Juče sam imao zanimljivo iskustvo. Kada se spuštam rampom da bi ušao u garažu, kao i do sada, moram dosta da kočim jer je veliki nagib (preko 20% ili ugao preko 12°). Normalno auto radi, brzina je prva, noga stalno na kvačilu jer moram mic po mic da se spuštam i malo po malo puštam i pritiskam kočnicu.
Međutim juče je to kočenje bilo veoma čudno, naime pri samo malom dodiru pedale kočnice, auto se automatski zakucavao - stajao kao ukopan, kao da sam naglo stisnuo do kraja pedalu, a ne samo malo, totalna blokada. Pogledam da nije ručna podignuta slučajno, nije. Kažem do sada mi se ovako nešto nije dogodilo. Jedina razlika u radnji u odnosu na pre je to što sam auto "parkirao" na rampi/nagibu 10ak minuta da bi izbacio neke stvari iz gepeka, pa sam ugasio motor, povukao ručnu, pa tek onda upalio auto i krenuo da se spuštam. Do dole sam se spuštao kao da se "zabadam"...
Šta bi ovo moglo da bude?
I još nešto, da li je normalno da se kočnice/diskovi čuju, tj škripe kad sam na nizbrdici i pedalu polagano puštam, tj. samo što ne pustim, onako na granici da krenem? Kada normalno kočim nič se ne čuje. Auto je nov i to sa škripom/cvilenjem je od samog početka bilo, ali sam pomislio da je to sve deo razrade, kao novi su diskovi, friški metal pa dok se ne izliže malo... :ces:
Najbolje je da odeš do servisa i da oni pogledaju. Imamomo slučaj na forumu da pakne nisu bile dobro nameštene.
pih, užas. Ništa moraću obavezno. Jel to spada pod garancijski servis, ili se plaća?
sphex Meni se to desava kad operem auto. Al posle 2-3 kocenja sve je ok.
I ja mislim da je u pitanju oksidacija na diskovima.
To se dešava samo tokom prve vožnje u toku dana, pod uslovom da se kola nisu vozila 2-3 dana, da je padala kiša ili su kola pre toga bila oprana. Čuje se zvuk blagog struganja sa diskova i nestaje veoma brzo, odnosno kao što Boka kaže, nestaje posle 2-3 kočenja i više se ne ponavlja. Tako je kod mene.
Mislim da spex na svojim kolima ima samoventilirajuće diskove , a oni koliko mi je poznato imaju mnogo manje problema sa oksidacijom. Zapravo, o kvalitetu ovih diskova bi više mogli da kažu Kiconix i Loganovac.
spex: Naravno da spada u garanciju. Ne košta te ništa da odeš do servisa i ispričaš im svoje zapažanje, a na njima je da izvrše proveru.
Pitanje je, kako se auto i kocnice ponasaju posle toga.
Povlacenje rucne kocnice podize pedalu i kocenje zadnjih tockova aktivira malo ranije, posto je auto bio na nizbrdici, nisi uspeo da posle otpustanja provozas auto. U regularnoj voznji se sve vrati na svoje mesto. Ako nema nikakvih posledica u kasnijoj voznji, nema problema. Inace probaj ponovo, na istom mestu istu radnju, trebalo bi da se ponovo manifestuje.
Sto se zvuka tice, ako se posle pranja ili velike kise auto ne vozi, hvata se korozija na diskovima pa je potrebno da se par puta prikoci i nema vise tog problema, ako je to stalno, poseti servis-obavezno.
Kiconix ima ventilirajuce diskove? :ces:
Nema.
:ces:
Što se tiče pomenutog "zabadanja u mestu" nakon stajanja i kretanja nizbrdo rampom to se eto desilo samo tada, prvi i jedini put. Ajde baš ću probati još jednom i na istom mestu, da vidim da li će se dogoditi slično. U gradu u regularnoj vožnji mi se na primer to nije dogodilo još, kad recimo povučem ručnu na uzbrdici pa krenem (doduše tad je auto konstantno upaljen). Znači nema ozbiljnijih posledica sem ovog što se desilo.
A što se škripe/cvilenja diskova tiče, to se stalno dešava, mislim auto u radu dobro koči i tu nemam zamerki. Ali prilikom stajanja na nizbrdici i kada vršim gorepomenutu radnju taman da otpustim pedalu ali blago, onda se čuje. Čuje se kao da "zatežem sajlu" eto tako bi opisao zvuk. Uvek kad to radim.
Inače auto vozim svakodnevno bar 50 km, ne perem ga tako često, kiša jeste padala recimo poslednja dva dana obilno, ali bilo je i suvih i paklenih nedelju dana pre, tako da jedino ako je u garaži vlažno pa da se zbog toga dešava da se preko noći nahvata korozije na diskovima. A ne znam da li moj auto ima pomenute samoventilirajuće diskove...
Ništa u svakom slučaju idem u servis pa nek pogledaju i neka mi kažu da li to spada u razradu novog automobila ili je neka fabrička nepravilnost. Ipak je to veoma bitan deo sistema ;)
Ventilirajući ili ne - svi jednako korodiraju. A tada malo cmokneš volan kad prikočiš :Smiley:
Pa jel naši auti imaju nekakvu pomoć pri naglom kočenju? Kod mene je sve ok ali malo jače zakoči nego bi ja želio. Vremenom sam se privikao na to.
Zoran
Imaju ABS - da ne blokiraju točkovi pri naglom kočenju jelte.
Danas sam zvao servis i kažu da bi to što se desilo sa naglim kočenjem trebalo da bude normalno u takvoj specifičnoj situaciji, ali su mi rekli i da ako se ponovi obavezno dođem. Navodno kompjuter je tako protumačio situaciju i poslao informaciju da "jače" prikoči. E sad da li je to slučaj ne znam, uglavnom auto nije blokirao, samo nije normalno reagovao na pritisak pedale kočnice.
A što se škripe/cvilenja tiče kažu da je to normalno, da je takav tip kočnica (novi, bez azbesta) i da pri takvim graničnim kočenjima i malim brzinama - praktično stajanje u mestu, normalno je da se "čuju".... ajd videću baš.
Svi modeli koji imaju ABS bi trebalo da imaju BAS (brake assistant), tj. pomoc pri naglom kocenju (kod Dacia-e AFU).
http://www.dacia.rs/modeli-dacia/logan/sigurnost.html
I Logan i Sandero imaju tu ispomoć.
Da budem iskren, prvi put čujem za taj AFU sistem i ne znam kakva mu je tačno uloga. A znam da naša, malo starija vozila imaju ABS+EBD (Electronic Brake force Distribution), koji vrši automatsku distribuciju sile kočenja svim točkovima tako da svi ravnomerno koče u svim uslovima.
CitatEBD - Electronic Brake force Distribution - elektronski sistem za raspodjelu kočne sile, koji na temelju informacija sistema senzora o granici blokiranja svakog tocka, ovisno o prianjanju, raspoređuje kočnu silu na svakom tocku. Tako se olakšava rad ABS uređaja i sprječava preagresivno uključivane vibrirajuće regulacije (pulsirajućeg kočenja na granici proklizavanja) te su svi novi sistemi ABS opremljeni EBD-om.
CitatU većini automobila, već kod statičkom opterećenju prednji su tockovi znatno više opterećeni od zadnjih. Kod kočenja se, zbog djelovanja inercijske sile, prednji tockovi dodatno opterećuju, a zadnji rasterećuju, te opterećenje može biti 80/20 posto. Zbog toga je nužno na prednje tockove usmjeriti veću kočnu silu, a na zadnje manju. Time se olakšava rad ABS-uređaja, jer svi tockovi približno u isto vrijeme dolaze na granicu blokiranja.
Citati preuzeti sa http://www.bhtuning.com/ebd-electronic-brake-force-distribution-t-4721.html
BAS radi na principu da ABS ECU prati brzinu i intenzitet pritiskanja papucice kocnice. Ako proceni da je papucica naglo i jako pritisnuta, umesto laganog i doziranog pritiska, onda proceni da je rec o kriticnoj situaciji i vrsi maksimalno kocenje.
Ne pitaj me kako.
Dokoni Nemci su radili istrazivanje i utvrdili su da u kriticnim situacijama vecina vozaca ne pritisne kocnicu koliko treba/moze. Zato je uveden BAS.
OK Brake Assistance, kažem da nisam čuo za AFU (uostalom, šta im znači taj akronim?).
AFU (Aide au Freinage d'Urgence)
Pa da, Francuzi :doh:
Ne nego google :lau:
hehehe ;)
znači meni je na nizbrdici AFU/BAS procenio da je potrebno naglo da zakoči i maksimalno je sam zakočio... pa dobro, hvala mu ;)
Moze da bidne, ne mora da znaci.
Ajde da ja pokušam malo umiriti sphexa. Ja imam isti slučaj svaki put kad odlazim ispred očeve kuće. Tada moram najprije izaći na rikverc s punim desnim a onda smotati puni lijevi i spustiti se jakom nizbrdicom. Pošto ovo motanje puni lijevi/desni radim na nizbrdici normalno je da za to vrijeme držim stisnutu kočnicu.
Kada počnem puštati kočnicu i kretati se nizbrdo svaki put se čuje neko struganje poput onog kad proradi ABS.
Koliko mogu zaključiti kod mene se to događa samo u desnom točku koji pravi veći luk od lijevog jer je volan u tom trenu smotan puni lijevi.
Ispočetka me je to brinulo ali sam zaključio da je to nešto normalno i štagod bilo više ne ne uzbuđujem zbog toga.
Meni se desilo sledece. Zaustavio sam se na solidnoj nizbrdici, stao pored puta i povukao rucnu. E sad posto na tom delu "puta" nema saobracaja a meni je falilo da ga pomerim jos malo na nize, spustio sam rucnu i bez ukljucenog motora :bonk: presao jos 5-6 metara. Pritisnuo sam kocnicu ali avaj, pedala se nije spustila mislim ni mm, a nije bilo ni kocenja. Stao sam ponovo, povukao rucnu, ukljucio motor, spustio rucnu i sve je funkcionisalo kako treba. Podseti me jedna recenica o podignutim pedalama kada je povucena rucna, pa eto me da zamolim za komentar. Inace nisam ponovo probao da li ce da se ponovi isto, nije uvek prilika za to.
Zaboravih, Sandero je 2010, presao 500km.
Tvoj Sandero kao i sva dnašnja auta ima servo kočnice koja koristi podtlak iz usisne grane za pojačavanje sile kočenja na glavnom kočionom cilindru.
Kad motor ne radi, nema podtlaka, pedala kočnice je tvrda ko kamen a kočenje jedva da radi.
Sad si naučio lekciju da nije dobro da se spuštaš s ugašenim motorom. :rtfm:
Sorry za :offtopic: ali Goja pogodio si me u srce ovom slikom na tvom avataru. Austin 1300 je bio moj prvi vlastiti automobil prije 26-27 godina. I drugi i treći a četvrtog sam imao za dijelove.
Imao sam slično iskustvo, u panici sam morao da zgazim pedalu kočnice sa preko 100kg da ne bih razlupao auto u betonsku ogradu. :banghead:
Naravoučenije: dobro reče Stalker, nema vožnje sa ugašenim motorom. :c0:
Jedina dobra stvar je da bar ručna kočnica i tada besprekorno funkcioniše.
Kocnice ok, ali kad sam ja u danima navikavanja hteo da smotam volan sa ugasenim motorom kad sam hteo da ga mrdnem par metara dalje...