Oborena svetla danju ili drugi oblik dnevnih svetala-moguća rešenja

prethodna tema - sledeća tema

nik

Sijalica indikatora kratkog svetla na ins. tabli je vezana za vod ka levom, a ne ka desnom faru, tako da ja tu ne vidim problem.
Ma ljudi 100% majstorsko bunarenje.

Ali zaboravite to evo je gotova šema (konačno)

http://img709.imageshack.us/img709/5198/emakonana.jpg
http://img535.imageshack.us/img535/4735/semainstalacijekonana.jpg


Na slici 1 je prikazana unutrašnja šema uređaja sa objašnjenjem na koji se konektor koji signal dovodi iz instalacije automobila.

PRINCIP RADA:

Po startovanju motora se napon sa alternatora dovodi na konektor 01 i preko REL2 koji je u stanju NC prenosi na bazu tranzistora Q1 koji počinje da provodi i povezuje EM REL1 sa masom čime usled toka struje sa kontakta 02 (sa brave za paljenje) REL1 prelazi u NC stanje čime se struja sa kontakta 02 prenosi na kolo LM358.
Kolo LM358 ima ulogu da sa zadrškom od 7-9 sekundi  okine tranzistor Q2 čime se REL3, REL4 i REL5 dovode u kontra stanje od stanja mirovanja.
Konkretno REL3 iz mreže isključuje sve potrošače koji ne želimo da svetle kada su aktivna dnevna svetla (dimovanje displeja i radija, osvetlj. prekidača itd).
REL4 i REL5 povezuju konektor 03 na koji dolazi napon napajanja svetala sa voda pre ručice i konektor 07(kratka svetla) i konektor 09 (pozicija) čime se pale kratka svetla i pozicija (sem elemenata koji su isključeni sa REL3). Diode D10 i D11 sprečavaju prolazak struje prema ručici sa druge strane na pinove B5 i B1.S obzirom da na ručici nije izvršeno zakretanje točkića za paljenje kratkih svetala i diode sprečavaju dolazak struje od osigurača pri radu dnevnih svetala se ne mogu trajno uključiti duga svetla, već se može samo ablendovati.E ovde dolazimo do mog interesovanja na uticaj dovođenja napona na pin B5 ručice pri radu jer ukoliko nema negativnog uticaja na ručicu, odnosno i dalje se pri korišćenju dnevnog svetla ne mogu trajno uključiti duga diodu D10 možemo da izbacimo iz kola.


PRESTANAK RADA UREĐAJA:
Uređaj prestaje sa radom na tri moguća načina koji se svi baziraju na prestanku dovođenja napona na konektor 01 (sa alternatora):
1.Uključenjem pozicije:
Uključenjem pozicionih svetala na ručici se napon dovodi na konektor 08 i kroz bočni vod na EM REL2 čime se prekida dotok struje na Q1 i samim tim prevođenje REL1 u NO stanje, odnosno, stavljanja van funkcije celog sklopa i vraćanjem REL3, REČ4 i REL5 u mirno stanje (čime se razdvajaju farovi i pozicije od napajanja preko konektora 03 i spajaju sa instalacijom pozicije ranije odvojeni uređaji). Struja dalje sa konektora 08 prolazi kroz diodu D11 i preko konektora 09 napaja SVE uređaje pozicije.
Daljim okretanjem komande na ručici i uključenjem kratkih svetala, s obzirom da poziciona svetla i dalje rade i da REL2 i dalje drži razdvojen Q1 od struje sa alternatora te sistem ostaje isključen, preko ručice dovodi se struja na konektor 06 odakle preko D10 i konektora 07 odlazi na farove i normalno pali kratka svetla. Ukoliko bismo diodu D10 izbacili iz kola iz gore navedenih razloga uštedeli bismo dosta prostora na PCB uređaja jer ne bismo morali za istu da obezbeđujemo hlađenje zbog zagrevanja kada struja teče kroz nju (kada su normalno uključena kratka svetla gubitak na diodi je 0,4-0,7V zavisno od tipa-čitaj grejanje).
2.Isključenjem motora (nema struje sa alternatora)
3.Fizičkim isključenjem prekidača (slika 2) koji se nalazi na vodu sa alternatora na konektor 01 čime se postiže efekat na rad instalacije kao u tački 1, a motor i dalje može da radi ("ČVRSTO KAD JE VAŽNO" je bitnije nego kao u reklami "SNAŽNO KAD JE VAŽNO" jer uostalom ko još pri takvim aktivnostima pali svetla, mada možda ovi neoženjeni da se k**če).

Veoma bitno je da vodovi koji dovode struju na i odvode je sa uređaja i dimenzionisanje samih vodova na PCB uređaja bude realizovano u skladu sa jačinom struje koja kroz njih protiče (posebnu pažnju obratiti na vod sa EBP13-A na konektor 03-kroz njega treba da teče najjača struja, struja za kratka svetla i poziciju, znači oko 15-ak Ampera)
Takođe da napomenem da navedenu šemu nisam zbog objektivnih razloga proverio u praksi pa je provera uređaja pre ugradnje neophodna (ko bude prvi uradio neka javi iskustva). Takođe promenom pojedinih delova šeme se može produžiti/skratiti vreme čekanja na paljenje dnevnog svetla po startovanju motora.

Za osmišljavanje šeme mi je veliku pomoć predstavljala tema na forumu FANZO (vidi link na slici 1).

krle

Znam i ja sa šeme gde je vezana ind.lampica, ali je to bitno samo ako ode osigurač F09. Jer tada, pored toga što nećemo imati levo kratko svetlo,sigurno nećemo imati niti idikaciju za kratko svetlo na inst.tabli. Ono što sam hteo da kažem je da se može desiti da imamo   indikaciju za duga svetla kada radi samo jedno kratko svetlo u slučaju kao što je  Keka  naveo.

Uočio sam sledeću pojavu i na osnovu toga mogu poverovati u Kekinu priču. Ovo možete i sami proveriti, a ostavljam svima vama  da razmislite zašto je to tako.

Primer:  -Uključena kratka svetla, svetli indikatorska lampica za kratka svetla,
          -pritisnite amblender,ali ne do kraja-znači klasično "ambledovanje"
          -svetle i duga i kratka svetla
          -gasi se indikatorska lampica za kratka svetla, a pali se za duga svetla.

Zbog čega?




:aplause: Šema je dobra. Mislim da se uz dodavanje novih provodnika može izbeći presecanje postojećih  provodnika .  Problem je samo što još nisam našao gde je ELPG-A


ppejic

Citat: ppejic poslato 01.02.2010. - 12:16
U trenutku prebacivanja dugacko-oboreno svetlo, dok drzite privucenu polugu komande u krajnjem polozaju, ukljuce se i oborena svetla.

Zbog toga sto se fizicki ukljuce i oborena i dugacka svetla

Peja

nik

Citat: krle poslato 02.02.2010. - 00:34

:aplause: Šema je dobra. Mislim da se uz dodavanje novih provodnika može izbeći presecanje postojećih  provodnika .  Problem je samo što još nisam našao gde je ELPG-A



Mogu da se vuku vodovi sa izvora (ručica, kutija za osigurače itd), ali moraju u svakom slučaju da se prekinu (zbog potrebe protoka struje kroz uređaj, a ne paralelno).
ELPG-A ćeš najlakše naći ako kreneš od osigurača F18 pa polako žicom.

Keka

@ nik, Krle & Loganovac: mislio sam na problem sa gasenjem dugih svetala na ksenonima, samo nisam eksplicitno rekao. Ne pitajte me kako i zasto, ali sam video svojim ocima. Da li vazi i za obicne sijalice, ne znam, to nisam probao.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


taxista1974

Za sve zainteresovane evo adresa sajta gde se moze naruciti ili ugraditi uredjaj za automatsko paljenje svetala, a ima jos zanimljivih sitnica www.jubox.info  :too:

nik

Citat: Keka poslato 02.02.2010. - 15:54
... Da li vazi i za obicne sijalice, ne znam, to nisam probao.

Najbolje bi bilo da se proveri jednostavnim odvajanjem desne sijalice šta se dešava sa dugim svetlom bez ksenona.
U koju mrežu je ubačen relej na desnoj strani (na kratko, dugi ili na oba). Sudeći po ovome što si do sada napisao prekidač dugog svetla u rućici verovatno ima elektromagnetnu kotvu kao što reče Loganovac. Ako je spojen na kratko svetlo onda verovatno aktiviranje kotve Blokiranje prekidača u zatvorenom položaju) izaziva napon kratkih svetala.
Molba - ko je raspoložen da izmeri napon između mase i pina B5 na ručici svetala dok rade duga svetla

CitatKrle
           ...
           -svetle i duga i kratka svetla
           -gasi se indikatorska lampica za kratka svetla, a pali se za duga svetla.


Sudeći po blok šemi instrument table (koja opet nije detaljna šema pa možda ovo što pišem i nije tačno, ali mi logično zvuči) i prikazanog principa povezivanja diode kratkog svetla pri paljenju i dugih svetala (gore opisani primer) dolazi do izjednačavanja polariteta na katodi diode kratkog svetla i gašenja iste (isti princip se koristi za gašenje diode punjenja akumulatora po startovanju motora).

Vihor

Ja se prvo izvinjavam mozda je ovo neko vec pisao, nisam citao prethodne postove jer me ova tema nije toliko interesovala, ali, danas sam bio u jagodini da mi postave parking senzore i vidim da u ponudi ima i automata za automatsko ukljucnje farova. I ja montirao i to, 3068 din sa ugradnjom.  Mala pvc kutijca, unutra delovi koji nisu preko 1000 din ali nema veze, nisam mnogo gledao sta rade ali sam cuo da se pobuda uzima sa alternatora, tj, svetla se ukljucuju tek kad alternator pocne da puni, 2-3 sek po paljenju motora. Znaci, svetla se pale, imam signalizaciju na tabli da su svetla ukljucena, amblendujem ali nemogu da prebacim na dugacka dok ne okrenem rucicu kao normalno. Sve u svemu cini mi se ok, garanciju na elektroniku ne gubim, imam garanciju na uredjaj.
Sve što radi na struju ima beli dim u sebi. Kada taj beli dim jednom izađe, to više nikada neće ponovo da radi.

Loganovac

Znači, ima pametnijih od nas! Zanima me šta odokativno stoji u toj kutiji, odnosno koliko relea ima unutra (lako se raspoznaju), po onome što si napisao kanda nema ih baš mnogo, a rade posao. Još me zanima da li se automatski uključuju samo oborena svetla ili još i pozicija, i da li je smanjena jačina osvetljaja displeja? I da li ima kakvih Renoovih (ili drugih) oznaka na toj kutijici, ili je opet neka samogradnja?
Verovatno ne znamo ipak dovoljno o funkcionisanju prekidača za svetlo...
Inače, varijanta (i cena) mi izgleda prihvatljiva, tim pre što em nemaš baktanja sa izradom i ugradnjom uređaja, em ti ostaje garancija na vozilo!  :to:
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Vihor

Razumeo sam da je neki rucni rad iz Bgd-a, osvetlenje displeja se smanji, kao kad sam upalis svetla, oznake nisam video ali na toj reklami u servisu pise za reno i dacija vozila, a pale se i pozicija pozadi, (normalno), ucini mi se jedno malecko relejce
Sve što radi na struju ima beli dim u sebi. Kada taj beli dim jednom izađe, to više nikada neće ponovo da radi.

Loganovac

Aha, pa onda ko će da ti prizna garanciju na elektroinstalacije osim možda možda onoga ko ti je i ugradio opremu? U garantnom listu su decidni oko toga. Taj deo znači ne postoji u katalozima, nije "originalni rezervni deo" niti je naveden kao dodatna oprema u Renoovoj bazi podataka. Sigurno da nije ni upisana ugradnja - kako onda važi garancija?
I zanimljivo je da svetle samo zadnje pozicije (ako je stvarno tako), jedino ne valja što je dimovan displej.
A tek ako stvarno jedno relejče završava sav taj posao, oko čega mi lupasmo toliko glavu...  :banghead:
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Vihor

u radnom nalogu je upisan na fiskalnom takodje (znaci, nije ga moja baba montirali nego oni) , tako mi je receno garancija stoji , displej dimovan jbg, a svetle i pozicija i farovi, a prilikom motaze rastureno sve oko volana i poskidano sve sto je moglo da se skine, satovi, amblender, plastika gde je prekidac za klimu......, i sklopise ga
Sve što radi na struju ima beli dim u sebi. Kada taj beli dim jednom izađe, to više nikada neće ponovo da radi.

Keka

A zasto ne bi lepo izvukli plus za kontakt brave na osigurace (ili prekidac), gde vec ide prvo, pa da se kao na Zastavi svetla gase kad okrenes kljuc?  :D
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


nik

Proveri da li se gasi uređaj kada se normalno upale svetla jer ako ostaje upaljen kad upališ duga goreće ti oba vlakna i spalićeš sočiva.

CitatVihor

ucini mi se jedno malecko relejce

Jeli relej u kućištu uređaja ili napolju? Od koliko ampera je? Koju oznaku ima i od kog proizvođača je?

CitatKeka

A zasto ne bi lepo izvukli plus za kontakt brave na osigurace (ili prekidac), gde vec ide prvo, pa da se kao na Zastavi svetla gase kad okrenes kljuc?  

Ako misliš da struju za napajanje svetala uzmeš sa brave, spalićeš bravu (to je dopunskih 15A koje kontakt brava ne može da sprovede), ako misliš na signal za aktiviranje svetala, a ne sa alternatora, onda imaš problem jer će ona raditi i pre nego startuješ motor i u toku starta.

Keka

Mislio sam kao na Zastavi, cista utopija......samo razmisljam glasno.

Meni je OK ovako, i ja tu nista ne bih dirao  :nami:
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!