Minimalni/optimalni/max obrtaji i brzina - kako vozite?

prethodna tema - sledeća tema

Loganovac

Bata Zoki, prosvetli me molim te, da li taj tvoj menjač može da radi na 20.000 obrtaja u minuti? O kakvim osnovama pričaš? Većina teoretisanja oko projektovanja pogona često su nepoznanica čak i za prosečnog mašinskog inženjera a kamoli za nas "iskusne vozače". Znači, nije nam cilj teoretisanje niti projektovanje menjača ili motora, ali ne bi trebalo da pišemo ovde baš svakakve nebuloze. Da li si se zapitao zbog čega se motori Formule 1 obrću neuporedivo brže od motora slične konstrukcije (npr. V8 F1 vs. V8) u serijskim, pa čak i vanserijskim vozilima? Da bi postigli veći momenat? Definitivno ne. Povećavanjem broja obrtaja motora (uz očuvanje obrtnog momenta naravno) povećava se snaga  motora, a s druge strane omogućava se i povećanje prenosnog odnosa između motora i točkova čime se moment koji de facto pokreće vozilo povećava u istom iznosu. Ovo je najbitniji detalj cele priče - razmatranje momenta motora bez istovremenog razmatranja njegovog broja obrtaja nema nikakvog smisla.

Naravoučenije: momenat bez ugaone brzine ništa ne vredi, a njihov proizvod se zove snaga i to je najbitniji parametar svakog motora. Kad imaš odgovarajuću snagu, uvek možeš odgovarajućim prenosnikom da dati motor prilagodiš zahtevima opterećenja. To su osnove, ne očekujem da ih baš svi razumeju, ali se svesrdno trudim.



                                                                Loganovac
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

miroleca

Druže Loganovac, lepo si nam ukazao na dodatnu problematiku, kada uključimo šaltovanje u razmatranje. Priznajem, bio sam u krivu !!!.

Brzina (km/h) pri 1000 obr/min
u 1. brzini     7,24     
u 2. brzini    13,18
u 3. brzini    19,37
u 4. brzini    26,21
u 5. brzini    33,94

Koristeći ovu tabelu, odredio sam koliko je peta "duža" od četvrte i zaključio da peta daje 77% obrtnog momenta na točku u odnosu na četvrtu. Ispravi me ako grešim.
Na 6.000rpm, motor daje 89Nm momenta (nebitno koliko to izađe na samom točku). Prebacivanjem u petu, motor se nalazi na 4.600rpm i isporučuje 110Nm, ali menjač to umanjuje na 77% u odnosu na četvrtu (85Nm). 89 je veće od 85  :hihi1:, tako da zaključujemo da auto bolje vuče u 4. na 6.000rpm, nego u 5. na 4.650rpm.

Ali i dalje smatram da sam u pravu kada kažem da auto u istoj brzini najbolje vuče na bregu obrtnog momenta, u našem slučaju na 3.000rpm.

Za ovo poređenje sa F1 se potpuno slažem  :to: Razmišljam ovako. Menjač sa "dugim" brzinama "ubija" obrtni moment koji mu isporučuje motor, ako želimo veliku brzinu obrtanja točkova (veliku brzinu automobila). Ako već od samog motora dobijamo veliku brzinu radilice (uz očuvanje obrtnog momenta), menjač ne mora da koristi duge brzine i tako smanjuje moment na točku, već kraćim brzinama veći deo momenta koji dobija od motora isporučuje na asfalt :).
Hm.... jel tako?

Pozdrav !!


dzaga

#107
Mislim da se ovde ne radi o autosugestiji nego o neznanju . . .

Kao što je loganovac objasnio na najjednostavniji način: "momenat bez ugaone brzine ništa ne vredi, a njihov proizvod se zove snaga i to je najbitniji parametar svakog motora. Kad imaš odgovarajuću snagu, uvek možeš odgovarajućim prenosnikom da dati motor prilagodiš zahtevima opterećenja."

Bez teoretisanja a maksimalno pojednostavljeno : broj obrtaja koristite da što ekonomičnije vozite svoja kola (od 2.500 do 3.500 obrtaja) a u preticanju koristite snagu motora (zbog bezbednosti učesnika u saobraćaju) bez obzira na broj obrtaja za ekonomičnu vožnju, normalno u skladu sa podacima o konkretnom motoru.

Čitajući postove zaključio sam da većina forumaša vozi Logana (verovatno i Sandera) na oko 3000 obrtaja!?! Svakako da ovi motori tada predstavljaju teške lenjivce. Takav način vožnje nema nikakvog opravdanja. Tako se vozi samo u periodu razrade motora. Da bez nekog naučnog teoretisanja pokušam da "dočaram slikovito" (što bi neki rekli) : takva vožnja može da se uporedi sa vlasnikom punokrvnog trkaćeg konja kojeg koristi samo za šetnju-paradiranje po šorovima. To je u bukvalnom smislu zlostavljanje životinje (Logana). Takve treba prijaviti društvu za zaštitu životinja (Logana) i oduzeti im životinjku (malo sam preterao ali sa ciljem da "probudim" :zzz: takve vozače, ne sa zlom namerom). Posle dužeg "paradiranja" ne možete očekivati da takvog konja ubacite u trku i da on maksimalno "povuče" a da pritom ne istegne mišić ili slomi nogu (a kod Logana . . .) Nadam se da je posle ovog "slikovitog dočaravanja" sve malo jasnije.

A imam i pitanje: "nauke" nema bez eksperimenta koji potvrđuje ili opovrgava teoriju, zar ne? Savetujem da sednete u Logana i menjate brzine na 4.500 obrtaja. Siguran sam da će vas Logan iznenaditi koliko je dobar u ubrzavanju, s obzirom da je koncepcija motora (MPI 1.4 i 1.6 8v - ne odnosi se na 1.6 16v) ipak zastarela (ali proverena :zloca:).

Čak sam pročitao u diskusijama da su 4. i 5. brzina samo za ekonomičnu vožnju!!! Pogršno. U 4. stepenu prenosa se postiže maksimalna brzina (ali ne na 3.000 obrtaja). Prebacite iz 3. u 4. tako da broj obrtaja bude iznad 4.300 obrtaja i bićete zapanjeni kako dobra kola imate (uz sve ostalo :nami:). Peta se i zove "ekonomična".


speedo

Kontam da motori koji idu u Dacie sa 8 ventila i nisu toliko neelastični. Vozio sa i Megane 1.4 16v sa 98ks i to auto ide dobro tek kad se zavrti, što pokazuje i dijagram momenta i snage motora. Kod 1.4 8v motora moment je poprilično ispeglan, tako da cijenim da ga je dosta ugodno voziti i da dosta lijepo može poslužiti. Naravno u toj klasi kubikaže. Negdje je na forumu bio i dijagram momenta i snage za Renoov 1.2 16v motor koji ima 75ks, kao i 1.4 8v. Ali se njegov moment ima špicu na čini mi se oko 4500 obrtaja, do čega se poprilično uspinje.

Vozio bih ja svaki auto do limita obrtaja, ali zaboravljate jednu činjenicu koja se zove potrošnja goriva. Visoki obrtaji traže i više pritisnut gas zbog čega dolazi do veće potrošnje. Premda nije uvijek tako, uzbrdo recimo uvijek preferiram stepen niže, ali manje pritisnutu papučicu gasa (drugom recimo 40kmh pri 3000 obrtaja, prije nego trećom brzinom 40 kmh uz 2500 ili 2000 obrtaja, pri čemu maltene u trećoj je papučica gasa do kraja pritisnuta, a u drugoj na polovini hoda). Primjer sam naveo napamet, podaci možda i nisu odgovarajući Dacijama, ali nadam se da me shvatate.

Postoji i jedna šoferska izreka...snaga nam govori koju brzinu ćemo dostići, a moment koliko brzo ćemo dostići tu brzinu.

Loganovac

Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Vihor

Sve što radi na struju ima beli dim u sebi. Kada taj beli dim jednom izađe, to više nikada neće ponovo da radi.

sanderoman

Pa poooooootrosnja je sustina i zato ljudi uglavnom voze oko 3000 obr. (pa onda i gledaju sta drugi automobili mogu u tom slicnom rezimu), jer problem je kada novcanik dobije obrtni momenat od 15l na 100 km a snaga opadne na jedno jelo dnevno  :write:.  

Zoran

Mialim da je konačno jasno da motor najbolje vuče na 3000 rpm a najveću brzinu bi postigao tamo gdje mu je max. snaga ako bi se pozabavili sa brojem zubi u diferencijalu.

                                                                                                                                                                                                                   Zoran
Sam svoj gazda - vazda.

Loganovac

Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Jelenko

Citat: sanderoman poslato 06.10.2010. - 12:28
Pa poooooootrosnja je sustina i zato ljudi uglavnom voze oko 3000 obr. (pa onda i gledaju sta drugi automobili mogu u tom slicnom rezimu), jer problem je kada novcanik dobije obrtni momenat od 15l na 100 km a snaga opadne na jedno jelo dnevno  :write:.  



:offtopic: Care.....hvala ti uljepsao si mi vece... :Smiley: :Smiley:

dzaga

#115
Kao što sam napisao u prethodnom postu : potrošnja je drugi deo priče. Ali sa prethodno napisanim načinom vožnje meni je potrošnja 9,4l plin+0,4l benzina (zato sam ugradio plinski uređaj) a 8,3l BMB kada vozim samo na benzin.

I, ipak, ne "vuče" najbolje na 3000 obrtaja nego "najjeftinije". Podrazumeva se da ne mislim na 1. i 2. stepen prenosa, jer bi zaista bilo previše u 1. ići na 4.500 obrtaja.

sanderoman

Citat: JELENKOP6 poslato 06.10.2010. - 22:12


:offtopic: Care.....hvala ti uljepsao si mi vece... :Smiley: :Smiley:
Ma nema na cemu, samo zvizni kad ti zatreba opet.... :woo-hoo:

Dexterslab

 :offtopic: Ja sam provalio da koliko god pazim na obrtaje...uvek mi trosi previse.... :(((((
Zivot se ne meri momentima kada udahnemo, nego momentima koji nam oduzimaju dah! :)

Zoran

Možda kočiš često nepotrebno?

                              Zoran
Sam svoj gazda - vazda.

kiconix