Nisam uspio naći ovu temu. Ima o potrebnoj količini ulja.
Interesuju me neke stvari:
- gdje se otprilike nalaze čepovi za ispuštanje/punjenje mjenjačkog ulja (našao sam sliku u Dacia Logan uputstvu, ali
mi je nejasna ) :c:
- da li postoji filter mjenjačkog ulja u Loganu?
- da li čep na kojem se ispušta ulje za mjenjač ima bakrenu podlošku (prodavač u prodavnici Renault/Peugeot
dijelova mi je rekao da nema - što mi je sumnjivo)
- flushing:
* neki rade tako što promijene ulje, vozaju auto par dana ili drže motor upaljenim oko 10 min i mijenjaju brzine, pa
ga opet promijene (malo je poskup ovaj način)
* ima i način da se neke cijevi skinu (nakon ispuštanja starog i dolijevanja novog ulja), pa se uključi motor i
dodatnog prljavog ulja izađe iz te cijevi - zna li iko kako se ovo radi?
Mislim da vec pisano, ali...
Crvenim strelicama je obelezen cep za ispustanje ulja iz motora (levo) i cep za nalivanje ulja u menjac (desno).
Broj 1 je cep za ispustanje ulja sa donje strane menjaca (logicno).Cep za nalivanje ulja je ka hladnjaku - plasticni leptir sraf.
Sa desne strane je slika koliko ulja treba naliti u menjac - kada pocne da preliva iz otvora za dolivanje, onda je dosta.
- Filter kao deo za zamenu ne postoji na Loganu
- Nisam siguran, ali mislim da postoji bakarna podloska (koju ja nisam zamenio prilikom promene ulja u menjacu, i ne curi za sada) :c:
Necistoce u menjackom ulju su uglavnom metalni opiljci. Iz tog razloga u menjacu postoji magnet koji skuplja to djubre. Ne zamaraj se oko "pranja" menjaca, jer u teoriji postoji neki dobitak, dok je u praksi to zanemarivo
Koliko se sjećam podloška je ista kao i za karter. Pazi na gustoću da bude 75w80 jer renoovi mjenjači su osjetljivi po tom pitanju. Ja sipam INA transmol 75w80 koje je polusintetika i košta nešto preko 10 KM /l. Mjenjam ga na nekih 100 000 - 120 000 km.
... odnosno na viskozitet pazi.
"Pobrljavio" sam gustoću i viskozitet. Naravno viskozitet je u pitanju :c: :wave:.
Koliko tacno u praksi staje ulja u menjac?
Negde sam procitao, cini mi se, oko 3 l. ali nisam siguran, jos nisam menjao ulje u menjacu..
Mislim da je 2,8l po uputstvu, ali staje oko 2,6l - oko 0,2l ostane u menjacu.
Ja sam ga do sada jednom mijenjao, a da sam i češće nebi škodilo. Mada se proizvođači kunu da je ulje for life. Kod nekih auta čak i nema otvora za ispust ulja iz tog razloga
Hvala vam na odgovorima. Vidjeću da slikam, kad budem, ako Bog da, mijenjao.
Koji ključ se koristi za čep za ispust ulja u mjenjaču? Za neka druga auta sam vidio da naglašavaju da treba imbus, neki govore da treba "poseban ključ".
Isti kao za karter, cetvrtka od 8 mm.
Hvala. :too:
Ispostavilo se da nije baš tako jednostavno naći četvrtasti ključ.
Čak ni uvoznik Unior-a ga nema na stanju.
Jedino što sam uspio naći je ovo (nisam provjerio da li ima na stanju): http://www.wurth.ba/Public/OnlineShop/ProductDetailsPage.aspx?CatalogId=2811&ProductId=40332
Može li ovaj ključ, izgleda kao da bi mogao smetati prilikom odvrtanja/zavrtanja ?
Napravi sam kljuc..od zavrtnja M12 obrusis navojni deo u cetvrtku 8x8 mm, na tocilu.... i skratis ga na 10 mm... naravno o-ka glavu ostavis...moze i od imbus zavrtnja...tako sam ja napravio.
Poslednje tri slike u ovom postu.. :wave:
http://www.daciaforum.in.rs/index.php?topic=3725.msg80454#msg80454
Ako se nisi snašao upitaj u UNIOR TEHNI doo Ilidža tel. 033 761275 :wave:
U Lav autu ima da se kupi ključ za ~250din, za ispuštanje ulja. Na jednom kraju četvrtka osmica, a na drugom desetka.
Citat: Zoran poslato 04.02.2014. - 17:27
Ako se nisi snašao upitaj u UNIOR TEHNI doo Ilidža tel. 033 761275 :wave:
Išao sam tamo - nema :agr:
Vuce Karadzicu, otac ti je progledao! :Smiley:
Daleko mu je da izbosne potegne do Lav auta, ali siguran sam da moze po prodavnicama alata da nadje cervrtku nastavak za gedoru, to je dovoljno. Mada, i ja imam uniorov dvostrani kljuc 8-10 u obliku slova S, ne znam kako nema...
Rimad, ETALON Doo kod Željinog stadiona :ne:.
Nisam čuo za tu prodavnicu - pogledaću. :to:
Da opišem postupak kako sam promijenio ulje u mjenjaču. Ako neko ima šta da doda, bilo bi korisno.
Logan, 1.4 MPI 2006. oko 72500km
Malo sam provozao auto, da se ulje zagrije, da bi bilo tečljivije.
Alat koji sam koristio:
- viljuškasti ključ (br. 10) - malo bi lakše bilo sa okastim, ali ni ovo nije teško;
- nastavak četvrtka 8mm;
- "ključ" za nastavke
- moment ključ - nisam ga uspio iskoristiti, jer nisam primjetio da veličina nastavka ne odgovara;
- rukavice;
- lijevak;
- crijevo;
- WD-40 - koristim i kad' treba i kad' ne treba.
(http://s22.postimg.org/3o8dzrqgt/slika_1_alat.jpg) (http://postimg.org/image/3o8dzrqgt/)
Ulje: Motul MotyGear 75w80 - 3l sam nasuo, iako na stranici Motula i pdf priručniku preporučuju 2.8l Vjerovatno je dio ulja ostao na zidovima flaša i crijeva.
(http://s22.postimg.org/rt93hharh/slika_2_ulje.jpg) (http://postimg.org/image/rt93hharh/)
Držači sa auto - pošto nemam kanal - ispostavilo se da držači otežaju posao, pošto auto nije u horizontalnom položaju, pa postoji opasnost da se naspe više nego što treba.
(http://s22.postimg.org/qkgmi3tfh/slika_3_drzaci.jpg) (http://postimg.org/image/qkgmi3tfh/)
Nakon dizanja auta, potrebno je skinuti poklopac donjeg dijela (6 šarafa veličine 10). Prije skidanja sam poprskao sa WD-40
(http://s22.postimg.org/e4jwod03h/slika_4_poklopac_donjeg_dijela.jpg) (http://postimg.org/image/e4jwod03h/)
(http://s22.postimg.org/5200v2pq5/slika_5_poklopac_donjeg_dijela.jpg) (http://postimg.org/image/5200v2pq5/)
Zatim, odvrnuo leptir-čep kroz koji se sipa ulje - ovo je pogled odozdo, jer mu je lakše pristupiti sa donje strane, mada ni sa gornje nije nemoguće.
(http://s29.postimg.org/val0t3v3n/slika_6_leptir_cep_B.jpg) (http://postimg.org/image/val0t3v3n/)
Ovdje se ispušta ulje (četvrtasti ključ - 8mm) - pošpricao sa WD-40, prije odvrtanja. Stavljena je nova bakrena podloška (zaboravio slikati). Stavio istu kao i za čep kartera motornog ulja.
(http://s29.postimg.org/n6cwod8oj/slika_7_cep_za_ispustanje_ulja_B.jpg) (http://postimg.org/image/n6cwod8oj/)
Pokušao uhvatiti na jednoj slici oba čepa:
(http://s29.postimg.org/biiuttjjn/slika_8.jpg) (http://postimg.org/image/biiuttjjn/)
Nakon odvrtanja čepa. Izgleda vrlo čisto - možda je mlaz ulja saprao opiljke koji su bili sakupljeni na čepu.
(http://s22.postimg.org/5cc4s5tq5/slika_9_cep_za_ispustanje_ulja.jpg) (http://postimg.org/image/5cc4s5tq5/)
Pošto je crijevo preširoko, najviše sam vremena potrošio da uguram plastično crijevo u otvor za sipanje. Svašta sam pokušao, ali bezuspješno. Palo mi je napamet da Motul ulja imaju neka crijeva. Sreća pa je i ovdje to slučaj. Iskoristio sam ovo:
(http://s22.postimg.org/sy35mux8d/slika_10.jpg) (http://postimg.org/image/sy35mux8d/)
...da bih napravio ovo:
(http://s22.postimg.org/8gi7b7l4t/slika_11.jpg) (http://postimg.org/image/8gi7b7l4t/)
Ne mogu opisati svoju radost: :lux:
(http://s22.postimg.org/qbs8jnvel/slika_12.jpg) (http://postimg.org/image/qbs8jnvel/)
Crijevo se proturi sa gornje strane i kroz lijevak se sipa ulje. Ulje treba sipati, dok ne procuri iz otvora za sipanje, ali AUTO MORA BITI U HORIZONTALNOM POLOŽAJU, a ne kao kod mene, sa podignutim prednjim dijelom. :banghead:
(http://s22.postimg.org/i508s35bx/slika_13.jpg) (http://postimg.org/image/i508s35bx/)
Ovako izgleda ispušteno ulje. Ne vidi se najbolje, zbog boje posude. Vidjeću da naspem malo ulja u teglu, pa će se vidjeti bolje:
(http://s22.postimg.org/xb1p5a5z1/slika_14.jpg) (http://postimg.org/image/xb1p5a5z1/)
Rezime:
Znači, greška mi je što sam podigao prednji dio auta. Možda sam trebao vratiti donji poklopac i spustiti auto, pa tek onda sipati ulje. Naknadno sam odvrnuo čep (pristupio mu sa gornje strane), dok je auto bilo na (relativno) horizontalnoj podlozi, da vidim da li će da iscuri ulje. Ni kap nije izašla, što je neočekivano, pošto sam stavio više ulja od deklarisane količine. Možda se dio ulja zadržao na crijevu i zidovima plastičnih flaša. Pokušao sam prstom napipati da li nivo ulja na visini otvora. Nije baš lahko, jer ne osjeća se pod prstom. Ali, ako nije tačno na visni, onda je vrlo blizu.
Možda je bolje izbjeći upotrebu crijeva ili koristiti što kraće crijevo, upravo zbog određene količine ulja koja se zadržava na crijevu. Da ponovo mijenjam, pokušao bih direktno sipati iz flaše sa donje strane iii sa gornje strane sa što kraćim crijevom.
Žao mi je što nisam uspio iskoristiti moment ključ - propisana sila zatezanja je 22Nm - barem tako piše u mom priručniku.
Na kraju sam izrezao plastične flaše u kojima je bilo ulje, da ne bi neko iskoristio za pravljenje falsifikata.
Utisak.
Ranije su prva i druga brzina zapinjale, pogotovo kad' se šalta iz veće brzine. I dalje zapinju, ali trunku manje. Ranije mi je neki majstor rekao da je problem do lamele (ili čitavog kvačila).
:aplause:
Svaka čast, zemljak :wave:.
Alal vera majstore.... :lux:
:to: :aplause:
Na kraju sam izrezao plastične flaše u kojima je bilo ulje, da ne bi neko iskoristio za pravljenje falsifikata...
e ovo je vrh vrhova.... :hall:
gradjanska osvescenost :)
svaka cast na tutorialu!
Hvala svima.
Citat: drzarkod poslato 03.04.2014. - 22:29
Na kraju sam izrezao plastične flaše u kojima je bilo ulje, da ne bi neko iskoristio za pravljenje falsifikata...
e ovo je vrh vrhova.... :hall:
Kažu da sam težak čovjek. :laugh1:
U svemu je najgore, što ulje nije počelo preljevati :ces:. Da ne bih rizikovao neki kvar, iako je ulje sigurno blizu vrha otvora, možda je najbolje da uzmem još litar i dospem (pazeći da je auto na ravnoj podlozi). To bih sada mogao uraditi i pristupajući čepu sa gornje strane.
Nemoras to raditi, stalo bi jos mozda 100-200 ml.
Na koliko kilometara/godina se menja ulje u menjacu?
90k a za godine nisam siguran.
Ja bih svakako menjao na 4 godine.
Hvala na odgovoru :wave:
Onda cu ga zameniti sledece godine, na oko 40.000 km, bice to 5. godina.
Na toj km i ja bih menjao na 5 god. Uostalom, nije to neka cifra a vredi mnogo.
Na 107.000 km sam zamenio ulje u menjaču.Trebalo je i ranije,ali sam rešavao šta ću sa manžetnom do menjača koja već godinama vlaži.Rešio sam taj problem na jednostavan i besplatan način -ignorisaću vlaženje dok se ne pogorša,nadam se da se neće pogoršati u nevreme.Saveti sa foruma su bili kontradiktorni,pa sam se priklonio onima koji su savetovali da ništa ne diram (to su mi rekli i u AS Krstevski).
Sipao sam ELF 75/80 NFJ,650 din litar,Profaco.
U menjač je stalo oko 2,7-2,8 litara,ne znam tačno.Kad sam izvadio crevo za nalivanje,iz menjača je istekla nedefinisana količina.Kad je curenje prestalo,zavrnuo sam plastični čep i to je to.Potrudio sam se da nađem potpuno horizontalno mesto na parkingu,smatram da je to važno.
Staro ulje je bilo tamno,bez opiljaka.Novo ulje je gotovo bezbojno,sa karakterističnim mirisom/smradom.Staro ulje je bilo bez mirisa,to verovatno znači da su aditivi u njemu davno "potrošeni".
Donji čep se neznatno razlikuje od čepa kartera,ali je prečnik isti i odgovara ista podlošaka.
Ne bih da panicim mnogo ali ovako stoje stvari, prije dva dana sam menjao korpu lamelu i druk lager majstor je ispustio ulje ali je stavio sledece ulje
Gear oil Swag 75W-90 (GL-5) 1Lt
SWAG 40932590 is a semi-synthetic universal transmission fluid for manual transmissions and axle drives.
SWAG SAE 75W-90 is very shear stable and therefore provides reliable wear protection even under the most arduous conditions in axle drives undergoing high strains and high temperatures.
SWAG SAE 75W-90 demonstrates excellent temperature to viscosity characteristics and is, therefore, also perfectly suitable for modern 6-speed transmissions.
SWAG SAE 75W-90 allows smooth gear changes, even at low temperatures, and provides excellent wear protection, even at high temperatures, due to its stable lubricating film
SWAG SAE 75W-90 is very resistant to oxidation, protects from corrosion and maintains a high level of performance throughout its whole life time.
SWAG SAE 75W-90 can be universally used in manual transmissions and axle drives, as well as in highly stressed hypoid transmissions without limited slip differentials.
Recommended applications
API GL-5 / API GL-4
SAE 75W-90· SAE 80W-90
SAE 80W· SAE 85W · SAE 90W
Characteristics
Unit Test methodViscosity at 40 °C 114 mm²/s
DIN 51562Viscosity at 100 °C 15,2 mm²/s
DIN 51562Density at 15 °C 0,866 kg/l
DIN 51757 Flash point > 170 °C
DIN ISO 2592Pour point -44 °C DIN ISO 3016
Da menjam ovo ili da ostavim za sad dobro se ponasa i menjanje brzine je dobro
Malo si fulao gustinu i malo kvalitet.
Treba ti 75w 80 i kvalitet GL4 ili GL4+.
Sa nasutim možeš voziti koliko hoćeš ali nećeš baš mirno spavati.
Ja bi to istresao i nasuo odgovarajuće.
Na sva 3 auta iz potpisa nikad nisam menjao ulje u menjaču (diferencijalu), za duži period eksploatacije (za floridu 16 godina, punto 7 godina). Mislim, da je potrebno vršiti kontrolu (da ne dođe do nestanka ulja), a zamena se vrši prilikom oštećenja (i zamene) manžetne ili bilo kakvog drugog korektivnog vida održavanja na dotičnom sklopu (podsklopu).
mislim da se mali na kvadrat previše raspisao za, relativno, prostu (i proverenu) stvar.
Misljenje imaju svi, ali preporuka proizvodjaca je zamena ulja u menjacu na 60.000 km.
Mjenjačko ulje se jako brzo zagadi opiljcima kod vozača koji ne paze kod ubacivanja u rikverc. Naime, auto mora stajati i pogonski snop mora stajati.
Kao sto Zoki rece sipaj mu odgovarajuce ulje i menjaj ga na 60000km(nije neki izdatak),i nema glava da te boli.
Hvala na lepim odgovorima, sta smo zakljucili da se ulje treba zameniti sa odgovarajuci uljem t.e 75W80 tri litara, malocu ga voziti da opere zupcanike pa cu ga smeniti hvala jos jednom
Sipaj novo ulje.Na sajtu Profaco ili Elf pronađi koje ulje odgovara tačno tvom tipu menjača,pa ga potraži u tvom mestu.Nije bitno samo da li je 75/80 i da li je Elf,nego baš da bude za tvoj tip menjača.Reno preporučuje dve vrste ulja Elf Tranself zavisno od menjača.Koliko znam,razlog je što se sinhroni rade od dve različite legure,pa ulje treba da je baš odgovarajuće.
Obzirom da ćeš godinama voziti sa tim uljem,potrudi se da ga nađeš.Da li će i kada neodgovarajuće ulje napraviti neku štetu,to ne znam.
Ma ja znam koje ulje da stavim, cisto sam pokrenuo malu diskusiju da vidim dali neko ima iskustvo sta se desilo ako stavi ulje 75W90 u auto data ili tecdoc sve pise
Elf u toj gradaciji ima dva razlicita ulja.
Ako bas sve znas, zasto si nas onda pitao :conf:
Posto imam problem, krenuo je da se cuje menjac u leru, uradjena je provera kolicine ulja, menjac je pun.
Majstor mi preporucuje mesanje postojeceg ulja ( 32 000 km ) sa grafitnom masti. Kaze da je tako dosta renoovih menjaca sa tim problem resio bez posledica. Ima li neko ideju koliko je to pametno ?
Šta li taj tvoj majstor gura u homokinetičke zglobove kad počnu da se čuju? Pihtije?
Promeni majstora, a pihtije posalji ovamo.
Gde pihtije na ovu vrućinu :laugh1: :lol1:
Zato sam i pisao pre nego sto ucinim stogod :) vasa preporuka?
Citat: Ivan91 poslato 24.07.2016. - 17:54
krenuo je da se cuje menjac u leru, uradjena je provera kolicine ulja, menjac je pun.
Nisam siguran da li te je neko pitao...da li se čuje taj zvuk i kada se pritisne kvačilo? Mislim..da nije druk ležaj?
Promeni ulje i dodaj ovo (http://www.liquimoly.co.rs/proizvod/24/1040-GETRIEBOIL-ADDITIV-20g/)
Na pritisak kvacila zvuk prestaje.
Neka preporuka za ulje ?
@hobbista : hvala, da li ovaj aditiv moze da se nadje klasicno u radnjama ili negde specificno da trazim ?
Da ne pametujem, a mislim da sam ovo već i u nekoj od tema vezanih za kvačilo napisao. Zvuk kod moje dacie postoji od prvog dana. Nije se značajno promenio svih ovih godina.
Lokalni VW majstori su još davne 2005 govorili o tom zvuku "čuj ovo rumunsko djubre, nov auto čuje se kloktanje".
E pa ja sam tako posle 10 godina promenio set kvačila, kloktanje je bilo i ostalo i neki koji bolje poznaju reno/daciu su mi rekli da im je to prosto takav zvuk i da ću 200k km veselo da se navozam. Nisam 200, već 170 što pridajem čestim izlascima na pola kvačila iz podzemne garaže.
Tako da mislim da i kod tebe nije u pitanju ulje, već default zvuk i seta kvačila.
Citat: Ivan91 poslato 25.07.2016. - 10:22
Na pritisak kvacila zvuk prestaje.
Meni se na 1.4 tako čulo. Čim malo "pipnem" kvačilo zvuk nestaje. E sad...kao što reče Daniel .. i meni su reki u servisu na sajmištu da je od seta kvačila tj druk lagera i da je to vrlo često kod Dačije zbog kooperanata, tolerancija bla bla i da dodjem ako se zvuk pojača. Od tada se auto vozi normalno još 35.000 i nije ništa dirano.
Ne kažem da je isto to i kod tebe!
Savet .. idi u ovlašćeni servis ako je auto u garanciji i pa čak i ako nije a ima 30tak hiljada kao tvoj.
Mi ovde ili znamo ili ne, pričamo, šalimo se, dajemo prijateljske savete a oni bi morali da znaju, naročito jer imaju svakodnevno veliki broj na servisima pa ne verujem da si jedini.
LM kao dodatak u menjačko ulje ne bi smeo da škodi :ne: ali ti je moj savet... ovlašćeni servis i traži da se upiše u servisnu knjižicu da si reklamirao.
Kolko bi menjac trebao da se greje?
Sada po ovoj vrucini pri povratku sa mora primetih da kada zadrzim ruku na plastikama oko rucne i tepihu ispod da se oseca izbijanje toplote(ne nesto drasticno, ali dovoljno da se oseti da je taj deo topliji od ostatka kola).
Logicno. :to:
Kod mene se taj zvuk počeo čuti vrlo brzo, nakon par hiljada km svega, ali nema to veze sa druk ležajem...on se čuje glasnije i samo na pritisak kvačila.
Citat: astmario poslato 25.07.2016. - 12:08
Kolko bi menjac trebao da se greje?
Sada po ovoj vrucini pri povratku sa mora primetih da kada zadrzim ruku na plastikama oko rucne i tepihu ispod da se oseca izbijanje toplote(ne nesto drasticno, ali dovoljno da se oseti da je taj deo topliji od ostatka kola).
Verovatno toplota od cevi auspuha.
Samo kućište mjenjača je od aluminijuma koji dobro provodi toplotu. Stegnut je na blok motora čija je temperatura oko 100 *C. Neka su unutrašnji gubitci 1%, to vam dođe još kao uronjeni grijač u ulje snage 300do 500 w. Razumljivo je da temperatura ulja bude do nekih 80 *C pri dužim vožnjama na velikim brzinama pri temperaturi preko 30*C.
Čisto da malo divanimo, interesuje me Zoki kako si došao do cifre da je 1% gubitaka 300 do 500W? Sa tvojim stilom vožnje i potrošnjom ispod 5L/100km srednja snaga motora garant nije veća od 10-15% maksimalne, dakle neka bude da je 7-8kW.
1% od toga je taman dovoljno za sijalicu u predsoblju, 75W :laugh1:
Za 300-500W morao bi da voziš autoputem kao čika Raja ili kao što sam nekad ja... :lol1:
Pa nisam pisao o sebi nego je za očekivati pri većim brzinama, pogotovo što je u istom kućištu i diferencijal.
Čekaj, jel 1% ili je više?
Citat: szs poslato 25.07.2016. - 11:25
Meni se na 1.4 tako čulo. Čim malo "pipnem" kvačilo zvuk nestaje. E sad...kao što reče Daniel .. i meni su reki u servisu na sajmištu da je od seta kvačila tj druk lagera i da je to vrlo često kod Dačije zbog kooperanata, tolerancija bla bla i da dodjem ako se zvuk pojača. Od tada se auto vozi normalno još 35.000 i nije ništa dirano.
Ne kažem da je isto to i kod tebe!
Savet .. idi u ovlašćeni servis ako je auto u garanciji i pa čak i ako nije a ima 30tak hiljada kao tvoj.
Mi ovde ili znamo ili ne, pričamo, šalimo se, dajemo prijateljske savete a oni bi morali da znaju, naročito jer imaju svakodnevno veliki broj na servisima pa ne verujem da si jedini.
LM kao dodatak u menjačko ulje ne bi smeo da škodi :ne: ali ti je moj savet... ovlašćeni servis i traži da se upiše u servisnu knjižicu da si reklamirao.
Mislim da cu posle puta jednostavno posle odmora zameniti ulje, sipati aditiv i prestati da razmisljam o tome. Razumem zasto predlazes ovlasceni, ali to mi je vreme koje generalno nemam, i cisto sumnjam u njihovu zaintersovanost pogotovu sto je to redovna pojava na tim menjacima.
A po onome sto sam citao u temi o menjacima, to je definitvno zvuk koji svi opisuju ( caktanje ), samo je pitanje jacine istog posto to ne mozes odrediti ovako "na citanje" :)
Loganovac, evo malko sam se podsjetio . stepen korisnog dejstva automobilskog mjenjača je 0,94 - 0,98.
Prosto rečeno ulje se ipak značajno zagrijava, pogotovo pri velikim opterećenjima motora...
Iskoristivost po jednom paru je 0,99. U našem slučaju dva para su stalno u zahvatu, te gubitci u ležajevima te gubitci na bućkanje.
Odokativno 0,96. Znači oko 4% ulazne snage ide na gubitke, po mojoj procjeni.
Ja koliko sam informisan, efikasnost (stepen korisnog dejstva) transmisije kod automobila zavisi od prenosnog odnosa, odnosno od broja parova u zahvatu. Ispada da je najbolji pri direktnom 1:1 prenosu (oko 98%), a za ostale stepene prenosa je par procenata lošiji. To se uklapa u ovo što ti sad napisa, dakle više je od 1%.
Naravno, sve se ovo odnosi na ručne menjače, automatski su lošiji u tom pogledu.
Znači da, greje se menjačko ulje gubicima u transmisiji ali još više toplotom motora.
Aditiv se može kupiti u svakoj malo bolje opremljenoj radnji auto delova. Zvuk neće prestati već će se samo utišati.
I zvuk dolazi od ležajeva u menjaču.
U dilemi sam, koje ulje da odaberem za menjač? Hoću da ga menjam sledeće godine, Bože zdravlja, na 8 godina i nešto preko (planiranih) 60k km.
TRANSELF NFJ 75W80
http://catalog.elf.com/en/products/nq7/TRANSELF-NFJ-75W-80
Transmission fluid adapted to vehicles RENAULT equipped with gearboxes of families J, TL4, NDX, and more particularly for vehicles TWINGO, MODUS RENAULT, Clio, Mégane (except(off) Mégane / Scenic II Pk4), and Laguna (except(off) motorization 2, 2DT, dci and V6), for Spaces (2,0 and 1,9 dti) and for Kangoo. Adapted to the requirements of the mechanical gearboxes of light passenger and utilitarian cars, provided with brass synchro in simple configuration or multi-cones.
ili
TRANSELF NFP 75W80
http://catalog.elf.com/en/products/nq8/TRANSELF-NFP-75W-80
Transmission fluid for Renault vehicles equipped with P, J , NDX, TL4 family gearboxes. Especially recommended for easy gear changing in cold weather: also retains its outstanding qualities when hot, ensuring the smoothest possible operation and longer life for gearbox components.
Male su razlike a i jedno i drugo odgovara za naše menjače.
Vecina je sipala NFJ.
Po specifikacijama vidim da oba ulja pokrivaju korišćenje u J menjačima. Da li se u mom vozilu nalazi J menjač? (Sandero 1.4 2010. god)
Zbunilo me i ono "vozila koji imaju prstene sinhrona od mesinga", nisam siguran da li je to kod mene slučaj.
Velika većina novijih automobila ima mesingane (mada mislim da nije samo CuZn legura) sinhrone na manuelnim menjačima, pa tako ima i Dacia. J menjači su kod nas.
Hvala ti puno! :respect:
Zamenjeno ulje juče. Ispušteno iz menjača 3 litra!? Sipano novo, isto cela tri litra. Zavučem mali prst i osetim da je ulje tu i odlučim da ne sipam dalje, do onog nivoa "dok ne procuri napolje" iz rupe.
Nije mi jasno, kolega forumaš iz Zrenjanina je iz menjača istočio jedva litar a ja tri. :ne:
Manje sipano ili je curilo na semeringu, mada moralo bi mnogo da curi da izgubi tu kolicinu. Kod mene stalo 3.2 litra ,,dok ne pocuri". Mislim da je JH3 na 1.5 dci menjac, nisam siguran. Super si odradio. :aplause:
Kod mene stalo 2.5L. :ne:
Promijenio ulje mjenjača u Loganu danas. Stalo ravno 3 litre dok je počelo curiti na rupu za sipanje.
Da li bi ovo ulje odgovaralo za menjač u mom autu:
http://catalog.lubricants.total.com/en/products/dem/TRANSMISSION-GEAR-8-75W-80
75W-80
API GL-4 +
PSA PEUGEOT CITROEN B71 2330
(http://www.lubs-products-database.total.com/gallery/PREVIEWS/visuels/PNG280/5500/5875.png)
Koliko znam, to je idealan nivo kvaliteta i odgovarajuća viskoznost.
ELF NFJ 75W80.
Verovatno može i ovaj Total,možda su čak i potpuno isti,ali fabrička i ELF-ova preporuka je NFJ.Menjači su specifični i mislim da treba poštovati do detalja fabričku preporuku.Uostalom,verovatno isto koštaju i prodaju se na istim mestima (Profaco,KIT komrec...).
U Kit komerc, tj. originalnost njihove robe imam sumnje, a Profaco prodaje matora ulja (makar motorna, NFJ nisam proveravao). Na ovaj Total slučajno naiđoh danas u Panteru, dok sam kupovao filtere.
Ja sam NFJ kupio u Profaco-u i sećam se da nije bilo baš najsvežije ali sam ga uzeo jer menjačko ulje ionako godinama "radi" bez zamene za razliku od motornog.
Zašto sumnjaš u Kit komerc?Oni su navedeni na Totalovom sajtu kao ovlašćeni prodavci.
Ako nešto znaš podeli sa nama (i ja sam sumnjičav po prirodi,pa da podelimo iskustva).U svetu auto delova i ostalog ima svačega i sumnja je često opravdana.
Slovne oznake su marketing i mijenjaju se kroz vrijeme. Nivo kvaliteta ako je GL4+ i ako je viskoznost 75w80 nemaš brige.
Sjećate se prije par godina kada su Elfova motorna ulja dobila one brojeve 700, 900. ..
Danas sam ispustio ulje iz menjaca, nekih 2.8 l. Kupio sam Tranself NFJ 75w80 tri litre i sve tri litre su stale. Mislim da bi stalo jos da sam imao da sipam. Auto je bio na ravnoj podlozi. E sad, da li treba da brinem sto je stala tolika kolicina ulja kad treba da stane navodno 2.6l ako se ne varam? U pitanju je Logan 1.4 Mpi.
Ma samo sipati do cepa , to mu je kontrola nivoa.
Bez brige, kod mene je stalo 3,2 litra, do cepa, to je to. :dobro:
Ulje sipas dok ne pocne da curi.
Ako si sipao a ne curi, jos ti i fali. :nami:
Citat: Dansiland poslato 17.04.2018. - 19:25
Auto je bio na ravnoj podlozi.
Meni nije jasno zašto nije prelilo kad je 2,8l po katalogu.Možda podloga ipak nije bila ravna,možda je auto ipak bio malo nagnut,levo/desno,napred/nazad.
Zvuči kao šala,ali potraži ti neku još ravniju podlogu.Višak nije dobar zbog problematičnih semeringa na poluosovinama.Da li napipavaš ulje kod čepa?
Pa to i mene brine zasto nije prelilo? Bio je na ravnoj podlozi. E sad da li je 100% vaser vaga ne mogu da garantujem, ali posle sam preparkirao na drugo mesto isto ravno, opet odvio leptir sraf i pokusao da napipam prstom. Tu je negde kod vrha, cak mislim da bi jos malo stalo... Da li treba obavezno da prelije ili mozda ne? Znam da na nekim autima se ne sipa do prelivanja, mozda je i ovde ista situacija i treba se drzati tih predvidjenih 2.6-2.8l...
Ako osecas pod prstom sve je ok.
Ipak sam otišao do Profaka i prijatno se iznenadio, ulja (i motorna) su im mnogo svežija, te sam pazario NFJ (11/2017).
Off topic - ovo ulje se pravi u Francuskoj, a motorna ulja u Rumuniji. (ne da je to sad nešto bitno...)
Izvinjavam se zbog off-a, samo da se nadovezem. Ja sam kupio u Novom Sadu u Malcomu 970din je litar ulja. Proizvodnja 12. 2017. Isto dosta svezije u odnosu na neka prodajna mesta...
Mislim da starost ulja za mjenjač nije naročito bitna. U servisnoj ne piše ni interval zamjene. Ono nije izloženo visokim temperaturama kao motorno ulje.
Promenih ulje u menjaču, na 63.899 km i nakon ispuštanja bih rekao da nije bilo potrebe, bilo je normalne boje ćilibara, uopšte nije bilo crno kao što sam očekivao.
Ono se i menja na 90kkm.
Ne bi mu nista falilo da si vozio jos.
Zamenjeno ulje u menjacu na 81.000 km i 8 godina starosti.
Obavljeno u Reno Sava Pancevo, ukupno 4800 din (1200 din litar ulja, potroseno 3l, i (deklarisanih) pola sata rada isto 1200din).
Stavljeno Tranself NFJ 75W80.
Nisam pitao za stanje starog ulja, niti sam pitao koliko je tacno stalo, moja greska. Imao sam jos neke probleme da resavam.
Ne bi bilo lose da si, kad si vec menjao ulje, zamenio i gumenu manzetnu jer posle 8 godina ta guma vise nije ono sto bi trebala da bude i zbog nje se desava da iscuri kompletno ulje iz menjaca.
Interesantno, evo sad gledam na opciji odrzavanja (maintainance list) iz ovlastenog Renault sistema, za moj 1,5 dci Megane, nema uopšte ništa navedeno o promjeni ulja u mjenjaču...
Citat: Kocijas poslato 30.01.2020. - 21:00
Ne bi bilo lose da si, kad si vec menjao ulje, zamenio i gumenu manzetnu jer posle 8 godina ta guma vise nije ono sto bi trebala da bude i zbog nje se desava da iscuri kompletno ulje iz menjaca.
Ne bi bilo loše ni da je auto zamenio, jer posle 8 godina više nije nov. :Smiley:
Šalim se malo, naravno, ali ima razloga jer:
1) koliko imamo prijava problema sa manžetnama na menjaču (dve ih ima naravno) od 2005. naovamo?
2) ko zna kakav je kvalitet novih manžetni u odnosu na prvu ugradnju, makar bile i u Renault kutiji
3) koliko košta to zadovoljstvo uračunavajući i ruke normalno
Mislim da je pametnije i jeftinije povremeno zagledati manžetne i opipati nivo ulja na recimo svakom malom servisu - iz kanala odviješ bočni vijak i gurneš mali... Menjač nije motor. Ako čak i curi ulje javiće se neki simptom, proveriš i odradiš šta treba.
135 hiljada i skoro 10 godina starosti, ulje u menjacu nikad nije mijenjano.
U servisnoj ne pise da se mijenja, serviseri kazu da se ne mijenja.
Menjac se salta jednim prstom i na minus.
Da li da mijenjam ili da ne diram nista?
Menjaj. "Ne može da šteti a kad ne šteti, znači da je korisno". M.L. Gutović
Ne znam sta se promenilo od 2007 kad sam ja kupio Logana i dobio servisno uputvo.
Tamo je lepo pisalo, ulje u menjacu se menja na 90000 kmi i ako se dobro secam 4 godine.
Sto se mene tice, nemojte menjati ni ulje u motoru, mada ne vidim razlog da se ne ulozi 20-ak evra na 90kkm. :ne:
Citat: Kocijas poslato 30.01.2020. - 21:00
Ne bi bilo lose da si, kad si vec menjao ulje, zamenio i gumenu manzetnu jer posle 8 godina ta guma vise nije ono sto bi trebala da bude i zbog nje se desava da iscuri kompletno ulje iz menjaca.
Nisam obratio paznju, ali imam poverenja u majstora, da je video nesto sumnjivo napomenuo bi.
Ipak treba da prodaju proizvode :D
Nesto sam na brzinu guglao na ovu temu po pitanju prakse kod Renoa. Koliko sam shvatio, uglavnom ulje u menjaču ljudi menjaju na RS modelima i to na baš kratkim intervalima od godinu-dve. E sad oni te aute često voze vikendom kada je track day.
Što se tiče običnih modela izgleda da ulje nije predviđeno da se menja.
Mozda nije, iskustvo me je ubedilo da kad promenim ulje, menjac lakse ulazi u brzine.
Menjao na Loganu i kad sam uzeo Fluensa.
Fluensu nikad nije menjano do tih 160kkm, cim je zamenjeno osetilo se lakse saltanje.
Stvarno ne vidim ni jedan razlog zasto ne bih menjao ulje na tih 90kkm.
Ne kažem da ga ne treba menjati.
Ja sam ga promenio na 107.000 km i razlika između starog i novog je bila ogromna (vizuelno).Žao mi je što ga nisam promenio mnogo ranije.Sama zamena je laka,lakša od zamene motornog ulja (nema zezanja sa filterom).Najveći posao je skinuti zaštitni lim i posle ga vratiti,ako se radi bez kanala,na parkingu, kao što sam je radio.I potreban je "specijalni alat",plastični levak i pola metra creva.
Nema dileme koje ulje sipati,iz mnogo razloga samo ELF NFJ 75/80.Litar je oko 800 dinara.
Iz čiste obesti zamenismo ulje u menjaču na 60.000 km od prošle zamene.
Prvi utisak je da hladan šalta kao vruć, što nikako nije bio slučaj do sinoć, naprotiv.
Malo tiše, malo mekše, ja zadovoljan.
Tranself NFJ 75W80 više ne postoji, menja ga NFX 75W bez druge cifre.
925 dinara po litru u Delmaxu.
Koliko litara ulja ide u mjenjač?
Kupiš 4 litra , pa ti ostane oko 7 dl.
Kod mene je stalo tačno tri litra, ali Mitre mi (LeNgenda, Zoran i ja) vozimo 1.4 motore i pripadajuće mjenjače. Možda na tvom ide više ili manje - treba provjeriti svakako i kao što je kolega napisao zaista vrijedi zamijeniti.
Kod mene isto točno 3 litre stalo. Sandero 1.4
Ja kupih tri litra i mislim da ništa nije preostalo.
Ne bih rekao ni da je falilo.
Meni je poslednji put sipano 3 litra i nije prelivalo na čepu.Auto je bio na dizalici,dakle potpuno horizontalan.Kad sam posle dan-dva odvrnuo čep da proverim nivo,krenulo je da malo preliva.Auto je tada bio na točkovima,znači da je bio blago nagnut napred.
Kad sam pre toga sam menjao,stalo mi je malo ispod 3 litra i počelo je da preliva (auto na točkovima,dakle opet malo nagnit napred).
Koliko će tačno da stane,zavisi od nagiba automobila i od toga koliko je starog ulja zaostalo.
Mislim da je prava mera da se ulje prstom napipa kod čepa i da ne preliva (kad je auto na ravnom).Koliko je je to u litrima,zavisi od prethodno napisanog,grubo rečeno 2,5 - 3 litra.Mislim da je bolje par dl manje nego više,da se ne opterete semerinzi na poluosovinama.
Zanimljivo je da je sad preporučeno monogradno ulje i to w75!Što bi rekli majstori stare škole,to nije ulje,to je voda!Verovatno je obilato začinjeno molibdenom (kao i onaj stari Elf) i ostalim aditivima,a da bi se malom gustinom postigle uštede,što je opšti trend kod maziva.
180k km, nikad nista oko menjaca nisam dirao :ne:
Posto je vrijeme za novo kvacilo, ajde i ulje da zamijenim
Da li pasuje ovo?
I ide li i meni 3l litra u menjac?
(http://djelovi.com/public/photos/catalog/products/1586868588ulje-menjaca-mannol-75w80-9f237027fbdcf17261f9d26b7e7f05af.jpeg)
Pošto Reno nije više u ljubavi sa ELFom postaje problem naći elfovo ulje za mjenjač. Interesuje me, koje ulje je preporuka u novim Daciama, da to kupim.
Guglaj Shell,Valvoline i druge veće proizvođače.Zatim izaberi "oil selektor" ili "find the right oil".Tu ćeš dobiti preporuku za sve tečnosti tog proizvođača koje odgovaraju Dačiji,po modelu i godištu.
Koliko ja vidim,ELF-a ima svuda i dalje,ne vidim tu problem.
ELF Tranself NFJ ili NFX bih sipao radije nego bilo koje drugo.Sada ga prave u dve gradacije,75/80 i 75.Kažu da mogu obe da se sipaju.
Reno nakon elfa ima dogovor sa Castrolom. Iako ne pamtim gdje sam ovdje kod nas vidio Castrol ulje.... ja bih sipao bilo koje 75w80. Par decilitar sam dosuo Valvoline ulja jer mi je ono bilo i dostupno i ne previše skupo, oko 7€ litar.
Ja sam menjao ulje u menjaču, sipano ELF 75w80.
Nakon zamene, menjač se dosta utišao. Ulje bilo u baš lošem stanju, nakon 85k km.
Ja mijenjam na 100 000 km i ne primjetnim razliku ali to kod mene dođe svake 2 godine.