Minimalni/optimalni/max obrtaji i brzina - kako vozite?

prethodna tema - sledeća tema

Raja

Baš tako kao što kaže Lazar a i Zoran. Pre svega ispravan auto i nema problema. Ja bih tu deonicu sa prilolicom savladao bez napora u trećoj sa brzinom
50-60km/h ili četrvtom sa 70-80. Nisam bio i nisam vozio tu deonicu ali umerena brzina je spas za motor na tako velikom usponu. Znači, nikako neodržavan auto
i prženje po gasu sa visokim obrtajima.

Lazar@

Ma vjerujte mi put kao i svaki drugi...Auto kruzira na vrh gasa.
Ogranicenje je 100km/h.
Ko ne zeli da forsira, fino u sporu traku i picis 80 kao magistralom.

Mnogo ljudi ne zna da sam DPF filter kad je ispravan ide do 600 stepeni celzijusa.

Btw spustanje ide bukvalno bez gasa...Sto mozda moze biti problem za teske kamione

Zoran

Max. uspon na auto putu je 4% , iznimno može biti do 6% ali brzina mora biti ograničena na 80 km/h.
Sam svoj gazda - vazda.

speedo

Iz mog iskustva po brdima i planinama, najugodniji osjećaj vožnje mi je na oko 3500 obrtaja - u pitanju je Sandero 1.4. Na niskim obrtajima primjetan je nedostatak snage i momenta. Najgori režim po mom mišljenju - niski obrtaji, dobrano pritisnut gas, veliki napor (uspon) - tada je po motor najveće opterećenje.

Andrix

Ja generalno vozim na manjim obrtajima ali po ravnom, sto se tice uzbrdica idem oko 3000-3500, jer je bolja prokrvljenost motora. Motor moze da se dobro zagreje i na malim obrtajima ako se muci.
Nisam toliko bogat da bih kupovao jeftine stvari

Keka

U startu niste napisali o cemu diskutujete...atmo motori stare generacije (mehanicka uljna pumpa, mehanicka vodena pumpa) ili turbo motori nove generacije (varijabilna uljna pumpa, elektricna+mehanicka vodena pumpa).

Stil voznje ova dva motora je nebo i zemlja.

Dalje niste napisali, vrlo bitno, ukljucena klima ili ne. Pored dodatnog opterecenja motora, negativno utice na hladjenje jer kondenzator (hladnjak klime) je ispred glavnog hladnjaka, smanjuje protok i predgreva vazduh.

Primera radi 1.3 TCE+CVT na 80km/h se vrti na ~1200 rpm, na 100 km/h se vrti na ~1500 rpm, a na zestokim usponima pri istoj brzini se popne cak i do 2200 rpm (pricamo o konstantnoj brzini na tempomatu). Pri forsiranju (preticanje, kick-down) prebaci u sport mod i vrti se 3000-6000 rpm.

Na kraju da napomenem sto mnogi obicno previde, sto veci broj obrtaja, vise rasipanja toplote i veca sansa da auto prokuva.

Sustina je da su konstruktori sve to unapred uzeli u obzir, ispravan auto nece prokuvati.

Neispravan... :hihi1:
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


Capriolo

Obrtaje motora uvek treba prilagoditi opterećenju - ako je u pitanju manuelni menjač. Ja manuelca pre uspona uvek prešaltam jedan ili dva stepena niže (zavisno ud uspona i opterećenja kola), a bez razlike da li je dizel ili benzin (i da li je turbo ili atmosferac).
Sa druge strane, CVT (i AT uopšte) to ionako sam prilagodjava. Voziš npr. 130 km/h auto putem i već zavisno od samog vetra obrtaji motora mogu drastično da variraju, a kroz rast ili pad obrtaja se jasno primeti i uspon ili pad od jedva 1 posto. I to baš zbog promene opterećenja kome je motor izložen.

Zoran

#232
Najveća greška je ići brzo uzbrdo ( trčati uz stepenice). Motor ispravan i čovjek zdrav ali očekujte pregrijavanje.
Jedino kod Felicije zeleno polje se završava na 3500 ob/min a kod svih ostalih ,benzinaca koje sam našao ( Renoa i Alfi) se završava na 3000 ob/min.
Satna potrošnja kod mog auta je 4l/h po ravnom putu pri 80 km/ h, na usponu taj motor troši preko 15 l/h pri Max. Opterećenju.
Sam svoj gazda - vazda.

Andrix

Citat: Zoran poslato 24.07.2022. - 17:45
Najveća greška je ići brzo uzbrdo ( trčati uz stepenice). Motor ispravan i čovjek zdrav ali očekujte pregrijavanje.

Ne bih se bas slozio, ti mozes da mucis motor uzbrdo na malim obrtajima i na maloj brzini. Ali kada ides brze veci je protok vazduha kroz hladnjak, ako se ne upali ventilator. Ne treba siliti i gaziti sto se tice brzine ali ne i muciti sa malim obrtajima. Mene je cale ucio /pre kola sa obrtajima/ da treba slusati i osetiti motor, sto se tice saltanja i u veci i u manji stepen prenosa. To bi otprilike bilo da ako das gas a auto ne odgovara ubrzanjem-saltaj u manju. Mada mi ni gore pomenuta varjabilna pumpa za ulje nije bas jasna- samo komplikuju. Kada se vrti na manjim obrtajima manje joj podmazivanja i treba i obrnuto-direktno vezano za br.obrtaja.
Nisam toliko bogat da bih kupovao jeftine stvari

Zoran

Ja uzbrdo uvijek idem sa rezervom snage, kada god dam gas auto ubrzava i tu nema mučenja.Kod tjeranja u obrtaje može lako doći do pregrijavanja izduvnih ventila a to se ne vidi na temperaturi motora. Kod nas je još gora situacija jer izduvnih ventili nemaju posebno hlađenje niti rotaciju. Pričam i 1.4 mpi motoru.
Sam svoj gazda - vazda.

saša61beograd

 Mada mi ni gore pomenuta varjabilna pumpa za ulje nije bas jasna- samo komplikuju. Kada se vrti na manjim obrtajima manje joj podmazivanja i treba i obrnuto-direktno vezano za br.obrtaja.
[/quote]Pa nije baš isto kada se penješ na planinu sa 3000 obrtaja i kad se spuštaš sa planine sa 3000 obrtaja.To su različiti režimi,a pumpa radi isto.U teoriji,tu ima prostora za neku optimizaciju.U praksi,svodi se na par procenata nekakvog poboljšanja.I na komplikovanje,koje neki drugačije zovu inženjersko perferkcionisanje.
Lično znam čoveka koji je radio generalnu popravku motora  Jaguarovog SUV-a od 80.000 evra koji je prolupao zbog nekog ventila na (varijabilnoj) pumpi za ulje.U teoriji,u nekom razvojnom institutu u Engleskoj,ta (varijabilna) pumpa je bila savršenstvo.U praksi,na auto-putu kod Velike Plane,pokazalo se da je pumpa sr*nje.
Na našim starim motorima pumpa za ulje obezbeđuje normalno podmazivanjena u svim režimima i na svim temperaturama i to sa svakakvim uljima.Ta pumpa se ne kvari i traje milion kilometara.Meni dovoljno.U teoriji i to bi moglo da se usavrši.Samo što ja ne vozim u teoriji,nego u praksi,a znamo kakva je ona.

slavko_bgd

Osnovna ideja varijabilne pumpe za ulje je da se smanje unutrašnji otpori motora zbog manje potrošnje goriva i emisije gasova. Isto kao varijabilni kompresor klime,  "smart" upravljanje alternatorom, elektronski upravljan varijabilni ventilator hladnjaka... i da ne nabrajam dalje.

saša61beograd

#237
Jasno je to.Samo,mogu da svarim da crkne klima ili da se isprazni akumulator zbog ovih "smart" "inteligentnih" "varijabilnih" sistema.Ali ne mogu da prihvatim da se zbog neke hipotetičke uštede kompromituje hlađenje ili podmazivanje motora (a dešava se).A u tom motoru je ionako 0W16 ili 0W20 ulje!!!
A onda se sve to stavi u neku kabastu SUV karoseriju tešku tonu i po.I kao štedimo nešto.
Slika i prilika ovog blesavog sveta u kome živimo.

slavko_bgd

Crkavali su motori i sa klasičnom mehaničkom uljnom pumpom, nagledao sam se svega i svačega u poslednjih 8 godina.
Vreme prostih mašina koje rade posao za koji su napravljene je odavno iza nas i to je činjenica.
I sve se menja. Nekada je maksimalna brzina novog Jugića, Keca ili Lade bila 130-140km/h, danas nam je to normalna putna brzina satima na autoputu.
Što se tiče teme i šaltanja, to su stvari koje su se nekada učile u autoškoli i to je ono o čemu je Zoki pisao: voziti tako da motor uvek ima neku rezervu snage u tom režimu i većina nas zna da se naši prosečni benzinci najlepše vrte oko 3000/min. Onda Keka kupi nov auto sa H5H motorom i CVT-om sa konvertorom koji max torque razvija već od 1200/min i za njega je normalno da u najvišem stepenu prenosa na autoputu neosetno ide na manje od 2400/min. I pritom ima rezervu snage koliko hoćeš. I troši kao upaljač
Da li bi se Keka menjao samnom za moju klasičnu Zvečku, "ključ-za-ključ"? Tvrdim da ne bi.
A ja sa njim bih i te kako, pa nek' mu je kompikovan auto za sve pare :)


dekiv68

Citat: saša61beograd poslato 25.07.2022. - 06:29
Mada mi ni gore pomenuta varjabilna pumpa za ulje nije bas jasna- samo komplikuju. Kada se vrti na manjim obrtajima manje joj podmazivanja i treba i obrnuto-direktno vezano za br.obrtaja.
Nadam se da nije  :offtopic: baš totalni, ali je vezano za optimalni broj obrtaja pri penjanju uz uzbrdicu na planinu Rudnik idući ibarskom magistralom.
Radi se o koleginom dizel Pasatu B6 2.0 na kome je u razmaku od 80.000km imao dva puta otkaz turbine. Drugi put se dogodio nakon forsiranja napred navedene uzbrdice sa nekih 100-110km/h u 5. brzini (ne sećam se broja obrtaja). Kad smo prešli prevoj i došli ispred G.Milanovca instrument tabla šizi i auto gubi snagu. Epilog, oštećena turbina, a razlog neispravna varijabilna uljna pumpa (u slučaju neispravnosti podsklopa ne ide na maximalne obrtaje pumpe). Kada je pisao wolksvagenu da bi se žalio jer je garancija istekla i kvar je morao da otkloni o svom trošku odgovorili su mu u stilu "šta očekujete više od auta od 48.000e".