. Uradiću to kada budem imao priliku, nego samo jedna stvar, kako bi uslovi merenja bili sto približniji - posle koliko vremena nakon uključivanja klime se obavlja merenje ? Vidim da se u tabeli spominju i neki minuti...
I naravno, pretpostavljam da se merenje vrši u vozilu koje nije stajalo na suncu, znači čiji enterijer je na što približnijoj spoljnjoj temperaturi.
P.S. Corsa koju spominjah u postovima, čini mi se, brže i bolje ohladi kabinu nego moj Logan :ces:
Kada sam bio kod Zive (zbog onog ROAR), posle ponovnog punjenja, termometar je pokazivao 7 stepeni.
Mislim da je to neki marker.
Citat: VaskezNS poslato 10.07.2012. - 19:56
P.S. Corsa koju spominjah u postovima, čini mi se, brže i bolje ohladi kabinu nego moj Logan :ces:
:offtopic:
Ih Korsa. Logan je limuzina, bre, a Korsa, verovatno, nema cirkulaciju kroz hladnjak kabine. :zloca:
U mnogome zavisi i boja automobila, beli auto sa lakse ohladi od tamnih.
Koliko znam ispravan kompresor i adekvatno napunjen sistem trebalo bi u hladovini i sa rashladjenim enterijerom, na izduvu da ima od 5 - 7 oC
A da li se vama desava da kad iskljucite klimu vazduh postane nepodnosljivo vlazan i oseca se ne bas prijatan miris? Kod mene je to jako izrazeno.
To je normalna pojava kod svih klima uredjaja.
Citat: trajce poslato 10.07.2012. - 22:28
A da li se vama desava da kad iskljucite klimu vazduh postane nepodnosljivo vlazan i oseca se ne bas prijatan miris? Kod mene je to jako izrazeno.
Pokušaj da očistiš odlivni kanal kondenza pa vidi kako se onda oseća. Ja sam ga očistio pre neki dan i u njemu je bilo kojekakvog taloga i blata, očigledno truleža od biološkog materijala (lišća i sl.) koje je vremenom završilo zaglavljeno u njemu. Em što mi se kondenz prelivao kod nogu suvozača em što je i to sigurno fino vonjalo (kao kod ustajalalih bara i mulja). Kanal se nalazi iznad katalizatora i izgleda kao gumeni čep sa malom klapnom. Kada zadigneš klapnu videćeš da je kanal dovoljno širok da kažiprst može da se gurne u njega i lepo očisti. Naravno, ako nemaš filter klime i njega obavezno ugradi a što je već opisano kako se radi. I u tom prostoru gde on treba da bude (ispred isparivača klime) se nakupi kojekakvog bilološkog đubreta ako nemaš filter.
Imam filter klime, sve ventilacione kanale sam cistio vec dva puta. Kod suvozaca je sve cini mi se suvo. Probacu da sutra nadjem tu klapnu i gumeni cep. A miris je bas kao ustajala bara. :conf:
Citat: kiconix poslato 10.07.2012. - 20:08
Kada sam bio kod Zive (zbog onog ROAR), posle ponovnog punjenja, termometar je pokazivao 7 stepeni.
Mislim da je to neki marker.
Zavisi od spoljne temperature.
Pozdrav svima.
S obzirom da ova tema nije dugo otvarana, a ja nisam siguran gde drugde da postavim pitanje; trebaju mi neki odgovori od iskusnijih korisnika.
Posto nisam neki strucnjak za automehaniku i kako auto klima radi, a dolazi nam zima, imam par pitanja:
- dali zimi treba ukljucivati klimu (ono AC dugme) ili je dovoljno grejati kabinu samo preko ventilatora ?
- ako klima moze/sme da se ukljucuje, dali postoji neka donja granica spoljne temperature do kad sme da se ukljucuje, ii ne. Koliko znam, kod kucnih klima uredjaja, kazu da kad je temperature ispod 0, ne treba ukljucivati klimu. Dali to isto vazi i za kola ?
- dali, kad radi samo ventilator, toplota dolazi od motora ili ima i neki grejaci ?
- kako je zimi najbolje odmagliti (osusiti stakla u kolima) stakla prilikom startovanja auta ? Dali ukljuciti ventilator i klimu ili samo ventilator ? Na koju temperaturu postaviti regulator ? Na maximum ili negde na sredinu ?
- koliko rad klima uredjaja (zimi ili leti) utice na portosnju ? Dali leti trosi vise goriva nego zimi ?
Jos jednom, nemojte mi zameriti ako neka pitanja zvuce pocetnicki i mozda malo naivno, ali ja sam laik sto se tice ove teme, pa pokusavam da naucim ponesto.
Hvala svima, unapred na savetima i pomoci.
Pozdrav.
Klimu je preporučljivo paliti i zimi da bi freon radio u sistemu ,a i da ne bi došlo do zaribavanja kompresora,odmagljivanje je najbolje ako uključiš klimu i dugme za zatvaranje ulaza spoljašnjeg vazduha tj dugme za recirkulaciju.A što se spoljašnje temperature tiče kadje neki jak minus ne moraš ni daje pališ.Potrošnja goriva se penje od 0,5 do 1 l na pređenih 100km.Što opet zavisi iod stila vožnje.
Ivan je sve lepo rekao, ali da ne bude zabune, sto se tice zaribavanja kompresora...ne znaci da kompresor mora raditi svakodnevno u zimskom a i u letnjem periodu (u toku svake voznje), dovoljno ga je ukljuciti dva-tri puta mesecno na par minuta...tek da se ostvari cirkulacija freona i ulja kroz sistem (da se podmaze kompresor)..isto vazi i za kucne kompresore.. :wave:
Hvala na odgovorima.
Ja nisam razumeo, da li se kompresor klime pali i kada se uključi grejanje? Da li klima pritom greje?
Šta se dešava ako je napolju veliki minus, da li paliti i onda?
Da, kompresor moze da radi i u rezimu hladjenja i grejanja... sto se tice niskih temperatura, trebalo bi svaki kompresor da ima termo zastitu, tako da i ako je preveliki minus a vi ukljucite kompresor na dugme AC..on se nece ukljuciti ako je to za uredjaj nebezbedno . Tako je bar kod automatskih klima, a verovatno i ova manuelna ima zastitu kompresora.
Citat: silent poslato 18.11.2013. - 18:05
Ja nisam razumeo, da li se kompresor klime pali i kada se uključi grejanje? Da li klima pritom greje?
Ne. Pali se samo ako "klimu" (kompresor) ti uključiš na taster "AC", a "klima" uvek hladi, nikada ne greje. Uz to, klima isušuje vazduh pa je dobra za brzo odmagljivanje stakala, čak i u hladnijim danima.
Grejanje kabine je nezavisno od hlađenja i njega daje toplota iz sistema hlađenja motora (hlađenje motora nema nikakve veze sa "hlađenjem" od klime).
Nisam siguran, ali na prethodnom Loganu 1,5dci 2006god. sam video jedan kabl debljine olovke (ne razumem se u presek :whistling: ) koji se nalazio kod papuce gasa, ali blize rucici menjaca, tu su i cevi od klime, mislim da je bio crvene boje.U nekim skicama ventilatora i radijatora kabine ovde na forumu, sam video da postoji i elektricni grejac. Sve u svemu, zimi kada su minusi, upalim auto i kada upalim klimu, ne cuje se skljocanje, ali u roku 5-10 sekundi pocne da duva mlako i odledjuje soferku. Mozda ce neko ovo bolje objasniti, ali da deluje, deluje.
Da skratimo priču, AC klima u našim vozilima ne greje. Štaviše, hladi i dok je uključeno grejanje, čime zapravo isušujemo vazduh jer se vlaga iz njega kondenzuje na hladnim lamelama isparivača.
Taj princip je valjda na svim.. na Audiju jeste..nema razlike, klima uvek hladi, to jest isusuje vazduh.,..zato i odmagli brzo...nikada nisam ni cuo da neka auto klima ima dodatni grejac za grejanje... mislim da se uvek koristi toplota motora preko rashladne tecnosti i grejaca kabine.
Citat: žac poslato 18.11.2013. - 18:27
Da, kompresor moze da radi i u rezimu hladjenja i grejanja... sto se tice niskih temperatura, trebalo bi svaki kompresor da ima termo zastitu, tako da i ako je preveliki minus a vi ukljucite kompresor na dugme AC..on se nece ukljuciti ako je to za uredjaj nebezbedno . Tako je bar kod automatskih klima, a verovatno i ova manuelna ima zastitu kompresora.
Posle izjave iz prethodnog posta i ove citirane pitam se šta je pisac hteo da kaže? Posle ovakvih odgovora ljudi još manje znaju nego pre.
Rekao sam da AC klima u našim vozilima ne može da radi u modu grejanja. Grejanje se vrši isključivo zagrejanom tečnošću iz rashladnog sistema motora, dakle motoru se oduzima toplota za zagrevanje kabine, a njemu baš to i treba. iz tog razloga nema grejanja dok se motor ne zagreje. Sve teoretičare koji misle da bi neki elektro grejač mogao da zagreje kabinu molim da objasne odakle će ga napajati, za iole neki efekat bilo bi potrebna snaga jednaka snazi anlasera (svima je poznato koliko se može verglati do uginuća akumulatora). Dalje, za odmagljivanje stakala bez smrzavanja noseva najbolje je uključiti grejanje na maksimum i klimu zajedno - iz sistema će duvati zagrejan ali suv vazduh, prozori se odmagljuju za nekoliko sekundi. Ono što ne valja je činjenica da kondenzovana vlaga ostaje na lamelama isparivača, pa će posle isključivanja klime ponovo pod dejstvom forsiranog toka vazduha ispariti i ponovo donekle zamagliti staklo. Znači, odmereno i sa razumevanjem. Nisam praktikovao da u toku odmagljivanja zatvorim cirkulaciju unutar kabine, verovatno zbog loših iskustava sa tim modom u toku leta (neprijatni mirisi i magljenje stakala posle nekog vremena).
@Loganovac :jea:
Ovo sam sada potpuno skapirao :lazy: Thank you :aplause: :aplause: :aplause:
Loganovac. ne razumem sta nije jasno...rekao sam da kompresor moze da radi i ako pustis grejanje i bez grejanja...kakve veze ima ima kompresor da li si ti odvrnuo grejanje ili ne... i posle sam lepo napisao da bi trebalo svaki kompresor da ima termo zastitu, jer je pitanje bilo do koje spoljne temperature je bezbedno paliti kompresor a da se freon (isparivac) ne zaledi...
i ja lepo napisao da verovatno svaki ima termalnu zastitu od zamrzavanja...i ako je napolju toliko hladno da je nebezbedno ukljucivanje kompresora...mozes pritiskati AC do sutra...elektro kvacilo nece prespojiti kompresor u pogon...ne vidim cime sam ja zbunio citaoce??? :ne:
Citat: žac poslato 18.11.2013. - 18:27
Da, kompresor moze da radi i u rezimu hladjenja i grejanja...
Ovo je unelo zabunu - kompresor (kao takav) je samo u rezimu hladjenja. I kada ga pustis uz grejanje sa malog hladnjaka, on je i dalje u rezimu hladjenja :lazy:
Nisi bio precizan, pa neko moze da pomisli da moze da radi kao kucna (invertorska) klima :ne:
Mozda sam se lose izrazio, mislio sam da SVI znaju da grejanje ide od motora i da kompresor nema veze, (ON ne zna ) da li ste ukljucili grejanje ili ne...on uvek hladi i nema veze sa klapnom ili ventilom grejanja... u zavisnosti cime je automobil opremljen...kod nas je klapna. :wave:
Citat: žac poslato 19.11.2013. - 17:21
...kakve veze ima ima kompresor da li si ti odvrnuo grejanje ili ne... i posle sam lepo napisao da bi trebalo svaki kompresor da ima termo zastitu, jer je pitanje bilo do koje spoljne temperature je bezbedno paliti kompresor a da se freon (isparivac) ne zaledi...
Žac, prijatelju:
1) isparivač se ne nalazi napolju, na spoljnoj temperaturi, nego u kabini vozila.
2) samim tim još kako ima veze da li si odvrnuo grejanje ili ne.
Čak i zimi nema problema pustiti klimu u rad do nekih razumnih minusa, ako se ispoštuju gore date preporuke, odnosno ako se koristi za sušenje stakla. Tada je ono što se u radu hladi (isparivač) u kabini, u struji toplog vazduha, koji uprkos njegovim naporima da ga rashladi i dalje ostaje topao. S druge strane, kondenzator (ono što se zagreva) je napolju na ladovini, njegova temperatura j uvek veća od temperature okoline jer joj predaje energiju. Najveći problem je sami start kompresora na ekstremno niskim temperaturama, tipično ispod -10 stepeni upravo zbog problema sa podmazivanjem kompresora, ne zbog toga što će se freon zamrznuti već zbog problema sa rastvaranjem ulja u rashladnom fluidu.
Hobby, ne mora split klima da bude invertorska da bi i hladila i grejala. Režim rada određuju ventili koji menjaju tok rashladnog fluida. Razlika između "obične" i invertorske klime je ta što standardna klima radi sa kompresorom u ON-OFF režimu, odnosno kompresor se pali kad je potrebno hladiti, a po dostizanju nekog od uslova (dostignuta temperatura ili aktiviran neki od sigurnosnih presostata) on se isključuje. U invertorskim klimama brzina (a time i rashladni kapacitet) kompresora menja se
invertorom, baš kao i svakom drugom AC motoru. Na ovaj način upravlja se rashladnim kapacitetom da ne bi dolazilo do nepotrebnih startovanja kompresora - poznato je da kompresori ne vole startovanje, baš kao ni SUS motori.
:to:
@Loganovac
Ovo mi je drugi Logan 1,5dci. Kod prvog je klima radila stisnes dugme ona napravi skljoc i hladi :lazy: , ali kod Logana II je isto to ali se posle izvesnog vremena (oko par minuta) na svakih 30-tak sekundi cuje nesto kao sigurnosni ventil (slicno kao kod kamiona kocioni sigurnosni ventil, samo tise), To nesto se cuje kod kompresora. Da li moze neko prosvetljenje toga :ziveli:
Evo upalih klimu jutros, doduse prozori nisu bili zamagljeni pa nisam mogao da proverim efikasnost odmagljivanja, ali nisam primetio neki pad snage i tromost motora kao npr. leti kad su visoke temperature, a klima ukljucena. Da li je to zato sto nije bila opterecena visokom spoljnom temperaturom ili je klimi svejedno koliko ima stepeni napolju?
Kolko aj kontam pricu, nasi kompresori imaju dva stanja, iskljucen i ukljucen, tako da ako je ukljucen isto utice i leti i zimi
Neke klime znaju koja je temperatura napolju a neke ne. Moja nema pojma o tome. :Smiley: "Tromost" motora leti pod klimom je normalno veća jer pritisak freona raste sa porastom temperature i to predstavlja otpor kompresoru, odn.motoru.
Ja bih sa vama da podelim nekoliko saveta koja sam dobio od čoveka koji dugo servisira klima-uređaje na automobilima. Ovo se odnosi na manuelne klime i sublimat je jednog našeg opuštenog razgovora.
Upotreba klime tokom letnjeg perioda:
- iako se klima (kompresor klime) aktivira tek kada motor proradi, obratiti pažnju da kada je motor tek startovan da se klima ne uključuje odmah nakon pokretanja motora, nego sačekati oko minut i onda uključiti AC. Za to vreme treba provetriti vozilo otvaranjem vrata ili prozora, to je generalno pravilo sa ili bez klime. Neće se ništa loše desiti sa klimom ako se uključi odmah ali nema efekta, samo se rasipa gorivo bez veze. Vozilo će se u prvim minutima brže izluftirati kroz velike otvore nego kroz vruće kanale za vazduh. Znači, radi se o zdravlju i komforu putnika;
- u vožnji, izbegavati aktiviranje klime na visokim obrtajima motora. Razlog je, kako kaže pomenuti, udari u kvačilu kompresora pri uključenju koji su utoliko veći što su obrtaji motora veći;
- pri korišćenju klima uređaja uopšte, neka generalna preporuka je da razlika temperature između klimatizovanog i spoljnog prostora ne bude veća od 15C. Razlog je mogući toplotni udar pri nagloj promeni temp. Kod manuelne klime je to gotovo nemoguće kontrolisati, dok većina automatskih klima u automobilu tokom rada upoređuje ove dve temperature. Znači, ako imate manuelnu klimu i tokom vožnje primetite da vam mrznu obrve-smanjite malo :D. Ozbiljno: ne preterivati sa hlađenjem kabine;
- po završetku vožnje, savet je da se pre gašenja motora klima isključi, ventilator uključi na najjače i ostavi nekoliko minuta da izduvava. Razlog je sušenje isparivača da bi se što je moguće više umanjio razvoj mikroba na njegovoj površini;
Zimi:
- nakon hladnog starta klimu ne uključivati u prvih nekoliko minuta rada motora, zavisno od spoljnog "minusa". Razlog: moguće zamrzavanje vlage na isparivaču i u ekstremnim slučajevima njegovo oštećenje, a i besmisleno je hladiti hladan prostor, zar ne?
- AC svakako treba koristiti zimi odnosno uključivati kompresor, iz razloga podmazivanja kompresora. Najbolje je imati naviku da kada se kabina ugreje toliko da treba da se smanji temperatura, stavite podešavač temp na 1/2 i uključite klimu na nekoliko minuta. Ili koliko treba da temperatura bude prijatna. Osim podmazivanja kompresora postiže se i eliminacija vlage iz vazduha kabine čije prisustvo je uvek veće zimi nego leti. Kada se klima isključi, veći deo kondenzata koji će se kondenzovati biće izbačen napolje, a s obzirom da ventilator i dalje duva topao vazduh (ugrejan radijator), za nekoliko minuta isparivač će se potpuno osušiti što je odlična prevencija stvaranju buđi i pojave neprijatnog karakterističnog mirisa.
-za zamagljivanje stakala najkritičnije je kišovito vreme i tada klimu treba obilato koristiti za odmagljivanje. Logično, kiša nikada ne pada kada je mraz i veliki minus, zar ne?
Recirkulacija kabinskog vazduha: kaže čovek da je uprkos nekim fabričkim uputstvima treba koristiti što je manje moguće. Kod najvećeg broja vozila vazduh prilikom recirkulacije se ne filtrira, već samo kruži kroz sistem. Najveći benefit recirkulacije jeste u situacijama kada ste prinuđeni da vozite u uslovima jako zagađenog spoljnog vazduha (npr. dim iz vozila ispred i sl.). Kabina se provetrava kroz ventilacioni sistem, po pravilu sa polen (kabinskim) filterom i tako je treba koristiti;
Ovo su preporuke za nas koji imamo manuelnu klimu. Automatske klime većinu ovih funkcija rade nezavisno od vozača, mereći temperaturu spolja i unutar vozila zajedno sa vlažnošću unutrašnjeg vazduha. Neupućeni vozači često imaju primedbe na rad automatske klime iako je uređaj apsolutno ispravan. Razlog je što automatska klima samo registruje 2 naredbe vozača: željena temperatura i gde da duva.
Održavanje klima-uređaja i vozila:
Spolja:
-obratiti pažnju na čistoću kondenzatora (hladnjak klime u motorskom prostoru) i povremeno oprati "saće" pod pritiskom, koliko je to moguće kroz prednje ventilacione otvore. Ako se vremenom saće toliko zaprlja da kondenzator ne može da pravilno hladi freon, prvi strada ventilator hladnjaka jer će biti uključen daleko češće i duže nego što je zaista potrebno;
Unutar vozila:
- izbegavati pušenje u vozilu. Katran iz duvanskog dima se može nahvatati i nalepiti po isparivaču, utoliko više što se češće aktivira recirkulacija. Već sam pomenuo da kod najvećeg broja vozila recirkulacija unutrašnjeg vazduha ne ide preko polen-filtera.
- redovno usisavati unutrašnjost vozila: kao i u slučaju duvanskog dima, previše prašine će svakako dospeti na isparivač, ovako ili onako, pre ili kasnije. Prašina u kombinaciji sa vlagom je idealna podloga za razvoj mikroorganizama;
- jednom godišnje, po pravilu pre zime, dezinfikovati AC. Savet je da ko ima mogućnosti to obavlja u specijalizovanim servisima iz razloga posedovanja specifične opreme i hemikalija. Ko ne može ili ne želi da ide u servis - tu "operaciju" može i mora da uradi samostalno. Daleko je veća razlika između "uraditi - ne uraditi" dezinfekciju u poređenju servis-samostalno. Razlog dezinfekcije je neminovno formiranje buđi i bakterija pri upotrebi klime (važi za klime i u objektima), koliko god se trudili da primenjujemo neke mere predostrožnosti. Važno je da se, kako kaže čovek, klima ne zapusti prvenstveno zbog sopstvenog zdravlja i komfora a i zbog nepotrebnih novčanih izdataka;
-ako je sistem ispravan, savet je da se jednom u 3 godine ili na svakih 60-70.000 km izvrši reciklaža freona, isušivanje sistema, vakuumiranje i ponovna dopuna sistema. Reciklažom freona specijalne mašine vrše separaciju eventualne vlage i starog kompresorskog ulja i dopunjuju novo ulje. Sve se radi u potpuno hermetizovanom okruženju. Ova operacija jeste relativno skupa u specijalizovanim servisima ali je ovo jedina preventiva kvarova kompresora i ispravnog rada sistema...
Majstorski :to:
Citat: vujanovgoran poslato 20.11.2013. - 00:10
@Loganovac
Ovo mi je drugi Logan 1,5dci. Kod prvog je klima radila stisnes dugme ona napravi skljoc i hladi :lazy: , ali kod Logana II je isto to ali se posle izvesnog vremena (oko par minuta) na svakih 30-tak sekundi cuje nesto kao sigurnosni ventil (slicno kao kod kamiona kocioni sigurnosni ventil, samo tise), To nesto se cuje kod kompresora. Da li moze neko prosvetljenje toga :ziveli:
Igorm slučaja, neko je juče postavio isto pitanje za Ford Fiestu na forum.hr, ovako je išla konverzacija:
Također zanima me kakav je to zvuk koji se stvara svakih cca 20-30 sekundi kad je klima uključena? Nekakvo krckanje kod motora, kao da nešto preskoči?
Trebala bi biti elektromagnetna spojka, koja ukljucuje kompresor.
Taj zvuk nisam čuo samo na svojoj Fiesti, čuje se i na drugima, tako da nije do mog. Zanimalo me čisto što je to, neki ljudi se šale da imam štakore hhh.
To je zvuk uključivanja klime, tj. elektromagnetskog kvačila. I čuje se svako malo, jer kompresor ne radi stalno, nego se pali po potrebi. To što ga neko čuje ili ne, ovisi o dosta faktora, kao što su izolacija, buka okolnog prometa, glasna muzika u autu itd...
Citat- u vožnji, izbegavati aktiviranje klime na visokim obrtajima motora. Razlog je, kako kaže pomenuti, udari u kvačilu kompresora pri uključenju koji su utoliko veći što su obrtaji motora veći;
O ovom sam razmisljao i trudim se da kad palim klimu u toku voznje oduzmem gas :ne:
@Slavko_bgd :to: :aplause:
@saputnik Hvala, ali mi to onda ne deluje normalno da se kompresor klime stalno pali-gasi, na prethodnom Loganu to sigurno nije bio slucaj.
@Ivan91 Da li se to sa klimom desava i kod tebe?
Jako retko koristim klimu, ne volem je, al mislim da da, letos je samo kliktala on, off ak se dobro secam.
Prepunjena.
@ slavko_bgd
Sjajno!! Od velike pomoći za mene koji u prethodnom autu nisam imao klimu. :aplause:
Danas sam palio klimu. Subjektivno sam imao osecaj da slabo hladi. Uzmem termometar, stanem pored puta i merim. Napolju 28 C, unutra duva 8 C.
Ako gledam po onoj tabeli, sve je OK :ne:
Posle mesec i po dana od intervecije , gde je zamenjena jedna gumica i sistem servisiran , klima radi sve ok.
Gasa ima koliko je ubacen, ponovo sve provereno onim naocarima i lampom. Klima fercera ekstra , ja zadovoljan.
Mala dilemica.Auto je star 4 godine i klima nije do sad servisirana.
Sto se tice hladjenja ne pravim razliku u odnosu na proslu godinu a onih prethodnih se i ne secam.
Generalno klima radi i hladi.E sad da li tu nesto prckati i ici na servis(mozda zbog kompresorskog ulja) ili ne dirati nista.
Elem mislio sam oprati hladnjak sa onom prskalicom za vocke,pa me zanima da li treba koristiti neko sredstvo ili je dovoljna topla voda.
Trebao bi na servis samo zbog ulja, mislim da ti prskalica nece pomoci a na pusku ni ne pomisljaj.
Ako je temperatura u referentnim tablicama, nista ne diraj.
Ulje u kompresoru se ne menja, osim kada se vakumira klima radi punjenja freona...
A ha.
Mislim da ce ovu sezonu da prodje ovako a za sledecu ce vidimo.
Mora da nabavim neki termometar pa da vidimo sta kazu tablice.
Ulje je zivot kompresora ne temperatura.
Nadam se da ce biti ok do sledece godine.
Da, ali samo kada ga nema...a njemu koliko sam shvatio klima radi...hladi, znaci ima ulja.
I meni je na Octaviji hladila ali od 20ml ulja u sistemu bilo 6.
Mislim da 2000-3000 dinara kosta mnogo manje nego nov kompresor.
Ko voli nek izvoli.
Onda si imao curenje ili predhodni majstor nije dovoljno sipao...to je zatvoren sistem, kao motor od frizidera, i ako je hermeticki dobro zatvoren ne sme da gubi ulje...
Upravo zato, da li ste sigurni koliko ulja ima?
Da li i ovo ulje ima rok za zamenu :conf:
Mislim da nema rok...samo ako iscuri...
Ja ne znam, ako neko zna bilo bi lepo da se javi.
Ja licno radim servis na 2 godine.