Ulje u motoru i interval zamene

prethodna tema - sledeća tema

Zoran

Vožnjom na plin se ulje manje zagađuje sumporom a skoro nikako se ne razrijeđuje benzinom. Visokim temperaturama su izloženi dijelovi koji slabo dolaze u dodir sa uljem (čelo klipa, izduvni ventili, svjećice )
Sam svoj gazda - vazda.

saša61beograd

Sumpor u benzinu je odavno smanjen.Ali sve ovo drugo je tačno.
I ja sam mnogo puta čuo da plin ne zagađuje ulje kao benzin.

slavko_bgd

Citat: Loganovac poslato 24.07.2020. - 12:03
Više puta smo pisali da se sa plinom razvijaju više temperature koje oksidacionim procesima degradiraju kvalitet ulja. Iz tog razloga za TNG motore postoje namenska ulja, sa navodno većom otpornošću na temperaturni uticaj u tom smislu. Svakako da ima daleko manje gareži i drugih sličnih fenomena nego pri vožnji na benzin ili dizel.

Da, da se nadovežem i na Zorana: poznato je da TNG nije rastvarač, ne reaguje hemijski sa motornim uljem, homogenije sagoreva od benzina i u svojim molekulima ima mnogo manje atoma ugljenika. Zato ne "koksuje" motor i daleko manje prlja ulje. U praksi, kada se uporede dva identična vozila koja se koriste u gotovo identičnim uslovima , jedno voženo na plin a drugo voženo na benzin, razlika u boji i mirisu ispuštenog ulja je više nego očigledna.  Bez obzira što je ulje čistije kada je voženo na plin, preporuka je da se menja onako kako je propisao proizvođač motora ili ulja, ili oboje.

Ovaj famozni efekat "viših temperatura" pri radu motora na plin bio je daleko više izražen nekada kod starih motora sa "šporet-sistem" plinskim uređajima jer se sa njima a) nikada nije mogla postići ni približno optimalna smeša u svim režimima rada motora. b) Regulacija uglova pretpaljenja, koja je po meni kritičnija od sastava smeše, bila je po pravilu mehanička, samim tim vrlo neprecizna, i to je stvaralo dodatne probleme. Kad se iskombinuju a) + b) eto recepta za probleme. Kod naših "savremenih" automobila starih i do 20 godina, dakle od EUR03 pa naviše, sa elektronski kontrolisanim ubrizgavanjem tng-a te dve karakteristike su dovedene u granice optimalnog i tih problema više nema.
Tako da... nekada su "specijalna" ulja za motore na LPG imala nekog smisla , danas više ne. Isto kao i oni "zauljivači" što čuvaju ventile, jer izduvne ventile nema šta da sačuva osim dobrog motora koji ne arči ulje i kvalitetnog, pravilno ugrađenog i pažljivo podešenog plinskog uređaja koji se redovno prati i održava.
Sve ostalo je marketing i bramac.

saša61beograd

Zvanični,aktuelni Mercedesov apruvel,http:/bevo.mercedes-benz.com imaju neka ulja Galax-a,FAM-a,a od skoro vidim i neka Modričina ulja.Ozbiljan dokaz kvaliteta i brige o ugledu firme.Samo ne znam u kojoj prodavnici u Beogradu prodaju ta ulja.
Nisoteca među tim uljima nema.Što bi se oni bavili time i bacali pare?Pravo rusko bahato shvatanje petro-biznisa;zabodemo cev u zemlju i čekamo da poteku milijarde.
Valjda se podrazumeva da su Nisotec ulja odlična,onako,"na časnu reč".Zaista,posle 2000km sa Nisotecom moj motor prede,lampica se gasi u sekundi,a ulje je tek neznatno potamnelo.Verovatno je to dobro ulje.Samo što bih voleo da vidim taj domaći proizvod u društvu velikih svetskih imena,kad mogu Modriča i Galax,mogao bi i Gazprom koji je 10 puta veći od njih.Da se vidi da je to svetski proizvod,a ne neka novosadska manufaktura.Ako se ništa ne promeni,sledeće ulje koje kupujem je Galax ili Optima,opet domaće,a "svetsko".

Lazar@

Kupljen
Castrol Edge Titanium C3 5W30
Dobio ga po nabavnoj cijeni, 6.80e litar, maloprodajna cijena je 14e.

Do sad sipao samo Elf i Likvi Moli 5W40.
Majstor preporucio 5W30, kaze tise radi, manje trosi...pa da isprobamo  :D posjeduje sve standarde za reno


glavonja3

Nije bilo na benzinskoj pumpi moje omiljeno pakovanje od 4 l Nisoteka 10w40, pa sam uzeo Gtek 10w40 polusintetiku koju Gasprom proizvodi u Italiji. Ulje je fine boje i ne smrdi kao Nisotek na ulje sa rostilja :)

Zasad dobro, sve uobicajeno, motor radi tise itd.

slavko_bgd

Lazar@ :

ja sam pre mesec dana u Alfu TwinSpark 1.6 16V sipao za probu baš taj Edge 5W40 C3 umesto prethodnog Magnatec-a 10W40 sa kojim je kupljena ova Alfa jesenas i u koju je to ulje sipano od 2008 godine. 
Prva impresija jeste tiši rad motora u startu, za potrošnju ne znam šta bih rekao jer kod mene potrošnja goriva drastično varira zbog uslova saobraćaja pa nisam merodavan da to komentarišem. Ono što jesam primetio već sutradan nakon zamene ulja je to da je nestao zvuk tihog klepetanja hidropodizača nakon hladnog starta koji je trajao po nekoliko sekundi. Tog šuma sada više definitivno nema.
Magnatec 10W40 jeste nešto "gušći" da tako kažem po indeksu viskoznosti od Edge-a 5W40 ali gušće ulje nije uvek i bolje ulje za dati motor. Nekada ulje sa manjim indeksom viskoznosti (Vi) formira bolji uljni film od ulja sa većim Vi. I suprotno, kada se povećaju zazori u motoru ili je motor konstrukciono napravljen sa većim tolerancijama, onda jeste bolje gušće ulje. Ovo bi moglo biti objašnjenje za nestanak šuma hidropodizača i nešto subjektivno ( a kada to potvrdi i supruga koja nema pojma o uljima, onda je to i objektivno) tiši rad motora.
U suštini, ono što mi ne znamo nikada jeste koliko je dato ulje isparljivo, koliko ima deterdženta, koliko ima/nema aditiva protiv penušanja, korozije, habanja itd. To je ono što čini razliku između dobrog i lošeg ulja.

Potrošnju ulja ne mogu da komentarišem još uvek jer nisam prešao ni 800k. A ta vrsta provere bi zahtevala da parkiram u garažu na ravno, pa da odstoji ugašena, pa da otvorim haubu, pa da izvadim šipku, pa da je obrišem i vratim na mesto, pa da zatvorim haubu, pa da isparkiram iz garaže... komplikovano, Bože me sačuvaj  :Smiley:

Dobar je taj Castrol u svom cenovnom rangu, ništa mu ne fali.


Lazar@

Ma samo redovna zamjena.
Nikad nisam cuo da je nekome crkao motor jer je sipao ovaj ili onaj brend...
A kad se mijenja jednom u tri godine na 40k onda nastane karambol.



A samo da pitam, kome od francuskih inzenjera je palo na pamet da stavi onakav saraf za karter? Cetvrtasti 8mm?
U svakoj prodavnici alata su me gledali kao debila kad sam im pokazao sta trazim.
Krenuo da napravim u kucnoj radinosti ali na pola puta mi pritisak skocio i bacio sve u smece.

Zivot svoj da ostavim zbog 5-10e sto ce neko da uzme za ruke za ulje i fikter  :cekicem: :ljut:

Aleks

Skini kvaku sa sobnih vrata. Na njoj je metalni deo 8x8mm.

Lazar@

#1224
Ja ne vjerujem!
Ti si bog najveci, operacija uspjesna.
Natocen kastrol, motor prede kao o sa svakim novim uljem...vidjecemo kako ce se ponasati

Aleks


slavko_bgd

[quote author=Lazar@ link=topic=194.msg223117#msg223117 date=159682493

A samo da pitam, kome od francuskih inzenjera je palo na pamet da stavi onakav saraf za karter? Cetvrtasti 8mm?
U svakoj prodavnici alata su me gledali kao debila kad sam im pokazao sta trazim.

[/quote]

Imao sam odličan Unior kvadratni ključ 8-10 koji sam kupio pre mnogo godina dok sam samostalno menjao ulje. Onda sam skontao da mi je jeftinije da platim zamenu ulja nego da zaseravam garažu i da razmišljam gde i šta sa starim uljem.
Ima i danas da se kupi: https://www.svezakucu.rs/www/16120/unior-kljuc-uticni-4ugaoni-za-menjanje-ulja-810-mm-hromiran-art206-308077-605112 ali mu zaista više ne vidim svrhu.

Citat: Lazar@ poslato 07.08.2020. - 19:28
Ma samo redovna zamjena.
Nikad nisam cuo da je nekome crkao motor jer je sipao ovaj ili onaj brend...
A kad se mijenja jednom u tri godine na 40k onda nastane karambol.

I to je tačno. Ja poslednjih godina prelazim u proseku cca 10kkm godišnje. Meni je važno da se tokom leta ili najkasnije na jesen zameni ulje svake godine, tako da eventualno duži put na odmor i naravno zimu preguram sa svežim uljem. Po mom isustvu, sva sintetička ulja u cenovnom rangu od oko 6-8€/L su apsolutno adekvatna za naša vozila sa benzinskim ili gasnim pogonom i za naše prosečne uslove korišćenja. Vlasnici vozila sa dizel-motorima moraju, zapravo preporuka je, da se pridržavaju smernica proizvođača zbog DPF-a i ostalih "emisionih" čudesa. Za naše klimatske uslove, a naročito vlasnike vozila koji uglavnom voze po gradu i kratke relacije ( taj sam) dobra praksa je sezonska zamena ulja 1x godišnje bez obzira na godišnju kilometražu. I to je to.

saša61beograd

Kako ulje stari,tako mu pada viskozitet,postaje "ređe".Zato je idealno zameniti ga na proleće,pa do zime imati tečljivije ulje kad je to poželjno,ili bar manje zlo.
Ulje menjam sam sebi (a i drugima,probranima) oduvek.Za svaki auto sam nabavljao specijalni alat,kad je neophodan,pa sam i za Logana kupio Uniorov ključ za karter i filter.Taj posao shvatam ozbiljno iako je jednostavan.I tu ima prostora za grešku,a ja imam vremena i strpljenja koje majstori obično nemaju.Kad ga zamenim sve ostane čisto kao apoteka,a sipano je tačno 2,75 mm ispod maksimuma!

Zoran

Starenjem ulje postaje manje viskozno (rijeđe ) u benzinskom motoru.
U dizel motoru postaje gušće (viskoznije ) sa starenjem zbog nakupljanja čađi.
Sam svoj gazda - vazda.

slavko_bgd

Slažem se sa obojicom. Ali ne smemo zanemariti još jednu karakteristiku multigradnog ulja koja se menja sa starenjem a to je porast viskoziteta hladnog ulja. Što je ulje starije, kada je hladno ulje je manje "tečljivo" da tako kažem i ta osobina nikako nije dobra za rad hladnog motora. To je ono što nam u hladnim danima otežava start motora i generalno šteti motoru. Zato ja menjam ulje na kraju leta i najkasnije do Oktobra. Ili kao što sam napisao, ako idem na dalji put na GO ( obično kraj Augusta i prva polovina Septembra) ulje menjam pre toga. 

Obzirom na moju relativno malu godišnju kilometražu, korišćenje plina i uglavnom gradsku vožnju - meni leto nije kritično za vožnju sa uljem koje je prešlo do 2/3 svog intervala zamene. Meni je kritičnija zima zbog takve upotrebe automobila, tako da ja trenutno praktikujem ovako. U godinama kada sam prelazio po 20-30kkm godišnje ulje se menjalo na proleće i pred zimu. Taman lepo se poklapalo sa intervalom od 10-15kkm što je bilo OK za svako iole pristojno polusintetičko ili sintetičko ulje.