Danas je bio dan od akcije pa sam konačno zamjenio disk pločice koje sam kupio još prošle godine.
Pošto nemam radionicu ni garažu sve radim pod vedrim nebom a danas je bio idealan dan za to.
Dakle počinjemo standardno. Dizanje na dizalicu i skidanje prednjeg točka.
Sada vidimo kočiona kliješta i možemo vidjeti koliko su istršene obloge pločica
(http://i.imagehost.org/0629/DSC02335.jpg) (http://i.imagehost.org/view/0629/DSC02335)
Za promjenu pločica trebamo odvojiti kočionu čeljust od sedla a za to nam trebaju ključevi 17 i 13. ključ 17 mora biti viljuškasti a za drugi možemo koristiti i gedoru ili bilo kakav ključ 13. Ključem 17 držimo kontru dok odvijamo šaraf M 8 koji učvršćuje čaljusti na klizni vodilicu. Zpravo imaju dva šarafa koji drže čeljust.
(http://i.imagehost.org/0447/DSC02345.jpg) (http://i.imagehost.org/view/0447/DSC02345)
Skinuta čeljust izgleda ovako a kočioni klip je izišao skoro do maksimuma.
(http://i.imagehost.org/0240/DSC02346.jpg) (http://i.imagehost.org/view/0240/DSC02346)
Da bismo stavili nove kočione pločice treba klip vratiti u krajnji položaj. Za sam za to upotrebio stolarsku morsu kojom sam lagano stezao klip dok se nije vratio u početni položaj. Pri tome treba strogo voditi računa da posuda s kočionom tekućonom nije puna jer će se protivnom kočiona tekućina koju iz čeljusti istisnemo natrag u posudu preliti preko a poznato je da je ona jako agresivan za auto lak. Ako u međuvremenu nismo nadolijevali tekućinu njen nivo će se ponovno vratiti gdje je bio prije dok su pretodne pločice bile nove. Ja sam nedavno mijenjao kočionu tekućinu i zamolio majstora da ne nlije nou tekućinu do čepa nego da ostavi prazno oko 2 dl. Sada kad su nove pločice, nivo kočione tekućine se popeo na maximum
(http://i.imagehost.org/0650/DSC02348.jpg) (http://i.imagehost.org/view/0650/DSC02348)
Ovdje se može zrno uočiti razlika u debljini nove i stare kočione pločice nakon 86 000 km
(http://i.imagehost.org/0735/DSC02343.jpg) (http://i.imagehost.org/view/0735/DSC02343)
Nove pločice su marke Ferodo kao i originalne
(http://i.imagehost.org/0349/DSC02347.jpg) (http://i.imagehost.org/view/0349/DSC02347)
(http://i.imagehost.org/0545/DSC02349.jpg) (http://i.imagehost.org/view/0545/DSC02349)
Izmjerio sam i debljinu diska i šubler kaže da je debeo oko 10,6 mm
(http://i.imagehost.org/0545/DSC02344.jpg) (http://i.imagehost.org/view/0545/DSC02344)
Nakon vraćanja klipa umetnemo nove pločice u ležište na sedlu
(http://i.imagehost.org/0453/DSC02350.jpg) (http://i.imagehost.org/view/0453/DSC02350)
Potom vratimo na mjesto kočionu čeljust sa klipom i učvrstimo je natrag sa ona dva vijka M8 koaj dobijemo u kompletu s pločicama.
(http://i.imagehost.org/0155/DSC02352.jpg) (http://i.imagehost.org/view/0155/DSC02352)
Posao je gotov i možemo isti postupak ponoviti i na drugom točku. Ako poput mene niste koristili rukavice :asshole: očekiva vas još dugo mučno pranje prljavih ruku ali i zadovoljstvo da ste nešto korisno sami napravili. :too:
Od alata nam za ovaj pothvat osim auto dizalice trebaju ključevi 17 (viljuškasti) i 13 (po želji) te nešto za stisnuti klip natrag. Može ga se nečim gurnuti natrag još dok su čeljusti pri sedlu. Gurnemo jači plosni izvijač ili montirač između stare pločice i klipa i lagano potiskujemo pazeći da štogod ne oštetimo
ali je jednostavnje koristiti kakvu stegu poput ove stolarske.
I da napomenem da sam pločice platio oko 25 Eura, doduše prije skoro godinu dana.
Možda sam mogao uslikati još koju zanimljivu sličicu ali uz onako prljave ruke nisam više mogao uzeti mobitel u ruku.
Zato moja preporuka - obavezno uzmite neke rukvice a uvijek pri ruci imajte kakvu staru krpu za brisanje ruku i dijelova s kojima radite.
Bit će mi drago ako sam nekome pomogao kad se odluči ovo sam napraviti na svom autu.
Svaka čast. :aplause:
Meni ne bi palo na pamet da se bakćem sa fotoaparatom dok sve ovo radim!
Mobitel je uvijek uz mene pa onda pokušam sve slikati baš zato da s vama podijelim iskustvo.
Malo je nezgodno kad se ruke zaprljaju ali eto, trudio sam se. :hihi1:
Inače znali možda krle kolika je minimalna debljina diskova poslije koje ih se mora zamjeniti? Mislim da su novi imali debljinu 12 mm a sada su desni 11 a lijevi 10,6 mm. Znači prilično su potrošeni za ovih 86 kkm s obzirom da sam potrošio tek jedne pločice.
Na mojoj Renault petici sam ih mijenjao prvi put na nekih 250 kkm i za to vrijeme sam istrošio najmanje 5 setova disk pločica.
Nadam se da ću do sljedeće zamjene nabaviti ventilirajuće diskove i baš me zanima kamo izgledaju njihova kočiona kliješta. Ima li netko sliku kočnica sa novijih Logana ili Sandera koji sprijeda imaju ventilirajuće diskove?
Možda su ti pločice previše tvrde, u prilog tome govori i njihov preveliki radni vek - izlazi da su se maltene više trošili diskovi nego one?
Što se slike tiče, propustio sam da ponesem foto aparat pre neki dan kod Žive, baš sam zagledao diskove, klešta i pločice... :bonk:
:respect: kao i uvijek, od stalkera se dobije odlican DIY :dobro: :dobro:
eh koliko puta sam dosad mjenjao plocice, mislim da bih mogao vec i bez ociju to napravit :laugh1:
-stalker - ako ti stagod znaci, mogu ja slika moje diskove sa SN, ventilirajuci su, 235mm... ??
:aplause: Samo treba napomenuti da se pre pokretanja automobila pedala kočnice pritisne par puta da neko ne bi posetio limara bez potrebe.Isto tako prvih par stotina km treba obazrivije kočiti dok nove pločice ne legnu na diskove.
Hvala mladene, to sam zaboravio napomenuti. :dobro:
Jes da je vec @stalker postavio slicice, ali da malo ozivim temu.
Iskoristio sam danasnji prelep dan, da malo isprljam ruke. Skoro sam kupio prednje kocione plocice, jes da su stare imale jos uvek oko 5-6 mm mesa, resih da ih preventivno promenim. Placene su 1500 din u TTD-u.
Paznja, posle zahvata na zameni kocionih obloga (paknova ili disk plocica) obavezno ispritiskati, energicno, par puta kocnicu, da bi (disk plocice ili paknovi) prisli (oseti se na pedali da ne propada do patosa), disku odnosno dobosu kocnice. Prvih par stotina kilometara voziti oprezno, dok plocice "ne legnu" celom povrsinom na disk. Tek tada imamo potpunu efikasnost kocenja
Evo i par slicica samog zahvata.
Vise vremena je oduzelo slikanje nego zamena :Smiley:
Sama zamena trajala 20 min. i to sa slikanjem.
Zaboravio sam da kazem da su stare pocele da skripkaju pri kocenju, a to me nervira, pa za 1500 din, necu da trpim. :wink:
Pitanje - spomenuti novi šrafovi sa "bojom" - da li je njihova zamena neophodna i ako jeste, gde se isti nabavljaju ?
Inače - :to: :aplause:
Njih dobijes uz nove plocice (u kutiji).
Nije neophodna zamena, ali ta boja koja se nalazi na navoju, kada se zavrtanj odvrne, ona vise nema ulogu osiguraca.
Pa je bolje staviti nove, kad su vec u kompletu. :wave:
Svaka čast majstore! :aplause: Da li mi forumaši možemo da računamo na popust? :hall:
@Ljota, mislim da ti se ne isplati da dolazis iz Nisa radi zamene plocica, ni sa popustom. :nami:
cisto za informaciju. to na srafovima nije boja nego sredstvo protiv odrvtanja.
moze se kupiti u bolje snabdevenim prodavnicama, prave ga npr: loctite, wurth, itd.
moze se nanositi i na koriscene srafove, koji se prethodno odmaste.
ima vise vrsta: koji reaguju na toplotu, sa jacim i slabijim lepljenjem.
Pazite prilikom kupovine ima ih raznih. Postoje te neke maze kada namažeš i zavrnuto ostaje maltene zavareno.
Ako zavare, te maze se zovu lepak. Kod sredstava za osiguranje navrtke od odvijanja postoji podatak o momentu odvijanja, kod Loctite-a je, ako se dobro sećam, 7-8 puta veći od momenta pritezanja, sve prema veličini vijka. I taj odnos možeš da biraš, veči ili manji...
:conf: Pa ako taj Loctite, lepi-osigurava na 7-8 puta veci moment, onda ce doci do cvikovanja (loma) zavrtnjeva prilikom odvijanja.
Rekao bih da si nesto pogresno procitao. :whistling:
Dakle, za Loctite 277 može se naći Technical data sheet (http://65.213.72.112/tds5/docs/277-EN.PDF) u kome piše da je za čeličnu M10 navrtku osiguranu ovim sredstvom i pritegnutu sa 5 Nm moment potreban za odvijanje 38-40 Nm. Koliko je to puta više, kazaće digitron.
Da li to znaci da ako se koristi ovaj Loctite nema potrebe zatezati zavrtanj M10 na propisan moment od recimo 40Nm, vec je dovoljno na 5 Nm ili to vazi samo za navrtke?
Znamo da zavrtanj, kao masinski element za spajanje dva ili vise elementa, mora da bude i propisno prednapregnut, da bi drzao sklop cvrsto vezan, kao i kod kocione celjusti.
Pa me zanima, sta se desava ako zavrtanj osiguramo na gore opisani nacin, a moramo da stegnemo odredjenom silom, sta se dogadja prilikom odvrtanja. Logican mi je zakljucak da se onda ovakvi tecni osiguraci ne smeju koristiti svuda u mehanici, vec samo na mestima gde nije potreban veliki moment pritezanja. Ili koristiti sredstvo koje ima manju moc "lepljenja" od ovog Loctite-a.
Zavrtanj za kocione celjusti, koji sam dobio uz plocice, imao je na sebi to sredstvo koje je prilicno meko, cak se i noktom skida.
Znaci da ne moze da zapece zavrtanj vise od zadatog momenta pritezanja.
U svakom slucaju treba biti oprezan sa odabirom tih tecnih osiguraca.
Loctite ima mali milion različitih sredstava. Ne teraju vas oni da kilavo pritežete navrtke koje treba da drže nešto, oni nude rešenja, treba samo odabrati pravo. Sajt je www.loctite.rs , čitajte kataloge, izbor je vaš.
Menjao sam disk nasem kolegi forumasu @Dragan.vi ... u pitanju je Sandro 1.4 bazni model 2009 godiste, presao 36 000 km.
Sobzirom da su klizaci prednje desne celjusti zaribavali, plocice na tom tocku su bile istrosenije nego na levoj srani. Auto poseduje ABS pa nas kolega verovatno nije osecao neravnomernost u kocenju posto je uredjaj protiv proklizavanja to kompenzovao..
Razrzadio sam klizace, ocistio i podmazao silikonskom mascu koja trpi temperature preko 300oC
Kupljene i montirane plocice marke ROADHOUSE-RH kat.br. 0214132 . placene 1400 din. u TTD-u
Diskovi su solidni, istrosenost oko 0.3 mm po strani...do sledece zamene su dobri...
Koji tork kljuc je potreban za odvijanje srafova koji drze diskove na Loganu?
40
Fala Nik! :friends:
Sutra se od ranog jutra upustam u avanturu zamene diskova i plocica. E sad, imam neku garnituru tork kljuceva (onih savijenih u obliku slova "L") ne bas kvalitetnu pa sam mislio da danas kupim malo bolji kljuc u gedora varijanti.
Koje diskove i pločice si kupio i pošto?
Moja jedina zebnja u ovom poslu je da li su se diskovi žestoko zalepili za glavčinu i da li je potrebno lupanje macolom.Mislim da je to potencijalno veći problem nego odvrtanje onog torka.
Srećan rad,jedva čekam izveštaj,i ja bih se na leto upustio u ovo.
Na kojoj kilometraži radiš ovo i kolika je debljina starih diskova i pločica.
Da li su i kod tebe diskovi više potrošeni idući od centra ka obodu?
Nemam više pitanja,možeš početi sa radom. :)
Citat: saša61beograd poslato 10.06.2014. - 22:00
Moja jedina zebnja u ovom poslu je da li su se diskovi žestoko zalepili za glavčinu i da li je potrebno lupanje macolom.
Verujem da to neće biti problem - to i napisah u svom postu
http://www.daciaforum.in.rs/index.php?topic=82.msg132945#msg132945
Imam u vidu tvoj post,kao i preporuku za Trusting diskove :to:.Jedino što ovo sa skidanjem diskova može biti različito od slučaja do slučaja.Ako i Aleks ne bude imao problem kao i ti,mogu da se nadam da ga ni ja neću imati.
Najveća blamaža je kad nešto počneš sam,a onda zbog komplikacija ipak odeš kod majstora.On te onda zeza i odere kod plaćanja,i to sa punim pravom.
(http://s12.postimg.org/ip2esixfd/novi_delovi.jpg) (http://postimg.org/image/ip2esixfd/)
Diskovi Febi bilstein 4.100 dinara za par
Plocice TRW Lucas 1.800 dinara
Sprej za ciscenje kocnica TRW 240 dinara.
Sve kupljeno u Delmax-u u Jagodini.
Dva tork srafa odvijena bez problema. Diskovi jesu zapekli ali sam uspeo da ih skinem uz neizbezno udaranje cekicem od 200gr (nije potrebna macola). Mora se spricati WD oko centralne rupe, pa udaranje sekicem svuda po disku ne narocito jako, pa opet WD, sacekati minut, pa opet lupkanje i disk krece napolje. Nije fora u jakom udaranju, vec udarati tako da se proizvede sto vise vibracija da bi se sklop odvojio.
Ovo mi je drugi komplet plocica, prve sam zamenio na 50.000km kada su poravnjani diskovi. Ove druge su Renault i sada sam ih zamenio na 86.500km.
Disk se trosio blago od sredine ka spolja gde je sada debeo 8mm. :lau:
Sam obod diska je debeo 10mm tako da kontam da su ga u servisu pre tri godine poravnali na tu vrednost. Znaci , mogu diskovi da teraju daleko ispod 10.6mm. :whistling:
(http://s28.postimg.org/ve55bgd3d/malo_smetamo_caletu.jpg) (http://postimg.org/image/ve55bgd3d/)
Vrtic smo danas peskocili jer se radilo u garazi. :woo-hoo:
Standardna ekipa, tu se motao i Bleki, krao alat, dahtao mi za vrat, zaskakao me kad god se natrtim :Smiley:... Pronasli smo sve sto je drpio osim poklopca spreja za ciscenje kocnica.
Sasa, ako imas volju - samo napred! :dobro:
Nemam garažu,radio bih na ulici.Tu se stalno muvaju komšije;da mi dahću za vratom,to je neminovno,ali da me neko od njih zaskoči,e to ne bi prošlo nekažnjeno!
Šalu na stranu,odličan prikaz i fotke :to:.
Mislim da ti je izbor diskova i pločica ok,kao i cena.
Danas sam kupio i zamenio diskove i plocice. Uzeo sam ATE (made in Czech Republic). Uz diskove dolaze novi konusni torx srafovi, a uz plocice obicni srafovi i kablovi za signalizaciju istrosenosti (kod nas ne postoji).
Stari diskovi su originalni, Renault, presli 182.500 km, uz jednu obradu kod strugara na oko 120.000 km. Sada su poceli da tresu, prvo pri brzini 120 km/h, a nakon nekoliko dana i stotina km i pri brzini od 60-70 km/h.
Plocice su bile Motrio. Desna unutrasnja je bila znatno vise potrosena nego ostale (vidi sliku).
Metoda zamene-vec je sve receno: skidanje tocka (kljuc 19), skidanje kocionih kljesta (kljuc 13 i 17), skidanje nosaca plocica (kljuc 18) i skidanje starog diska (torx 40).
Ciscenje glavcine, postavljanje novih delova obrnutim redosledom.
Obavezno kontrolisati klizace, posto znaju da zaglave. Iako nisu bili zaglavljeni, nemam objasnjenje za drasticnu razliku u potrosenosti plocica na desnom tocku.
Posto su diskovi iz "coated" serije (fabricki je naneta antikorozivna zastita), nije potrebno odmascivanje, nego je preporuceno izvesti 5 laganih kocenja sa brzine 50 km/h do zaustavljanja. To sam i uradio, i vec posle treceg kocenja je bilo primetno povecanje kocione sile. Ipak, nije sve jos leglo na mesto, a proizvodjac preporucuje lagano kocenje prvih 200 km.
Jesam koristio rukavice, ali sam se ipak malo umazao. Ostajem duzan merenje debljine starih diskova, dok ne dodjem do kuce i sublera.
KoleZi Kiconixu puno hvala na vremenu, alatu i savetima. :wave:
:respect:...ovo radi a ulje menja kod majstora.... :cekicem:..... :lol1:
Nema čovek kad da menja ulje, uči... :kava:
Ali za ovo svaka čast, naveo si me na razmišljanje... Izgubio sam naviku da prčkam oko auta, najviše zbog prezauzetosti, ali nešto mi se menjaju diskovi kad pogledam ove slike! :lux:
Logično je da se troši najviše desna unutrašnja disk pločica iz razloga što je put po kraju mokriji i prljaviji nego po sredini. disk se uprlja u vožnji a kada zakočiš prljavština ga ostruže.
drago mi je sto si se odlučio da uzmeš Ate, mada bi i RH radio posao, ovo je ipak kvalitet koji ne može
da se poredi.
Vreme ce pokazati. Neka izdrze koliko su i fabricki, ja (i mozda buduci vlasnik auta) zadovoljni.
Ostao sam duzan debljinu skinutih diskova.
Blizu periferije 8,7 mm, blize centru 9 mm.
Gledao sam podatke za nov disk: debljina 12 mm, minimalna dozvoljena debljina 10,6 mm, sto znaci da je po strani dozvoljeno trosenje 0,7 mm :fiju:
Po njima pri svakoj zameni plocica treba menjati i diskove.
Pošto nemamo uputstvo za zamenu diskova (dosta slika se izgubilo iz prethodnih postova), a ja se konačno pre par nedelja naterao da promenim iskrivljene Valeo diskove (pri kočenju bilo kao na talasima, pri brzinama iznad 100 km/h dobrano treslo) da postavim kratko uputstvo sa slikama.
Potreban alat:
Ključevi 13, 17 (obavezno viljuškasti) i 18.
Torx 40
(https://i.postimg.cc/pmyz4tJm/02a.jpg) (https://postimg.cc/pmyz4tJm)
Po podizanju vozila i skidanju točka pristupa se skidanju čeljusti. Potrebno je odvrnuti šrafove 13 koji vezuju čeljusti na klizne bolcne na nosaču čeljusti na dve pozicije (plave strelice na slici). Pri odvrtanju šrafova potrebno je ključem 17 viljuškastim blokirati klizne bolcne od okretanja, kao što je prikazano na slici.
(https://i.postimg.cc/qNgDLStL/03.jpg) (https://postimg.cc/qNgDLStL) (https://i.postimg.cc/vDqmjxqv/04.jpg) (https://postimg.cc/vDqmjxqv)
Pošto se oslobode, čeljusti "svući" sa nosača u smeru od centra diska i skinuti stare pločice smicanjem u stranu. Voditi računa da se ne "prelomi" ili na drugi način ošteti kočiono crevo. Ja sam čeljusti po skidanju odložio na polusovinu, tako da crevo ne bude napeto niti uvrnuto.
Sledeće što treba uraditi jeste skidanje nosača čeljusti. Za to je potrebno odvrnuti dva šrafa 18 sa unutrašnje strane glavčine točka.
(https://i.postimg.cc/tnqGCkBM/05.jpg) (https://postimg.cc/tnqGCkBM)
Sada je disk slobodan i može se skinuti sa glavčine. Prethodno je potrebno odviti sa TX40 dva torks šrafa koji ga drže za glavčinu. Ako je zapekao, pomoći se adekvatnim sredstvima ubedjivanja.
(https://i.postimg.cc/rKRQRW7n/06.jpg) (https://postimg.cc/rKRQRW7n)
Takodje, da bi se izbeglo okretanje celog diska pri odvijanju torks šrafova, suprotan točak neka ostane na zemlji (menjati diskove jedan po jedan) i ubaciti menjač u 1. brzinu.
Pre postavljanja novih diskova i pločica, potrebno je čeličnom četkom i eventualno šmirglom očistiti glavčinu točka i ležišta pločica na nosačima čeljusti (plave strelice druga slika). Ne stavljati nikakva sredstva na očišćena mesta, posebno ne na glavčinu točka, jer će da zapekne, a onda na sledećoj zameni :ranting: :banghead:
(https://i.postimg.cc/tsS3rg0Z/07.jpg) (https://postimg.cc/tsS3rg0Z) (https://i.postimg.cc/0bZDQNyW/08.jpg) (https://postimg.cc/0bZDQNyW)
Takodje, potrebno je proveriti stanje gumene zaštite i pokretljivost kliznih bolcni (crvene strelice druga slika). Bolcna mora slobodno da se pomera aksijalno u ležištu bez otpora i zaštita mora stabilno da stoji u svojim ležištima (ne sme da spada kada se bolcna pomera). Po potrebi očistiti, razraditi i podmazati termootpornom mašću (ja nisam imao potrebe za ovim, ali sam imao pripremljenu termootpornu litijumsku mast).
Sve sklopiti obrnutim redosledom.
Pošto je zbog istrošenosti prethodnih pločica, kočioni cilindar na čeljustima znatno izvučen, pre montaže čeljusti isti vratiti u što je moguće "uvučeniji" položaj. Ja za tu svrhu koristim stolarsku stegu, a može i polugom ukrštanjem dva ključa uz oslonac na suprotnoj strani čeljusti.
(https://i.postimg.cc/671yJ7zR/09.jpg) (https://postimg.cc/671yJ7zR)
Na slici se vidi stara pločica (stanje istrošenosti alarmantno).
:ziveli:
PS: Stavljeni ATE diskovi i pločice. Cene ovde (http://www.daciaforum.in.rs/index.php?topic=7401.msg207495#msg207495) i ovde (http://www.daciaforum.in.rs/index.php?topic=7402.msg207494#msg207494)