Oznacavanje i standardi motornih ulja

prethodna tema - sledeća tema

DrJekyll

"Ukradeno i prekopirano sa sajta www.moto.rs" - cisto da napomenem da nisam ja ovo pisao, ali sam nasao da je dobar tekst, pa reko da podelim sa svima ;)



U ovom tekstu ću se postarati da Vam malo više približim motorna ulja kao jednu od najzaslužnijih stvari za fit formu Vašeg vozila. Mnogi od Vas će reći '' ulje ko ulje, važno je da se menja na vreme''. E, pa nije baš tako. Kod svakog ulja se, na prvi pogled, na etiketi, razlikuju viskozitet ulja prema SAE standardu (15w-40, 10w-40, 5w-40...), ispunjenje API standarda (API SJ, API SL, API SM...), ACEA specifikacije ali i interni standardi proizvođača automobila (BMW LL-98, VW 505.00, MB 229.3...). Pored ovoga, ima i dosta skrivenih karakteristika koje se ne navode na etiketi ali su itekako važne. Tu, pre svega, mislim da TBN i TAN vrednosti, tačku stišnjavanja...

Da krenemo redom, dakle viskozitet ulja po SAE.

Ove vrednosti pokazuju gustinu ulja, odnosno njihovu upotrebljivost na niskom, zimskim ili visokim , letnjim temepraturama. Prva cifra označava gustinu ulja pri niskim temperaturama a druga cifra označava viskoznost na visokim temperaturama eksploatacije.

Najčešće se kod nas sreću multigradna ulja sledećih viskoznosti (15w-40, 10w-40, 5w-40, 5w-30, 0w-40, 5w-50, 10w-60...). Uzmimo za primer ulje gradacije 15w-40. Prva oznaka govori da je ulje dosta gusto pri niskim temperaturama, te da nije sposobno da adekvatno izvrši podmazivanje motora. Ulja 10w-40, 5w-40, 0w-40 su ređa pri niskim temperaturama i mogu da adekvatnije izvrše podmazivanje motora. Što je prva cifra veća, ulje je gušće pri niskim temperaturama i obrnuto.Druga cifra pokazuje postojanost ulja pri visokim temperaturama eksploatacije. Za toplije krajeve, u kojima se i mi nalazimo, je poželjno da se koriste ulja sa letnjom klasom viskoznosti 40 ili, eventualno, 30.

API uljni standard

API - American Petroleum Institute - američki institut za naftu.

Ovi standardi označavaju paket aditiva koje dotično ulje poseduje. Klasifikacija ulja po ovom standardu je počela 40-tih godina dvadesetog veka. API standard se primenjuje kod ulja za putnička vozila sa benzinskim motorom-S (API SJ, API SL, API SM...), putnička voila sa dizel motorom- C (API CF) i ulja za dizel motore u teškim komercijalnim vozilima- E.

Što se tiče ulja za putnička vozila sa benzinskim motorom, na tržištu se danas mogu naći ulja sa sledećim oznakama:

API SM   Standard ustanovljen 2004. godine.
API SL   Standard ustanovljen 2001. godine.
API SJ   Standard ustanovljen 1997. godine.
API SH   Za automobile do '96. i starije.
API SG   Za automobile do '93. i starije.
API SF   Za automobile do '88. i starije.


Treba napomenuti da viši standardi ispunjavaju sve prethodne.

Kod putničkih vozila sa dizel motorom, standardi su sledeći:

CJ-4   Standard ustanovljen 2006. godine. Odnosi se na ulja namenjena za najmodernije dizel motore opremljenim filterom čestica čađi (DPF filter).

C-4 Plus   Propisuje nešto strožije kriterijume nego standard C-4.

C-4   Standard ustanovljen 2004. godine. Označava motorna ulja nemnjena novijim dizel motorima sa EGR ventilom (Ventil regeneracije izduvnih gasova).

AH-4   Standard ustanovljen 1998. godine. Označava ulja nemenjena za četvorotaktne dizel motore.

CF   Označava ulje za četvorotaktne dizel motore sa indirektnim ubrizgavanjem goriva u putničkim i lakim dostavnim vozilima. Ustanovljen 1994. godine.

CF-4   Označava ulje za četvorotaktne dizel motore sa indirektnim ubrizgavanjem goriva uputničkim i lakim dostavnim vozilima. Ustanovljen 1990 godine.



ACEA uljni standard

Ovo je evropski standard propisan od strane Evropskog odbora konstruktora motora i vozila. Ne postoji potpuno poklapanje između API i ACEA standarda, ali su u biti jako slični. Oznake počinju slovima A, B, C i E, a dodatkom broja uz slovnu oznaku. Standardi su ustanovljeni 1995. godine a oznake su sledeće:

ACEA A_/B_ -Ulja za benzinske i dizel motore i putničkih i lakih teretnih vozila.

ACEA C _- Ulja za vozila sa obradom izduvnih gasova.

ACEA E - Ulja za dizel motore u teškim komercijalnim vozilima.

Viša brojčana oznaka označava viši kvalitet ulja. Što su radni uslovi motora teži, i sami zahtevi sa kvalitetnijim uljem rastu. U skaldu s tim su i ACEA standardi u uzlaznoj putanji.



Interni standardi proizvođača automobila

Za razliku od API i ACEA standarda, koji su univerzalni, postoje i interni standardi proizvođača vozila koje oni sami zahteva za svoje agregate. Izuzetno je važno ispoštovati ovo jer je upravo to pokazatelj koje je ulje adekvatno za dati agregat.


VW uljni standardi primenljivo za celu VW grupaciju (VW, Audi, Seat, Škoda):

VW 500.00- VW uljni standard za multigradna ulja viskoznosti 5w-x i 10w-x (5w-30, 5w-40, 10w-40, 10w-60...). Ovo je stari VW standard i preporučuje se za vozila do 2000. godine.
........

BMW uljni standardi:

BMW Longlife-98: Ulja za BMW automobile proizvedene pre 2000. godine. Pripada Long Life uljima, tj. uljima sa produženim intervalom zamene.

BMW Longlife-01: Ulje za BMW automobile proizvedene posle 2002. godine. Ovaj standard ispunjavaju sintetčka ulja sa produženim interalom zamene. Vozila koja zahtevaju BMW Longlife-98 mogu koristiti i ulja ovog standarda.

BMW Longlife-04: Ulje za najmodernije BMW agregate. Ulja koja ispunjuju ovaj standard se preporučuju za BMW automobile koja imaju filter čestica čađi (DPF filter). Ova ulja je moguće koristiti i kod vozila koja zahtevaju prethodna dva standarda. Najčešće se sreće kod ulja viskoziteta: 0w-30, 0w-40, 5w-40, 5w-30.
Horse Power is how fast you will hit the wall but TORQUE is how far will wall move after you hit it...