DACIA Forum Srbija

DACIA => Delovi i održavanje => Temu započeo: Urosh85 poslato 15.10.2009. - 13:59

Naslov: Označavanje guma
Poruka od: Urosh85 poslato 15.10.2009. - 13:59
Ajde jos malo da pomognemo oko nedoumice i da naucimo po nesto :)
mozda ovi postovi vode ka  :offtopic: ... ali mislim da ce svakako pomoci na pravi nacin izbora guma ...


Osnovne oznake
Primer: 185/65 R14 86 H


Znacenje:
185-Sirina gume (gazece povrsine - protektora) u milimetrima.
65-Profil gume - odnos izmedju visine bocnog zida i sirine gazeće povrsine (protektora) izrazen u procentima. U ovom slucaju, visina je 65% sirine gume.
R-Oznacava radijalnu konstrukciju.
14-Precnik felne (u incima - colima).
86-Indeks opterecenja, koji vam omogucuje da izracunate maksimalno opterecenje iz tabela. Broj 86 znaci da ova guma moze izdrzati maksimalnih 530kg opterecenja.
H-Indeks brzine. Slovna oznaka koja oznacava maksimalnu brzina koju guma moze izdrzati pri dozvoljenom opterecenju, u nasem slucaju 210km/h. Gume sa većim brzinskim indeksom su skuplje, jer imaju posebnu smecu koja im dozvoljava da postignu vecu brzinu.

Znacenje:
TUBELESS-Gume bez unutrasnje gume pumpane vazduhom pod pritiskom.
TREADWEAR-Treadwear je relativni indikator potrosnje gazeceg sloja gume koji pokazuje koliko ce jedna guma (sara) trajati duze od druge pri istim uslovima koriscenja.
TRACTION-Oznacava sposobnost zaustavljanja na mokrom putu na pravoj liniji mereno u standardom kontrolisanim uslovima.
TEMPERATURE-Indikator temperature pokazuje koliko su gume otporne na porast temperature. "A" je najvisa, a "C" najniza ocena.

Dodatne oznake :
DOT- Datum proizvodnje. Na primer: DOT 1405 = proizvedeno u 14. nedelji 2005. godine. Prilikom kupovine obratite paznju na ovaj podatak
M+S- (Mud + Snow) Na zimskim i all season gumama. Na all season gumama oznacava da se guma moze koristiti i kao zimska guma. M+S=mud and snow (guma za blato i sneg).
TL- (Tubeless) Gume koje nemaju unutrasnju gumu
TT- (Tube Type) Gume sa unutrasnjom gumom
Made in- zemlja proizvodnje
RF- (Reinforced) Ojacana guma
XL- (Extra Load) Guma za veca opterecenja
TWI- (Tread Wear Indicator) Indikator istrosenosti gume – ukazuje kada je gumu potrebno zameniti
C- Gume za laka teretna vozila (kombi) npr. 185 R14 C
E 10- Evropski homologacioni broj (broj oznacava zemlju homologacije). U nasem slucaju 10 označava da je pneumatik homologovan u SCG.

Indeksi brzine:
Indeks brzine oznacava maksimalnu brzinu u km/h za koju je guma testirana.

N - 150km/h
Q - 160km/h
R - 170km/h
S - 180km/h
T - 190km/h
U - 200km/h
H - 210km/h
V - 240km/h
W - 270km/h
Y - 300km/h
ZR - preko 240km/h


Indeksi nosivosti :
Index  Nosivost
71   345   
72   355   
73   365   
74   375   
75   387   
76   400   
77   412   
78   425   
79   437   
80   450   
81   462   
82   475   
83   487   
84   500   
85   515   
86   530   
87   545   
88   560   
89   580   
90   600   
91   615
92   630
93   650
94   670
95   690
96   710
97   730
98   750
99   775
100   800
101   825
102   850
103   875
104   900
105   925
106   950
107   975
108   1000
109   1030
110   1060





Naslov: Odg: Označavanje guma
Poruka od: Svarog poslato 22.10.2009. - 22:58
Korisno informisanje, nema šta.  :jea: :aplause:
Naslov: Odg: Označavanje guma
Poruka od: Loganovac poslato 24.10.2009. - 07:33
 :to:

A ko hoće dalje da se edukuje, http://auto.howstuffworks.com/tire.htm
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: nik poslato 18.02.2010. - 21:35
 :to:

Evo još jedan koristan za gume
http://www.carbibles.com/tyre_bible.html

Za sve ostalo
http://www.carbibles.com
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Zoran poslato 04.07.2010. - 18:53
Ako na gumi piše REGROVABLE šare se mogu produbljivati sa specijalnim pištoljem koji ima užareni nožić za tu namjenu.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: krle poslato 29.09.2010. - 22:51
"Tigar- Na gumama prve klase stoji jedan pečat kontrolora, dok na gumama druge klase stoje dva takva pečata i oznaka D.A. II KL.utisnuta vrućim žigom. Žig se nalazi u zoni stope ,neposredno iznad naplatka. Razlika u ceni je 20%."


Da li za  gume koje proizvodi Tigar   i dalje važe ove oznake klasa?

Kako ostali proizvođači označavaju klase  guma?
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: LeNgenda poslato 30.09.2010. - 07:56
Nikako, kod nas je garantovano druga klasa u prodaji, po ceni prve.

EDIT:

Dobro, de... Podvlacim da je u ovome ima malo ironije, i iako zaista smatram da na nase trziste prakticno svi plasiraju robu (svake vrste, ne samo pneumatike) slabijeg kvaliteta od one na zapadnim trzistima, a po neretko istoj ili visoj ceni, dopustam da ne moram da budem u pravu i da se i kod nas mogu naci proizvodi koji odgovaraju zapadnim standardima.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: krle poslato 30.09.2010. - 19:12
 
"Ono što ne piše na gumi
Klasa
Po završetku procesa proizvodnje, guma prolazi kompjutersku kontrolu kojom se određuje klasa gume: I, II ili III. Gume druge i treće klase proizvođač je dužan posebno da obeleži, kako bi kupac unapred znao šta kupuje, ali pošto je guma već napravljena, taj podatak se ne nalazi na njoj".

http://www.beousluge.com/saveti/gume.html
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Raja poslato 02.10.2010. - 20:45
Mislim da se za gume druge i treće klase ne izdaje garancija proizvođača. Tigar daje garanciju tri godine na spoljne gume (uz pravilnu eksploataciju, ispravno vešanje...).
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Zoran960 poslato 03.10.2010. - 19:29
U Tigru se vec vise od godinu dana gume druge klase ne salju u prodaju vec se seku i prodaju kupcima sekundarnih sirovina.Mala greska u toku pecenja i ako zavrsna kontrola vizuelno ustanovi da se neka oznaka slovo ili broj ne vidi dobro ode guma u drugu klasu a to znaci bacanje,bez obzira sto njoj drugo nista ne fali.Drugu i trecu klasu su Francuzi ukinuli kako bi nas naterali da radimo samo kvalitetne gume.Dnevna proizvodnja  kod nas je 20 000 guma od toga jedan posto cinimi se ode na secenje.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: krle poslato 03.10.2010. - 20:54
  Pravi odgovor. Hvala.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: maestral5747 poslato 22.11.2010. - 20:02
 1"=2,54 cm :D
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: zorbas poslato 14.03.2012. - 13:54
Posedujem Logan 1.4 - gume 165/80 R14 Barum. Znate li koji profil guma mogu da kupim za ove felne pošto su postojeće teško nalaze? Da li prednje i zadnje moraju moraju biti istog profila ?  :help:
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: saša61beograd poslato 14.03.2012. - 15:09
185/70 14.Pred.i zad.moraju biti iste.Imaš dosta o ovome u ostalim temema o gumama.Neme potrebe da tražiš "help",dovoljno je da skupiš oko 22.000 din.za četiri komada solidnih guma u rečenoj dimenziji.Uživaj u kupovini!
Ps.165/80 14 možda ima Coning u Bg.oni zastupaju Barum.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Raja poslato 14.03.2012. - 15:44
175/70/14.
Preporučuje se da prednji i zadnji pneumatici budu istog profila i, podrazumeva se, istih dimenzija.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Veterinar poslato 14.03.2012. - 19:15
Citat: saša61beograd poslato 14.03.2012. - 15:09
Pred.i zad.moraju biti iste.

Što? Gume na istoj osovini moraju biti istih dimenzija. Gresim li?
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Zoran poslato 14.03.2012. - 19:17
Na jednoj osovini svakako trebaju biti iste.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Keka poslato 14.03.2012. - 19:49
Smart npr. nema iste dimenzije napred i pozadi.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: saša61beograd poslato 14.03.2012. - 20:56
Kad preporučujem,onda preporučujem ono što bi bilo ponajbolje i po zakonu.A da je svašta moguće,moguće je,naročito na Smartu,raznim motociklima i ostalim Dačijama.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Keka poslato 14.03.2012. - 21:05
Zakon kaze da gume na istoj osovini moraju biti istih dimenzija. Za razlicite osovine ne kaze nista.

CitatIV.11. Uređaji za kretanje
Član 86.
Uređaji za kretanje vozila kao što su točkovi i gusenice moraju biti konstruisani i izvedeni od takvog materijala da ne oštećuju kolovozni zastor.
  53
Pneumatici na vozilima moraju biti deklarisanih dimenzija od strane proizvođača vozila, zavisno od najveće konstruktivne brzine kretanja vozila i najveće dozvoljene mase vozila na kome su pneumatici postavljeni.
Pneumatici moraju biti homologovani prema jednoobraznim tehničkim uslovima.
Pneumatici na istoj osovini vozila moraju biti jednaki po tipu, vrsti (letnji, zimski), konstukciji (radijalni, dijagonalni i sa ukrštenim pojasevima), nosivosti i dimenzijama.
Dubina gazećeg sloja pnumatika mora biti viša od fabrički dozvoljene dubine označene TWI oznakama, odnosno ako iste ne postoje najmanja dozvoljena dubina je 1,6 mm za vrste L i M1 i 2 mm za ostale vrste vozila.
Na motornim vozilima mogu se koristiti obnovljeni pneumatici, osim na upravljajućim točkovima.
Obnovljeni pneumatici koji se koriste na turističkim i međugradskim autobusima moraju biti deklarisani da se mogu koristiti do brzina 100 km/h.
Obnovljeni pneumatici moraju na bočnoj strani pneumatika imati oznaku ,,RETREAD", pored toga moraju imati i četvorocifarnu oznaku nedelje i godine kada je izvršeno obnavljanje, i moraju biti homologovani prema jednoobraznim tehničkim uslovima.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: saša61beograd poslato 14.03.2012. - 21:16
Ok.Da li to znači da posle silnih analiza i diskusija na temu guma treba da mešamo dimenzije napred i nazad (pa neka je i po zakonu).Da li bi ti to uradio na svom Loganu (pa neka je i po zakonu)?
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Zoran poslato 14.03.2012. - 21:32
Sigurnost treba biti na prvom mjestu. Najbolje je sva 4 ista i gotovo što se nas tiče. Pravilnik "misli" i na ostala vozila u saobraćaju (kamione, autobuse, priključna vozila...).Kod jednog šlepera naprijed su gume za vodeće osovine, dalje slijede gume za pogonske osovine pa onda slijede gume za priključna vozila...Hoću reći putničkom autu je najsigurnije da ima sve 4 gume iste a šleperu je najsigurnija varijanta da ima 3 vrste guma...
Svakako podržavam pristup saše61beograd samo imam pogled iz drugog ugla  :wave:.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: zac poslato 14.03.2012. - 22:00
Citat: Raja poslato 14.03.2012. - 15:44
175/70/14.

:-)1  185/70 R14 , je priblizniji obim 165/80 R14 od 175/70 R14.

Ne znam po zakonu  :ne: , ali mi je logicno da sve cetiri gume budu istog profila.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Loganovac poslato 14.03.2012. - 23:54
"Logično", "najbolje", "preporučujem" - sve se to razlikuje od mora. U tome je problem - napišite tačno ono što mislite.
Da mora - ne mora.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: zac poslato 15.03.2012. - 00:02
Pa ono jes`i ja imam razlicite profile.   :c:  Napred 185/70 R14 a pozadi 175/70 R14, ali nisam znao da li je to ispravno po zakonu, pa onda`K ne smem da tvrdim da sme ni da ne sme.   :to:
 
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Veterinar poslato 15.03.2012. - 18:34
Upravo o tome se radi, ne mora se... Sto se bezbednosti tice, 'bem li ga. Napred su kod mene 195/65 15, pozadi 185/65 15.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Keka poslato 12.04.2012. - 14:50
CitatColoured dots and stripes - whats that all about?
When you're looking for new tyres, you'll often see some coloured dots on the tyre sidewall, and bands of colour in the tread. These are all here for a reason, but it's more for the tyre fitter than for your benefit.
The dots on the sidewall typically denote unformity and weight. It's impossible to manufacture a tyre which is perfectly balanced and perfectly manufactured in the belts. As a result, all tyres have a point on the tread which is lighter than the rest of the tyre - a thin spot if you like. It's fractional - you'd never notice it unless you used tyre manufacturing equipment to find it, but its there. When the tyre is manufactured, this point is found and a coloured dot is put on the sidewall of the tyre corresponding to the light spot.
Typically this is a yellow dot (although some manufacturers use different colours just to confuse us) and is known as the weight mark. Typically the yellow dot should end up aligned to the valve stem on your wheel and tyre combo. This is because you can help minimize the amount of weight needed to balance the tyre and wheel combo by mounting the tire so that its light point is matched up with the wheel's heavy balance point. Every wheel has a valve stem which cannot be moved so that is considered to be the
heavy balance point for the wheel.
As well as not being able to manufacture perfectly weighted tyres, it's also nearly impossible to make a tyre which is perfectly circular. By perfectly circular, I mean down to some nauseating number of decimal places. Again, you'd be hard pushed to actually be able to tell that a tyre wasn't round without specialist equipment. Every tyre has a high and a low spot, the difference of which is called radial runout. Using sophisticated computer analysis, tyre manufacturers spin each tyre and look for the 'wobble' in the tyre at certain RPMs. It's all about harmonic frequency (you know - the frequency at which something vibrates, like the Tacoma Narrows
bridge collapse). Where the first harmonic curve from the tyre wobble hits its high point, that's where the tyre's high spot is.
Manufacturers typically mark this point with a red dot on the tyre sidewall, although again, some tyres have no marks, and others use different colours. This is called the uniformity mark. Correspondingly, most wheel rims are also not 100% circular, and will have a notch or a dimple stamped into the wheel rim somewhere indicating their low point. It makes sense then, that the high point of the tyre should be matched with the low point of the wheel rim to balance out the radial runout.


What about the coloured stripes in the tread?
Often when you buy tyres, there will be a coloured band or stripe running around the tyre inside the tread. These can be any colour and can be placed laterally almost anyhwere across the tread. Some are on the tread blocks whilst others are on the tyre carcass.
For ages I thought this was a uniformity check - a painted mark used to check the "roundness" of the tyre. But I had a tyre dealer contact me with a far more feasible answer. The same tyre is often made with slightly tweaked specifications for different vehicles.
To easily identify these same labelled tyres when they are warehoused or in storage, different markings and stripes are used.
Sometimes stripes are added for huge bulk orders to various manufactures. Eg All the red outside stripes are for Toyota next week.This gives anyone in the warehouse a very quick visual check of the different types of tyres without needing to pull them all down and read the sidewall on each one.
As well as the colour, the actual position of the lines is something to take note of too. They're a measure of something called runout. Depending on how the belts are laid on the tyre during manufacturing, they can cause the tire to "run out" - to not track perfectly straight, but pull to the left or right. The closer to the centre of the tyre that these lines are, the less runout the tyre has and the straighter it will track when mounted on your car. So for example, if you were looking at your car from the front and you saw the coloured striped running around the right side of both your front tyres, the car would likely have a tendency to pull to that side. The best thing is to have the coloured stripes on opposite sides of the tyres for opposite sides of the car, so that the runout on each side will counteract the other and help maintain a good straight running. This is something that not many tyre fitting places know about or take any notice of. The obvious solution to having the stripes both on one side is to flip one of the tyres around, but that will only work if they're not unidirectional tyres. If they are unidirectional (and thus must be mounted to rotate a specific way) then you should try to find another tyre from the same batch with the stripe on the opposite side.

Tačke u boji i pruge - čemu ovo služi?
Kada ste u potrazi za novim gumama, često ćete videti neke obojene tačkice na boku gume i trake boje u omotaču. Razlog-da bi vulkanizer mogao da se orjentiše pri montaži gume.
Tačke na boku obično označavaju unformnost i težinu. Kako je nemoguće proizvesti gumu koja je savršeno uravnotežena i savršeno proizvedena u pojasevima,  sve gume imaju tačku na gazećem sloju koji je lakši od ostatka gume - tanko mesto. Kada je guma proizvedena, ta tačka se pronalazi  stavlja se tačka na boku gume koja odgovara tankom mestu.
Obično je to žuta tačka (iako neki proizvođači koriste različite boje) i poznata je kao znak težine. Tipično žuta tačkica treba završiti usklađena s ventilom na vašoj felni. To je zato što može pomoći da se smanji masa tegova potrebnih da bi se balansirao točak. Svaka felna ima ventil koji se ne može pomicati, tako da se to mesto smatra teškom tačkom na točku.
Kao što nije moguće proizvesti savršeno uravnoteženu gumu, gotovo nemoguće je napraviti gumu koja je savršeno kružna.  Svaka guma ima visoko i nisko mesto, čija razlika se zove radijalni runout.
Proizvođači obično označe tu tačku s crvenom tačkom na boku gume, iako neke gume nemaju tačke, a drugi koriste različite boje. To se zove uniformnost oznaka. Analogno tome, većina felni takođe nije 100% kružna, i odgovarajućom oznakom pokazuje svoju najnižu tačku. U tom slučaju vrh gume treba uskladiti s najnižom tačkom felne da bi se radijalni runout sveo na najmanju moguću meru.

Što je s prugama u boji?
Često kada kupite gume, na gazećem sloju se nalazi pruga u boji. Pruga može biti bilo koje boje i može se postaviti bilo gde preko gazećeg sloja. Mogu da budu u žlebovima ili na kramponima ili da zahvataju i žlebove i krampone.
Za lako prepoznavanje guma kada su skladištu, koriste se različite oznake i pruge.
Ponekad se dodaju pruge za velike narudžbine za jednog proizvođača. Npr. sve gume sa crvenom spoljašnjom prugom su za Toyotu sledeće nedelje. Ovo omogućava radnicima u skladištu vrlo brz vizualni pregled različitih tipova guma bez potrebe da ih sve skidaju i čitaju oznake na boku.
Kao i boje, stvarna pozicija linije je nešto na šta treba obratiti pažnju. Oni su merilo nečega što se zove runout. U zavisnosti od toga kako se pojasevi polažu na gumu tokom proizvodnje, može se desiti da guma ne drži pravac, već da vuče levo ili desno. Što su linije bliže središtu gume, manji runout guma ima i bolje će držati pravac kada je montirana na vašem automobilu. Tako na primer, ako posmatrate auto spreda i ako su pruge sa desne strane obe prednje gume, automobil će verovatno imati tendenciju da vuče na tu stranu. Najbolje je da su obojene pruge na suprotnim stranama guma na suprotnim stranama automobila, tako da se na svakoj strani runout suprotstavlja onom drugom i pomaže u držanju pravca. To je nešto što retko koji vulkanizer zna. Jednostavno rešenje je okretanje jedne od guma, ali to je moguće samo ako oni nisu sa usmerenim dezenom. Ako jesu sa usmerenim dezenom (i stoga mora biti montirana na određen način), treba pronaći drugu gumu iz iste serije s prugom na suprotnoj strani.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: zac poslato 12.04.2012. - 15:25
 :aplause: Hvala za ovaj interesantan podatak, samo je pitanje kako edukovati nase vulkanizere o svim ovim informacijama na novim gumama, i kako ih naterati da ih okrenu na felni bas onako kako bi trebalo.  :ces:

Mislim da je ovo, na zalost, u praksi neprimenjivo.  :ne: ... sem ako sam sebi montiras gumu na felnu.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: DarioGTI poslato 12.04.2012. - 16:18
Prilažem fotografije od mojih 15" guma (Good Year Eagle F1 gsd3, usmjerena gazna površina, nema vanjske i unutrašnje strane)

Gume posložene jedna na drugu, jasno se vidi da su crte na desnoj polovici gazne površine
(http://i1092.photobucket.com/albums/i415/DarioGTI/Dacia%20SupeRNova%20progress/th_DSC09836.jpg) (http://s1092.photobucket.com/albums/i415/DarioGTI/Dacia%20SupeRNova%20progress/?action=view&current=DSC09836.jpg)

Guma koja će stajati na lijevoj strani
(http://i1092.photobucket.com/albums/i415/DarioGTI/Dacia%20SupeRNova%20progress/th_DSC09843.jpg) (http://s1092.photobucket.com/albums/i415/DarioGTI/Dacia%20SupeRNova%20progress/?action=view&current=DSC09843.jpg)

Guma koja će stajati na desnoj strani
(http://i1092.photobucket.com/albums/i415/DarioGTI/Dacia%20SupeRNova%20progress/th_DSC09847.jpg) (http://s1092.photobucket.com/albums/i415/DarioGTI/Dacia%20SupeRNova%20progress/?action=view&current=DSC09847.jpg)

Prednja desna guma
(http://i1092.photobucket.com/albums/i415/DarioGTI/Dacia%20SupeRNova%20progress/th_DSC09854.jpg) (http://s1092.photobucket.com/albums/i415/DarioGTI/Dacia%20SupeRNova%20progress/?action=view&current=DSC09854.jpg)

Svakako jako dobar tekst!!  :lux:
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Svarog poslato 12.04.2012. - 17:10
Keko sjajan tekst. Siguran sam da većina vulkanizera nezna za ovo iz teksta.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Zoran poslato 13.04.2012. - 22:10
Odavno  nisam čitao ljepši tekst.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: staracstol poslato 13.04.2012. - 23:04
 :respect:
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: szs poslato 23.09.2016. - 09:35
U sezoni kupovine/zamene guma leto-zima malo sam googlao pa evo da podelim.
Možda nekome bude od koristi a možda to i znate no neće smetati da bude zapisano na forumu.

[(http://s15.postimg.org/8qcgqiddj/Tyre_labelling_information.jpg) (http://postimg.org/image/8qcgqiddj/)

Oznake za "WET" koje se kreću od A do G za vozača praktično znače koliko će KRAĆI biti zaustavni put. Kao referentna brzina se uzima 80km/h.
Naravno što je oznaka bliža "A" to je zaustavni put na vlažnom putu kraći i vi imate veću mogućnost da prodjete bez posledica.

Identična logika i za "Fuel Efficiency", što je bliže "A" manje trošite goriva i džep vam se oseća bolje.

Najbolje se to vidi na kalkulatoru ekonomije i kočenja u zavisnosti od indeksa gume koji možete naći ovde:
https://www.tyresdirect.com.mt/eco-safety/calculator

PRIMER poredjenja:
Sava Eskimo S3+ 88t
185/65 R15
Fuel Efficiency E
Wet Grip C

Michelin CrossClimate 92T
185/65 R15    
Fuel Efficiency C    
Wet Grip A

NAPOMENA: PODACI O INDEKSIMA GUMA UZETI SA SAJTA SAVA I MICHELINE ZA DIMENZIJU 185/65 R15
(Adapto nije raspoloživa u traženim dimenzijama na sajtu Sava a mi ipak pričamo o dimenzijama za Dačiju)

Razlika u kočenju na 80km/h: Sava ima duži zaustavni put 6m
Ušteda u gorivu uzorku od 30.000km, potrošnji od 5l/100km i ceni od 1.2 eu/l: Sa Savinim potroši se  45e više

Za uštedu se može ali i ne mora gledati ali za sigurnost?


EDIT:
Zaboravih da dodam da je npr Kleber Quadraxer 88t 185/65 R15 identična po indeksima Savi pa sam uzeo Savu kao jeftiniju i češću varijantu koja se koristi kod nas.
(http://s18.postimg.org/6wgpgah45/index.png) (http://postimg.org/image/6wgpgah45/)
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Zoran poslato 23.09.2016. - 17:19
Po mom rezonu, na ovim modernim gumama što imaju oznaku za vanjsku i unutrašnju stranu trebala bi biti negdje oznaka na koju stranu vozila se postavlja(lijeva ili desna) npr uniroyal.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: szs poslato 23.09.2016. - 19:56
Citat: Zoran poslato 23.09.2016. - 17:19
Po mom rezonu, na ovim modernim gumama što imaju oznaku za vanjsku i unutrašnju stranu trebala bi biti negdje oznaka na koju stranu vozila se postavlja(lijeva ili desna) npr uniroyal.
Kod guma koje su asimetričnog profila piše samo OUTSIDE a sa unutrašnje INSIDE jer nema veze smer rotacije (non directional). Kod guma sa strelicom za rotaciju (tzv direkcione) mora se obratiti pažnja samo na smer rotacije a ne i šta ide napolje pa zato nemaju tu oznaku.
(http://thumbsnap.com/t/sy6X9ro8.jpg) (http://thumbsnap.com/sy6X9ro8)
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: speedo poslato 23.09.2016. - 22:25
Obično na gumama ima i strelica i neka oznaka, teško da se promaši.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: DrJekyll poslato 24.09.2016. - 01:46
Ubijam vreme ovde tražeći moje gume da proverim....i onda se setim...kakve veze ima :D već ih imam. Ali ću definitivno gledati ovo kada budem planirao nove gume.
Odlični tekstovi, od početka do kraja, i stvarno svaka čast
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Andrix poslato 24.09.2016. - 07:35
cross climate ima lepe spec oznake, obicno na zimskim ima stralica zbog razbijanja snega i vode a na letnjim samo koja je unutrasnja/spoljasnja strana
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: szs poslato 24.09.2016. - 10:43
Označavanje guma nije samo pomoć vulkanizerima ili korisnicima za montažu guma. Nastalo je kao potreba za smanjenjem problema u saobraćaju kao i potrošačkih prava.
Kako je normalna logika svakog od nas da prodjemo što jeftinije sasvim je u normalno da pri tom znamo i šta nas očekuje od kupljenog proizvoda. Znam masu ljudi koji npr Winteru koriste preko cele godine. Jednostavno nema se para i tačka. Ko gleda takve stvari kada se jedva namakne uopšte za bilo kakve gume. O kočionom putu, zaštiti okoline, uštedi goriva...hah
Sva ona logika kad npr kupujemo Tigar Winteru ili slične da je cena dovoljna da zanemarimo to što što će se naš auto zaustaviti za 3 dužine automobila više nego sa dobrim gumama (pri 80km/h) pada u vodu kada prvi put osetimo kako auto nezadrživo klizi ka kanalu ili autombilu ispred koji  se iznenada zaustavio. Realno, ko od nas stalno vozi 100% koncentrisano, disciplinovano i drži propisano odstojanje+odstojanje zbog lošeg kočionog puta naše gume???
Posle se čudimo što imamo toliko udesa sa fatalnim osledicama na našim putevima.
Neće kupovina gume sa dobrim  indeksima sprečiti da se udesi dešavaju ali može dosta pomoći da oni budu statistika samo limarima a ne i crnoj hronici.
Izvinjavam se svima ako sam otišao u off previše.

Evo indeksa guma koje se koriste najčešće kod nas a često im je teško naći indeksaciju.
TIGAR 185/65 R15 Wintera 88T
(http://s18.postimg.org/kouvl19qt/canvas.png) (http://postimg.org/image/kouvl19qt/)
Letnja STARFIRE 185/65 R15 RS-C 2 88H
(http://s11.postimg.org/67oz7ol5r/starfire_E_C_2_69.jpg) (http://postimg.org/image/67oz7ol5r/)
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Keka poslato 24.09.2016. - 12:34
Sve je to lepo i fino, ali u startu ima jednu kardinalnu gresku, koja kompromituje celu pricu: EU oznake deklarisu sami proizvodjaci odokativno i po svom nahodjenju, a ne testiranjem i po utvrdjenim parametrima.

Realnim testovima koje su radili Nemci i kojima su performanse izrazene cifrom (!) desavalo se da gume sa losijim EU oznakama imaju mnogo bolje ponasanje nego one sa boljim oznakama.

Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Aleks poslato 24.09.2016. - 14:38
Ovo sa Winterom i tri dužine auta više pri kočenju, ko je to izmerio? Na kakvoj podlozi, sa kojim autom, sa Abs i Esp ili bez. I ko to vozi 80 na sat ako je ispod sneg i led?!
Manite se ljudi više pljuvanja po nečemu što je jeftino! Sleteo sam s puta sa Vinterom, okretao se sa Savom... Ma ajte molim vas! A da li je bilo do gume, ili do možda, taman posla, vozača?
Ko ne ume da vozi ne pomažu mu ni ekseri na gumama. Ima razlike u gumama, naravno da ima i te kako, ali ima i u samim automobilima. I u vozačima. Bezbednost na prvom mestu. O kojoj bre bezbednosti pričamo mi koji vozimo Dacije?! Pa jedan Smart je x puta bezbedniji od Dacije. I šta sad? Ne treba voziti Daciju? Ma nije nego!
Ja sam nekada Vinteru vozio preko cele godine i nikada nisam imao ni jedan incident, ne zato što sam nadprosečan vozač već zato što sam oprezno vozio. Kupiš neki auto, staviš neke gume i brate sedneš u auto odeš zimi na neki prazan parking u idri po gasu i kočnici. Vidi šta ti auto može i gde su granice. Pada kiša, prav put, nabodi kočnicu pa vidi, blaga krivina širok put nigde nikog -patosiraj gas i opet vidi šta će biti. Probaj i ti sa Mišelinom i ti sa Savom i ti sa Dacijom i ti sa Audijem.
Ja napisah šta sam imao i neću se više oglašavati po ovom pitanju.
I da naravno, juče sam naručio 4 Vintere za Megana, ne zato što su najjeftinije i najbolje već zato što mi savršeno odrađuju posao zimi na relacijama na kojima se vozim u 90% slučajeva. I pošto će mi ovo biti prva zima sa Meganom uslediće testiranje i guma i auta na prvoj kiši ili snegu da bolje upoznam i sam auto.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Loganovac poslato 24.09.2016. - 15:04
Apsolutno!  :to:
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: Zoran poslato 24.09.2016. - 16:43
 :aplause: :friends: :ziveli:
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: speedo poslato 24.09.2016. - 17:31
Citat: Keka poslato 24.09.2016. - 12:34
Sve je to lepo i fino, ali u startu ima jednu kardinalnu gresku, koja kompromituje celu pricu: EU oznake deklarisu sami proizvodjaci odokativno i po svom nahodjenju, a ne testiranjem i po utvrdjenim parametrima.

Fabričke Goodyear ljetne gume na kojima još vozim imaju oznaku E za performanse na mokrom, zimske Pirelli imaju B. Razlika primjetna u svakom pogledu vožnje po mokrom. Takođe i razlika u buci, ove ljetne su deklarisane 68dB, zimske čini mi se 71dB...potrošnju goriva nisam toliko precizno pratio. Ne vidim razlog da ozbiljne firme ozbiljno lažu...a taj isti ADAC je par puta uhvaćen u falsifikovanju rezultata, ta prevrnuli su Logana u panici!! :40:

Ne tvrdim da su te oznake uvijek 100% tačne, ali mogu biti veoma korisne...pa kako ko voli, neko Tigar, neko gume sa A i B slovima... :ne:
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: szs poslato 24.09.2016. - 18:19
Uopšte ne sporim da je izbor gume individualna stvar. Nema razloga za hejtovanje  :friends: Samo iznosimo mišljenja na forumu.
Ja imam veoma loša iskustva sa Winterom a vozim preko 30 god razne automobile od Fiće-2 Trabanta-VW-Audija-Mercedesa-Fiata-2 Toyote-2 Dačije i preko pola miliona kilometara. I samo jedan udes (da čuknem u drvo) i to kada me je u koloni udario naš BG taksista otpozadi na ledu.
Dakle moje mišljenje koje je totalno sporedno.

Kako se gume testiraju i dobijaju indekse:
http://www.blackcircles.com/general/tyre-labelling/tyre-testing
Google preveo ovako:

"Oznake guma u EU : Kako se testiraju gume
Od juna 2012. godine, proizvođači guma su dužni da dostave podatke u vezi sa performansama svojih guma putem testiranja.Usled velikog velikog broja modela guma, odlučeno je da je centalizovani objekat za testiranje guma EU neizvodljiv i neproduktivan. Zbog toga, testiranje oznaka guma je samo sertifikat primenom specifičnih standardizovanih metoda EU koji svaki test mora da se pridržava.
Testiranje otpora kotrljanja
Guma se montira na specijalno dizajniranom bubnju od dva metra. Zatim se rotira sa definisanim opterećenjem i pritiskom.Test inženjeri imaju obrtni moment potreban za rotiranje bubnja pre nego što se guma je postavi, tako da su u stanju da izračunaju obrtni moment od gume oduzimanjem novog nivoa potrebnog kada se guma montira u odnosu na nivo kada nije.Tako se preko obračuna razlike obrtnog momenta bubnja sa ili bez gume može snimiti ono što je poznato kao "Koeficijent otpora kotrljanja". To je ono što se koristi za rad da pravilno ocenjivanje za novu oznaku guma.
Testiranje Vet grip
Postoje dva testa koji inženjeri moraju da obave da dođu do mokrog grip faktora.Pre svega treba da izvrše mokar test kočenja. Ovaj meri učinak pneumatika kada vozilo koči na mokroj površini. Udaljenost koje automobil putuje kada usporava od 50mph do 12mph se snima.Oni takođe obavljaju ono što je poznato kao klizanja test prikolica. Ovo izračunava trenje između pneumatika i površine puta. Za testovi da važi, ona se mora odvijati kada se vozilo putuje u 40mph.Jednom kada imaju oba rezultata, oni ih kombinuju da se stvori Vet Grip Indeks (VGI) - ovo pokazuje procenat poboljšane mogućnosti u poređenju sa nezavisnom referentnom gumom.
Testiranje Emisija buke
Ovaj test se radi da se sazna spoljašnju buku pneumatika u decibelima (dB).Stvarni Test se sastoji od mikrofona koji je podešen na ivici staze za merenje nivoa zvuka test vozila - mikrofon je potrebno da se nalazi 7.5m od centra staze i na 1,2m iznad tla. Prilikom prolaska, vozilo mora da se putuje 50 mph sa isključenim motorom da bi test bio validan."

Apsolutno sam siguran da proizvodjači testiraju jedno drugom gume, što zbog kradje tehnologije a što zbog ocrnjivanja suparničkih rezultata.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: saša61beograd poslato 24.09.2016. - 19:05
To što proizvođači guma sami testiraju svoje proizvide (a ne neko objektivan i neutralan) svakako dovodi u sumnju tačnost testiranja.Ali i sve bitne podatke o automobilu dobijamo od proizvođača istoga (snagu i obrtni moment motora,potrošnju,težinu,dimenzije...).Nikom ne pada na pamet da od neke neutralne komisije traži potvrdu da Logan 1,4 zaista ima 75 ks,nego verujemo proizvođaču i na osnovu toga kupujemo.Zato i izbor guma može da zavisi od ocene proizvođača ili rezultata testa ADAC-a,Autobilda i sličnih.To je teorijski deo.Praksa počinje onog trenutka kad se gume kupe i kad počne vožnja u realnim uslovima.
Mislim da Aleks i szs zapravo misle slično,samo na različim nivoima,teorijskom i praktičnom i ne vidim da su u nekoj koliziji.
Lepo je nekad govorio drug Tito:radimo kao da će 100 godina biti mir,a spremajmo se kao da će sutra rat.Prevedeno na priču o gumama:kupiću najbolje gume koje mogu da platim (po tyre labellingu),a voziću oprezno kao da sam kupio najgore na svetu.
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: szs poslato 24.09.2016. - 19:30
Citat: saša61beograd poslato 24.09.2016. - 19:05
Prevedeno na priču o gumama:kupiću najbolje gume koje mogu da platim (po tyre labellingu),a voziću oprezno kao da sam kupio najgore na svetu.
Slažem se  :to:
Samo bih dodao i po vlastitom iskustvu tj koje mi odgovaraju.

U jednoj reklami (gledanje sa rezervom jer je to ipak reklama) je možda najbolje dato ono što ja želim da pokušam da predupredim sa kupovinom guma koje su bolje prošle na testu na vlažnom asfaltu.
https://www.youtube.com/embed/fh0LcEFj_R4
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: speedo poslato 24.09.2016. - 21:08
Citat: saša61beograd poslato 24.09.2016. - 19:05
Prevedeno na priču o gumama:kupiću najbolje gume koje mogu da platim (po tyre labellingu),a voziću oprezno kao da sam kupio najgore na svetu.

Upravo tako! Džaba i gusjenice kad se pretjera sa "akrobacijama" na putu...
Naslov: Re: Označavanje guma
Poruka od: nik poslato 25.09.2016. - 18:04
Citat: speedo poslato 24.09.2016. - 17:31
...a taj isti ADAC je par puta uhvaćen u falsifikovanju rezultata, ta prevrnuli su Logana u panici!! :40:


Samo mala ispravka, da ne bude širenja dezinformacija.

Logana je prevrnuo Auto Bild, časopis sklon ovakvim stvarima, a posebno veličanju nemačkih proizvoda. Sve u cilju prodaje i zadovoljenja sponzora (kad se samo setim ocena naših Dačija u SAT magazinu na početku dok je radila Integra i malo kasnije kada nije bilo "dogovora"  :peglanje: ), ali to su časopisi.

ADAC je, tako da kažem, nemački AMS (klub sa najviše članova), sa malo više odgovornosti prema potrošačima/članovima kluba koji ga i finansiraju.
Petljanja jeste bilo u ADAC-u, ali ne sa rezultatima testova (zloupotreba fondova i kapaciteta kluba od strane top menadžmenta). Testovi su im, bar koliko je meni poznato do sada, bili korektni.
Normalno, kod testova guma se ne mogu porediti rezultati iz više testova zbog različitih uslova (temperatura, podloga i td), ali u okviru jednog testa nema greške.