Zamena šolja amortizera

prethodna tema - sledeća tema

nik

Posle dužeg natezanja, što zbog neadekvatnog alata (zakinut imbus), što zbog vremena (svake vrste), danas zamenih kilave šolje Ruvil, koje su verovatno bile i pogrešne, ali o tome u drugoj temi.

Stanje pre


Korišćen alat


Imbus 6 (mora kvalitetan, zaboraviti one krive dvostrane u Г)

Ključevi:
13
17 viljuškasti
17 nasadni (za točkove)
18 (2 komada)
21 okasti krivi (veliki ugao krivine)
27 okasti krivi (veliki ugao krivine)

Alat za sabijanje opruga
Po mogućnosti moment-ključ
Dizalica

Prvo je potrebno, dok je vozilo još na zemlji, odviti gornji šraf okastim ključem 21 uz blokiranje osovine amortizera imbusom 6

Pošto je gornja metalna šolja prilično duboka, mora se koristiti ključ sa velikim uglom krivine. Može da se izvede ovo i sa nasadnim ključem (ali je onda problem blokiranja osovine) ili, po savetu majstora Hobiste, najbolje je ovo izvesti udarnim pneumatskim pištoljem, ko ima.

Šraf osovine ne treba odvijati do kraja da bi se olakšala kasnija manipulacija.

Nakon popuštanja gornjeg šrafa, podići vozilo i skinuti točak.

Pre odvijanja šrafova kojima je amortizer vezan na glavčinu točka, potrebno je osloboditi čeljust kočnice jer se kočiono crevo nalazi na putu donjeg šrafa amortizera i isti se ne može izvaditi. Kočionu čeljust je dovoljno osloboditi odvijanjem gornjeg šrafa ključem 13, uz blokiranje osovine ključem 17 viljuškastim.


Nakon toga čeljust jednostavno "prevaliti" u napred oko donje osovine. Nadam se da ne treba da napominjem da je u ovoj poziciji slobodan kočioni cilindar i da bi svako pritiskanje kočnice izazvalo karambol.

Potom treba sa dva ključa 18 odviti i izvući dva šrafa sa maticama kojima je amortizer vezan za nosač glavčine.


Nakon odvajanja amortizera od nosača glavčine, jednom rukom pridržavati amortizer, a drugom odviti do kraja gornji šraf osovine i izvući ceo sklop ispod blatobrana.

Pošto je sada sklop slobodan, pre odvijanja donjeg šrafa osovine amortizera (koji drži šolju na mestu), sabiti oprugu. Voditi posebno računa o kvalitetu alata i postavljanju na oprugu (na slici se vidi kako ne treba, kasnije otklonjeno). OVO MOŽE DA UBIJE.


Pošto je opruga sabijena toliko da više ne dodiruje tanjirasti graničnik, potrebno je odviti donji šraf osovine amortizera ključem 27 okastim uz blokiranje osovine imbusom 6.


Kada se odvije šraf, šolja i ležaj se jednostavno svuku sa osovine.

Sklapanje ide obrnutim redosledom.

Voditi računa o orijentaciji šolje i ležaja, pošto se u servisnim uputstvima potkrala greška po ovom pitanju (više pisao Hobista ovde).


Redosled delova odozdo ka gore:
Tanjirasti graničnik opruge
Ležaj
Gumena šolja
Donji šraf osovine amortizera

Takođe, posle zatezanja donjeg šrafa osovine i pri otpuštanju opruge potrebno je uklopiti krajeve opruge u ležišta na donjem i gornjem tanjirastom graničniku.


Momenti zatezanja:
Gornji šraf osovine amortizera 44Nm
Donji šraf osovine amortizera 62 Nm
Šrafovi amortizer-nosač glavčine 105Nm

Na kraju


Zoran

Ja nisam imao dovoljno jak imbus pa sam šajbu pridržao kliještima za cijevi od 2 cola.
Sam svoj gazda - vazda.