Paralelni prekidac za ventilator hladnjaka - Logan 2005

prethodna tema - sledeća tema

AlexKV

Da li je neko do sada pravio paralelni prekidac za ventilator hladnjaka? Ako se uzme u obzir da sve radi kako treba, ventilator treba da pali na vreme, ali zbog same pozicije senzora, na Loganu 2005 1.4mpi, cesto ume da pali malo kasnije nego sto smatram da bi trebalo, a i ako se odmah nakon voznje uz veliki nagib stane i ugasi motor, ventilator radi jos 10 minuta bez razloga, a cesto se ne upali pre zaustavljanja ako je krace brdo.

Par puta sam proveravao da li ventilator radi tako sto sam prespojio direkt sa prikljucka koji je najblizi ventilatoru kablom direkt na akumulator i cim videh da ume lepo da zavarnici, znaci da vuce dobru struju, a to potvrdjuju releji i osiguraci od 30A. E sad, praviti direkt strujno kolo da prekidac trpi 30A nije pametno. Da li je neko pravio paralelni prekidac da se idalje koriste predvidjeni releji za ukljucivanje ventilatora?

Raja

Ne znam da je to iko radio na Forumu, a pratim ga skoro od nastanka, pa ne bih preporucio ni tebi.

Loganovac

Senzor je tamo gde treba da bude. Ako posle vožnje uz veliki nagib staneš i odmah ugasiš motor (desilo mi se nekoliko puta JBG  :c: ) sam si kriv - pumpa staje trenutno i nema više cirkulacije vode, motor jako zagrejan pa se voda koja stoji u kanalima za hlađenje pregreje. I onda ventilator džaba radi, teško će da ga ohladi dok nema cirkulacije. Svejedno, 10 minuta je previše. Ako ti se to opet dogodi upali motor na 30 sekundi, koliko da tečnost ponovo procirkuliše i ventilator se više neće uključivati.
A ako si baš zapeo da ručno uključuješ ventuilator nema leba bez relea. Možda može nekako da se ubudži prekidač na pobudu relea (špulnu), nemam shemu pri sebi pa ne mogu napamet da pričam, ali lako je ako signal ne ide sa nekog tranzistora, u suprotnom oprez.

I pazi ubuduće gde postuješ, apsolutno nije mesto u Kvarovima, tema će biti premeštena - kvara nema već je u pitanju karabudževina.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

glavonja3

Citat: AlexKV poslato 12.07.2019. - 11:33
ventilator treba da pali na vreme, ali zbog same pozicije senzora, na Loganu 2005 1.4mpi, cesto ume da pali malo kasnije nego sto smatram da bi trebalo

Pravo je pitanje da li je ovo stvarno tako ili ne?

Meni cesto posle voznje ravnim putem na vrucem vremenu se pali tek kada stanem, nikako ranije, i onda radi dugo (sad da l 10 min ili koliko ne znam)... Ne znam da li je to uobicajeno za moj model kola i kako je sa drugim kolima...

VaskezNS

Isto i kod mene. I ravno-neravno, svejedno je. Nakon zaustavljanja vozila nema više prirodnog protoka vazduha kojim se hladi rashladna tečnost u hladnjaku a zaustavljanjem i motora staje i pumpa vode i samim tim i cirkulacija tečnosti (što reče Loganovac). Tada se pali ventilator jer i dalje dobija signal povišene temperature motora, ali on pojma nema da vrti za džabe jer pumpa više ne radi (motor je ugašen).

I kako još reče Loganovac - "upali motor na 30 sekundi, koliko da tečnost ponovo procirkuliše i ventilator se više neće uključivati"

Ovo je mesto za sLogan ;-)

Zoran

Ja sam imao paralelni prekidač ventilatora na jednom drugom autu. Lijepa je to stvar ko vozi po gradu po velikoj vrućini. Pošto po gradu ne vozim skoro nikako na Sanderu ga nemam ali prije gašenja ostavim motor 2 minuta na leru a ako je vrućina velika a još je tu i prikolica onda ta 2 minuta upalim grijanje na 4.
Sam svoj gazda - vazda.

Slobodan čovek

Мислим да се не укључује вентилатор када се искључи мотор без потребе. Нема више форсиране циркулације јер не ради пумпа, али има природне циркулације како се течност хлади?

Zoran

To nije paralelni, to je serijski. Ja to nebi ugrađivao.
Sam svoj gazda - vazda.

slavko_bgd

#8
Citat: Slobodan čovek poslato 12.07.2019. - 16:11
Мислим да се не укључује вентилатор када се искључи мотор без потребе. Нема више форсиране циркулације јер не ради пумпа, али има природне циркулације како се течност хлади?

Зависи од возила, од стратегије управљања хлађењем мотора, стратегије управљања напајањима електричних потрошача што опет зависи од електричне/електронске архитектуре возила. То накнадно продужено активирање вентилатора хладњака мотора након вожње у екстремним температурним оптерећењима и гашења мотора је стратегија која се назива "thermo-latch". Идеја је  да се присилном вентилацијом евакуише врео ваздух из моторског окружења и бар делимично циркулацијом ваздуха смањи и температура самог мотора. Обзиром да је моторски рачунар искључен са контакта и да мотор не ради, ова стратегија траје колико траје накнадно напајање рачунара до уласка у "sleep mode". Код Дачија и Реноа то време је 9 минута.  Ако се, како је неко претходно написао, сачека пар минута у месту са мотором у раду да се температура мотора нормално спусти и искључи вентилатор хладњака - ово се не дешава, стратегија се не активира.

У вези теме и ручног управљања вентилатором мотора данас: за мене лично то је лоша идеја и добар правац ка кваровима и пожару на возилу. Некада давно на данас прастарим возилима то је имало смисла радити јер је на хладњаку био врло непрецизан биметални термопрекидач који можда и не укључи вентилатор хладњака на време или уопште. Данас када то ради рачунар/електроника тачно у степен - чему то?  Постао је непотребан и показивач температуре мотора јер је пракса показала да га врло висок % возача не прати а да готово сви од реда реагују на "црвено", "стоп" и звучно упозорење,  што модерна електроника већ годинама у назад савршено одрађује.

Loganovac

Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

AlexKV

Loganovac, oprosti, skroz zaboravih na ovaj deo foruma, moja greska.

Zoran - e bas to sto si pomenuo da palis grejanje, i ja radim to kad sam negde pred stajanje i onda se ne pali ventilator hladnjaka, ali je problem sto to radim samo kad sam sam u autu, drugi nece da trpe vreo vazduh :)
Znam ljude koji su bez problema ugradjivali prekidac po ovom principu, ali na juga i slicna prostija vozila, a ovo je ipak malo kompleksnije, pa zato pitam da li je neko radio. Hvala svima!

slavko_bgd

   Potrebna je električna šema, jedan NO/NC relej, jedan prekidač i provodnici. Premošćuje se dodatnim relejem linija kojom motorski računar upravlja relejem prve ili relejem druge brzine ventilatora, po izboru. Uopšte nije kompleksno , samo je potpuno besmisleno iz mnogo razloga.
   Motor nije malo dete da mu smeta kad mu malo poraste temperatura. Motor sklon pregrevanju ne spašava ni dodatno uključenje ventilatora, ni grejanje kabine ni vađenje termostata. Jedino što podržavam za svaki motor jeste ono što je Zoran napisao: ostaviti motor da radi par minuta u mestu pre gašenja nakon žustre vožnje po velikoj vrućini.
   I zapitajte se: ako se ista vozila sa istim sistemom hlađenja prodaju na tržištima sa ekstremno visokim ambijentalnim temperaturama, šta je nama na ovom podneblju problem sa hlađenjem motora? Da li je problem u motorima ili u nama?

Biće da je ovo drugo...