Bezbednost prilikom sudara

prethodna tema - sledeća tema

Keka

 :doh:

Udar i deformacija nemaju ama bas nikakve veze sa silom (deceleracije) koja je potrebna da aktivira airbag.

Kod Dacie kompjuter airbaga (sa senzorom potrebne sile) se nalazi ispod plastike koja pokriva rucicu menjaca.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


VaskezNS

#16
Kada već spominjemo "deformacije pri udaru", nije slučajno comp airbag-a postavljen baš na tom mestu (skoro pa u sred srede auta). A svakako nije zato što je tu "najbliži" airbagovima  :nami:
Ovo je mesto za sLogan ;-)

saša61beograd

Za aktiviranje air-bagova potrebna je određena sila -usporenje.Osim toga,bitan je i pravac delovanja sile;zato se prednji air-bagovi neće otvoriti kod udarca otpozadi ili bočno ili kod prevrtanja.Tako je u teoriji,u praksi,šta nam Bog da.
Ne znam i ne želim da znam koliko je njihova zamena na Dačiji.Sećam se priče da na Mazdi 6 sa gomilom air-bagova kompletna zamena u ovlašćenom servisu košta preko 5.000 evra,plus ostale popravke.
To je jedan od razloga što se ne otvaraju kod svakog čukanja.Drugi razlog je što je njihovo otvaranje šokantno koliko i sam sudar i nosi neke rizike.

gile


Loganovac

Citat: saša61beograd poslato 25.12.2013. - 11:45
To je jedan od razloga što se ne otvaraju kod svakog čukanja.
To (cena) zasigurno nije jedan od razloga. Bezbednost u takvim kalkulacijama nema cenu, kome je skupo - ima po pijacama još automobila bez aktivne bezbednosti.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

saša61beograd

Bezbednost nema cenu,to lepo zvuči.Ali sve ima svoju cenu,naročito ako govorimo o pasivnoj bezbednosti u automobilima.Ono što se toleriše na Dačiji, na WV Pasatu je nedopustivo.Šta je dopustivo na Pasatu,nedopustivo je na Audiju A8.I tako redom.Rizici su jasni,to nije tajna,zna se koliko pasivna bezbednost košta i vidi se po ceni automobila.
Svi koji vozimo ovo što vozimo,svesno smo prihvatili Dačijin nivo bezbednosti.
I na kolima od 100.000evra prag aktiviranja airbaga je sigurno isti kao kod Dačije.

Loganovac

Mislim da trenutno pričamo o aktivnoj bezbednosti (airbagovi, vazdušne zavese, pirotehnički zatezači i ostalo).
Hteo sam da kažem da se sigurno niko pri projektovanju sistema nije zamarao troškovima popravke posle sudara, već mu je cilj bio da sa postojećim resursima obezbedi najefikasniju moguću zaštitu putnika u takvim situacijama i to potvrdi na crash testu jer je za to plaćen - da obezbedi željeni nivo bezbednosti.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

zac

Citat: Keka poslato 24.12.2013. - 23:47
Kod Dacie kompjuter airbaga (sa senzorom potrebne sile) se nalazi ispod plastike koja pokriva rucicu menjaca.


E zato je ovo...

Citat: vujanovgoran poslato 24.12.2013. - 19:29
... mana kod logana je sto se dosta prevrce na krov i sto se vecini ne otvore aerbegovi.

Kog skupljih automobila...Audi, senzor je napred blizu veznog lima...u zoni deformacije

saša61beograd

Citat: Loganovac poslato 25.12.2013. - 15:29
Mislim da trenutno pričamo o aktivnoj bezbednosti (airbagovi, vazdušne zavese, pirotehnički zatezači i ostalo).
Hteo sam da kažem da se sigurno niko pri projektovanju sistema nije zamarao troškovima popravke posle sudara, već mu je cilj bio da sa postojećim resursima obezbedi najefikasniju moguću zaštitu putnika u takvim situacijama i to potvrdi na crash testu jer je za to plaćen - da obezbedi željeni nivo bezbednosti.
Ok,slažem se,globalno.
Ono što me buni je podela na aktivnu i pasivnu bezbednost.Možda grešim,ali koliko se sećam podela je ovakva:aktivna bezbednost je ono što smanjuje mogućnost sudara(kočnice,ležanje na putu,preglednost,farovi,sve to sa sa pratećom elektronikom,ABS,ESP...).
Pasivna bezbednost je ono što umanjuje posledice sudara kad se već desi (zone deformacije školjke,pojasevi,vazdušni jastuci,odsustvo tvrdih i oštrih površina u putničkom prostoru,nezapaljivi materijali...).

Keka

Citat: žac poslato 25.12.2013. - 16:15
Kog skupljih automobila...Audi, senzor je napred blizu veznog lima...u zoni deformacije

Nije bitno gde je senzor, sila se prenosi nezavisno od zone deformacije. Senzor za deceleraciju moze da bude i u gepeku, bitno je kolika je sila.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


VaskezNS

...a gepek kao i mesto "blizu veznog lima" sigurno nisu dobra mesta za senzor - jer u slučaju udesa postoji ogromna verovatnoća da sam udes uništi/onesposobi senzor i samim tim i celu funkciju računara airbagova.

E zato pretpostavljam da je on skriven u računaru u skoro centralnom mestu auta a kako bi se računar zaštitio do poslednjeg momenta trajanja i veličine "deformacija" i tako očuvala njegova funkcija i u slučaju udesa.
Ovo je mesto za sLogan ;-)

vujanovgoran

Jasno mi je gde se nalazi racunar za air bag, ali mi i dalje nije jasno sta je to sto aktivira vazdusne jastuke, na kom principu to radi?
Dizla je dizla
i opet dizla!!!

zac

Citat: VaskezNS poslato 25.12.2013. - 20:12
...a gepek kao i mesto "blizu veznog lima" sigurno nisu dobra mesta za senzor - jer u slučaju udesa postoji ogromna verovatnoća da sam udes uništi/onesposobi senzor i samim tim i celu funkciju računara airbagova.

E zato pretpostavljam da je on skriven u računaru u skoro centralnom mestu auta a kako bi se računar zaštitio do poslednjeg momenta trajanja i veličine "deformacija" i tako očuvala njegova funkcija i u slučaju udesa.

Racunar jeste skriven, ali senzor je na udaru..on odreaguje ju delicu sekunde i aktivira sisteme za zatitu putnika...pre nego ga deformacija unisti..a kad vec odreaguje, posle nije vazno da le ce on ostati ne ostecen ili ne.

Loganovac

#28
Da nešto razjasnimo: ono što kod nas aktivira airbagove je akcelerometar, odnosno sistem za merenje vrednosti ubrzanja (pod ubrzanjem smatram fizičku veličinu "ubrzanje" koja je vektorska i karakteriše bilo kakvu promenu kretanja: promenu pravca i promenu brzine u algebarskom smislu, pozitivnu i negativnu). Ovo je spravica koja se u jednostavnijoj i nešto izmenjenoj varijanti koristi kao šok senzor u auto alarmima. U principu sastoji se od tega koji je oslonjen na sistem mernih ćelija (vage) po x, y i z osi. Pri svakoj promeni vektora brzine (promena pravca ili apsolutne vrednosti brzine) dolazi do pojavljivanja inercijalne sile koja teg pritiska na merne ćelije koje je mere po svim osama i prenose informaciju airbag računaru. Ova ista sila deluje i na putnike u vozilu. Nije tačno da veličina ove sile ne zavisi od zona deformacije, zavisi još kako, u protivnom te zone ne bi ni bile izmišljene. Pod pretpostavkom direktnog sudara vozila sa (teoretski) beskonačno čvrstim zidom beskonačno velike mase doći će do nagle promene brzine vozila, koje će biti zaustavljeno za veoma kratko vreme iizlažući time tela putnika neverovatno velikim inercijalnim silama. Pričam o Ladi 1200  :D U slučaju da je vozilo projektovano sa zonama programirane deformacije doći će do povećanog gužvanja tih zona koje će apsorbovati deo energije sudara, povećati vreme zaustavljanja vozila i time smanjiti intenzitet negativnog ubrzanja, odnosno smanjiti inercijalne sile, a time i dejstvo na tela putnika. Druga funkcija zona programirane deformacije je i da na identičan način i zaštitnu ćeliju (školjku, kabinu, protective shell) izloži manjim silama i omogući da ostane nedeformisana i ne zgužva putnike unutar sebe.

Što se aktivne i pasivne bezbednosti tiče, saša61beograd je potpuno u pravu.  :to:

P.S. zaboravih da pomenem da postoje i druge vrste senzora koji se koriste za povećanje brzine i sigurnosti aktiviranja airbagova, upravo iz razloga gore navedenih. Koriste se recimo senzori deformacije konstruktivno nosećih elemenata (traverzi) koji će veoma brzo dati odziv, praktično trenutno pri kontaktu sa preprekom, odnosno čim počne deformacija), piezoelektrični senzori pritiska ugrađeni na raznim strateškim mestima (setite se kako bakica na pešačkom prelazu udarcem kišobrana ispaljuje airbagove mercedesu :hihi: itd itd.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Keka

Hteo sam da kazem da senzor deceleracije nece aktivirati guzvanje nego deceleracija, naravno da guzvanje utice na silu u kabini.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!