Statički elektricitet

prethodna tema - sledeća tema

nik

#15
Citat: mrsp poslato 21.11.2011. - 08:46
...od toga niko nije poginuo(koliko ja znam :whistling:)

Boga mi, ja se ne bih time igrao. Stvar nije ni malo naivna.


Može se naći još gomila snimaka slične sadržine gde varnica pali benzinske pare pri punjenju rezervoara i gde je ishod mnogo gori od ovog na snimku.

Jelenko

Eto naucih i ja nesto novo...

zac

 :ha: Dobro se snasla ova zenska.

Zoran

Ova je baš pribrana ...
Sam svoj gazda - vazda.

Veterinar

Moze biti do odece, svakako. Medjutim, meni se na Kadettu to desavalo u toku leta, kada sam bio u bermudama i majici i to tokom citavog leta (a promenio sam odecu u medjuvremenu, nisam uvek imao istu garnituru).

Keka

Ako su sedista bila od cupave sintetike, onda je sve jasno  :wave:
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


mrsp

 :ha:
Stvarno svaka joj čast kako je ostala pribrana.Ili uopšte nije ni svesna šta se desilo :whistling:
Ali ni ja nisam znao da ovo može da se desi  :fiju:

Citat: Keka poslato 22.11.2011. - 09:16
Ako su sedista bila od cupave sintetike, onda je sve jasno  :wave:

Ja pre mislim da je od džempera jer ga je namestala pre nego što je pipnula crevo za točenje goriva  :ces:

Loganovac

Nameštala je ona džemper i pre nego što je prvi put prišla pumpi. Posle toga je dodirivala i pumpu i auto više puta. Posle ulaska i izlaska iz auta desilo se to što se desilo. Protrljala džemper o presvlake, čupave i sintetičke, najverovatnije.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

krle

#23
 A mobilni telefon?

Koliko ja razumem ovaj čudni jezik "majne libe Helga", izgleda da se ovde optužuje i mobilni telefon koji je dama  koristila
tokom "vrpoljenja" u automobilu.

Aleks

Ma i mene "drma" redovno!  :ranting:
Mada, redovno se praznim  :c: !

staracstol

Mobilni su istraživala ona dva narandžasta sa Discovery kanala i ništa, nemere to od telefona al ta "varnica" od statike ladno pali benz pare.

krle

Znam za to.

Hteo sam samo da  skrenem pažnju na  šta sugeriše "naslov" video klipa.

Vihor

#27
Požari u potencijalno agresivnim sredinama
Tokom ranih devedesetih, zdravstveni i službenici bezbednosti u Nemačkoj su zabeležili pojavu preko trideset požara tokom punjenja rezervara automobila na benzinskim
pumpama. Slični incidenti su se javili i u drugim evropskim državama, dok je u Velikoj Britaniji zabeleženo nekoliko takvih incidenata. Sledstvena istraživanja od strane Wolfson Electrostaticsa i PTB u Nemačkoj su uzrok pripisale statičkom elektricitetu sa dodatnim faktorima koji su doprineli nesreći, kao što su pumpa za gorivo sa brizgalicom, materijal od kojeg je napravljeno vozilo i površinski sloj parkirališa. Skorašnji sličan incident koji se dogodio u Velikoj Britaniji je zabeležen na kameri koja obezbeđuje parking. Sa video zapisa nemoguće je ustanoviti uzrok požara. Sve što se moglo videti je plamen koji kulja iz rezervoara za gorivo vozila, što je uzrokovalo veliku uznemirenost osobe koja je punila rezervoar, srećom bez fizičkih povreda.

Istraživanje od strane Wolfson Elektrostaticsa dovelo je do nekih zanimljivih otkrića. Većina ljudi je iskusila neprijatan udar statičkog elektriciteta od strane savremenih vozila i većina ljudi za to krivi automobil. Istina je da vozila mogu dostići napon od nekoliko hiljada volti dok su u pokretu. Uz to, gume i površina puta su u ektrostatičkim
odnosima relativno električki provodljivim. Zajednički rad Wolfson Elektrostaticsa i Asocijacije za istraživanja u industriji motora (Motor Industry Research Association -
MIRA ) je obuhvatio merenje tranzitornog napona koje vozilo razvije na traci MIRA testa i zabeleženo je 5000 volti ili više. Ovaj elektrostatički napon, međutim, padne na
nulu za manje od 1s po zaustavljanju vozila. Za električni udar koji su putnici iskusili izlazeći iz vozila pre je odgovoran elektrostatički napon koji se razvio na njima samima nego na vozilu. Izlaskom iz vozila i dodirivanjem metalnih vrata vozila svara se varnica koja prelazi sa njihovih naelektrisanih tela na vozilo i Zemljin potencijal, pre nego obrnutim redosledom. U ovoj situaciji generiše se statički elektricitet trenjem odeće putnika i sintetičkog materijala od kojeg su napravljena sedišta. Pošto je putnik potpuno izolovan od kontakta sa zemljom (plastični volan, plastična papučica za gas, sintetički pod, sintetička sedišta) ne postoji način da se naelektrisanje sprovede. Ako pri tome osoba nosi sintetičku obuću ili je površinski sloj prilaza pumpi od materijala koji je elektroizolator, dešava se da osoba odšeta od vozila do pumpe noseći sa sobom visok nivo statičkog elektriciteta.

Energija varnice potrebna da zapali isparljive gasove iz nafte je oko 0,25miliJ. Istraživanjem koje je sprovela MIRA je pronađeno da energija varnica koje generišu ljudi
dok izlaze iz kola može dostići 100miliJ. Sada je očigledno kako može doći do nesreće. Postoji jedna bitna razlika između benzinskih pumpi u Velikoj Britaniji i kontinetalnoj
Evropi. U Britaniji nemoguće je ostaviti pumpu ukjučenu samu, tako da osoba tokom sipanja goriva svo vreme ostaje u kontaktu sa zemljinim potencijalom preko konstantnog kontakta sa uzemljenom brizgalicom i okidačem. U nekim evropskim zemljama moguće je da se pumpa ostavi sama dok dovodi gorivo i da se osoba vrati u unutrašnjost kola, čime se ponovo stvara statički elektricitet na telu kliženjem preko sedišta. Po povratku do pumpe varnica se može stvoriti u prisustvu isparenja benzina. Nekima od gore pomenutih incidenata u Nemačkoj je pripisan ovaj sled događaja.

U današnje vreme sve veći broj delova za vozila se pravi od plastike. Ovo se odnosi i na unutrašnje i na spoljašnje delove. Jedan od najvećih pojedinačnih plastičnih delova je rezervoar za gorivo. Postoji značajan inženjerski napredak u konstrukciji plastičnog rezervoara za gorivo, umesto dotadašnjeg metalnog. Međutim, upotreba visoko elektroizolacionog materijala, kao što je plastika u blizini jako zapaljivih gasnih isparenja benzina, nameće pitanje nesreća izazvanih elektrostatičkim varničenjem. U ovom slučaju za stvaranje elektrostatičkog napona nisu odgovorni vozilo ili putnik, već pumpanje velikom brzinom benzina u rezervoar. Mnoga goriva inače slabe električne provodljivosti ipak imaju električnu provdljivost ispod 100 picoSimensa po metru. Ovo im omogućava optimalne uslove za generisanje elektrostatičkog potencijala. Relativno neprovodljive tečnosti, kao što je nafta kada se pumpa kroz dovod za gorivo i filtere, mogu razviti iznenađujuće visok nivo statičkog elektriciteta. Sam plastični rezervoar za gorivo, kada se montira u vozilo je relativno složene građe i sadrži mnoge metalne komponente kao što su pumpe, opruge, ventili i spojnice. Statički elektricitet generisan uticanjem goriva u rezervoar može se lako sprovesti do ovih delova ako nisu uzemljeni.

Varnice od neuzemljenih metalnih delova u i oko rezervoara goriva su odgovorne za veliki broj požara koji su zahvatili vozila i ovo je izgleda bio uzrok nedavnog incidenta u Britaniji.Vodeće automobilske kompanije shvativši opasnost od statičkog elektriciteta su uvele obaveznu proceduru u cilju procene i eliminisanja nesreća usled paljenja plastičnih rezervoara. Svaki novi model se rigorozno testira.

Sve nedoumice o statičkom elektricitetu i požarima na parkiralištima, međutim još nisu potpuno razrešene.

Dr. med. Nataša Kozar
Sve što radi na struju ima beli dim u sebi. Kada taj beli dim jednom izađe, to više nikada neće ponovo da radi.

mrsp


Aleks