Kočenje motorom

prethodna tema - sledeća tema

Loganovac

Ne slažem se sa teorijom o kočenju "menjačem". Menjač samo određuje prenosni odnos od radilice motora do osovine točka, a koči kompresija u cilindrima motora. Naravno da će efekat kočenja biti veći kada je prenosni odnos veći (u nižim brzinama, prva, druga), al' i dalje mora da se zna ko kosi a ko vodu nosi.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

LeNgenda

#31
Ja svedocim da u ovom mom Sanderu nema jedrenja na blazoj nizbrdici u cetvrtoj, kao sto je bilo sa Ruskinjom. U pocetku je malo bez veze, pustis gas, on koci kao kocnicu da si pipnuo. Posle se naviknes, pa bude super, kocnica ti i ne treba kad nije velika guzva, sve radis gasom i menjacem, pa onda i plocice menjas kao jedan od sabrace sa foruma (izvin`te, ne secam se tacno koji...), prakticno nikad...

Niz Begaljicko brdo u petoj nece preko 100km/h bez gasa... Dal` je to normalno, `ebem li ga...

Citat: kiconix poslato 28.01.2010. - 15:59
Zez, kod nasih kolica, lager je uvek prislonjen na lepezu korpe. (reno tako radi vec duze vreme)

I kod Samare, nema koja ne cangrlja malo na leru, a prestane kad pritisnes kvacilo do kraja. E, sad, zasto je to tako... :ne:

A u Sanderu se oseti blagi porast broja obrtaja i izadje iz rezonancije kad pritisnes kvacilo do kraja, do tad se mini-mini-mini-minimalno osete vibracije.
Интелект не може да се глуми. То је ипак наш терен.

Saša

#32
@ Loganovac
Kod ubrzanja i normalne vožnje motor daje snagu menjaču koji je prenosi na točkove. Kada kočiš motorom, proces je obrnut: točkovi se preko odabranog nižeg stepena prenosa "suprotstavljaju" motoru i primoravaju ga da usporava celo vozilo, jer motor ne može postići takav režim rada bez pritiskanja papučice gasa.
@LeNgenda
Ako ti na pritisak papučice kvačila prestane "čangrljanje" to je siguran znak da je neki ležaj u menjaču pred kraj. Kao prvi korak, treba proveriti ulje u menjaču, količinu i kvalitet.

LeNgenda

#33
Citat: sasa poslato 29.01.2010. - 08:20
@LeNgenda
Ako ti na pritisak papučice kvačila prestane "čangrljanje" to je siguran znak da je neki ležaj u menjaču pred kraj. Kao prvi korak, treba proveriti ulje u menjaču, količinu i kvalitet.

Malecni off: Koliko sam se ja edukovao o Samari, u njenom petobrzinskom menjacu su iglicasti lezajevi i zbog toga sto su osetljiviji na lose podmazivanje u 5b menjac ide 15W40, tj. motorno ulje, mnogi ljudi ne veruju, ali pise u tehnickom uputstvu, sta sipas u motor, isto sipas u menjac. Kod nas je to najcesce bio Galax GLX2, jer je cak i to jedno od preporucenih od strane fabrike. U 4b ide valjda ono menjacko 80W90, nisam siguran. I garantujem da nema Samare, cak ni nove, koja ne cangrlja bar malkice na leru, sve i da ne provalis da cangrlja, ako stisnes kvacilo, zvuk motora se za nijansicu utisa.

E sad, bilo bi dobro da neko ko zna malo objasni kakav je ovaj Renoov menjac i ima li nekih specificnosti na koje treba obratiti paznju. I nigde nisam nasao koje ulje ide u menjac, 5W40 u motor, ali u menjac?
Интелект не може да се глуми. То је ипак наш терен.

Loganovac

#34
Citat: sasa poslato 29.01.2010. - 08:20
@ Loganovac
Kod ubrzanja i normalne vožnje motor daje snagu menjaču koji je prenosi na točkove. Kada kočiš motorom, proces je obrnut: točkovi se preko odabranog nižeg stepena prenosa "suprotstavljaju" motoru i primoravaju ga da usporava celo vozilo, jer motor ne može postići takav režim rada bez pritiskanja papučice gasa...

:ha:

Pa šta onda tu koči - motor ili menjač?

Kao što sam rekao:

Citat: Loganovac poslato 28.01.2010. - 17:13
Ne slažem se sa teorijom o kočenju "menjačem". Menjač samo određuje prenosni odnos od radilice motora do osovine točka, a koči kompresija u cilindrima motora. Naravno da će efekat kočenja biti veći kada je prenosni odnos veći (u nižim brzinama, prva, druga), al' i dalje mora da se zna ko kosi a ko vodu nosi.

Amin!

Kako to misliš da se točkovi suprotstavljaju motoru samo u toku kočenja? Točkovi se uvek "suprotstavljaju" motoru. Šta bi bilo da nema tog opterećenja a zvizneš motoru pun gas? Obrtaji bi mu momentalno otišli u p.m, baš kao da radi na leru. Razmisli još malo... Uostalom, zašto auto bolje ubrzava u nižim stepenima prenosa? Baš zbog toga što momenat motora više multiplicira do osovine točka usled prenosnog odnosa menjača. Ista priča važi i pri kočenju motorom.
Reći ću i ovo: ako se zanemare gubici u prenosnicima (trenje u ležajevima i frikcije zupčastih prenosnika menjača i diferencijala) momenat koji ubrzava (ili usporava) vozilo, znači onaj momenat na osovini točka n puta je veći od momenta motora (momenat motora znači ima agebarski predznak, pozitivan je kad ubrzava vozilo, a negativan kad usporava). n je ukupni prenosni odnos (menjača i diferencijala) od osovine motora do osovine točka. Ovo su osnovni zakoni fizike i uče se u sedmom razredu, samo se ne zovu baš tako - nema veze sa SUS motorima, već ih treba naučiti kroz pojmove poluge i  koturače.
Da bi se lično uverio koliko se motor suprotstavlja pokretanju svoje radilice bez dotoka goriva, ili bez eksplozije u cilindrima, pokušaj da zaverglaš motor (ne moraš baš na Daciji, nađi slobodno nekog Jugića ili slično) bez dotoka goriva ili bez struje na svećicama. Normalno će verglati kao i dok pališ auto, samo neće da upali. Za ovo vreme anlaser vrši sabijanje vazduha unutar kompresionog prostora cilindara u motoru i imaće muku da pokrene radilicu. Zatim skini svećice sa motora, pa ponovo zaverglaj. Šta će se tada desiti? Anlaser i radilica motora ima da se vrte kao blesavi, neuporedivo brže nego u prvom slučaju, nećeš moći da prepoznaš onaj zvuk kod verglanja. Zašto, pa zbog toga jer više nema sabijanja vazduha (odnosno smeše) u cilindrima i motor ne pruža veliki otpor pokretanju radilice. Na ovu istu foru se motor opire okretanju točkova (kad mu ukineš gorivo, a ne skidaš svećice, a ko bi to radio u u toku vožnje  :laugh1:).
Na kraju, kad bi nekom pošlo za rukom da skine motor sa vozila u pokretu (a to u stvari nije uopšte teško, dovoljno je da pritisneš polugu  kvačila koje će odspojiti motor od menjača, a menjač i dalje ostaje u zahvatu sa točkovima), da li dolazi do kočenja ili se auto kreće po inerciji, odnosno zaustaviće ga rad usled savladavanja sila trenja i otpora vazduha? Zašto ga sad menjač ne koči?
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Saša

#35
Ok.
Ne bih da se zameram daljom diskusijom.  :cekicem:
:ces: Ipak moram: kočenje motorom su imali stariji veliki kamioni. To je bio sistem sa klapnom na izduvu. Vozač jednostavno zatvori klapnu, motor počne da se guši jer ne može da izbaci produkt sagorevanja i naravno počne da usporava ili u najgorem slučaju ne ubrzava. Korišćeno je isključivo na nizbrdicama. Kočenje motorom ne može da se zove i popularna metoda vraćanja u niži stepen prenosa, jer pozivaš menjač  u :help:! Uostalom, neka je svako zove onako kako misli da treba da je zove. Ne postoji istina, postoji percepcija.
:offtopic: Pri brzini od 40kmh i većoj, primarni otpor je otpor vazduha a ne točkova. Ovo se ne uči u osnovnoj školi, ali se uči na MF - odsek motorna vozila.
Živeli! :beer:

Veterinar

#36
Zar se ne poziva uvek menjac u  :help:? Loganovac je napisao da zapravo glavnu ulogu ima kompresija u cilindrima motora. Zato jos bolji efekat kocenja postizem sa dizelasem.
Citat: sasa poslato 29.01.2010. - 11:36
Ne bih da se zameram daljom diskusijom.  :cekicem:
Nema ovde zameranja. Razmena misljenja, stavova, iskustava, znanja..., pa organizacija dobrih druzenja.

dsit

Citat: sasa poslato 29.01.2010. - 08:20
Ako ti na pritisak papučice kvačila prestane "čangrljanje" to je siguran znak da je neki ležaj u menjaču pred kraj.

Ovo smo vec razglabali u nekoj od tema. Ima cak i na drugim forumima i opsti zakljucak je da je normalna pojava za renoove motore tj menjace.
Kod mene konkretno se cuje od prvog km a sad je na 95.000 bez problema.

Keka

Citat: sasa poslato 29.01.2010. - 11:36
Ok.
Ne bih da se zameram daljom diskusijom.  :cekicem:
:ces: Ipak moram: kočenje motorom su imali stariji veliki kamioni. To je bio sistem sa klapnom na izduvu. Vozač jednostavno zatvori klapnu, motor počne da se guši jer ne može da izbaci produkt sagorevanja i naravno počne da usporava ili u najgorem slučaju ne ubrzava. Korišćeno je isključivo na nizbrdicama. Kočenje motorom ne može da se zove i popularna metoda vraćanja u niži stepen prenosa, jer pozivaš menjač  u :help:! Uostalom, neka je svako zove onako kako misli da treba da je zove. Ne postoji istina, postoji percepcija.
:offtopic: Pri brzini od 40kmh i većoj, primarni otpor je otpor vazduha a ne točkova. Ovo se ne uči u osnovnoj školi, ali se uči na MF - odsek motorna vozila.
Živeli! :beer:

Ovo prvo navedeno je onda kocenje klapnom, a ne motorom u originalnoj konfiguraciji. Klapna u tom slucaju sluzi da poveca kompresiju, odnosno otpor koji daje motor, zbog velike mase vozila.

Ovo drugo je nelogicno, i nije ostvarljivo u praksi. Jeste da pri bilo kojoj brzini kretanja vozila, kad izbacis u ler, vozilo usporava, ali mnogo jace usporava ako se koci motorom i otporom strujanja vazduha (ja bih dodao i otpor kotrljanja tockova), nego samo otporom strujanja vazduha. Kockasta vozila kojima je otpor strujanju vazduha slican otporu koje daje razapeto jedro su prestal da se proizvode cak i u Zastavi, tako da taj elemenat, posto raste sa kvadratom brzine, moze biti znacajan samo kod zaista velikih brzina, reda 100 ili vise km/h.

Moram da podrzim kolegu Loganovca, a neko ce vec dati brojcano objasnjenje koje ce uzeti u obzir prenosni odnos u 2-3-4-5 brzini, u diferencijalu, kao i efekat kompresora koji daje motor kad radi u cut-off rezimu.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


kiconix

Koci se motorom a ne menjacem. Kompresija motora stvara otpor koji ima neki efekat, jedino ako ides 180 pa izbacis iz brzine kocice vazduh.
A to sa kamionima je ista stvar, samo sto se kod kamiona prekine dovod goriva u cilindre, ali opet koci kompresija motora.

Deda

kocim kad pritisnem na kocnicu
nizbrdo pustam na ler jer ide ko zmaj, bolje nego kad dam gas
ako je u brzini onda ide koliko ide
znaci: kocim sa kocnicom,kakav motor kakvi bakraci
jok, cu cekam da se pojaca vetar iz suprotnog smera...

Keka

Deda, kakv vetar? Montiraj padobran u gepek  :lau:
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


Deda

Citat: Keka poslato 29.01.2010. - 23:06
Deda, kakv vetar? Montiraj padobran u gepek  :lau:

montirao ja, nego zena isekla za gace... kaze, : Nema kocenja, samo gas !!!  :woo-hoo:

mladen895

Probajte da provozate neki kamion do crne gore i nazad pa javite cime ste kocili. :hihi1:
Kad se mora,sve  je tesko.

ppejic

Ja i u gradu u svakoj situaciji koja to omogucuje prebacim u II stepen i sa 30-40km/h kocim do nekih 20km, pa tek onda kocnica.
Voleo bih da cujem necije iskustvo putovanja do CG primorja i nazad (ne kroz novi tunel) a da ne koriti motor za kocenje pri silasku, vec iskljucivo kocnice  :laugh:

Lamela strada samo u trenutku dok se ne ukupluje i otpusti kvacilo do kraja, posle (i za vreme) toga motor lepo ukoci sam.
Jedino pitanje je koliko motor potrosi goriva pri tom, pa da se preracuna koliko kosta promena potrosnih kocionih elemenata, odnosno da se utvrdi sta je jeftinije.

Peja