Potrosnja benzina dok radi na TNG

prethodna tema - sledeća tema

hobbista

Onu temu o sagorevanju sam zapoceo zbog ove teme  :hihi1:

Oko te varijante "tri pa jednu", kako ubaciti količinu goriva koja će energetski odgovarati ostalim cilindrima, imajući u vidu jako šaren kvalitet TNG-a?
Preciznije, obzirom da ECU dobija podatak o "snazi" eksplozije preko senzora položaja radilice, da li se može desiti da upadne u petlju?
Ako detektuje veće ubrzanje na 1 cilindru da podigne vreme otvorenosti za ostala 3. Pa onda 3. dobije BMB i veće ubrzanje (u odnosu na ostale), pa opet ECU koriguje... itd itd? A tu bi i λ mogla malo da se "upetlja"?
Postao sam Kalif umesto Kalifa  :D

slavko_bgd

To su vrlo brzi i kratkotrajni procesi da bi dijagnostika uočila nepravilnosti čak i ako postoje.

Primer 1:
Na 3000 o/min radilica se okrene 50x/sec, u svaki cilindar se gorivo ubrizga 25x što za 4-cil motor daje 100 ubrizgavanja / 4 sec.
Ako je stategija setovana na najveću moguću vrednost od 25%, na 3000 o/min u jednoj sekundi svaki cilindar bi odradio 25 ubrizgavanja na benzin u toku 1 sekunde dok bi 3 sekunde ubrizgavao gas. Redom, cilindri bi radili po matrici 1-3-4-2:
1.cilindar: B-g-g-g
2.cilindar: g-g-g-B
3.cilindar: g-B-g-g
4.cilindar: g-g-B-g

U ukupnom "skoru" udeo benzina je zaista 25%. S obzirom da se na ovim obrtajima udeo benzina u zameni goriva (ako se uopšte strategija aktivira na ovako niskim obrtajima) obično setuje na 10%-12% rad cilindra na benzin bi bio daleko kraći od navedenog primera. Što su obrtaji motora proporcionalno veći to je proces zamene goriva brži. Isto važi i za manji % udela benzina u 100 ubrizgavanja;

Primer 2:
Na 4560 o/min radilica se okrene 76x/s , u svaki cilindar se gorivo ubrizga 38x/s . U sva 4 cilindra gorivo će se ubrizgati 100x za 2,63 s . Ako je strategija setovana na max 25%, svaki cilindar redom 1-3-4-2 će raditi na benzin 0,66s (25 ubrizgavanja) a 1.97s na gas (75 ubrizgavanja). Za razliku od prvog primera gde se ciklus ponavljao svake 4 sekunde, u ovom slučaju se ciklus ponavlja na svakih 2,63s.

Primer 3:
Na 5280 o/min radilica se okrene ma dal' sam lud da računam :D . Ciklus 100 ubrizgavanja za 4 cilindra traje 2,27s . Sa strategijom setovanom na max 25% svaki cilindar bi najviše mogao da odradi 0,57s na benzin i 1.7s na gas za 2,27s. 

  Poenta je da:
-procesor fizički broji ubrizgavanja na osnovu trenutnog broja obrtaja motora
-redosled zamene određuje na osnovu kanala koji su definisani (a-b-c-d = 1-2-3-4 cilindar motora) i uvek redom 1-3-4-2;
-proces zamene traje vremenski kraće što je br obrtaja motora veći a % benzina setovan na manju vrednost;
-strategija je zavisna od MAP-a, drugim rečima pri kočenju motorom ili "turiranju" u mestu je neaktivna;

Znači, čak i da postoje velike razlike u kvalitetu goriva tokom strategije (koja se btw setuje oko 15%do max 20% >5500 ο/min, retko ili nikad max 25%) dijagnostika to neće zabeležiti  iz 2 razloga: a) kratko trajanje i max odnos 3:1 po cilindru i b) raspored eventualne razlike na sve cilindre istim redom kako se menjaju efektivni radni taktovi motora 1-3-4-2 (kompresija/ekspanzija). 

Nismo do sada nikada zabeležili ni najmanji problem ni na jednom motoru na kome je ova strategija korišćena. jasho tvrdi da njegov auto bolje vuče sa ovom strategijom aktiviranom, ja na mom autu nisam primetio nikakvu razliku a setovanje je otprilike isto kod obojice.





hobbista

Jasno je da je ta promena nevidljiva za dijagnostiku, jer je ne vidi kao kvar, ali je ECU vidi. Zato sam i pitao da li pokušava da iskoriguje taj 1 ili ostala 3 cilindra, kao što koriguje kada jedan cilindar počinje da popušta  :to:
Bojim se da bi se opasno zaglupeo kada bi probao to da uradi u ovoj situaciji :D

Možda sam malo zadrt, ali mi se ne sviđa ta priča sa mešanjem goriva. Odnosno, dobro je dok radi kao Doxa, ali mi miriše na random troubleshooting ako nešto krene naopako  :ne:
Postao sam Kalif umesto Kalifa  :D

slavko_bgd

To se kod Dacije i Renaulta neće desiti  :-)1 jer se ne dešava ni kod motora sa mnogo preciznijom i ozbiljnijom dijagnostikom. BMW motori sa slojevitim ubrizgavanjem, na primer, gde je ova strategija daleko agresivnije primenjena u poređenju sa drugima...

Loganovac

Mislim da je i iz prethodnog Slavkovog posta jasno da ECU ne može da analizira svaku detonaciju praćenjem signala senzora radilice da bi nešto korigovao u ubrizgavanju/paljenju tog cilindra. Postoji i fizičko ograničenje za tako nešto - moment inercije rotacionog sistema zamajac-radilica-klipnjače-klipovi a i šire. Zamajac je i postavljen da bi ujednačio brzinu rotacije radilice u vremenu jer se momenti koji je ubrzavaju i usporavaju periodično i naizmenično ponavljaju.
Međutim, da razlika u režimu sagorevanja plina i benzina u istom cilindru postoji - verujem da sigurno postoji, što zbog nesavršenosti mape, što zbog variranja energertskih vrednosti oba goriva, a najpre zbog različitih brzina sagorevanja ta dva goriva. Pitanje za Slavka: da li se u trenutku ubrizgavanja benzina (strategija) menja i ugao pretpaljenja i kako? Ako ne, da lli bi trebalo?
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

jasho

Samo da dopunim Slavka, a i samoga sebe oko ovoga da bolje vuče!

Naime pre postavljanja ove strategije tačnije spuštanja na 3700 obrtaja ili 130km/h (mislim da je prethodno stajalo na 4200 obrtaja ili 4000 što sam retko koristio, Slavko se možda seća?!) auto je na autoputu išao ok do nekih 120km/h, ali kad je trebalo da se recimo ubrza na 140km/h da bi se pretekao drugi auto, oseća se da nema snagu u preticanju kao kad je na benzinu, , da uprostim treba mu vremena, sa ovim to nije slučaj i na 140 km/h oseća se daje sve normalno kao da je na benzinu.

Još samo da dodam, da na manjim brzinama tipa 60-80km/h nisam osećao neku bitnu razliku između benzina i plina, oseti se mala promena kad prebaci, ali to je zanemarljivo i mislim da je više vezano za trenutak prebacivanja sa jednog goriva na drugo.

sve u svemu, ja sam prezadovoljan!!!  :dobro:

Pozz :ziveli:

slavko_bgd

jasho, na tvom i mom motoru se razlikuju glave motora tako da je moguće da kod mene nema razlike (odnosno ja je ne primetim) a da kod tebe ima.

@Loganovac:
Da, odlična opaska za zamajac i njegov uticaj na uravnoteženje motora.
Kod tng-a uglovi pretpaljenja se ne menjaju. Kažu stručnjaci da bi promena uglova pretpaljenja pri korišćenju tng-a kod savremenih motora za rezultat imala vrlo mali benefit a vrlo visoke rizike po motor. Nisam nikad imao prilike da probam, vidim ili pročitam neku relevantnu literaturu na tu temu, tako da ovo što sam napisao uzmite s rezervom - prenosim ono što sam nezvanično čuo.
Kod metana se obavezno interveniše na promeni uglova pretpaljenja i kod metana se ova strategija (zamena goriva cilindar-po-cilindar) ne koristi, upravo zbog izražene razlike u karakteristikama dva goriva. Ali, sa metanom još uvek nemam dovoljno iskustva pa ne bih da širim priču na tu stranu...