Odrzavanje akumulatora

prethodna tema - sledeća tema

Kada ste poslednji put prekontrolisali stanje akumulatora

ne sećam se
17 (38.6%)
nedelju dana
4 (9.1%)
mesec dana
10 (22.7%)
godinu dana
5 (11.4%)
kontrolišem kad neće da upali
8 (18.2%)

Ukupno glasova: 44

zac

U tom slucaju, nije mi poznata pojava.  :ces:

Loganovac

Dobro da si pomenuo - zanimljivo je zbog čega se otvaraju čepovi u toku punjenja punjačem, a kad ga u toku vožnje puni alternator ne? Struja punjenja kažu da bi trebalo da bude 1/10 kapaciteta (brojne vrednosti), ništa manje ne puni ni alternator, dapače, on ga zvekne na 14.6V i tovari li tovari...
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Keka

Svi novi akumulatori sa Ag ili Ca komponentom crkavaju iznenada i odmah na mrtvo.

Na zalost, proslo je vreme sporocrkavajucih i bakelitnih akumulatora kod kojih je postojala mogucnost reparacije.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


zac

@ Loganovac, jeste zanimljivo, mozda zato sto dok se puni u kolima, istovremeno se i prazni raznim potrosacima ("cirkulise), a punjacem se samo tovari.  :ces:

Ni sam ne znam odgovor, ali sam to cuo veoma davno od starih elektricara, a vidim da nisam jedini.
Ja se  drzim toga, a mozda je otvaranje prilikom punjenja punjacem potpuno nepotrebno.  :ne:

Zoran

Ja čepove ne skidam prilikom punjenja - što smatram svojom greškom. Kada skinete čep imate priliku zaviriti šta se dešava u samom akumulatoru. Alternator u pravilu dopunjava ispravan akumulator (jer je uspio pokrenuti motor) a punjačom se pune napola crknuti akumulatori (koji ne mogu pokrenuti motor).
Sam svoj gazda - vazda.

mrsp

Treba da se otvore čepovi jer prilikom punjenja akumulatora može  doći do eksplozije istog ako nisu otvoreni

Loganovac

Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

mrsp


Keka

Hajde prvo da vidimo da li je neko ovde posmatrao akumulator spolja i iznutra pre punjenja, za vreme punjenja i posle punjenja? Da li neko zna sta se desava na plocama u toku punjenja? Tek tada mozemo da diskutujemo, sve ostalo su nagadjanja.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


saša61beograd

Kod svakog punjenja akumulatora oslobađa se gas (predpostavljam smeša O i H).Zato čepovi imaju odušku.Savet da se skinu kod punjenja ispravljačem je valjda zbog toga što se predpostavlja intenzivnije punjenje.
Kod prejake struje punjenja elektrolit u aku. izgleda kao da ključa.

Keka

#190
 :nono: Mada si blizu.

Uprosceno objasnjenje: Elektrode akumulatora su od olova (ili legure sa Ca, Ag i slicno). Elektrolit je sumporna kiselina, cija koncentracija (gustina) varira u zavisnosti od kolicine vode u kiselini.
Pri praznjenju akumulatora, dolazi do hemijske reakcije razgradnje kiseline, stvaranja olovo-sulfata na plocama i vode. Voda razblazuje kiselinu, cija gustina opada.
Pri punjenju akumulatora, dolazi do elektrolize vode iz elektrolita, transformacije olovo-sulfata iz elektroda u olovo, stvaranja kiseline uz gubitak vode i povecanje gustine elektrolita.
Kada je akumulator potpuno napunjen, nema vise sulfata koji bi stvarao kiselinu i tada svi H i O atomi nastali elektrolizom vode napustaju elektrode. Tada akumulator "kljuca".
Vodonik (praskavi gas) je lako zapaljiv i eksplozivan. U kontaktu sa plamenom ili varnicom moze da dodje do eksplozije, ukoliko je koncentracija u vazduhu odgovarajuca.

Postoje nacelno dve vrste akumulatora za vozila: sa i bez cepova. Oba tipa imaju sistem za ventilaciju celija od gasova koji nastaju u toku normalne eksploatacije. Konstrukciono resenje sistema uslovljava i kapacitet odvodjenja nastalih gasova.
Punjenje na vozilu (nije zapravo punjenje, vec dopunjavanje) podrazumeva da je akumulator napunjen, a regler regulise kolicinu proizvdene struje u alternatoru u zavisnosti od potrosnje u vozilu, tako da napon bude u zadatim granicama. Potrosnja struje podrazumeva i onu struju koju povuce akumulator da bi se dopunio. Kako se dopunjava, jacina struje koja protice kroz akumulator opada.
Punjenje na punjacu podrazumeva punjenje konstantnim naponom, bez regulacije (kod starih tipova punjaca) pa u jednom momentu akumulator prokljuca. Tada se stvara veca kolicina gasova, i zbog toga treba otvoriti celije da ne bi doslo do povecanja pritiska u akumulatoru i pucanja (to nije eksplozija).

Enigma za mene predstavlja punjenje akumulatora bez cepova. Iako u servisu i u uputstvu pise da se mogu puniti, ja se ne bih usudio.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


Veterinar

Rombijeva sedma zima. Juce je verglao 7-8 minuta (za one koji kasnije citaju, temperature su desetak stepeni ispod nule poslednjih nekoliko dana). Odakle mu snaga, nemam pojma. Danas bi trebalo da vidim zasto auto nije hteo da upali, pa cu o tome u kvarovima. Rombi roolez!

Loganovac

#192
Keko, konačno jedno egzaktno objašnjenje hemijskih procesa u akumulatoru!  :hall:  (Ne znam kako mi je do sada promakao ovaj post  :bonk:) Samo jedna napomena: nije vodonik praskavi gas, vodonik je vodonik, a tek u odgovarajućoj smeši sa kiseonikom nastaje praskavi gas. Dakle, upravno ono što je produkt elektrolize vode, baš u toj razmeri, je praskavi gas jer se burnom reakcijom oksidacije uz oslobađanje energije uložene kroz elektrolizu u vidu eksplozije ponovo stvara voda.
Dalje, da ne bi više pojedinci živeli u zabludi da je punjenje akumulatora različito u kolima ili na punjaču, doduše zavisi od punjača... Ali, ako je punjač najjednostavnije konstrukcije i održava na akumulatoru konstantan napon jednak naponu koji inače održava regler u toku rada motora, nema nikakve razlike u režimu punjenja akumulatora. Misterija nedorečenosti za one koji misle da se akumulator u vožnji prazni strujama električnih potrošača u vozilu razrešava se jednostavnim modelom akumulatora kao realnog naponskog izvora koji ima svoju  EMS (idealni naponski izvor) i serijsku unutrašnju otpornost, sve ovo između dve kleme - plus i minus. Dakle, ako je napon na klemama uvek isti , biće i struja kroz akumulator ista i zavisiće samo od EMS akumulatora (stanja napunjenosti), jer je unutrašnji otpor manje-više konstantan. Pri tome struju potrošačima obezbeđuje alternator a ne akumulator, inače ne bi bio u stanju da dovede napon na akumulatoru do 14.6V. Dakle, struja se grana iz alternatora na klemama u dva pravca - ka potrošačima i ka akumulatoru.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

glavonja3

Originalni akumulator gure sestu zimu i juce malo pre svanuca (kada je bilo oko -15) je ipak upalio iz prve mada poslije najduzeg verglanja dosad...

Zoran

Loganovac, još kad bi napisao nešto o greškama mjerenja napona na klemama koja nastaje uslijed "brujanja". Valjda napon na izlazu ispravljača ima izrazitije brujanje nego onaj sa alternatora - unaprijed hvala  :wave:.
Sam svoj gazda - vazda.