Amortizeri

prethodna tema - sledeća tema

Zoran

Odabir krutosti amortizera je kompromis između  udobnosti i sporta.
Sam svoj gazda - vazda.

kiconix

#61
Ne znam sta ima tu da se komentarise.
Nov i polovan nikad ne mogu da budu isti.
Dokle god drzi tocak na putu u redu je.
Cim pocne da bezi, menjaj.
Reakoh vec, ja to ne bih menjao ali ako ti ne da nocu da spavas, menjaj.

Loganovac

#62
Citat: Zoran poslato 10.02.2022. - 14:17
Odabir krutosti amortizera je kompromis između  udobnosti i sporta.

Ja uvek volim da analiziram granice. Dakle, da nema uopšte amotrizera (beskrajno mala sila otpora pri promeni brzine klipa) ne bi bilo baš udobno jer bi oscilovao na oprugama kao glava onog tigra na instrument  tabli. A ako je beskrajno krut onda ne postoji opruga jer nema kretanja klipa u amortizeru, dakle maksimalno tvrdo ogibljeno, neudobno ali daleko od sporta jer bi opet skakao ko jarac po putu. Znači ne valj ni pretvrdo ni premeko. Prava mera je izbeći kvaziperiodični odziv mehaničkog sistema a ne ući u aperiodični (učio sam nekada fiziku), i to je to za dato vozilo, cilj je da se ostvari maksimalni kontakt gume sa podlogom, tada je najudobnije i najsportskije jer ti dozvoljava da ostvariš maksimalna ubrzanja pri ubrzavanju, kočenju i skretanju. Udobno ili sporsko definiše se i ostvaruje projektovanjem kompletnog sistema ogibljenja, ne samo izborom amortizera. Amortizer je, praktično, samo jedan od tri najbitnija elementa mehaničkog sistema drugog reda - masa, opruga, amortizer.

P.S. česta je zabluda sa "sportskim" amortizerima, sećam se slučaja kad su pre mnogo godina Nemci spremali mečku 123 za reli, probali su sve moguće i na kraju ostavili fabričko ogibljenje.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

saša61beograd

Da li postoji neka oznaka na amortizeru koja pokazuje tvrdoću?Isto me zanima  i za opruge.

boki01

#64
Ako sam vas razumeo, vi navijate da ostavim na autu 15 godina stare amortizere koji su prešli 225,000 km i da je to sve o.k.?

Danas sam dizao drugu stranu auta i raskačio desni amortizer. On je malo tvrđi pri sabijanju od levog ali se jednako sporo vraća u početni položaj. E sad pogledajte video na kom Rumun menja zadnje amortizere na Loganu I - Obratite pažnju na vreme potrebno da novi amortizer iz sabijenog položaja stigne u potpuno izvučen (minutaža od 2,00-2,30). 
https://youtu.be/vANOwU_93fI
Nov amortizer se za nekih 8-9 sekundi iz sabijenog vrati u početni položaj.
Mom amortizeru je potrebno više od 30 ekundi da se vrati u početni položaj.
https://youtu.be/GY-hfobTuMQ

Suma sumarum, 3,5-4 puta je razlika u snazi između novog i starog amortizera, koji se na izgled ponaša o.k.

I na kraju evo primer za prednje amortizere. Opet Rumun  :D
https://www.youtube.com/watch?v=-lQ5Kt_OCnM
Obratite pažnju na vreme od 10:20 do 11:40. Nov prednji amortizer se iz sabijenog u potpuno opružen položaj vraća za 4 sekunde. Starom je potrebno 20 sekundi. Pet puta više.

Zoran

Sve dok pruža otpor je ok.
Kada radi kao praćka je za zamjenu.
Sam svoj gazda - vazda.

boki01

Zorane, ne mora da radi kao praćka pa da bude neispravan.

- Može da pruža priličan otpor kod sabijanja ali da se uopšte ne vraća u opruženi položaj.
- Može da nema snagu - Treba mala sila da se sabije i vraća se presporo u početni položaj.
- Može da glavi i riba...

Samim tim ne može da vrši funkciju. Nije isto ako ima 100% snage, 70% ili 30%.


kiconix

Cel malo, jel ti sada nas ubedjujes da treba da se menjaju amortizeri u takvom stanju.
Pa brate slatki, ako ti se ne svidja, menjaj.


Keka

Sacimetrija za amortizere je kao i opipavanje gume da bi se ocenio kvalitet...ne zasluzuje ni komentar.

Postoje test masine za amortizere.

Na toj kilometrazi su vec drugi put zreli za zamenu.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


Loganovac

Apsolutno.

Boki, velika je zabluda kad ljudi ovako autoritativno podmeću majstorsku teoriju koja nije daleko od ravne ploče. Ajde da razmislimo, koja sila treba da izvuče sabijeni amortizer na onom videu? Jedino težina njegove donje polovine, a to je, baš kao i sila kad ga rukom guraš na gore smešno ništavno u odnosu na sile kojima je podvrgnut u vožnji da bi se bilo šta što pije vodu moglo zaključiti o njegovom stanju, osim u ekstremnom slučaju kada je skroz prosvirao.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Zoran

Ja sam zamijenio oba zadnja amortizera pošto je procurio jedan. Nov amortizer na desnoj strani malko lupka otkad je postavljen. Hoću reći zamjenom ispravnih , možeš sebi napraviti komplikacija. Na tehničkom ti mogu provjeriti tvoje amortizere.
Sam svoj gazda - vazda.

Ljuba_Zemun

Pa brate slatki, ako ti se ne svidja, menjaj.  :Smiley:

saša61beograd

Sve što se na matorom Loganu zameni novim,donosi napredak.Međutim,za čas bi se nakupilo novih delova za sumu koja prevazilazi tržišnu vrednost tog Logana.Ako nešto radi,ne curi,ne lupa,prolazi na tehničkom i ne ugrožava bezbednost,zašto menjati?
Pre dve godine,ja bih zamenio ovakvo nešto.Ali,situacuja se mnogo promenila od tad.

boki01

Da se vratimo na moj slučaj  :kava:

Provera ispravnosti.
Dobar - Loš ili nije naki al'  može da prođe.

E pa ne može  da prođe. Amortizer ovako obešen sam sebe vuče i treba mu 30-tak sekundi da izađee do kraja. Nov Amortizer se razvuče iz ptpuno sabijenog u opušten položaj za oko 7-8 sekundi.

https://www.youtube.com/watch?v=GY-hfobTuMQ

Kada sam skinuo ovaj loš amortizer sa auta, sabio ga i stavio na zemlju, on je ostao tako sabijen. NEVALJA !
Nevraća se u početni položaj.

Kad sam pozadi stavio nove amortizere, nisam mogao da prepoznam ponašanje auta u vožnji. Mnogo lepše leži u krivinama, postao je na neki čudan način čvršći na volanu. Pazite, promenio sam zadnje amortizere, a efekat se osetio na čvrstini volana.


Andrix

Zar ne treba amortizer da amortizuje u ova smera, znaci trap/tocak ga sabija i razvlaci, tako da ne treba sam "radi" ?
Nisam toliko bogat da bih kupovao jeftine stvari