Jeli ima centralni diferencijal i koji od diferencijala se može blokirati?
Vidim da Zoki nikad nije dobio odgovor. Kakva je situacija?
Seo sam pre neki dan u Dustera. Voznja je bila na "2WD" na dugmetu, a osim toga imao je "auto" i "4wd lock". Pretpostavljam da je "auto" neko automatsko rasporedjivanje po osovinama po potrebi, a da je 4wd lock stalni pogon na sva četiri točka. Opet, dok ne napise neko ne mogu da budem siguran da nije blokada diferencijala, pa i mene zanima.
"lock" bi trebalo da bude da su diferencijali zaključani, inače ne vidim smisao.
Ono što znam, je da je česta greška ljudi koji ne voze terence, vožnja u zaključanom "lock" režimu na otvorenoj cesti i po regularnom putu, na brzinama od 60+ kmh.
Koliko sam shvatio, ti režimi zaključavanja koriste se u eksteremnom blatu i zaglavljenosti, a ne treba ih koristiti u redovnoj vožnji po normalnim uslovima.
Zbog toga često dolazi do kvarova, pa čak i raspadanja diferencijala. Bile su slike na jednom portalu u SA, kada se čovjeku bukvalno na raskrsnici rasuo diferencijal (ne mogu se sjetiti je li bio neki Duster ili Nissan), uglavnom neko je od vozila iz Renault grupacije.
U ovoj grupaciji, Nissan je kao najpoznatiji za terence i 4x4 "zadužen" za diferencijale koji idu u vozila grupacije, pa diferencijali i pogoni kod Dustera i Dacia, važe kao dobri i pouzdani.
Također, noviji terenci imaju automatizaciju, pa vozač samo bira vrstu podloge (zemlja, blato, snijeg itd), pa se kompjuterski računa i nema se šta puno pogriješiti od strane vozača....stariji modeli su već druga priča.
I ja bih kao i Vet, volio da neko ko zna problematiku u detalje, napiše neku mini-instrukciju, kako voziti terence koji imaju 4x4 pogon, odnosno šta se koristi u kojem režimu vožnje.
Ja mislim da sadašnji Duster 4x4 koristi nešto kao Haldex (ne mora biti pod tim nazivom, ali taj princip). To je najjeftinije i uobičajeno rešenje za jeftinije 4WD varijante. Pa nema srednji diferencijal (kao što ga ima Lada Niva), a ,,razvodnik pogona" mu je negde napred. A pošto nema srednji diferencijal, nema ni klasičnu ,,blokadu" srednjeg diferencijala. Ali, kako Haldex (i slični sistemi) ima svoju elektroniku i hidrauliku, nije Duster tu nešto hendikepiran nedostatkom toga. Ako je nečim eventualno hendikepiran, to je jer nema reduktor. Ali, i to je samo ,,eventualno", jer mu je prva dosta kraća. Da je automatik i 4WD, reduktor mu ne bi ni trebao skoro ni u teoriji.
Bar ja to sve tako mislim. A možda i grešim. Ko zna.
Što se tiče onih terenaca koji imaju srednji diferencijal i blokadu, tačno je da zaboravljena uključena blokada može da napravi zlo (na suvoj i veoma abrazivnoj podlozi ), ali, to bi trebalo baš jako dugo voziti. Ja sam jednom vozio skoro 200 km sa zaključanim centralnim diferencijalom po suvom magistralnom putu. I ništa. Nikakva posledica. Bar se ništa nije pokazalo ni narednih 100.000 km.
J*beš moderan auto, sa onolikim računarima i gedžetima koji dozvoljava da se napravi neka šteta pogrešnim ručnim izborom. Mora da postoji uslov za blokadu diferencijala (do neke brzine, u najnižem stepenu prenosa i slično) i upozorenje (blinka ti neka crvena u oči...). Pa Punto već 30 godina na 50km/h automatski deaktivira City servo a ovi da lome diferencijale, budibogsnama... Trebalo bi ipak proveriti Uputstvo, verovatno je sve to već tako i urađeno.
Najveća opasnost prijeti sko se ne uspijete popeti tamo gdje ste naumili. Vi tu nemožete stati, nego kao đule idete nazad...
Citat: Zoran poslato 01.09.2017. - 06:13Jeli ima centralni diferencijal i koji od diferencijala se može blokirati?
Duster2 HJD 4x4:
- permanentni pogon je na prednjoj osovini i u "2WD" režimu pogon je 100% napred;
- nema centralni diferencijal, ima elektronski kontrolisan diferencijal samo na zadnjoj osovini;
- u 4WD režimu radi od 0% do 50% raspodele pogona napred-nazad;
- u "Lock" režimu radi konstantno 50%:50% napred-nazad ali sam zaboravio do koje brzine ( mislim da je 70km/h) ;
- ni u jednom režimu nema opciju klasičnog "zaključavanja" prednjeg ili zadnjeg diferencijala kao što imaju klasični terenci;
- ima neke strategije raspodele pogona koje mu omogućavaju odličnu upravljivost na klizavom i dobre uslovno rečeno terenske karakteristike.
Imao sam tu sreću i privilegiju da ga mnogo vozim u najrazličitijim "teškim" uslovima. U odnosu na Duster1 H79 ovaj HJD je put u visoko društvo po svemu. Da mi treba takav auto vrlo rado bih ga kupio. Ako planiraš da menjaš Sandera i nišaniš Dustera - slobodno izaberi 1.5dCi 4x4 sa TL8 menjačem. Ugradi kuku i uživaj.
Nadam se da sam ti dao dobar odgovor na pitanje.
Hvala za odgovor.
Nisam dovoljno bogat za Dustera.
Više me interesuje informativno.
Nema na čemu.
Bože zdravlja, bićeš bogat za ono što budeš želeo i ono što će te učiniti srećnim i zadovoljnim.
Za moje potrebe, imovinsko stanje i godišnju kilometražu idealno bi bilo da imam Dustera benzinca 4x4 , kog bi koristio kao rezervni auto i za potrebe isključivo zimi.
Pošto bi taj auto puno stajao a koristio bi se i na temperaturama ispod -20°C.
Pošto nemam pare za njega i za putovanja sa mojom Krasnom Slađanom, izabrao sam ovo drugo.
Hvala na konstruktivnim savjetima.
Dobar izbor Zoki :) ne treba robovati stvarima, pa ni autima...
I ja imam želju u vozačkoj karijeri, da imam jedno vozilo sa LPG (imam benzinca i diesela, pa da vidim kako je i to), vozio bih rado i nekog džipa 4x4 ali realno, nemam potrebe za takvim vozilom, zbog većinskog života i boravka u gradu, ali volio bih imati i to iskustvo.
Treća želja mi je neki dobar karavan visoke klase, tipa Mercedes ili BMW, to mi se baš sviđa za duža putovanja, mada moja supruga ne voli karavane nikako, kaže djeluju joj "pijačarski"...
Želja koju ću vjerovatno ostvariti je jedno vozilo monovolumen sa 7 sjedišta, kao Jogger i slični, to mi treba jer djeca rastu, a i sve više prtljaga teglimo kad negdje krenemo...
"Bostan-wagen", "grobljanski auto", "cajapi", "pomijara" :) , šta sve nisam čuo da žene govore za karavane.
Interesantna pojava...
Дастер има 4х4 погон преузет он Нисана Х-трејл, ако се не варам. Или је то ипак Кашкаи. Овде су дате неке шеме и објашњења како то фунцкионише, са упутствима.
https://www.awdwiki.com/en/nissan/#X_Trail
(https://www.awdwiki.com/images/nissan-qashqai-i-owners-manual_x.jpg)
(https://www.awdwiki.com/images/nissan-qashqai-xtrail-4wd-clutch.png)
(https://www.awdwiki.com/images/nissan-x-trail.jpg)
(https://www.awdwiki.com/images/nissan-x-trail_x.jpg)
(https://www.awdwiki.com/images/nissan-x-trail_xx.jpg)
Znači išlo se na varijantu bez centralnog diferencijala ali je postavljena električna spojka da zaštiti cijeli prenos od preopterećenja.
Mogu da ga zovu kako hoće (od brenda do brenda, svako da neki svoj trgovački naziv), ali, tako isto funkcioniše "Haldex".
@Zoran:
Tako je.
Centralni diff omogućuje izbor prednja ili zadnja ili obe osovine, sa ili bez fizičke blokade diferencijala izabrane osovine. Taj vid razdele pogona je namenjen "ljutim" terencima i veštim vozačima ( osim ako upravlja elektronika) i taj vid razdele pored svih svojih terenskih prednosti ima nedostatke na drumu. Ali ti si "old school" i ti to znaš pa neću dužiti dalje.
Ovo kod SUV vozila kao što je i Duster je tehničko rešenje koje prvenstveno daje udobnost vožnje vozila (SUV i pogon napred) a omogućuje po potrebi terenske karakteristike (4WD). Time što se bira samo 2WD ( ili dok se odvija vožnja 2WD u Auto modu) postiže se nerasipanje energije na nepotreban pogon zadnje osovine. Time što se od 0%-50% po potrebi "dodaje" pogon zadnje osovine (Auto mod) postiže se bolja dinamika vožnje u otežanim uslovima, npr iznenadnog naletanja na klizavo ili "plesanje" automobila na klizavom. I to radi samo vozilo, gotovo trenutno, bez uticaja vozača. "Lock" mod je pogon 50% -50% napred-nazad ali bez blokade diferencijala levo-desno kao kod klasičnih terenaca. Razdelu pogona levo-desno radi ABS jedinica tako što koči točak koji nema trakciju da bi se pogon preneo na stranu odnosno točak iste osovine koji ima trakciju. U suštini to je isto kao i ESP, samo je programiranje drugačije.
Верујем да овакав начин блокаде диференцијала кочењем изазива брже трошење плочица, а и грејање кочница. Као и она опција успоравања приликом кретања низбрдо, заборавио сам како се тачно зове (hill descent control?)
Овде се види како функционише тај електрични актуатор:
Odličan je to pogon, kome treba i može platiti... Mislim da je prijeko potreban vozilima elektro-privrede, šumarstva, vodovoda. Nije baš podesan da bude jedini auto u kući za svakodnevnu upotrebu, izuzev ko živi u planini...
Zasto, ako ima 2wd prekidač?
Evo moj primjer. Varijanta 4WD kada je isključen na otvorenom putu troši skoro 1 l/100 km više od vozila koje ima samo 2WD.
Za mojih 50 000/ godinu to je 500 Eura. Za 10 godina to je 5 000 Eura.
Kada bi dao zimskoj službi 100 Eura/ godišnje da mi očiste put do kuće oni bi bili presretni...
Izvor Automobile catalog Duster 1.6 16V , godina 2013.
Citat: silent poslato 01.01.2024. - 10:48Верујем да овакав начин блокаде диференцијала кочењем изазива брже трошење плочица, а и грејање кочница. Као и она опција успоравања приликом кретања низбрдо, заборавио сам како се тачно зове (hill descent control?)
Verujem i ja da je tako. Ali birajući između toga da vozilo ostane zaglavljeno i toga da se pločice malo potroše i zagreju a da vozilo prođe dalje, ja bih uvek izabrao ovo drugo. Naveo sam to kao primer kod vozila koja to imaju umesto klasične mehaničke blokade diferencijala. Kadjar npr ima tu opciju i u pogonu 2WD, funkcija se zove "Extended grip". HDC radi kao tempomat na nizbrdici: održava brzinu vozila motorom a kočnice koristi po potrebi. Mislim da je HDC je dobra opcija, pogotovo kombinaciji sa AVM (Around View Monitor) opcijom.
Ideja svih ovih "tehno-čarolija" je da SUV vozila namenjena prosečnim korisnicima mogu ponekad da siđu sa puta ili da se bezbedno izvuku iz nekih nezgodnih situacija na putu. Nije to loša priča i nije to loše imati...
Слажем се потпуно, то је једноставно решење за повремене ситуације када се захтева блокада диференцијала, (евентуално) чешће мењање плочица је мала цена за такву погодност.
To je radio jedan moj poznanik prije 45 godina u oranju sa IMT 533 jer mu nije radila blokada diferencijala.
To je super rješenje,samo ne treba puno forsirati.
Imao je manuelni "Extended grip" na 533-ci? :)