Dimovanje displeja-predlozi i rešenja

prethodna tema - sledeća tema

Keka

Po novom zakonu o saobracaju, obavezna je upotreba svetala i danju i nocu. Pri ukljucenju svetala, displej na instrument-tabli se dimuje, pa je tokom dana tesko citljiv. Bez dimovanja nocu "bode oci".
Ovde mozete izneti predloge resenja ovog problema.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


Deda

...opsano me nervira...
Nemam resenje, osim da ne gledam uopste u displej. Medjutim, imam povremeno potrebu i odmah popizdim.
Cekam da vidim sta kazu ostali, ali ja ne bih nista tu dirao, jednostavno bi se naviko, kao i kais sto vezujem... :(

nik

Najjednostavnije i najjeftinije rešenje bi bilo ugradnja posebne instalacije za dnevno svetlo koja bi aktivirala samo dnevno svetlo.
S obzirom da se bez vecih prepravki u far ne može ubaciti posebna sijalica ili red LED (za ovo drugo nisam ni siguran da li po novom zakonu može da menja dnevno svetlo-koliko znam nije izričito zabranjeno), u svakom slučaju svaka fizička izmena bilo kog dela vozila mora da prodje homologaciju (ili atest, bem li ga kako se zove, a takva promena na faru se vidi) povezivanje bi trebalo izvesti sa kratkim svetlom i rešiti sa par releja i dioda da se navedena instalacija uključi po paljenju motora i isključi po gašenju istog ili pri paljenju svetala. Time bi se izbeglo čačkanje i sečenje instalacije u kabini automobila, a i radila bi samo prednja svetla, a ne i ostala svetla (pozicija, osvetljenje instrumenata i prekidača u kabini, dimovanje displeja...).

DarioGTI

noviji reno-i imaju potenciometar osvjetljenja board computera.
trebalo bi tako nesto izmajstorisat za Daciu. ili opcija sa posebnim vodom za Day Light.  :to:
Nekada:
'03 SupeRNova E7J LPG Europa - 219.200km (prodan)
'07 MCV K4M LPG Laureate A/C- 55 000km (prodan)
'02 SupeRNova E7J LPG Europa - 114.150km (prodan)
A tu je još:
'05 Logan K7M Laureate A/C - 200.000km and counting (HR)
'21 Sandero 1.0 ECO-G H4Dt LPG Comfort - 10.000km (HR)

Keka

Uz prednja, treba da rade i zadnja svetla, tj pozicije, a dimovanje je vezano na poziciju, tako da otpada varijanta samo prednjih preko releja, a to je i mnogo karabudzenja.

Sto rece Dario, jedino da se otvori tabla, vidi koji kontakt i kako regulise rad dioda za osvetljenje, pa tu negde na pola puta ubaciti potenciometar.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


ppejic

A kako ce se dimovati tabla za nocne uslove? Strpite se malo, Krle ce sigurno uraditi nesto po ovom pitanju.

Peja

torent

Florida ima regulaciju osvetljenja instrument table.

nik

DarioGTI
Citatnoviji reno-i imaju potenciometar osvjetljenja board computera.
Navedeni potenciometar reguliše intenzitet svetla instrumenata, a ne može da "daje kontru" dimmeru. I novi Megan III sa uključenom opcijom dnevnih svetala zatamni displej brzinomera i displej kompa kada se upali motor.

Keka
CitatUz prednja, treba da rade i zadnja svetla, tj pozicije,
Jbg, nisam bio na času, ali pogledao sam sad. :respect:

Međutim, bez sečenja se ne može.
Ovo tvrdim iz prostog razloga što sam se pre oko godinu dana zanosio mišlju (i još uvek se zanosim) da promenim boju displeja i pozadine instrument-table (vidi temu Plavi cajgeri u Styling & I.C.E.), nabavio potrebne LED, ali su me u nameri sprečili nedostatak kvalitetne folije, kvalitetne lemilice i narogušena žena posle 6-tog skidanja table i raznoraznih merenja, slikanja i analiza. Nažalost od septembra 2009. sam službeno odsutan u inostranstvu i ako ne računamo kratke odlaske kući (kada naravno nemam ni vremena, a ni obraza prema porodici da trošim vreme na budženje auta) ostajem do 2011.
Najgora stvar u svemu je što mi je maltene kompletna dokumentacija i ono što sam ustanovio kada sa tada vršio merenja, slike i sl. ostalo kući.

Sistem rada osvetljenja displeja je izveden preko LE dioda kojima se intenzitet svetlosti reguliše dimmerom (sklop) koji se nalazi na slici iz gore pomenute teme levo od dva otpornika koji regulišu napon za 2. i 3. par LED, a ispod navedenih LED. Koliko me sećanje služi, a i sa slike takt dimmera se prenosi na instalaciju LED preko tranzistora koji se nalazi u gornjem desnom uglu sklopa (dimmerom se takođe reguliše i rad osvetljenja cajgera, a on se nalazi na slici ispod crnog kontaktora).Napon na tablu se dovodi preko pinova crnog kontaktora i to

Pin 7 masa
Pin 9 + konstantan
Pin 10 + pri davanju kontakta
Pin 11 + sa osigurača F18 (pozicija)

Struja na osigurač F18 se dovodi paljenjem pozicije. Ukoliko se odvoji pin 11 od osigurača F18 i između stavi prekidač, tek po uključenju prekidača će doći do zatamnjenja displeja i problem rešen.
Po mome sećanju, a i koliko sam uspeo da proverim iz SM, koji srećom imam na računaru, pin 11 dovodi struju na tablu za zatamnjivanje displeja i osvetljenje brzinomera i obrtomera, ali ovo bi moralo da se proveri u praksi i na stvarnoj tabli što nažalost nisam u mogućnosti da uradim. Negativna pojava ovakvog rešenja je da će u kabini svetleti svi prekidači sem cajgera.
Dalje unapređenje sistema bi bilo povezivanje kompletnog osvetljenja u kabini na prekidač, regulisanje paljenja svetala po startovanju motora, upozorenje da se po padu mraka upale svetla i sistem stavi van funkcije, da to sve odrađuje automatski itd itd...
Idejama nikad kraja. Već mi neke padaju na pamet, ali otom-potom gad uhvatim malo više vremena biće još postova i predloga.  :nami:

Loganovac

Citat: Keka poslato 17.01.2010. - 16:54
Uz prednja, treba da rade i zadnja svetla, tj pozicije, a dimovanje je vezano na poziciju, tako da otpada varijanta samo prednjih preko releja...
Otkud ti ovo? Pa na automobilima sa fabrički ugrađenim dnevnim svetlima ne radi pozicija, niti bi moralo po Zakonu.

Citiram relevantni član ZOBS-a:

CitatČlan 77.
Danju, na motornom vozilu za vreme vožnje u saobraćaju na putu, moraju da
budu uključena kratka, odnosno dnevna svetla.
Noću, na motornom vozilu za vreme vožnje u saobraćaju na putu, moraju da
budu uključena duga svetla.
Vozač je dužan da umesto dugih svetala upotrebljava kratka:
1) kad pri mimoilaženju sa drugim vozilom oceni da svetlom svog vozila
zaslepljuje vozača vozila koje mu dolazi u susret, a uvek na odstojanju
manjem od 200 m,
2) ako ometa vozača ispred,
3) na putu osvetljenom uličnom rasvetom,
4) u tunelu,
5) ako ometa upravljača šinskog vozila ili plovila,
6) za vreme magle,
7) kada je vozilo zaustavljeno.
Odredbe st. 2. i 3. ovog člana ne odnose se na vozača vozila za koje ne
postoji obaveza ugradnje dugih svetala.

Znači, stoji varijanta sa releom za oborena svetla koji bi se automatski aktivirao kad proradi motor, jedina komplikacija je što bi moralo da se isključi kad se aktiviraju duga svetla (iz razumljivih razloga). Time bi bio rešen i problem dimovanja displeja, jer danju pozicija ne bi bila uključena, pa ne bi ni dolazilo do dimovanja.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

hobbista

Jeste, Loganovac, ali probaj da objasniš gospodi iz unutrašnjih organa zašto ti ne rade svetla (pozicije) pozadi, a napred rade  :D
Postao sam Kalif umesto Kalifa  :D

nik

Nažakost

Član 78.
Poziciona svetla moraju biti uključena sve vreme kada je uključeno dugo,
odnosno kratko svetlo, odnosno svetlo za maglu.
Noću i danju u uslovima smanjene vidljivosti, na vozilu na putu moraju biti
uključena zadnja poziciona svetla.
Svetla, odnosno katadiopteri, za vreme vožnje ne smeju da budu zaklonjeni
niti zaprljani u meri da su neuočljivi za ostale učesnike u saobraćaju.


Nisam siguran samo da li je navedeni član i usvojen jer sam na netu našao samo predlog zakona. Ko ima izvornu (usvojenu) verziju neka javi.

Loganovac

U pravu ste  :bonk:, sa našim zakonodavcem nisi nikad načisto. Izuješ se 50.000 EUR, kupiš neku SLKCDIXTurboJetIntercooler besnaru kojoj se (normalno) automatski pale dnevna svetla, ali da te ne bi  :mojeovce: unutrašnji organi, moraš da strogo vodiš računa da po čl.78 upališ i poziciju!  :ranting:
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Keka

Danas sam video neki SLKCDIXTurboJetIntercooler  Audi Axyz koji ima ona sexy LED dnevna svetla napred (rade), farovi mu ne rade, ali zato pozicija nazad (isto LED) radi!
Dnevna svetla podrazumevaju da je nazad ukljucena pozicija, a napred ili kratka svetla ili dnevna svetla.

CitatUz prednja, treba da rade i zadnja svetla, tj pozicije, a dimovanje je vezano na poziciju, tako da otpada varijanta samo prednjih preko releja...
Ovim sam hteo da kazem da kako god resili dnevna svetla, pozicija nazad mora biti ukljucena i dovesce do dimovanja displeja (preko vec pomenutog kontakta 11), osim ako se i za zadnju poziciju ne stave releji (znaci otpada samo prednji).
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


sandero1.4mpi

Iskreno nije neki vitalan problem,bitnije je da soferka bude cista zadnje staklo i bocna prednja stakla,kao i farovi i stop svetla.
Slazete se.

nik

#14
CitatIskreno nije neki vitalan problem
Pa i nije da nije, nadispleju imaš dve najvažnije informacije koje ti trebaju u toku vožnje pored brzine i broja obrtaja motora-temperaturu motora i količinu goriva koje se po sunčanom danu uopšte ne vide.

Elem, kao što i obećah evo je šema
http://img689.imageshack.us/img689/446/semaosiguraci.jpg

Kratko objašnjenje:
Po startovanju motora signal sa alternatora  uključuje releje 1, 2 i 3 čime preko prva dva premošćuje komandu za uključivanje svetala (209) i direktno šalje + na osigurače F9 i F10 (kratka svetla i signal na instrument tabli za upaljena svetla) i osigurače F18 i F19 (poziciono svetlo i osvetljenje instrumenata). Relej 3 praktično odvaja iz strujnog kruga sve potrošače u kabini (osvetljenje prekidača, UCH, instrument tabla :lux:) tako da svetle samo spoljna pozicija, osvetljenje tablica i osvetljenje u pregradi za sitnice (ovog poslednjeg nema na šemi).
Stavljanje sistema van funkcije može da se izvede na tri načina:
1. Gašenjem motora.
2. Isključenjem prekidača 1 (kada ne želimo funkciju dnevnog svetla).
3. Uključenjem pozicije na ručici stavlja se sklop automatski van funkcije jer + dolazi na relej 4 i prekida signal sa alternatora čime stavlja van funkcije releje 1, 2 i 3.

Vod koji dovodi napon na elektromagnet releja 4 može da se poveže ili sa vodom kratkih svetala pa bi se u tom slučaju sistem isključivao tek kada se uključe kratka svetla, ali je to po meni lošije rešenje jer u tom slučaju kada upalimo poziciju ne dešava se ništa (ne pali se osvetljenje prekidača itd jer sistem i dalje funkcioniše i drži uređaje van strujnog kruga preko releja 3). Primenjeno rešenje, da se sistem stavlja van funkcije paljenjem pozicije, ima nedostatak da prilikom paljenja pozicije na ručici se gase kratka svetla, ali s obzirom da će vozač poziciju uključiti najverovatnije onog momenta kada vidljivost u kabini opadne, trebalo bi i da primeti da mu ne rade kratka svetla (ujedno ne svetli ni signal kratkih svetala na instrument tabli).
Veoma bitna stvar je i da bazni osigurači zadržavaju svoju funkciju i nema potrebe za ugradnjom novih ili paralelnih (eventualno na vod sa alternatora da se postavi neki osetljiviji).
Ovo bi ukratko bio najjednostavniji način da se zadovolji zakon, a dnevno svetlo koliko-toliko kvalitetno automatizuje.
Sva sečenja na instalaciji se vrše u kabini oko kutije za osigurače i upotrebom muško-ženskih konektora postoji mogućnost da se to veoma kulturno odradi, a da se zadrži i mogućnost uklanjanja celog uređaja bez potrebe za novom sečom, izolovanjem i sl.
Sistem je izveden upotrebom releja, ali je moguće izvesti ga i upotrebom tranzistora (što ne preporučujem za relej 1, a bogami i 2 jer treba da provedu oko 10, odnosno, 5A, a to su struje koje traže ozbiljne tranzistore sa hlađenjem).
Sistem predstavlja idejno rešenje koje se može unapređivati ugradnjom npr u vod signala sa alternatora uređaja za zadršku startovanja od recimo nekoliko sekundi, zvučnog upozorenja da nisu aktivna kratka svetla (ako se izabere opcija isključivanja sistema paljenjem kratkih svetala, a ne pozicije) itd.

Ne mogu da obećam, ali ako uspem da iščačkam nešto postaviću šemu izrade štampane pločice, eventualno nekog usporivača aktiviranja ako uspem da prikupim potrebne podatke (jbg arhiva komponenti i programi za izradu št. ploča su mi ostali kući, a konekcija mi je preko mobilnog stika (u prevodu kada ispucam u toku meseca 3Gb brzina se ograničava na 56kbit/s, a košta me mesečno više nego ADSL priključak kući)

Ako neko ima neku ideju za unapređenje uređaja ili neki drugi način izvedbe bilo bi lepo da postavi.

PS: Pojačivač mislim da može da se izvede kao na http://free-st.t-com.hr/mamic/auto/ (jbg nemam literaturu, ali to je to), a napon može da se uzme i sa kutije osigurača sa kontakta E2, E14 ili E32  i tada će biti uslovljen davanjem kontakta.