Minimalni/optimalni/max obrtaji i brzina - kako vozite?

prethodna tema - sledeća tema

Loganovac

#60
E prijatelju, ako je to ta stručna literatura koju si pominjao, svaka čast. Tip koji je ovo napisao na forumu i onda zaključao temu verovatno misli da je ovo Sveto Pismo, a toga u tehnici nema.

Kao prvo, hladan start:

Citat„Hladan start” motora je veoma kriticna radnja koja može i da osteti motor. Los tretman motora od strane vozaca u periodu zagrevanja negativno se odražava na stanje i radni vek motora. Stoga je veoma bitno slediti proceduru koja ce elemente motora brzo dovesti do radne temperature i pri tom ostaviti minimalne posledice na stanje njihovih površina. Tema ovog teksta je upravo to - recept koji treba pratiti prilikom zagrevanja motora kako bi on što duže pružao zadovoljstvo svojim korisnicima, uz minimalno održavanje i troškove upotrebe.

Nasuprot ustaljenom shvatanju hladni start nije pokretanje motora na niskim zimskim temperaturama. Pod pojmom hladnog starta podrazumeva se pokretanje i rad motora u uslovima kada mu delovi i radni fluidi nisu na projektovanoj radnoj temperaturi, odnosno, kada imaju temperaturu okoline. Stoga, hladan start postoji i leti, a ne samo zimi. Zapravo, hladan start je slican razradjivanju motora, samo što se potreban period meri minutima, a ne stotinama predjenih kilometara. Recimo da ono što nije dobro za razradu motora, nije dobro ni u zagrevanju.

Tekst je izgleda pokupio sa http://www.b92.net/automobili/istrazujemo.php?nav_id=195296 i to ne bi bilo toliko strašno da nije izbacio onaj deo koji ne razume, a čovek je upravo time i počeo priču o hladnom startu:

CitatBitno je znati da konstruktori motora proračunavaju dimenzije komponenti za temperature koje će one imati u toku ustaljenog rada motora. Zazori između delova, karakteristike uljnog filma, odvijanje procesa sagorevanja, strujanje gasova - sve je to projektovano za rad na nekoj nominalnoj temperaturi za koju se pretpostavlja da će biti blizu proseka radnih temperatura.
"hladan start" motora je veoma kritična radnja koja može i da ošteti motor

Nakon proračuna dimenzija komponenti na takvoj temperaturi, vrši se njihovo svođenje na dimenzije koje će ovi elementi imati na 20 OC uzimajući u obzir temperaturno skupljanje raznorodnih materijala od kojih su oni izrađeni. Iz tog razloga, stanje međusobno pokretnih delova nije ni blizu projektovanog u trenutku pokretanja motora, te je ovde proces habanja posebno izražen.

Nekako se neopaženo provukla ključna stvar - pri "hladnom startu" u ležajevima nema uljnog filma koji ima ulogu da razdvoji taruće površine i dolazi do kontakta između njih, a time i do jako povećanog habanja. Čak i ako je tanki sloj filma zaostao, ulje u ležaju nema dovoljan pritisak da bi onemogućilo kontakt ovih površina, dok u radu nema kontakta između ovih površina, upravo zahvaljujući pritisku ulja pod kojim se vrši podmazivanje ležajeva. S druge strane, radni pritisak se teže ostvaruje iz razloga koga je dotični forumaš opet preskočio, a za režim u motoru je sve i svja - tolerancije radnih delova hladnog motora, među kojima i zazor u ležajevima koji zbog toga nemaju projektovanu geometriju kanala za podmazivanje u toku zagrevanja motora.

Ne znam ko je Dragan Ružić koji je napisao citirani tekst na B92, ali mislim da je čak i u njemu puno važnih stvari zakamuflirano manje bitnim. Ocene radnih režima kao i "preporuke" date su krajnje proizvoljno i tek posle takvih saveta nikom nije jasno šta je u stvari preporuka. Ranije menjati stepene prenosa i ne odlaziti u visoke obrtaje može takođe da bude pogubno ako se vožnja odvija pod većim "gasom". Pa otkud on može da zna da li ja možda recimo  iz dvorišta krećem svakog jutra uzbrdo prema gradu i vozim uzbrdo (9,7% uspon) narednih 10 kilometara. Kada da krenem, koliko gasa da dam, na koliko obrtaja da ga vozim i kojim stepenom prenosa da bi se motor pravilno ugrejao?

S druge strane, pitam te na osnovu kog kriterijuma su "toske" i Dragan Ružić stručnjaci, a mi ovde dileje?
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

hobbista

Taj hladan start neko naziva i suvi start.

Samo bih prokomentarisao deo vezan za sauh (ili sauk, ili čok).
Spiranje uljnog filma sa cilindara se dešava kod ručnog sauha. Kod modernih motora, toliko obogaćivanje smeše nije moguće.
Veća je šteta nastajala kod motora sa ručnim sauhom, mada je i to tema o kojoj možemo diskutovati. Na papiru, oštećuje motor. U praksi, pitanje je koliko je motor više pohaban zbog sauha  :ces:
Postao sam Kalif umesto Kalifa  :D

Zoran

 Grdno se vara svako ko misli da iz jednog posta može sažvakati tako važnu oblast. Termostat je jadna sprava koja pomaže motoru da što prije dođe do radne temperature, sreća pa to inžinjeri Renoa znaju.

                                                                                                                                                         Zoran
Sam svoj gazda - vazda.

Loganovac

#63
 :ces:

http://www.daciaforum.in.rs/index.php?topic=194.msg1137#msg1137

Znači, ipak su u pitanju dva posta.  :Smiley:
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

david

Tu sam i ja od 2000 do 3000, AP 3500. Mislim da je to OK...

bocca

nadan se da ovo pitanje moze biti u okviru ove teme. ne znam da li ste vi sto ste dacije kupovali pre isto dobijali od prodavaca "tehnika EKO voznje". na A4 papiru pise par saveta, npr kod dizelasa saltanje u visi stepen prenosa vec sa 2000 obrtaja, kod benzinca sa 2400, na 50km\h vec da se bude u cetvrtoj, do 50km\h ubrzavati britkije a kasnije laganije... i to je sve naravno jasno. ali sta znaci konstatacija da se "nauci da se za ubrzanje vozila koristi snaga obrtnog momenta, a ne konjske snage" :ces:

Loganovac

Napisano je malo konfuzno, ali bi trebalo da znači da se držiš režima maksimalnog momenta a ne maksimalne snage motora, znači ne u previsoke obrtaje.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

krle

Citat: bocca poslato 02.06.2010. - 06:47
  ali sta znaci konstatacija da se "nauci da se za ubrzanje vozila koristi snaga obrtnog momenta, a ne konjske snage" :ces:





DarioGTI

u svijetu tuninga se kaze: konjske snage odreduju koliko brzo ces se zabit u zid, a okretni moment koliko jako  :dance:
neznam kako bi to drukcije opisao  :huh:
Nekada:
'03 SupeRNova E7J LPG Europa - 219.200km (prodan)
'07 MCV K4M LPG Laureate A/C- 55 000km (prodan)
'02 SupeRNova E7J LPG Europa - 114.150km (prodan)
A tu je još:
'05 Logan K7M Laureate A/C - 200.000km and counting (HR)
'21 Sandero 1.0 ECO-G H4Dt LPG Comfort - 10.000km (HR)

Loganovac

#69
 :bullshit:


Inače, baš gledam ovu krivu momenta za K7M motor i upoređujem je sa K4M kotorom. Maksimalni momenat je na 3000 obrtaja, dok je kod 16V motora (K4M) na 3750. Znači, 16 motor "voli" da se vrti! Staro pravilo kaže da je za motor najpovoljniji radni režim upravo tamo gde mu je momenat maksimalan, a mi ovde čitamo i pišemo preporuke da se pre toga šaltuje u viši stepen prenosa! Mislite o tome...

Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Veterinar

#70
Ima to smisla. Opet, ako menjas brzine tako da si na maksimalnom obrtnom momentu nakon promene stepena prenosa (sto bi znacilo stvarno "tecnu voznju"), menjao bi brzine stalno na (lupam, ne znam za koliko opadnu obrtaji) 4300 obrtaja. To nije malo...

Loganovac

Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Veterinar


Keka

Citat: Loganovac poslato 03.06.2010. - 05:46

Inače, baš gledam ovu krivu momenta za K7M motor i upoređujem je sa K4M kotorom. Maksimalni momenat je na 3000 obrtaja, dok je kod 16V motora (K4M) na 3750. Znači, 16 motor "voli" da se vrti! Staro pravilo kaže da je za motor najpovoljniji radni režim upravo tamo gde mu je momenat maksimalan, a mi ovde čitamo i pišemo preporuke da se pre toga šaltuje u viši stepen prenosa! Mislite o tome...


Ali.....8v zbog krive obrtnog momenta ima 93% max obrtnog momenta u rasponu od 2000 do 5000 rpm, dok 16v ima u rasponu 2500 do 5000 rpm iznad cca 136 Nm, sto je cca 90%. Iz navedenog se moze zakljuciti da 8v poteze submaksimalno vec od 2000 rpm, a 16v od 2500 rpm, te promenu brzine treba tako uskladiti da u visoj brzini padne na 2000 ili vise odnosno 2500 ili vise rpm, respektivno.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


krle