Danas sam bio na tehničkom pregledu jer je mojem Loganu ovo već šesta registracija. Kod nas već nekoliko godina na tehničkom pregledu vrše kontrolu vrelišta kočione tekućine. Kako je ja još od kupovine nisam mijenjao, odlučio sam je sada promjeniti iako mi je danas čovek u stanici za tehnički pregled nije kontrolirao. Kad je vidio kako Logan dobro koči na valjcima više ništa nije pregledavao. :too:
Pošto mi je ovlašteni servis malo predaleko da samo zbog toga idem kod njih odlučio sam se za jednog lokalnog iskusnog majstora koji ima vakumski uređaj za zamjenu kočione tekućine. On kompletan sadržaj vakuumom isiše kroz sisice na kočionim cilindrima pazeći da u posudi stalno ima tekućine i da ne povuče zrak.
Još moram kupiti litru kvalitetne kočione tekućine koja zadovoljava specifikaciju DOT4 i na posao. Kad budem to radio nabacit ću koju sličicu.
Je li netko od vas to obavljao i kako se to radi u ostalim servisima?
Posto je ovo zemlja Srbija, verovatno rade pumpanjem i luftiranjem.
Ja moju kocionu tecnost jos nisam zamenio.
Ni ja. A ide vec 5ta godina...
Kočionu tečnost takođe treba menjati u propisanom vremenskom intervalu jer je ekstremno higroskopna, vezuje vodu iz vazduha, pa usled toga može da dođe do gubljenja njene osnovne karakteristike (nestišljivost) i do problema kada pri intenzivnom kočenju, usled velikog zagrevanja tarućih površina, može da dođe do ključanja kočione tečnosti, odnosno vode u njoj, čime se stvara vazdušni mehur.
U servisu sam zamenio kočiono ulje na 61200km. Definisano je da se zamena vrši na četiri godine ili 60000km ( na velikom servisu).
Kočiono ulje je Renault DOT 4 E.S.P. ( Iso Class 6, Renault Norme 03-50-006) kataloški broj 77 11 218 589. Proizvođač je Renault SAS 13-15 Qual Alphonse le Gallo, 92513 Bulogne-Billancourt Cedex, France. Fotografije pakovanja od 500 ml mogu postaviti večeras. Procedura u servisu uključuje i skidanje rezervoara za ulje, pranje i produvavanje-isušivanje istog.
U mojoj servisnoj knjizici navode 4 godine ili 90000 km kao servisni interval za zamenu kocione tecnosti.
Tačno . Izvinjavam se zbog greške.
E onda sam ja upravo između ta dva intervala, 5 godina i 83000 km. :ces:
Ne, ti kasniš sa zamenom, jer kad se kaže 4 godine ili 90.000km podrazumeva se onaj uslov koji se prvi ispuni, pogotovo što ulje u kočionom sistemu pojma nema koliko si kilometara prešao...
(http://img17.imageshack.us/img17/1640/picture189gt.th.jpg) (http://img17.imageshack.us/i/picture189gt.jpg/)
Danas sam prvi put promjenio kočionu tekićinu nakon 5 godina i 83 kkm.
Kupio sam Delphi DOT 4 i otišao kod majstora kojem bi dobre refernce trebali biti ovi silni pehari i medalje osvojene na raznim auto utrkama. :hihi1:
(http://j.imagehost.org/0792/DSC02125.jpg) (http://j.imagehost.org/view/0792/DSC02125)
(http://j.imagehost.org/0006/DSC02127.jpg) (http://j.imagehost.org/view/0006/DSC02127)
Kao što već rekoh on ima vakuumski uređaj kojim jednostavno redom odvije sisice na kočionim cilindrima i izvuče van staru tekućinu.
Za kompletnu zamjenu mu je trebalo nešto malo više od pola litre.
(http://j.imagehost.org/0350/DSC02126.jpg) (http://j.imagehost.org/view/0350/DSC02126)
Ovo na slici je bila zamjena na Opel Astri jer kod mene nije skidao točkove pa nisam ništa slikao.
:thanky:
Citat: Veterinar poslato 09.04.2010. - 18:04
U mojoj servisnoj knjizici navode 4 godine ili 90000 km kao servisni interval za zamenu kocione tecnosti.
Citirani tekst odnosio se na Logana (2006).U programu održavanja za Stepway (2009) piše da se kočiono ulje menja na 90000 ili tri godine. Nakon tri godine auto je prešao 30000 km i lično mislim da je rano za takvu zamenu.
Glavni razlog zamene kočione tečnosti je to što je higroskopna.Mala količina vode u njoj može u nekom slučaju da napravi mehur vodene pare,a tada, s obzirom da je para stišljiva, kočenja skoro nema,pedala propada.Drugi razlog može biti uticaj stare kočione tečnosti na vodove i gumice.
Svojevremeno je na Forumu bila korišćena fraza "rani svinje i ništa ne diraj".U skladu sa tim planiram zamenu kočione tečnosti,jednog dana...
Jednom sam gledao kako majstor pod česmom pere posudu za koč.tečnost iznutra,zatim je istrese i montira onako orošenu i mokru iznutra i kreće da je puni.Kakva god da je bila stara koč.tečnost bila je bolja od one nove koju je sipao u mokru posudu.Možda su majstori sada pametniji,a možda i nisu.
Postoji razlog za zamenu na 3 godine.
Zato i pise, 90k ili vremenski period, nemojte da sitnicarite za 300-400 didzi.
Ja je jos nisam menjao...auto 5. god. kupio sam je ali ne stizem da je zamenim, najverovatnije cu na prolece.
Nije problem u ceni kočione tečnosti.Problem je što ne umem sam,a izbegavam majstore (i doktore) kad god mogu.
Moj Logan je 6 meseci mlađi od Žacovog,kad on zameni i ja ću 6 meseci kasnije.
Sasa, da li imas ABS na autu?
Ne.
E onda sa zamenom kocione tecnosti nema problema, kada budem radio objasnicu sve uz slikoviti tutorijal. :nami:
Kakve veze ima postojanje ABS/a i kocione tecnosti ?
Malcice je komplikovanije ispustanje vazduha iz sistema.
Citat: žac poslato 19.09.2012. - 21:32
E onda sa zamenom kocione tecnosti nema problema, kada budem radio objasnicu sve uz slikoviti tutorijal. :nami:
Ok,čekam te.
Najbitnije je da sistem ne ostane bez tecnosti.
Dolazi vreme da se zameni kociona tecnost. Koliko bi trebalo kupiti? (Valjda je najbolje u Profaku.) Malo me buni sto su mi servisu prosli put naplatili 0.25l a ovde se spominje 0.5 sto pise i u onim uputstvima za servisere...
Ja sam kupio jos prosle godine 0.5l i mislim da toliko i treba, ali jos nisam menjao..planiram na prolece.
ide pola litra, dot4, izvucete sve iz posude, dospete do samog vrha, ispustate na svakom tocku po nekoliko puta, dolivajuci u posudu onoliko koliko izadje, ne sme da ostane prazna. na tockovima ispustati u malu plasticnu providnu flasicu presecenu na pola, tako se vidi kada se nijansa tecnosti promeni u boju nove koju ste sipali. trebace vam pomagac - ovo je posao za dvojicu ili nju i njega :)
i da, sisice se uvrcu na tockovima
Ja sam prosle godine menjao tecnost, kupio 2x 0,5 l i potrosio samo jednu flasicu. Auto ima ABS. Ispustio sam sav vazduh (uz pomoc segrta :)) i na tehnickom posle par meseci sve je bilo ok. Da li sa ABS-om treba negde posebno obratiti paznju?
Citat: roolet poslato 26.01.2013. - 13:07
izvucete sve iz posude, dospete do samog vrha, ispustate na svakom tocku po nekoliko puta, dolivajuci u posudu onoliko koliko izadje, ne sme da ostane prazna. na tockovima ispustati u malu plasticnu providnu flasicu presecenu na pola, tako se vidi kada se nijansa tecnosti promeni u boju nove koju ste sipali.
Ovo je prava procedura za zamenu kočionog ulja. :aplause:
Na ovom mestu moram da se osvrnem na činjenicu da su meni kod Žive "menjali kočiono ulje" u vreme velikog servisa tako što su skinuli rezervoar ulja, pri čemu se malo i prosulo, i jednostavno ga vratili na mesto i dopunili novim uljem, kakvo istakanje iz instalacije, kakvi bakrači! :agr:
Ovo je prava procedura ukoliko u instalaciji nema mehurica gasa.
A ako ima, sto sa sigurnoscu ne mozemo znati nikako, onda je ptrebna neka spreavica poput ove.
Da u sistemu ima vazduha zna se čim se dotakne kočnica!
Nisam za upotrebu vakuuma na sisicama kod cilindara na točkovima, u zavisnosti koliko je sisica otpuštena, koliko je navoj kvalitetan i čist i koliki je vakuum, može doći do pojave falš vazduha u cevi uređaja u vidu mehurića. Uostalom, bilo bi interesantno videti kako se u fabrici puni nova instalacija tečnošću, to bi moglo da da pravac...
Više puta sam imao prilike da pročitam uputstvo u kome kaže da se ulje jednostavno ispušta na sisicama kočionih cilindara a u rezervoaru drži na maksimumu. Naravno, u smislu očuvanja životne sredine, sisice bi trebalo dobro očistiti, navući providno plastično crevo i staro ulje sakupiti u odgovarajuću posudu.
Da, ja kad sam ispustao ulje tj. vazduh iz sistema, na sisici sam imao navuceno providno crevo pa sam tako kontrolisao imali jos uvek zarobljenog vazduha, a ujedno se tecnost skuplja u flasicu.
Pri zameni kočione tečnosti treba poštovati i redosled odzračivanja-ispuštanja ulja:
1.zadnji desni
2.prednji levi
3.zadnji levi
4.prednji desni
Kod vozila sa ABS-om kontakt obavezno isključiti, uraditi odzračivane-ispuštanje ulja, uraditi probnu vožnju sa nekolio uzastopnih kočenja (kako bi došlo do aktviranja ventila u sistemu), ponoviti postupak odzračivana - ispuštanja ulja.
:hall: :hall: :hall:
Citas mi misli! Planiram uskoro zamenu ulja u sopatvenoj reziji i bas sam se pitao da li treba obratiti paznju na redosled ispustanja ulja. Secam se da sam na Golfu mk1 odredjenim redosledom (ne secam se kojim) odzracivao sistem.
Jel' moze neka preporuka za proizvodjaca ulja?
Original Renault.
Posle 8 god i dalje kotrljam staru. Dok sam sa caletom vozio ladu samo smo dolivali ulje i povremeno ozracivali i to je tako islo preko 20 god. Moje misljenje je da kad se menja tecnost bilo bi dobro zameniti i gumice, sve o jednom trosku...
Pogrešno mišljenje.
Koliko se sećam, ulje se menja na 4 godine.
Svojevremeno sam pročitao na kantici od DOT4 ulja za kočnice, rok trajanja 1 godina od otvaranja kantice.
Prema servisnoj knjižici kočiona i rashladna tečnost se menjaju na 30.000km ili 3 godine (bar je tako kod mene).
Postoji i neki Wurth uređaj kojim se proverava da li je tečnost OK ili ne... sonda se spusti u posudu i indikator se pali crveno ili zeleno...
Danas sam zamenio kočionu tečnost.
Hteo sam da napravim sud pod pritiskom ali nisam našao odgovarajuci poklopac koji bi pasovao na sudu za kočionu tečnost.
Zato sam improvizovao sa starom unutrašnjom gumom od bicikla.
Presekao sam tamo gde je bila bušna. Jedan kraj, bliži ventilu, sam vezao u čvor a drugi natakao na sud i povezao bakarnom žicom, bolja bi bila nekakva šelna. Pre toga sam špricem izvukao šta sam mogao. U zadnjem delu je ostalo tečnosti pa sam mislio da će izaći bez problema.
Napumpao sam gumu od bicilka, ne mnogo, samo da nabije malo pritiska a zatim otvorio sisicu zadnjeg točka. Tečnost je lepo curela i zatvorio sam je kada je dobro istekla i postala bistra.
Mislio sam da će ići isto i sa levim zadnjim točkom isto. Dolio sam tečnost,išao sam do vrha da bi prelila u zdnje komore, i ispustio.
Tečnost je počela da curi bistra i zvrnuo sam sisicu. U sudu zatečnost u zadnjoj komori (prema zdnjem levom točku gde postoji i neka cevčica kao za odušak koja je zatopljena) je ostala stara tečnost tamnije boje.
Sa prednjim točkovima je sve prošlo super, dolivao sam pumpao i ispuštao.
Imam ABS i mislio sam da ću morati dodatno da ispuštam vazduh ali posle probne vožnje sve je bilo OK (uopšte nam drukao kočnicu i ispuštao vazduh na sisicama sve sam odradio sam).
Znima me ako neko ima sliku preseka tih komora da vidim da li ću moći nešto da smislim ili ću sledeći put skidati sud kocione tečnosti.
Sto je toliko strasno ako se izbaci sva tecnost iz sistema pa se dolije nova?
Zar ne moze posle sistem da se ozraci i da se vazduh izbaci drukanjem kocnice i ispustanjem vazduha na sisicama?
Problem je sto u sistemu postoje dzepovi iz kojih ne moze da se izbaci sva stara tecnost.
Drugi problem je luftiranje sistema sa ABS-om.
Metoda sa starom gumom je interesantna, ali nije bas neophodna, samo odvrtanje sisica na tocku, uz napunjenu i otvorenu posudu, dovodi do curenja ulja slobodnim padom, kad potece bezbojno ulje, ta linija je "zamenjena".
Preporucljivo je izluftirati sistem klasicnom metodom posle svake intervencije na hidraulici. takodje je preporucljivo prekontrolisati stanje paknova i kocionih cilindara pozadi, stanje plocica napred, i izvrsiti razradu i podmazivanje plivajucih bolcni.
Išao sam danas za BG i kočnica je kao "kamen" bez odzračivanja drukanjem.
Sistem sam stavio pod pritisak da bi tečnost brže curela i time izbegao "kapilarne pojave" ili kako se to već zove. Probao sam na providnom crevcetu da ispuštam vodu slobodnim padom i mehur vazduha je bio zakucan na jednom mestu (koleno ili krivina) a pomerio se čim se protok ubrza, mislim da treba da smislim i nešto jače od stare gume i onda zbogom drukanje.
Samo me buni što nije izašla sva tečnos nego je ostala stara u onoj opisanoj komori (kao da nije spojena sa ostalim).
Nasao sam ovo
http://www.youtube.com/watch?v=4MPw7odyTfw
A ovo je prava stvar
http://www.youtube.com/watch?v=04DZuyzAQDQ
:to:
:to: :lux: bice mnogo lakse sledeci put.
~~~Ako koristite ulja DOT 3 ili DOT 4, možete ga zameniti uljem DOT 5.1 bez bojazni za kočioni sistem. Takođe, rešavate problem kasnijih zamena jer se ovo ulje ne menja.~~~ sa jednog foruma prekopirao, zna li ko kakvo je to DOT 5 ulje
Nemoj da ja prekopiram nesto sa tarabe :whistling:
I ne veruj svemu sto procitas po forumima.
Evo sta kaze Wikipedia:
DOT 5 is a silicone-based brake fluid.Unlike polyethylene glycol based fluids, it is hydrophobic. DOT 5 brake fluid is not compatible with anti-lock brake systems. DOT 5 brake fluid absorbs a small amount of air requiring care when bleeding the system of air.
DOT 5.1 is one of several designations of automotive brake fluid, denoting a particular mixture of chemicals imparting specified ranges of boiling point. DOT 5.1, like DOT 3 and DOT 4, is a polyethylene glycol-based fluid (contrasted with DOT 5 which is silicone-based). Polyethylene glycol fluids are hygroscopic and will absorb water from the atmosphere, which is necessary to prevent sheer and undiluted water in the braking system, which is very corrosive, also water droplets can freeze in the pipes, thus blocking the system.
Dry boiling point Wet boiling point
DOT 3 205 °C (401 °F) 140 °C (284 °F)
DOT 4 230 °C (446 °F) 155 °C (311 °F)
DOT 5 260 °C (500 °F) 180 °C (356 °F)
DOT 5.1 260 °C (500 °F) 180 °C (356 °F)
Da prevedem na naski: razlika izmedju DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 je samo i jedino u tacki kljucanja. Sve navedene tecnosti su higroskopne pa se moraju menjati u odredjenim vremenskim intervalima.
DOT 5 je silikonska, nije kompatibilna sa ABS, umesto vode upija vazduh.
Da li ce mi biti dovoljno 0.5l? Kupio bih u Profaku http://www.profaco.rs/proizvodi/specijalne-tecnosti/elf-frelub-650-dot-4.html.
0.5 l je dovoljno.
Hvala za info, sad je kasno. Kolega isao u profako da kupupuje za sebe neki materijal za svoj auto pa sam mislio da i meni kupi dot ulje. Ali posto nisam imao informaciju koliko mi treba ulja - stvar je propala! :ziveli:
elf dot 4 ima pakiranje lčitra ili 2 dcl, mamu im lopovsku
Pitanje, može li se ispuštati kočiono ulje bez skidanja točkova? Možda da se podvuče pod auto?
Vjerovatno ovakvo nešto ne može ili nije isplativo, jer bi svi tako radili, ali samo da budem siguran.
Meni su u servisu menjali bez skidanja tockova, auto je podignut na dizalicu i sa unutrasnje strane tockova su "bradavice" na kojim se ispusta ulje.
Moze se ispustati i bez skidanja tockova, ali je mnogo lakse kada se skine tocak. Sisice su na gornjem delu glavcine, mekog su materijala (mesing, aluminijum...) pa cesto mogu da oblaznu i tada je muka skinuti ih. Zato nemoj da ti bude tesko, nego auto na dizalicu, skines tocak, podmetnes nesto (cigle,panj...) kako bi oslobodio dizalicu, pa sledeci tocak. Poskidas sve tockove, zamenis ulje , izliftiras, vratis tockove nazad, i gotov posao. Sve u svemu pola sata do sat vremena laganice.
Ja sam to radio iz kanala. Bez problema. Samo mi je trebao asistent u vozilu da stiska pedalu.
Hvala na odgovorima.
Na Loganu imam ABS. U uputstvu mi piše samo da ulje mora biti DOT 4. Da li je dovoljno da je DOT 4 ili postoje (DOT 4) ulja za kočnice sa ABS-om?
Npr. ovakvo nešto: http://www.ate-na.com/www/ate_us_en/themes/20_ate_brake_products/brake_fluid/bf_sl6_us.html
Ili je ovo dodatno poboljšanje, bez obaveze korištenja?
Bilo koje krsteno DOT4 ulje ce odraditi posao.
Pošto se spominjao ABS, da razjasnimo. Ako sistem ima ABS, da li je dovoljno ispustiti staro ulje drukanjem kočnica, dosipajući novo ulje i pazeći da se posuda ne isprazni?
Neko je spomenuo da provoza auto, naglim kočenjem aktivira ABS (nekoliko puta), pa opet skida gume i zrači sistem. Da li je ovo potrebno ili se samo radi ako nije drukano?
Negde na forumu imas vec objasnjeno kako se menja ulje kada je kocioni sistem sa ABS-om, postoji neka sema da se liftiraju dijagonalno. Ako mora posle toga da se liftira jos jedanput, tada ne moras skidati tockove, posto su sisice vec bile odvrnute i nece biti problem malo ih samo popustiti da izadje vazduh. Posle toga obavezno malo isperi sa vodom ulje koji ti je iscurelo na delove glavcine.
:to:, to ulje skida farbu ...
Da skratimo priču, pazari DOT4 po mogućstvu neko kršteno i nemoj da dozvoliš da ti posuda ostane prazna.
Miran si narednih 90000.
Pazi da ne bude ni puna ako su pločice tanke. Poslije zamjene pločica moglo bi da "pokipi" po motornom prostoru i eto ti više štete nego koristi.Zabilježi nivo prije početka intervencije i toga se drži kada sve bude gotovo :wave:.
OK, hvala na odgovorima. :too:
Imam još jedno pitanje. Zvao ovlašteni Peugeot servis. Cijena Total HBF 4 (DOT 4) im je 10 KM (5€) pola litra.
Ovo mi je nešto prejeftino, jer na ovim stranicama:
http://www.amazon.co.uk/Total-HBF-Brake-Fluid-500ml/dp/B0049UK4GC
http://www.motorno-ulje.com/webtrgovina/auto-program#!/~/product/category=1021680&id=3336230
http://www.motorna-ulja.net/proizvodi/total-hbf-4-0.5ml-87.html
isto košta oko 18KM. :hm:
Sumnjam da je lažno :conf:
EDIT: Na ovoj stranici sam našao da je oko 10KM: http://www.motorna-ulja.hr/total/ :ces:
I dalje ostaje pitanje je li ovo normalna cijena za ovo ulje (naravno, ako nije lažnjak) ?
Ako sumnjas u ovlasceni servis, a ne sumnjas u ostale....onda ni jedno ulje nece biti dovoljno dobro.
Ovako se krecu cene u Srbiji: http://www.lavauto.rs/elektronski-katalog.html?page=shop.browse&category_id=34
Zamijenio sam kočiono ulje. Prvi dan sam ispustio samo na prednjim točkovima (mislio sam da nema zadnjih kočnica). Vozao ga i naglo kočio da aktiviram ABS. Nisam osjetio aktivaciju ABS-a. :conf:
Drugi dan sam ispustio na svim točkovima (zadnji desni, prednji lijevi, zadnji lijevi, prednji desni) i oba puta sam pazio da posuda bude puna čitavo vrijeme.
Ispustio sam puno više kočione tekućine nego što treba, da budem siguran da sam ispustio vazduh i staru tekućinu.
Heh, sad'. Kočnica mi izgleda mekana. :hm: Ne znam da li je mekanija nego prije, nisam obraćao pažnju, ali sigurno nije tvrđa. Vozio sam auto na dužim relacijama kao i po gradu. Imam osjećaj kao da moram malo jače pritisnuti, njego prije, ali opet nisam siguran.
Kada nije upaljen motor, pritiskanjem kočnice, čujem zvuk pumpanja i nakon par pritisaka kočnica otvrdne. Kada upalim motor, omekša (imam ABS - valjda). Sa upaljenim motorom i dalje se čuje zvuk pumpanja, samo što kočnica ne otvrdne.
Takođe, pošpricao sam kočnice i diskove (kao i zadnje točkove) sredstvom za čišćenje kočnica).
:cry:
Normalno je da tvrda kočnica počne propadati donekle kada se upali motor (servo je u pitanju a ne ABS). Pokušaj sebi predočiti šta ti znači mekna. Mekana je u redu ali naduvana ne valja. Naduvana je kada u sistemu ima vazduha a mekana kada je sve super. Da pojasnim - naduvana = ponaša se kao ručna pumpa za pumpanje guma(pruža otpor ali može ići do patosa).
Nije išlo do patosa.
U svakom slučaju sam odvez'o majstoru radi nekih drugih stvari, pa je pogledao i ovo.
Koliko sam razumio nešto na zadnjim kočnicama je izletilo iz ležišta pa je to vratio. Sada je tvrđa. Možda i pretvrda. :Smiley:
Ti si sretan čovjek, s kočnicam se nije igrati uradi sam ako imalo sumnjaš u rezultat.
Aparatura za zamenu kocionog ulja. menjao sam ulje opet nakon 3 godine. Ostala mi je jedna nenaceta flasica kad sam prosli put kupovao, pa reko da iskoristim, izmenjam ulje i ispustim vazduh iz sistema, a bilo ga je. Procedura je vec opisivana, a asistirao mi je mladji brat
Ovo si skidao blatobran?
Samo sam skidao tockove...
Negde sam procitao da pri zameni ulja treba dati kontakt i pritiskati papucicu kako bi se ventili u ABS-u otvarali. Ja sam vec vise puta radio zamenu al bez ovog i svaki put je bilo ok. :ne: