Razrađivanje motora

prethodna tema - sledeća tema

kapsid

U servisnoj knjižici uputstvu za 1.4 mpi motor kaže da se do prvih hiljadu kilometara ide u rasponu od 3000-3500 obrtaja,tj maksimalno do 130 km/h.
Neki komentari vidim kažu da se ide do 3000 obrtaja :ces:.
E sad mene interesuje,kad idem na autoput gdje je moja relacija duga nekih 300 km :njanja:(a motor je daleko još ispod prvih hiljadu),smijem li ga držati sve vrijeme na 130 km/h ili da vozim manjom brzinom,i koliko manjom?Napominjem da nisam neki "sportista"  :zloca:da inače ne volim čepati po gasu ali čisto sam znatiželjan :conf:
Ne može somun bez najmanje četiri kifle da balansira!

DrJekyll

Ja sam, kada sam razrađivao motor, išao do Kuršumlije 90-100 na sat. Tih prvih hiljadu km nisam prešao 2500 obrtaja, ali dobro, ja sam budala :nami:
Preporučujem ti da ne prelaziš 130, a i ne treba ti brže od toga.
Horse Power is how fast you will hit the wall but TORQUE is how far will wall move after you hit it...

nik

Citat: kapsid poslato 10.05.2011. - 22:59
... ali čisto sam znatiželjan :conf:

Znaü kako kažu: "Znatiželja je ubila mačku". Bojim se da u tvom slučaju ne bude motor u pitanju.
Razrada motora je period u kom se delovi (pokretni i nepokretni koji se u toku rada taru) prilagodjavaju i "oslobadjaju od "viška" materijala (nemoguće je proizvesti dva dela koja idealno pasuju jedan drugom) i samim tim je povećano opterećenje i zagrevanje u motoru.
Iz navedenih razloga se u prvih nekoliko hiljada km (1 malo-3 preporučeno) ne preporučuje ulazak u gornju oblast obrtaja (iznad 3000, po mnogima, a i sam spadam u tu grupu, iznad 2500 obrtaja/min) i posebno se ne preporučuju nagle promene broja obrtaja (ubrzavanje i usporavanje, u prevodu bez preticanja i preteranog kočenja motorom).
Koliko me sećanje služi, moj Logan na 3000 o/min u V stepenu prenosa jezdi 110 km/h, tako da, krećuči se brzinom od 130 km/h ulaziš debelo u crvenu zonu za nerazradjen motor.
Savet - smanji gas prvih 3 kkm, a posle kako te volja.

PS: Autoput je idealna prilika i najbolja opcija za razradu motora (konstantna brzina, bez naglih promena u režimu rada motora), ali samo ako nema jurcanja.

Raja


silent

Zar nije za razrađivanje najbolje "šetati" motor kroz različite režime vožnje i obrtaje (naravno, nežno i bez prelaska preko tih famoznih 3000 obrtaja)? Nekako mi se čini da auto-put i nije najbolje mesto za razrađivanje, opterećenje motora je dugotrajno i monotono.

p.s. Pitam se da li je neophodna baš ovolika pažnja, ovi motori u Dačijama mogu da izdrže dosta toga (dobro, ne baš kao Reno 4, ali ajde :) ) Sem ako ne planiramo da oborimo Taxistin rekord :D
Meni je 100.000 pređenih kilometara sasvim dovoljno, svako zadržavanje automobila nakon toga može biti samo iz ljubavi prema istom  :logan:

Keka

Podrzavam teoriju da se motor pristedi prvih nekoliko hiljada kilometara. Sa druge strane svojevremeno sam citao po netu drugu teoriju po kojoj su motor forsirali, ali ne bih to pokusavao na svom autu  :whistling:
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


nik

Citat: silent poslato 11.05.2011. - 10:23
...opterećenje motora je dugotrajno i monotono.

Upravo to se i traži (posebno ovo monotono), samo je bitno da se ne pretera sa opterećenjem (2000-2500 o/min). Motor je najopterećeniji kada mora da savlada silu inercije u bilo kom smeru (ubrzavanje i usporavanje), a upravo to izbegavamo kretanjem po autoputu (konstantna brzina, kome se žuri ima drugu traku, za obilaženje sporijih vozila imate dovoljno vremena, relativno duge deonice savladane u komadu itd).
U svakom slučaju treba se izbeći preterano termičko opterećenje delova, koje je i najveće kada se menja režim vožnje (kao primer treba uzeti dužinu rada ventilatora hladnjaka po zaustavljanju nakon gradske vožnje tipa kreni-stani i odvaljene deonice konstantnom brzinom bez izigravanja Šumahera i sve će biti jasno) zbog povećavanja habanja delova usled temperaturne dilatacije (širenja materijala usled porasta, odnosno, skupljanja usled smanjenja temperature), posebno košuljice cilindra i klipa sa klipnim prstenovima jer se šire u kontrasmerovima (klip na spoljaka košuljici, košuljica zbog bloka na unutra ka klipu) što u ekstremnim slučajevima dovodi do zaribavanja motora, a najčešće do smanjenja trajnosti delova.
E sad, koliko će to smanjenje da iznosi zavisi od celokupnog stila vožnje, ali su šanse da se nešto s***e najveće upravo u periodu razrade.

Zoran

Nik, od tebe se dosta toga može naučiti ali ovaj put si mašio totalno. Idealno mjesto za razrađivanje motora je otvoreni put (regionalni a nikako auto put).Promjenljiva vožnja bez forsiranja.
- Košuljice se ne skupljaju unutra nego se šire (povećavaju promjer) ali se klipovi šire više iz dva razloga 1. imaju veću temperaturu od bloka i 2. imaju veći toplotni koeficijent širenja jer su od Al legure.
Sam svoj gazda - vazda.

abc123

Mozda je za motor bolje da se razradjuje u ustaljenom radnom rezimu ali mi se cini da je za ostale sklopove bolji promenljivi umereni rezim da bi se auto bolje "slegao" posle nekih 3-5000 km.

Zoran

Motor je pola auta i njemu treba posvetiti naročitu pažnju...
Sam svoj gazda - vazda.

Loganovac

...ako planiraš da "ubiješ" preko milion kilometara.  :Smiley:


Ne preterujte...
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

kapsid

Citat: nik poslato 11.05.2011. - 01:47
Znaü kako kažu: "Znatiželja je ubila mačku". Bojim se da u tvom slučaju ne bude motor u pitanju.
Razrada motora je period u kom se delovi (pokretni i nepokretni koji se u toku rada taru) prilagodjavaju i "oslobadjaju od "viška" materijala (nemoguće je proizvesti dva dela koja idealno pasuju jedan drugom) i samim tim je povećano opterećenje i zagrevanje u motoru.
Iz navedenih razloga se u prvih nekoliko hiljada km (1 malo-3 preporučeno) ne preporučuje ulazak u gornju oblast obrtaja (iznad 3000, po mnogima, a i sam spadam u tu grupu, iznad 2500 obrtaja/min) i posebno se ne preporučuju nagle promene broja obrtaja (ubrzavanje i usporavanje, u prevodu bez preticanja i preteranog kočenja motorom).
Koliko me sećanje služi, moj Logan na 3000 o/min u V stepenu prenosa jezdi 110 km/h, tako da, krećuči se brzinom od 130 km/h ulaziš debelo u crvenu zonu za nerazradjen motor.
Savet - smanji gas prvih 3 kkm, a posle kako te volja.

PS: Autoput je idealna prilika i najbolja opcija za razradu motora (konstantna brzina, bez naglih promena u režimu rada motora), ali samo ako nema jurcanja.
Ne brini, :c0:,upravo iz tog razloga pitah za savjet,i namjera mi je bila da idem konstantno do 110 km/h tj do 3000 obrtaja,ali čisto sam htio da čujem iskustvo,inače nikad ne "divljam" kako to kažem za vozače koji "maltretiraju" motore svojih vozila i sa službenim sandermo koliko ga vozim(godinu dana) možda sam dvaput prešao  4000 obrtaja kod nužnog preticanja.
Dosad sam prešao 300km,pretpostavljam da će biti 500km kad krenem na najavljeni put,pa ćemo vidjeti,u svakom slučaju hvala svima na savjetima :hall:
Ne može somun bez najmanje četiri kifle da balansira!

Nikolagavijal

A na koju foru više ne treba zamena ulja i filtera nakon prvih 1000 km na motorima novije generacije? : :conf:
Ne bih se ja zakleo da sad odjednom nema opiljaka,da je razrađen na stolu... :hm:

LeNgenda

Nema ni dotezanja glave i slicnih stvari, mada, npr. Chevrolet zove na mali servis posle prve hiljadarke.

Ko zna...ali ako nigde ne pise da treba, onda i ne treba.

Inace, cinjenica je da se posle prve promene ulja i filtera (na 7.600 km, tj. godinu dana) motor osetno utisao i da je na pocetku rashladna tecnost bila na max, da bi izmedju druge i trece hiljadarke pala tacno na sredinu izmedju min i max i dalje ne mrda.
Интелект не може да се глуми. То је ипак наш терен.

Aleks

Citat: Zoran poslato 11.05.2011. - 16:47
....Idealno mjesto za razrađivanje motora je otvoreni put (regionalni a nikako auto put).Promjenljiva vožnja bez forsiranja.

Ovakav savet sam dobio prilikom preuzimanja auta, a i od jos nekih ljudi koji poznaju ovu tematiku.