Kočenje motorom

prethodna tema - sledeća tema

david

Samo sam naveo i salim se ali na 150km nikada to je vise na nizbrdici ili kad vidim da moramo da usporim ali to je bilo davno i to mi je bilo simpaticno pa sam stalno kocio na to...

slavko_bgd

@DAVID

Predpostavljam da si se šalio.
Motorna se koristi na nizbrdicama kada je kamion opterećen da se ne bi pregrevale kočnice i da se time ne ugrozi bezbednost. U principu, motorna kočnica je štetna za motor i zato današnji kamioni (i autobusi) koriste tzv retardere.
Ali,to je tema za neko drugo mesto...

mladen895

Uvek treba kociti motorom i to u stepenu prenosa u kome bi inace vozio ili ubrzavao a pripomaze se kocnicom. Sinhronima i lameli nece nista biti od toga ,ali imas daleko bezbednije kocenje.
Kad se mora,sve  je tesko.

Svarog

Zlatko druže, ovo što je Slavko napisao je veoma važno što se tiče stabilnosti vozila. Probaj pri nekoj većoj brzini, npr na autoputu kad nema gužve, da samo izbaciš menjač na ler i pusti auto nek ide (naravno, nemoj da puštaš volan), a onda probaj da samo pustiš gas, ali da ti menjač ostane u stepenu prenosa u kojem je bio. Ne samo da će u drugom slučaju auto početi osetno da usporava, već ćeš imati i veći subjektivni osećaj stabilnosti, a auto će i realno biti stabilniji (zbog onoga što je slavko napisao). A stisnuti kvačilo i u leru ući u krivinu, e to je tek strašno.  :fiju: Ti ne samo da treba da tražiš nazad pare od instruktora koji te je učio da voziš, nego treba i malo ozbiljnije da porazgovaraš s njim  :cekicem:  :Smiley:

zlatko23

Ljudi, VELIKO HVALA na svim savetima koje ste ovde izneli!  :hall:

Čovek se uči dok je živ i nije me sramota da priznam da sam izgleda grešio sve ovo vreme. Sada me je sramota da vam i kažem koliko godina već imam vozačku dozvolu. Što se instruktora tiče, nikad mi to nije ni objašnjavao niti, ruku na srce, ja imam ikakvog pojma kako tačno sve to funkcioniše u motoru (kvačilo itd). Ja sam inženjer elektrotehnike, bavim se računarima, a o motorima nemam ama baš nimalo pojma. Do sada sam smatrao da bar znam da vozim auto, ali izgleda da ni to nije tačno.  :ces:
No, bolje ikad nego nikad naučiti nešto. Ako sam dobro razumeo sve što ste napisali: NIKAKO ne treba držati pritisnuto kvačilo do kraja duže vreme i kočiti kočnicom, već prvo pustiti gas i prebaciti u niži prenos. Meni je nekako uvek bilo žao da čujem motor kad onako huči kad ga prebacim u niži prenos, pa sam zato radio ovako kako sam već napisao.  :doh:  A i rekli su mi da se kočenjem motorom više troši lamela kvačila, pa ja kao hteo da budem fin i čuvam auto. Hmm...

kiconix

Batali lamelu, cuvaj glavu.

dovla

Probaj na poledici nizbrdo da kočiš motorom i kočnicom,
i probaj da kočiš kočnicom sa pritisnutim kvačilom.
Tu možeš da primetiš šta je stabilnije i sigurnije.

Vihor

Citat: dovla poslato 19.11.2009. - 18:31
Probaj na poledici nizbrdo da kočiš motorom i kočnicom,
i probaj da kočiš kočnicom sa pritisnutim kvačilom.
Tu možeš da primetiš šta je stabilnije i sigurnije.

ali pre toga proveri da nemas nigde nikog, narocito ispred
Sve što radi na struju ima beli dim u sebi. Kada taj beli dim jednom izađe, to više nikada neće ponovo da radi.

Veterinar

Toliko kocim motorom da ljudi koji se voze iza mene , ako ne zurim, ponekad misle da mi ne rade stopaljke. Ponekad stisnem kocnicu cisto da ljudi iza mene znaju da kocim, ali u stanju sam, ako nema guzve, doci iz V u I brzinu bez kocenja kocnicom u medjuvremenu. Sto se tice "hucanja" u nizem stepenu koje je Zlatko spomenuo, zavisi od obrtaja. Kad kocim motorom nisam nikad iznad 2500 obrtaja u startu (govorim o obrtajima u nizoj brzini), obicno je to oko 2000. Napominjem da je rec o dizelasu. Bez kvacila u krivini - obavezno.

Loganovac

Na to sam mislio kad sam pomenuo da se akaju sinhroni i lamela pri kočenju motorom. Ako voziš petom pa šaltuješ naniže sve do prve, četiri puta trošiš lamelu i sinhropne. A ako (najčešće) preskačeš pojedine stepene prenosa pa šaltaš npr. iz pete sa 70km/h u drugu (jer ćeš tada imati veoma efikasno kočenje motorom), onda jedeš lamelu i poprilično akaš sinhrone koji moraju da iskompenzuju veliku razliku u broju obrtaja vretena menjača (sa recimo 1800 na 4000 ob/min).
Sve je relativno, treba biti umeren i voziti po osećaju. Ko ga nema, može samo da nauči da vozi po šemi, odnosno kao robot...
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Vihor

kad se spustas nanize, koristi brzinu kojom bi isao navise.
Sve što radi na struju ima beli dim u sebi. Kada taj beli dim jednom izađe, to više nikada neće ponovo da radi.

Saša

#26
Ajde i ja da kažem koju u vezi lamele. Radio sam u KRON-u 17 godina kao tehnolog i glavni tehnolog pa mi je tematika više nego bliska.
Lamela, ili frikcioni disk, je element motora koji je sastavni deo kvačila, ili frikcione spojnice, i verovali ili ne spada u istu grupu mašinskih delova (spojnice)kao i češljevi na mostu (dilataciona spojnica). Njen primarni zadatak je da kao deo koji spaja motor i menjač prenese obrtni moment motora na menjač, odnosno da izvrši prekid prenosa kako bi bilo moguće menjati stepene prenosa. Sekundarna uloga je sigurnosne prirode. To bi značilo da je svaka frikciona spojnica (lamela + kvačilo) dimenzionisana tako da pri određenom stepenu prekoračenja opterećenja prokliza, tj. da spreči lom u motoru ili menjaču. Znači ona je namerno oslabljena kako bi bila "najslabija karika". U zadnje vreme se obloge lamela rade od bezazbestnih materijala (ekologija) ali i najkvalitetniji bezazbestni materijal je znatno lošiji od azbestnog.
Kočenje motorom je moguće prostim popuštanjem papučice gasa ili vraćanjem u niži stepen prenosa (teoretski, to je više kočenje menjačem nego motorom, ali ajde...). Kod ovog drugog je trošenje lamele neizbežno, pogotovu kod forsiranih zahteva kao što je 70kmh pa vraćanje u drugu brzinu. Ja lično koristim i jedan i drugi način, s tim što ne forsiram motor. Lamela mi traje oko 50 - 60.000.
:offtopic: Za kraj, mali savet: nogu na kvačilu držite samo kada krećete iz mesta ili menjate stepen prenosa. Ubedljivo prvo mesto kao razlog stradanja lamele je držanje noge sve vreme vožnje (npr. po gradu) na papučici kvačila. Ne zaboravite na to da isključni ležaj (druk lager) mora imati mali prazan hod na papučici iz razloga da ne bi stalno bio u pogonu (kada nije pritisnuta papučica kvačila - ležaj miruje). Ovaj prazan hod vozač lako poništi kada drži nogu na kvačilu. Rezultat je ubrzano trošenje isključnog ležaja i posredno trošenje lamele i kvačila (čim ležaj dotakne lepezu kvačila, lamela počinje neprimetno da proklizava).
Od mene toliko za sada. Ako ima pitanja - pitajte!

mladja73

Trčeći il' polako, svi na kraju stižemo na isto mesto.

dragan18

papucica kvacila mora da ima luft 2-3 cm  da ne bi doslo upravo do onoga sto je opisao  clan SASA u drugom delu poruke  :dobro: :aplause:

kiconix

Zez, kod nasih kolica, lager je uvek prislonjen na lepezu korpe. (reno tako radi vec duze vreme),
PS. Ja kocim motorom (menjacem), do sada 95k, sve na taxiju.