DACIA Forum Srbija

DACIA => Projekti & DIY => Vaši projekti => Temu započeo: stojakovicv poslato 19.07.2010. - 13:05

Naslov: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: stojakovicv poslato 19.07.2010. - 13:05
Ovih vrućih letnjih dana, pade mi na pamet da zatvorim dovod tople vode u kabinu....
Kao što je poznato topla (vrela) voda iz sistema hladjenja motora stalno protiče kroz radijator koji se nalazi u kabini. Polugicom toplo-hladno na konzoli se samo usmerava vazduh koji po potrebi ide preko ovog radijatora.

Taj radijator, po mom mišljenju u ove tople dane nepotrebno zagreva kabinu. Verovatno zbog njega i klimi treba dugo vremena da odradio posao.

Uzeo sam ručni ventil za vodu i napravio dva rebrasta priključka na krajevima. Planiram da prekinem crevo koje dovodi toplu vodu u kabinu i da tu ugradim ventil.
Leti će on biti zatvoren i nema nepotrebnog grejanja kabine.

Da li mislite da bi to moglo da naruši sistem hladjenja motora. Računam da je taj radijator mnogo manje zapremine od glavnog hladnjaka motora, pa... valjda ne bi trebalo biti problema?


(http://img844.imageshack.us/img844/6006/47065697.th.jpg) (http://img844.imageshack.us/i/47065697.jpg/)
(http://img827.imageshack.us/img827/7008/35462806.th.jpg) (http://img827.imageshack.us/i/35462806.jpg/)
(http://img835.imageshack.us/img835/4338/aeroterma.th.jpg) (http://img835.imageshack.us/i/aeroterma.jpg/)



Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: kiconix poslato 19.07.2010. - 15:42
To sam vec video, mislim da treba pustati vodu barem jedno nedeljno. Sa nekim razlogom je uvedena cirkulacija, e sad ja bas ne bih ispitivao razloge.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: mladja73 poslato 19.07.2010. - 16:52
E ova tema me vratila u proslost....

Isti problem sam imao na prtkodnom automobilu (Aleko). Njemu je kroz radijator voda cirkulisala non stop, sistemom klapni vazduh se usmerivao prema kabini, a taj sistem naravno nije radio kako treba pa je leti temperatura u kabini bila, malo je reci paklena..
Znaci uradjeno je upravo ono sto je stojakovicv predlozio. Uzeta je slavina od z101 i montirana na dovod radijatora i nisam imao nikakav problem sa radom automobila.

To je moje iskustvo  a kako bi to funkcionisalo na Daciji ne znam, ali mislim da ne bi bilo problema.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: stojakovicv poslato 21.10.2011. - 10:47
Ugradio sam ventil u proleće ove godine. Dovod tople vode u kabinu je bio zatvoren čitavavo leto. Otvorio sam ga tek pre 15-tak dana.

Prromena sa ventilom i bez ventila je znatna! Klima mnogo brže i efikasnije ohladi auto.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 21.10.2011. - 11:21
To i meni sleduje, obzirom da postojeca klapna bas i ne zatvara dobro  :ne:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Keka poslato 21.10.2011. - 16:10
Gde si nabavio i kakav ventil?
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Drinski67 poslato 24.03.2012. - 18:11
Citat: stojakovicv poslato 21.10.2011. - 10:47
Ugradio sam ventil u proleće ove godine. Dovod tople vode u kabinu je bio zatvoren čitavavo leto. Otvorio sam ga tek pre 15-tak dana.

Prromena sa ventilom i bez ventila je znatna! Klima mnogo brže i efikasnije ohladi auto.

Stojakovicu, mnogo bi mi značilo ako bi objasnio kako si to uradio.. skuvaše mi se noge, počeće i gljivice, pa atletsko stopalo....

Pooaži Stojakovicu, kao lekar pacijentu  :)
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 28.04.2012. - 16:43
Gledao sam danas, ali je problem sto je na istoj grani, odnosno u istom krugu i isparivac za TNG.
Samim tim, ne dolazi u obzir prekid kruga, vec neka od opcija:
- dva ventila + dve racve
- trokraki ventil + racva
- cetvorokraki ventil

Skoro da sam siguran da ovo poslednje ne postoji (ili je egzotika).
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Keka poslato 29.04.2012. - 09:04
Ventil mozes da stavis izmedju T racve za isparivac i malog hladnjaka. Naravno ako isparivac nije vezan redno.

To je posao od 10 minuta, samo jos da neko kaze koliki je unutrasnji i spoljni precnik creva zbog nabavke odgovarajuceg ventila i selni.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 29.04.2012. - 09:07
Citat: Keka poslato 29.04.2012. - 09:04
...Naravno ako isparivac nije vezan redno.
Jeste vezan redno  :agr:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Keka poslato 29.04.2012. - 09:51
Prebaci na paralelno.

Sad sam merio, unutrasnji precnik creva je 20mm, a odgovara selna 16-25 mm.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: ppejic poslato 29.04.2012. - 09:59
A ako vec preradjujes neka ti napravi neko prohromske "T" razvode, kako bi mogao propisno da stegnes selnu.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 29.04.2012. - 10:08
Paralelna veza moze da pravi probleme zimi. Trokraki ventil bi bio najbolje resenje, ako postoji takav (a da nije bezobrazno skup).
T racve cu uzeti plasticne - ima kvalitetnih.
Pored problema sa klapnom koja ne zatvara dobro, duvanje na vozaceve noge ide preko cevi za mali hladnjak  :banghead:
Definitivno cu nekako zatvoriti protok u mali hladnjak.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Keka poslato 29.04.2012. - 10:13
Meni je oduvek paralelno i nisam imao problema ni leti ni zimi.

Za sada sam pronasao slavinu od Floride koja bi mogla da odgovara.

http://www.ap-sport.rs/prodavnica/index.php?dispatch=products.view&product_id=34268

Medjutim, kazu da cesto i brzo procuri.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: zac poslato 29.04.2012. - 11:52
@hobbista i @Keka, ako sam dobro razumeo vas dvojca imate nameru da ugradjujete ventil koji zatvara dotok tople vode u grejac?  Pitanje je da li je fabrika ovaj ventil izostavila zbog ustede ili iz razloga hladjenja motora?
Moj otac je ceo zivot radio u Ikatrem-u na projektovanju hladnjaka i grejaca, upravo sam popricao sa njim.
Mozda mogu da vam pomognem, potrebni su mi sledeci podaci:
-Dimenzija hladnjaka motora D x V x S
-Dimenzija grejaca kabine    D x V x S
-Makar orjentaciona zapremina sistema hladjenja.
-Kubikaza i snaga motora.

Sa ovim podacima mozemo preko termodinamickih formula doci do zakljucka zasto ventil ne postoji i da li sme uopste da se ugradjuje, zbog hladjenja motora.

Bilo bi pozeljno da okacite neku sliku kabinskog grejaca i svih cevi-vodova vode, da covek moze da stekne neki uvid u stanje.  :wave:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Zoran poslato 29.04.2012. - 12:16
Možda postoji i mogućnost nastanka vazdušnog čepa u sistemu...
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Keka poslato 29.04.2012. - 12:42
Mali hladnjak ne hladi motor, bar ne znacajnu posmatrano u odnosu na veliki hladnjak i protok vazduha kroz isti. Mali hladnjak je u sistem vezan pre termostata.

Vazdusni cep moze da se javi i bez slavine. Ako se dobro izluftira u polozaju otvoreno, a ne postoji curenje, onda nema razloga da nastane vazdusni cep.

Da rezimiram:

Razlozi za postavljanje slavine:
- klimatizacija u kolima bolje hladi i manje greje leti, ako se zatvori dotok tople vode koji je stalno prisutan.
- resava se problem (verovatno prisutan) propadanja dihtung sundjera na klapnama u sistemu za grejanje/hladnjenje koji dovodi do gore pomenutih problema.
- resava se problem grejanja i zracenja od cevi sa toplom vodom koja prolaze u nivou vozacevog decnog kolena (mada sam ja ovo sracenje i grejanje eliminisao izolacijom od azmafona).
- montaza/demontaza nije zahtevna.

Razlozi protiv postavljanja slavine:
- grejanje postaje zavisno od otvaranja haube, dok se fino podesavanje grejanja i dalje vrsi iz kabine. Drugim recima, u prolece i u jesen morate otvoriti haubu i zatvoriti/otvoriti slavinu, a po potrebi i cesce u slucaju nagle promene vremena.
- slavine su izgleda podlozne curenju. Koliko sam video, uglavnom ih koristi Zastava i Lada. Cene nisu previsoke, ali je kvalitet diskutabilan. Mozda se moze nabaviti metalni ventil kao sto je na vodovodnim instalacijama.
- los uticaj na hladjenje motora-ne vidim prostora za ovakve ideje. Iako se mali hladnjak moze koristiti kao pomoc hladjenju u ekstremnim situacijama, u istim tim situacijama se moze otvoriti i ventil. Malo je verovatno da neko na +35 pusta grejanje u kabini da bi se motor bolje hladio.  :ne:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 29.04.2012. - 12:43
@ žac:
Nije meni muka u tome. Ako pogledas slike u prvom postu ove teme videces da je mali hladnjak u skoro zatvorenoj kutiji kada je klapna okrenuta na polozaj za hladjenje, tako da nema strujanja vazduha preko njega (osim malo prirodne cirkulacije).
Uz to, sa te grane rashladna tecnost ide i kroz isparivac za TNG koji oduzima deo temperature tecnosti, a nije uzet u obzir pri proracunu sistema.

Nedoumica je sto u slucaju paralelne veze na tom vodu (kao kod Keke) tecnost ide onim putem gde je manji otpor, jer je isti precnik cevi koja ulazi u racvu i onih koje izlaze  :ne:

EDIT: pretece me Keka :)
Slavine mogu da se stave vodovodne - kuglicne od 3/8" Znam za probleme sa Zastavinim ventilima :D
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Keka poslato 29.04.2012. - 13:02
Da, tecnost ide manjim otporom, ali je kapacitet dovoljno veliki da grejanje u kabini ne trpi zbog paralelno vezanog isparivaca.

Ovaj ventil od 3/8 cola je suvise mali, izvodi nisu najsrecnije reseni, ali tako nesto sam imao na umu.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: zac poslato 29.04.2012. - 14:58
Ok shvatio, onda vam ne mogu pomoci, bar tako izgleda.   :ne:

Citat: Keka poslato 29.04.2012. - 12:42
... los uticaj na hladjenje motora-ne vidim prostora za ovakve ideje. Iako se mali hladnjak moze koristiti kao pomoc hladjenju u ekstremnim situacijama, u istim tim situacijama se moze otvoriti i ventil. Malo je verovatno da neko na +35 pusta grejanje u kabini da bi se motor bolje hladio.  :ne:

@Keka:   Da , niko ne pusta grejanje u kabini na +35oC , ali ono je vec pusteno (vruca voda vec tece kroz grejac) tako da u svakom slucaji, iako se klapnom cirkulacija vazduha preusmerava, taj mali hladnjak ili`ti grejac kabine, itekako prima na sebe deo toplotne energije i time utice na rashladjivanje motora, iako ti ne vidis prostor za ovakvu ideju.
Dakle, ako je fabrika namerno izostavila ventil, moguce je da je bas tako i predvidjeno adekvatno hladjenje motora u svim uslovima, pa i  onim ekstremnim npr. +50C. Auto je projektovan za razne klimatske regione.


Citat: hobbista poslato 29.04.2012. - 12:43
...Uz to, sa te grane rashladna tecnost ide i kroz isparivac za TNG koji oduzima deo temperature tecnosti, a nije uzet u obzir pri proracunu sistema.

...Nedoumica je sto u slucaju paralelne veze na tom vodu (kao kod Keke) tecnost ide onim putem gde je manji otpor, jer je isti precnik cevi koja ulazi u racvu i onih koje izlaze  :ne:


@hobbista:   To sto kroz isparivac TNG-a prolazi rashladna tecnost, a nije ulazio proracun, naravno da ne pravi problem hladjenju motora, cak sta vise, povecava zapreminu rashladne tecnosti i povrsinu preko koje ona odaje visak toplote u okolinu. Gde ti se nalazi taj isparivac?

A sto se tice rednog i paralelnog vezivanja isparivaca, zasto se to razlikuje kod tebe i Keke, da li postoje te dve varijante prilikom ugradnje TNG-a ili iz nekog drugog razloga?
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: ppejic poslato 29.04.2012. - 15:01
Takodje posedujem paralelno ugradjen isparivac. Zimi u kabini grejanje regularno :)
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Keka poslato 29.04.2012. - 16:18
Citat: žac poslato 29.04.2012. - 14:58
@Keka:   Da , niko ne pusta grejanje u kabini na +35oC , ali ono je vec pusteno (vruca voda vec tece kroz grejac) tako da u svakom slucaji, iako se klapnom cirkulacija vazduha preusmerava, taj mali hladnjak ili`ti grejac kabine, itekako prima na sebe deo toplotne energije i time utice na rashladjivanje motora, iako ti ne vidis prostor za ovakvu ideju.
Dakle, ako je fabrika namerno izostavila ventil, moguce je da je bas tako i predvidjeno adekvatno hladjenje motora u svim uslovima, pa i  onim ekstremnim npr. +50C. Auto je projektovan za razne klimatske regione.

OK, mali hladnjak je primio deo toplote, i sta onda? Gde odlazi toplota sa njega kad nema strujanja vazduha (grejanja)? Njegova uloga u hladjenju motora je nebitna. Primanje toplote je prakticno jednokratno (rekli smo da odavanja-grejanja nema), a po kolicini toplote u celom sistemu i kolicini tolote koju motor oslobadja je zanemarivo.

Da postoji odavanje toplote sa ovog hladnjaka (grejanje), dolazimo u drugu situaciju.

Verovatno su slavine lose i prevazidjeno resenje i ni jedna ozbiljna kuca ih ne koristi.

Sad mi pade na pamet Kiconih i situacija sa zapusenim malim hladnjakom zbog trunja iz posude za vodu. Koliko se secam nije imao problema sa hladjenjem motora, jedino je imao problem sa grejanjem kabine.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: saša61beograd poslato 29.04.2012. - 17:03
Mali hladnjak doprinosi hlađenju motora čak i kad je grejanje isključeno (verovatno ne presudno).On sa cevima i crevima odaje toplotu i kad nema prolaska vazduha kroz njega i to značajno;da nije tako ne bi ni smetao leti.I to ne samo kad radi klima već uvek.
Lično sam ovo prihvatio kao takvo i ne bih sekao creva.A cevi pored desne noge sam jednom dotakao u vožnji i naučio lekciju.
Fabrika nije ugradila slavinu jer bi  bilo veliko "cimanje" istovremeno otvoriti klapnu i slavinu;slavina bi morala biti u kabini i bila bi potencijalni problem -hvala im na ovoj uštedi.Jednostavnost je majka pouzdanosti!
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 29.04.2012. - 17:07
Citat: žac poslato 29.04.2012. - 14:58
...To sto kroz isparivac TNG-a prolazi rashladna tecnost, a nije ulazio proracun, naravno da ne pravi problem hladjenju motora, cak sta vise, povecava zapreminu rashladne tecnosti i povrsinu preko koje ona odaje visak toplote u okolinu.
To i kazem :D  I da se pregradi ventilom mali hladnjak, isparivac oduzima daleko vise toplote.
Kod mene tecnost ide u isparivac, pa iz njega u mali hladnjak, pa se vraca.

Citat: saša61beograd poslato 29.04.2012. - 17:03
slavina bi morala biti u kabini i bila bi potencijalni problem -hvala im na ovoj uštedi.Jednostavnost je majka pouzdanosti!
Slavina ne bi morala biti u kabini, ali je ovaj drugi deo apsolutno tacan  :to:


Oko paralelne veze mi je (bila) jedina nedoumica zimski period i prebacivanje na TNG, ali podatak o temperaturi motora se dobija sa samog motora, pa i ovo pada u vodu.

Dakle, prevezujem uskoro. Ako Peja nije nasao zamerku, onda sam siguran da to radi odlicno :D
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Zoran poslato 29.04.2012. - 17:14
Iskreno bih volio da se može cirkulacija vode potpuno zatvoriti ali se malo bojim. Fabrika zna zato pa nije postavila ventil. Ima tu neki razlig...
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 29.04.2012. - 17:31
Pogled odozgore:
(http://s14.postimage.org/l2lfqdsnh/IMG_4910_2.jpg) (http://postimage.org/image/l2lfqdsnh/)
1 -> mesto gde je presecen dovod tecnosti u mali hladnjak, i odveden ka isparivacu.
2 -> crevo koje je preseceno sada dovodi tecnost iz isparivaca

Nemam sekiraciju oko toga da nece biti dovoljno hladjenja, pogotovo sto isparivac za TNG rashladjuje sistem daleko vise nego mali hladnjak sa zatvorenom klapnom.


Usput, imam i preliv za visak tecnosti (obelezen crvenim krugom) :D
(http://s10.postimage.org/5ciypt6c5/IMG_4911_2.jpg) (http://postimage.org/image/5ciypt6c5/)
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: zac poslato 29.04.2012. - 18:14
Odlicno, ako imas resenje, povezuj.  :to:  Sreca je sto imas isparivac za TNG pa si verovatno u pravu, sto se tice hladjenja motora, samo napred, slikaj svaku sekvencu, ocekujemo lep tutorijal.   :too: 
Za one bez TNG-a ne preporucujem ove radnje, posto bi se verovatno smanjio intenzitet hladjenja motora, posebno u letnjim uslovima.


PS: Zasto ti je motor tako prljav?  :D
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: ppejic poslato 29.04.2012. - 20:44
Citat: Zoran poslato 29.04.2012. - 17:14
Iskreno bih volio da se može cirkulacija vode potpuno zatvoriti ali se malo bojim. Fabrika zna zato pa nije postavila ventil. Ima tu neki razlig...

Logan ima oko 30% manje delova (srafova, zabica,...) od Renault Clio iste generacije.

Citat: hobbista poslato 29.04.2012. - 17:07
Ako Peja nije nasao zamerku, onda sam siguran da to radi odlicno :D

Jedina zamerka je sto su razvodi plasticni, pa treba biti oprezan sa stezanjem. A ako se propisno ne stegnu onda cure. Kolegi StojakovicV je jedan pukao, srecom bio je pri vrhu pa u voznji nije izgubio mnogo tecnosti.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Loganovac poslato 29.04.2012. - 20:57
Prljav motor? Na sledećem okupljanju videćeš šta je prljav motor...  :Smiley:

Preporučujem da smanjite doživljaj o hlađenju motora preko "malog hladnjaka" koji se nalazi u zatvorenoj kutiji, pošto niko normalan leti na 35 stepeni me uključuje grejanje. Niko nije pomenuo hlađenje motora kad smo svi ugrađivali keder haube, a smem da se kladim da ima najmanje isto toliki uticaj. Za hlađenje motora zadužen je veliki hladnjak sa ventilatorom. Zašto mu je potreban ventilator? Da bi hladnjak imao potreban rashladni kapacitet mora da postoji protok vazduha kroz saće. Dok je vozilo u pokretu to je obezbeđeno (mada imam utisak da pusti keder i tu ima nekakav uticaj), a dok stoji u mestu hladnjak ne može da obezbedi potrebnu disipaciju energije u okolnu sredinu pa temperatura rashladne tečnosti raste toliko da termostat odreaguje, uključi ventilator, uspostavi cirkulaciju vazduha i time smanji temperaturu rashladne tečnosti koliko treba (dok se ne isključi).

Sad pitanje za džezere: oni što imaju mali hladnjak - zbog čega im se ipak u letnjim mesecima dok stoje u mestu uključuje ventilator glavnog hladnjaka kad imaju dodatno hlađenje? A oni što isključe mali hladnjak - da li su svesni da će ventilator glavnog hladnjaka u takvoj situaciji da im radi 3 sekunde duže?  :crazy:

Još da napomenem da nisu bitne samo dimanzije hladnjaka, dapače! Bitnija od dimenzija je konstrukcija hladnjaka, aktivna površina u dodiru da rashladnim fluidom (vazduhom) i brzina strujanja vazduha (odnosno najvažnije je da li je uopšte ima, a leti je kod malog hladnjaka nema - on se nalazi zatvoren u kutiji i dispira jako malu količinu toplote, apsolutno nebitnu za hlađenje motora, ali dovoljnu da temperaturu onog komada plastike sa ugodnih 42 stepena u autu na suncu podigne na neprijatnih 47 stepeni  :D ).
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: zac poslato 29.04.2012. - 21:10
Citat: Loganovac poslato 29.04.2012. - 20:57

  ...a dok stoji u mestu hladnjak ne može da obezbedi potrebnu disipaciju energije u okolnu sredinu pa temperatura rashladne tečnosti raste toliko da termostat odreaguje, uključi ventilator...

:aplause: Odrz`o si nam lepo predavanje, nema sta, samo mala ispravka, termostat ne ukljucuje ventilator...  :crazy:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Loganovac poslato 29.04.2012. - 21:17
Termodavač, dobro de, termostatom mi ovde zovemo mehanički sklop koji zatvara cirkulaciju rashladne tečnosti nezagrejanog motora, a mi automatičari tako zovemo svaki sklop koji nešto aktivira na zadatoj temperaturi...  :bonk: Dakle senzor temperature + ECU zajedno imaju funkciju termostata, baš kao i onaj gore pomenuti mehanički sklop, a i efekti su isti - obara se temperatura rashladne tekućine...
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: ppejic poslato 29.04.2012. - 21:33
Dobro da smo produbili temu teorijom kako bi sada mogli da se vratimo ugradnji ventila.

(http://www.keeptank.rs/wp-content/themes/overeasy/images/proizvodi/kugla_slovarm150.jpg)
na to usrafiti
(http://www.etazgrejanje.com/cms_upload/catalog/product_images/235_ms-poluspoj-sn.jpg)
i dovariti nastavak cevi sa nazubljenim krajem na koji ce selna da natisne crevo.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 29.04.2012. - 21:43
Citat: hobbista poslato 29.04.2012. - 17:07
Dakle, prevezujem uskoro. Ako Peja nije nasao zamerku, onda sam siguran da to radi odlicno :D
Rekoh vec :) ako se planovi ne promene, idem u subotu do Bubanj Potoka da uzmem racve, odgovarajuce selne, malo creva... i verovatno jos gomilu korisnih sitnica :D pa sledi prakticni deo.

@žac:
Obzirom da sam haubu podigao 10-tak puta za tri godine, mogao je da bude jos prljaviji  :lazy:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Keka poslato 29.04.2012. - 23:18
Citat: hobbista poslato 29.04.2012. - 17:07

Oko paralelne veze mi je (bila) jedina nedoumica zimski period i prebacivanje na TNG, ali podatak o temperaturi motora se dobija sa samog motora, pa i ovo pada u vodu.


:nono:

Prebacivanje vrsi gasni ECU, na osnovu temperature isparivaca (senzor je na isparivacu) i na osnovu temperature i pritiska gasa (senzor je negde izmedju isparivaca i dizni).

Senzor na glavi koristi benzinski ECU za svoj rad i indikaciju na tabli.

Drugim recima, na tabli mozes imati 4 crtice, a da ti je isparivac zamrzao. Ali onda nece prebaciti/raditi na gas.

Suma sumarum:
1. Isparivac moze bez problema biti vezan redno i paralelno.
2. Za ugradnju ventila isparivac mora biti vezan paralelno.
3. Ugradnja ventila ne utice na hladjenje motora ni na zagrevanje isparivaca (naravno ako je posle isparivaca).

Pre rada obavezno izvrsi merenje temperatura vazduha koji izduvava ventilacija sa i bez klime, a pri zagrejanom motoru, kao i posle ugradnje. Mislim da ce to biti najrelevantniji pokazatelj opravdanosti ugradnje.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Keka poslato 30.04.2012. - 07:32
Ako se vrednosti nativno uklapaju u ovu tabelu, ja tu ne bih nista cinculirao.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 05.05.2012. - 18:18
Malo sam se napatio, ali sam uradio. Prvo sam izmerio koja je debljina nastavka koja je na prvoj slici u ovoj (http://www.daciaforum.in.rs/index.php?topic=1707.msg92485#msg92485) poruci oznacena brojem 1. Spoljni precnik je 16mm, pa sam krenuo u nabavku.

(http://s15.postimage.org/4gn634eav/image.jpg) (http://postimage.org/image/4gn634eav/)      (http://s15.postimage.org/dw7mu2lpj/image.jpg) (http://postimage.org/image/dw7mu2lpj/)
Na prvoj slici je deo stvari koji sam uzeo na buvljaku. Cene: selne 20 din/kom, "T" racva 50 din/kom, crevo 200 din/m.
Slavinu je darovao, ko drugi nego kum :D Slavina je 3/8" kao u  Pejinoj poruci (http://www.daciaforum.in.rs/index.php?topic=1707.msg92510#msg92510), a nastavci su zalemljene bakarne cevi od 16 mm (slika 2).

(http://s13.postimage.org/p2vdyh243/image.jpg) (http://postimage.org/image/p2vdyh243/)   <-- Pocetno stanje - skinut filter i pomerena posuda za rashladnu tecnost.
Ovde se malo bolje vidi crevo koje je preseceno, odvedeno do isparivaca i iz njega vraceno u mali hladnjak.

(http://s18.postimage.org/5nhedso11/image.jpg) (http://postimage.org/image/5nhedso11/)   <-- Skinut nastavak, spominjan u prethodnoj slici, i stavljena "T" racva.
Ovde su mi neke stvari vec postale sumnjive.

(http://s16.postimage.org/p9yazr7a9/image.jpg) (http://postimage.org/image/p9yazr7a9/)   <-- Presecena oba creva malog hladnjaka.

(http://s15.postimage.org/kfa4hutlz/image.jpg) (http://postimage.org/image/kfa4hutlz/)   <-- Na gornje (povratno) crevo postavljena "T" racva, na koju je sa donje strane doveden povrat iz isparivaca.
Na dolazno crevo (u mali hladnjak) postavljena slavina.

(http://s13.postimage.org/ef5f4uwab/image.jpg) (http://postimage.org/image/ef5f4uwab/)   <-- na kraju cela skalamerija izgleda ovako.

Deo koji nedostaje:

Kada sam uzimao "T" racve, primetio sam da postoji jos jedna vrsta. One prve su 16mm na sve strane, a druga vrsta je
(http://s14.postimage.org/t1ecsp5od/image.jpg) (http://postimage.org/image/t1ecsp5od/)  18mm levo i desno, a donja 16mm. Bratko ( iz BG ) nije mogao da mi objasni za sta je, ali mi je rekao da plinadzije uzimaju i jedne i druge - tako da sam i ja uzeo 2 komada, zlu ne trebalo.

(http://s7.postimage.org/al515tfuf/image.jpg) (http://postimage.org/image/al515tfuf/)   <-- Sta je cudno na ovom crevu ?

(http://s16.postimage.org/4db9mko0x/image.jpg) (http://postimage.org/image/4db9mko0x/)   <-- Mozda je ovako lakse za pogadjanje. Okrenuo sam crevo na drugu stranu, i stavio sam nastavak koji je postavljen na auto prilikom ugradnje plina.

Raja je prvi koga sam se setio kada sam video ovo  :wave:  jer je od dolaska na forum kukao na gubitak rashladne tecnosti, i "klokotanje" vode u sistemu.

Unutrasnji precnik postojecih creva je 18mm, a spoljasnji precnik nastavaka na koje se navlace creva u TNG sistemu je 16mm. Kada na to dodamo one nesretne selne, eto problema u najavi.

Oni koji imaju TNG spojen paralelno (kao Peja i Keka), najverovatnije nemaju ovakve probleme jer je koriscena racva 18/18/16, pa je sa izvoda 16mm odgovarajucim crevom spojen odlaz i povrat za isparivac.
Oni koji imaju redno spojeno mogu ocekivati curkanje na raznim mestima.  Meni je curkalo na nastavku (toliko spominjanom), gde je prvi put iseceno crevo, a na trecoj slici ovog posta se vidi da je i na ulasku u isparivac bilo curenja. Nije bilo mnogo ( dolio sam nesto preko pola litre ukupno za 40.000km. ), ali je, u najmanju ruku, neozbiljno.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Keka poslato 05.05.2012. - 18:32
A rezultati merenja temperature pre i posle?

To je najvaznije  :bonk:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 05.05.2012. - 18:37
Polako, ima dana vise n`o kobasica :D
Malo me je sve ovo izbacilo iz takta, pa sam uz pomoc stapa i kanapa povezao sve. Sada znam sta mi treba, pa cu ovih dana srediti sve kako dolikuje.
Ostavio sam danas da trci antifriz kroz ceo sistem, da vidim da li ce negde da curne, pa cu sutra da pregradim hladnjak.
Ako mislis na razliku u temperaturi motora, ubedjen sam da ce razlika biti minimalna (ako je bude uopste).
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Keka poslato 05.05.2012. - 18:48
Citat: Keka poslato 29.04.2012. - 23:18
Pre rada obavezno izvrsi merenje temperatura vazduha koji izduvava ventilacija sa i bez klime, a pri zagrejanom motoru, kao i posle ugradnje. Mislim da ce to biti najrelevantniji pokazatelj opravdanosti ugradnje.

Citat: Keka poslato 30.04.2012. - 07:32
Ako se vrednosti nativno uklapaju u ovu tabelu, ja tu ne bih nista cinculirao.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 05.05.2012. - 18:59
:D
Meni je bez klime uvek izduvavao mlak vazduh, tako da razlike sigurno ima. Ti ces, kao Dr. da poneses neki toplomer na okupljanje, pa cemo izmeriti temperaturu za satvorenom i otvorenom slavinom  :crazy:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Keka poslato 05.05.2012. - 19:01
Ako ne zaboravim.

Juce sam merio temperaturu vazduha koji izduvava klima, pri spoljnoj temperaturi 23 C (po displeju na pumpi), na soferku je duvao vazduh od 2 C.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: ppejic poslato 06.05.2012. - 09:18
Jedinu primedbu imam na to sto nisi obradio (napravio rebra na strugu utiskivanjem) zavrsetak bakarne cevi.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Zoran poslato 06.05.2012. - 20:38
Hobbista čestitam. Rebra bi svakako dobro došla jer je radni opseg od -30*C do +110*C pa da ne bude corkanja...ili spadanja  :wave:.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: zac poslato 06.05.2012. - 21:09
Tesko je na toj bakarnoj cevi napraviti to "zadebljanje" (rebro) utiskivanjem bez odgovarajuceg alata..
@Hobista: Ako se i odlucis da osiguras crevo od spadanja, najlakse je na postojece cevi navuci prsten sirine 5-6mm od  sire bakarne cevi (i to za broj veca)  i lepo taj prsten meko zalemiti na krajeve ovih cevi. Posle se samo turpijom ili smirglom malo obore ivice, i zadebljanje je napravljeno.  :wave:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 06.05.2012. - 21:25
Nece to nigde da mrdne. Mali je pritisak u sistemu, a i selne su zicane  :)
Nema potrebe praviti prsten - vec postoji gotov, i koristi se kao zaptivac u sistemima sa bakarnim cevima. Ili je mogla pri vrhu da se zagreje bakarna cev u krug, pa da se nabije.

Za sada je sve suvo ispod haube  :to:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: zac poslato 06.05.2012. - 21:32
Ok, i ja mislim da nece spadati.... ali. 
Sve si razumeo, ali evo kada sam vec improvizovao i slikao, mozda ce nekom biti od koristi.
Na slici prsten ima i sesir, naravno treba bez njega, to bi ovako odprilike izgledalo. Do duse uzeo sam kao primer mesingane cevcice, sto je mozda i bolje od mekog bakra.

Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: nik poslato 01.07.2012. - 19:36
Evo i ja da se javim da sam odradio ventil.

Malo sam se dvoumio, kako da izvedem ventil, ali sam se na kraju odlucio za fabricku slavinu od Golfa I.
(http://s15.postimage.org/im03nikbb/originalslika_6773794.jpg) (http://postimage.org/image/im03nikbb/)

Iako je bilo reci da ovakve slavine procure posle odredjenog vremena, ipak je prevagnula jednostavnija ugradnja, cena (250,00 din u Wagen autu), a i cinjenica da ce slavina biti koriscena dva puta godisnje.

Ugradjeno izgleda ovako (isekao sam plasticni produzetak kajim se montira u originalnom autu)
(http://s16.postimage.org/k0gygvpu9/Fotografija0272.jpg) (http://postimage.org/image/k0gygvpu9/)

Prva iskustva veoma pozitivna (probano, doduse, na mestu, ali motor postigao 4 crtice). Cevi radijatora u kabini ladne, vazduh koji ulazi kroz ventilaciju iste temperature kao i napolju (odokativna ocena) i veoma brzo se zagrejao isparivac i prebacio na gas.

PS:
Da ne zaboravim.
Posle odluke da ugradim ventil malo sam se vise udubio u temu. Veoma bitna stavka koja nije recena u okviru teme je da je radijator u kabini serijski vezan za sistem kratke cirkulacije motora (ukratko, ko nema gasnu instalaciju i isparivac povezan paralelno mora da nabavi ventil sa preusmeravanjem toka rashladne tecnosti da ne bi izazvao havariju motora).
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 01.07.2012. - 20:07
 :to:
Te slavine hoce da procure posle nekog vremena, zato sam i izabrao vodovodne (koje su predimenzionisane za ovu namenu). Vidim da je i kod tebe TNG povezan paralelno na ovom vodu  :)

Sto se tice slavine na vozilu bez TNG-a, nece izazvati havariju.

(http://s17.postimage.org/cgk8r7pbf/hladjenje.jpg) (http://postimage.org/image/cgk8r7pbf/)

Jedino sto moze da se desi je brze otvaranje termostata, i cesce paljenje ventilatora hladnjaka.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: nik poslato 01.07.2012. - 20:30
I meme je zavarala sema, dok nisam pregledao na licu mesta. Po semi se stice utisak da ako se i zatvori vod ka radijatoru postoji cirkulacija preko ekspanzione posude, ali u stvarnosti se vod ka eksp posudi nalazi iza termostata tako da se zatvaranjem voda ka radijatoru potpuno prekida kratka cirkulacija.
Cukam sa telefona sada, ali postavicu slike sutra na sta mislim.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: nik poslato 03.07.2012. - 20:12
Evo uspeh da nadjem malo vremena da objasnim zasto mislim da je ugradnja slavine bez bajpasa opasna. Mozda gresim ali, ukoliko sam dobro razumeo, sistem funkcionise ovako (odnosi se na motore K7J i K7M).

Pre ulaska u pumpu rashladna tecnost se dovodi kroz cev koja prolazi ispod izduvne grane (ne postoji drugi ulaz u pumpu, odnosno, sva rashladna tecnost prolazi kroz cev bez obzira da li je pre toga kruzila kratkom ili dugom cirkulacijom)i odatle je pumpa pogoni kroz elemente motora i vrsi rashladjivanje.
(http://s16.postimage.org/4bq14zd2p/pumpa_vode.jpg) (http://postimage.org/image/4bq14zd2p/)

Po izlasku iz motora sva rashladna tecnost ulazi u kuciste termostata (na slici pod 3).
(http://s14.postimage.org/izbnuhhwd/termostat_odozgo.jpg) (http://postimage.org/image/izbnuhhwd/) (http://s18.postimage.org/7b594cst1/cevi_termostat.jpg) (http://postimage.org/image/7b594cst1/)

Ukoliko je motor na radnoj temperaturi i termostat je otvoren, iz kucista termostata (3) veci deo vreea rashladne tecnosti kroz cev (6) odlazi u glavni hladnjak i odatle se rashladjena vraca kroz glavnu povratnu cev ka pumpi (1) i nesmetano cirkulise. Manji deo tecnosti kroz cev (4) odlazi u radijator kabine iz koga se vraca u glavnu povratnu cev (1) kroz cev (2), ali je glavna cirkulacija kroz velika creva (6 i 1) kroz glavni hladnjak.
Eventualno, deo tecnosti, usled porasta pritiska u instalaciji, odlazi u ekspanzionu posudu vodom (5) koji se nalazi iza termostata u kojoj se sistem, takodje oslobadja eventualnih vazdusnih cepova ako sistem nije pravilno odzracen (uvek ostane besto vazduha u sisyemu i zbog toga ne treba da plasi ako u periodu neposredno posle zamene reshl. tecnosti nivo u eksp. posudi malo opadne).

Ukoliko je motor nedovoljno zagrejan i termostat zatvoren tecnost jedino moze da nastavi cirkulaciju kroz cev ka radijatoru kabine (4) iz kojeg se vraca kroz povratni vod od radijatora kabine (2) u glavnu povratnu cev ka pumpi (1) jer ne postoji direktna veza (vod) izmedju kucista termostata i glavne povratne cevi (1).
Ukoliko se zatvori, bez obezbedjenja bajpasa, cev ka radijatoru kabine (4) prekida se kompletna cirkulacija rashladne tecnosti, pumpa vrti "u prazno" i samo nabija pritisak u sistem, dok tecnost stoji jer joj je jedini put za cirkulaciju zatvoren.
Da li ce u datoj situaciji, kada se prenos toplote vrsi bez cirkulacije vec samo putem tecnosti, termostat na vreme otvoriti i omoguciti rashladjivanje i rasterecenje sistema pre nego sto dodje do prokuvavanja motora ili prskanja nekog creva u sistemu usled pritiska je jako jako diskutabilno.

Opet kazem, dok se nisam konkretnije zainteresovao za problematiku, i ja sam gledao semu, medjutim, na njoj je greska jer je vod ka ekspanzionoj posudi prikazan kao deo kratke cirkulacije dok je u stvarnosti izvod ka eksp. posudi iza termostata sto se veoma jasno vidi na video uputstvu

Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Zoran poslato 03.07.2012. - 20:38
Nik  :write:. Moglo bi se stvarno desiti da auto prokuva u nekom spletu okolnosti...
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: zac poslato 03.07.2012. - 20:44
 :to: Nik  :aplause:  covece izgleda da si u pravu, kada je termostat zatvoren nema nikakve cirkulacije.. ni kroz ekspanzioni sud...  :ces:

Ja sam nabavio ventil i planirao sam ovih dana da montiram, a nemam TNG...nisam siguran da li bi na licu mesta provalio ovo...  :ne:
Hvala za info, znaci treba kratko spojiti, sa odgovarajucim ventilom, oba creva ka grejacu kabine da bi cirkulacija postojala i dok je termostat zatvoren.

Rekao sam vam ljudi da je moj otac rekao da fabrika nije dzabe ostavila stalnu cirkulaciju kroz grejac, iako se ni on ni ja nismo detaljnije bavili problemom. 

PS @Nik: sad jos da spojis zicanom vezom (sajlom) ventil a drugi kraj sajle cusnes negde u kabinu, i ventil otvaras i zatvaras bez podizanja haube.  :too:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 03.07.2012. - 22:13
Ccccccc  :banghead: posle termostata je izvod za ekspanzionu  :ne:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: zac poslato 03.07.2012. - 22:18
@Nik, da li imas ideju sa kakvim ventilom bi moglo ovo da se odradi, ili je neizbezno stavljati dva ventila i dva T razvodnika, da bi se napravio baj-pas pre grejaca?
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: nik poslato 03.07.2012. - 22:46
Citat: hobbista poslato 03.07.2012. - 22:13
Ccccccc  :banghead: posle termostata je izvod za ekspanzionu  :ne:
:to:  :ziveli:

Ni ja ne bih primetio (obracao paznju) da nije bilo one rasprave na pocetku teme o ulozi stalne cirkulacije i moje nedoumice oko toga da li modifikovana instalacija obezbedjuje dovoljnu protocnost sistema.

Propustio sam u objasnjenju ugradnje da kazem da sam imao problem koji je hobbista naveo u svom uputstvu, a to je da su izvodi na slavini suvise uski (fi 16) dok je crevo sire. Problem sam resio sa dva kratka gumena creva od 5/8 cola koja sam prvo navukao na izvode slavine, a zatim preko originalno crevo i sve je selo ko d*pe na nosu.

Citat: žac poslato 03.07.2012. - 22:18
kakvim ventilom bi moglo ovo da se odradi
Ako ides ventilima onda moraju dva. Dok sam jurio slavinu na internetu sam naletao na slavine sa dva (negde i vise izvoda) koja sluzi za preusmeravanje tecnosti, proguglaj malo ja sam sada na brzinu nasao ovakvo nesto od Opel Vektre B (s tim da tacan princip funkcionisanja bi morao da se unapred raspitas).
(http://bilder2.eazyauction.de/autobaumgarten/artikelbilder/539.jpg)
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 17.10.2014. - 18:58
Da oživim malo temu.
Počeo sam lagano da gubim tečnost za hlađenje. Napipao sam da su obe T račve vlažne.
Obzirom da je drugar uzeo skoro (na B. Potoku) T račve od aluminijuma, htedoh da ih zamenim za svaki slučaj.

Ne da je bilo za svaki slučaj, nego su se račve raspale prilikom pokušaja vađenja iz creva  :ha:
Ako je neko ugrađivao plastične T račve, neka proveri kakvo je stanje kod njega.
Na ovim aluminijumskim je utisnuta dimenzija 19/19/16.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Loganovac poslato 17.10.2014. - 23:24
 :ha:

Kako da proverim, da ih slomim? Dakle, prvo na Bubanj Potok pa onda provera...  :conf:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 18.10.2014. - 07:37
Upravo.
Razlog zamene je bio taj 1mm (plastika je 18mm). Da mi nije ponudio te aluminijumske, skidao bih plastične da vidim gde i zašto curi.
Onda bi usledilo trčanje i traženje drugih račvi.

Vrlo neprijatno me je iznenadilo, obzirom da su otkinute blizu centra T račve - dotle ne dolazi šelna, tako da pretezanje iste ne može biti uzrok.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Loganovac poslato 18.10.2014. - 08:06
Čekaj, nešto mi se ukazalo - jel ti to pričaš o račvama koje su dodali pri ugradnji plina, za grejanje isparivača? Ako je to, nije svejedno šta je ugrađeno, ne muftaju svi u istom stepenu sa kvalitetom delova  :ne:

Svejedno, valja proveriti, hvala na upozorenju!  :to:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 18.10.2014. - 08:48
Ne, to su one koje su dodate prilikom ugradnje ventila. Označeno je i mesto pucanja.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: zac poslato 18.10.2014. - 08:51
Hobi, iskreno, po njoj se i vidi da je neki krs...od plasticara iz Pazove.  :glare:
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Loganovac poslato 18.10.2014. - 09:18
Od pomoći bi bilo da si to odmah zapazio, još kad je hobbista postovao slike ugradnje, tada su komentari bili  :woo-hoo: i slično - sad je slaba vajda.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: hobbista poslato 18.10.2014. - 11:49
Grešiš, ne izgleda krš.
Onaj stomačić je najverovatnije posledica ranijeg vađenja iz alata (svi komadi su bili takvi).
Pretpostavljam da su zbog toga završili kao škart pa onda na pijaci.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Keka poslato 18.10.2014. - 12:21
Ja i dalje ne razumem sta ce ti uopste te racve.
Naslov: Re: Ventil za zatvaranje grejanja
Poruka od: Loganovac poslato 18.10.2014. - 12:35
Cenim da je time ostvario paralelnu vezu isparivača i malog hladnjaka, jer su ranije bili vezani serijski.