Spaner (zatezac) zubcastog kaisa.

prethodna tema - sledeća tema

zac

Ovo sto cu vam pretstaviti ne preporucujem, posebno ce me kolega @hobbista kritikovati.  :D

Elem, polovni lezajevi koji se jednom skinu, uglavnom se bacaju. Ali ako lezaj nije odradio ceo svoj radni vek i jos uvek je u odlicnom stanju, moze se ocistiti i oprati u medicinskom benzinu, osusiti i podmazati novim adekvatnim mazivom. Mozete naci u Ruskim literaturama da je ovaj postupak cak preporucljiv za periodicno odrzavanje lezajeva posto im se na taj nacin zivotni vek udvostrucuje.

Ja sam na starom "Kecu"-Stojadinu, za svaku zamenu zubcastog kaisa, prao lezaj spanera, sa lupom i jakim svetlom proveravao stanje kuglica i staza po kojima se kotrljaju, i ako utvrdim da je stanje dobro a lezaj koji je dobro opran u med. benzinu i dobro osusen pravi jednolican i tih sum, prilikom okretanja rukom, to je dokaz da na kotrljajucim elementima ne postoje jaca ostecenja u vidu kratera, znaci cementacija na povrsinama nije ostecena.
Pak ako se suv lezaj okrece i pritom pravi sum kao da ima peska u njemu i zastajkuje (koci), to je znak da je cementacija na kotrljajucim povrsinama propala...takav lezaj se baca. 
Pomenuti spaner na "Kecu" nikada nije menjan (fabricki) i presao je oko 180 000 km. sa njim je i prodat auto.

Ovaj uvod sam malo rastegao da bi vam objasnio svrhu i opravdao ovaj moj metod sredjivanja lezajeva, koji se u praksi do sada pokazao kao dobar.

Stari spaner od Logana mi je presao oko 40 000 km. znaci nije odradio radni vek, negde sam procitao da se veliki servis u nekim evropskim zemljama radi cak na 90 000km. sto bi trebalo da znaci da je moj spaner tek na pola puta. Ocistio sam i oprao u med. benzinu, zatim osusio vazduhom i potom podmazao sa specijalnom mascu kojoj je temperaturni interval od -40 do +160oC i 20 000o/min (koristi se za podmazivanje veoma opterecenih lezajeva), a proizvodjac je "Mogul".
Postupak podmazivanja je jako bitan, u lezaj se sa jedne strane cistim tankim srafcigerom napuni mast a potom se lezaj udara o drvenu povrsinu na kojoj je cist papir, dok ta mast ne prodje kroz lezaj na drugu stranu. Zatim se lezaj zatvara sa fabrickim gumeno-metalnim zastitama. Higijena lezaja u ovom postupku je od velikog znacaja za dalji vek lezaja.
Tako sredjen i podmazan lezaj spakujem u cistu kesicu i ostavim za sledeci veliki servis, i tada kupim samo kais.  :)

Evo i par slicica otvorenog i opranog lezaja...


Zoran

 :to: zato i služi forum - da nešto i naučimo...
Sam svoj gazda - vazda.

Ljota

Svaka čast, za majstorluk i tehnički dojam 5+ !  :respect: Za savremeni pristup tj. umetnički dojam čista 1 !  :zloca: Ima jedna pesma od Korni grupe, kao nešto:...."trla baba lan da joj prođe dan".....itd..... :write:

Zoran

Kao da nešto piše između reda ali bosanska glava ne konta..?
Sam svoj gazda - vazda.

zac

@Ljota, nije to "trla baba lan..." vec je to usteda u najavi, nekih 3500 din.  :)

Ljota

Ma razumem te potpuno jer sam i ja jedan od tebi sličnih! :hat: Ali dokle više tako?  :banghead:  Ako ćemo o štednji onda je auto velika globa a to više nije Korni grupa ......možda npr. ABBA..... :wave:

zac

Dok nam plate ne budu 1 500 Evara..  :laugh1:

kiconix

Uz svo duzno postovanje, ja taj lezaj ne bih vracao na staro mesto.

zac

#8
U pravu si 100%, zato sam na pocetku i rekao da ne preporucujem postupak. Medjutim ja sam lezaj spanera detaljno proverio, nema ostecenja na kuglicama ni na stazama, a ni lufta, tako da sam 100% siguran, a posebno sto je ponovo podmazan novom mascu, da taj lezaj mogu pustiti jos neko vreme u eksplataciju.  :wave:

nik

Citat: žac poslato 13.05.2012. - 11:02
... da taj lezaj mogu pustiti jos neko vreme u eksplataciju.

Veoma problematično i neisplativo za eksperimentisanje koliko je to vreme, a i metod provere je potpuno nepouzdan.

S obzirom da je tema već u potpunosti obradjena (uputstvo, komentari za i protiv) i da bi svaki dalji komentar bio mlaćenje prazne slame i okretanje u krug ide lock.