Koji je put do saobracajne sa upisanim TNG sistemom? Atest i kontrolni pregled

prethodna tema - sledeća tema

slavko_bgd

Citat: Keka poslato 22.03.2013. - 01:25
Clan 117. kao clan, nista posebno. Normalno da moraju odgovarati uslovima koji su tad vazili, inace ne bi dobili atest. Ovo atest se u doticnom slucaju ne odnosi samo na TNG, nego i na pojaseve na zadnjem sedistu, trece stop svetlo, ABS itd. itd.

Pitanje je kako i kojim aktom, po kom pravnom osnovu, su stavili van snage neka vazeca dokumenta (i zasto).

Kolega, nisi ti to nešto dobro razumeo, nisu stavili van snage važeća dokumenta, dokumenta i dalje važe. Samo malo boli novčanik. I glava.

Obavezu periodičnih pregleda prepravljenih vozila propisuje ZOBS, gde u jednom članu piše da se prepravljena vozila moraju podvrgavati periodičnim pregledima koji ne mogu biti duži od 5 godina. Slično kao što po tom istom zakonu vozila starija od 14 godina idu na tehnički svakih 6 meseci. E,sad, da ne bi bila retroaktivna primena koja je protiv-ustavna, izdata uverenja važe i dalje do datuma koji je na njima naznačen. To nije sporno.

Caka je u sledećem:

npr. atest sam uradio 05/2008 god sa rokom važenja od npr. 6 godina (npr do 01/2014 zbog datuma proizvodnje boce) a registracija mi kobajagi ističe 03.10.2013. Pre registracije bih morao da izvršim periodični pregled jer je npr u 05/2013 proteklo 5 godina od izdavanja uverenja. To plaćam naravno da dobijem potvrdu o izvršenom pregledu (npr od AMSS-a). Onda registrujem auto i pred 6-mesečni tehnički pregled MORAM da odem na atestiranje, ali sad po novom Pravilniku. Znači nova boca (u ovom trenutku nemam informaciju da li je ili nije "Pupin" ovlašćen za ispitivanje rezervoara, ali i da jeste i to se plaća), nov plovak, nov karburator, nov mikser (ne može više bušen karburator s kojim je kobajagi pređeno 100kkm), verovatno creva za gas, nosači za bocu, možda isparivač (ako nemam falsi...pardon sertifikat) itd. U najboljem slučaju to me košta cca 17-20.000 + 10.000 dinara administrativnih troškova. Sve to može da mi uradi samo servis sa odobrenjem Ministarstva trgovine i usluga (Član 4 ZOBS-a) jer ispitivanju se može pristupiti samo ako takvo pravno lice izda Izjavu o izvršenoj prepravci.

U slučaju da rešim da demontiram uređaj i vozim samo na benzin - obavezan sam da platim rad servisa za demontažu uređaja (opet mora Izjava) a ispitivanje i sve admin. troškove plaćam svejedno.

Moguće su na primer 2 "srećne" okolnosti po mene:

a) na primer, Uverenje mi je izdato 29.11.2008. sa istim rokom važenja (npr 31.01.2014.) i registracija mi kao što sam napisao kobajagi ističe  03.10.2013; U tom slučaju nemam obavezu periodičnog pregleda jer nije proteklo 5 godina od prethodnog pregleda. Svakako, posle 31.01.2014. godine vozilo iz opisanog primera je neispravno za saobraćaj jer ističe važnost uverenja u potpunosti;

b) rok važnosti starog uverenja je na primer svih 9 ili 10 godina. U tom slučaju bi trebalo "samo" da platim taj petogodišnji periodični pregled ali pre registracije sledeće godine (ili 6-mesečnog periodičnog TP-a).

Znači, nije retroaktivna primena novog Pravilnika niti se poništavaju već izdata i važeća uverenja. Čak je to i u članu 117 Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima (kratak i jasan naslov :) ) posebno i naglašeno, i to pre početka primene Pravilnika o ispitivanju vozila. Onda saznamo da se nekome izbije mnogo novca iz džepa na zamenu plovka, boce, za teleskope, creva, itd a sutra se neko seti da postoji član 117 Pravilnika o podeli MPV i TU... to je kolateralna šteta, jbg!

Savet svima koje ova problematika može dotaći je da se dobro raspitate i informišete o svemu.

@ Loganovac: druže moj, bojim se da nije euforija i da će ovo ostati ovako i dalje. Zakoni i pravilnici su doneti još pre godinu i više dana. Pravilnik o ispitivanju vozila je odložio svoju primenu na 12 meseci od dana objavljivanja u SLGL RS , dakle ostavljen je pripremni period od 12 meseci i mislim, ne da mislim nego sam 1000% siguran da tu nema nazad. Trenutno se vodi rasprava o tumačenju odredbe koja se odnosi na plaćanje takse od 20.000 dinara za odobrenje prepravke vozila na TNG i za vučne kuke a koja je do 01.01.2014. stavljena van snage. Takođe, pogledaj dobro datum izdavanja svog atesta da ti se ne desi neka neprijatnost kad odeš na TP. Tehnički su u ponedeljak dobili tačna uputstva od MUP-a i ABS-a kako da postupaju sa vozilima u ovakvim slučajevima.

@ saša61beograd: i ja očekujem promene "na bolje" : moj auto će već od ove godine biti noviji i bolji u svakom pogledu, manje će da troši i bolje da ide, na ulicama ću sretati sve bolje i bolje vozače, pokojna Mileva će imati veću penziju... :Smiley:...

hobbista

Citat: slavko_bgd poslato 22.03.2013. - 14:54
U slučaju da rešim da demontiram uređaj i vozim samo na benzin - obavezan sam da platim rad servisa za demontažu uređaja (opet mora Izjava) a ispitivanje i sve admin. troškove plaćam svejedno.

Dakle, pare ćemo da damo, ovako ili onako. Za sada najbolje prolaze oni koji su ugradili uređaj a nisu ga atestirali. Tehnički se i dalje prolazi na foru.
Postao sam Kalif umesto Kalifa  :D

ppejic

Slavko je potpuno u pravu. Upravo sam bio da se raspitam tamo gde registrujem kola.

1. Za vozila sa već ugrađenim i atestiranim TNG uređajem, atest važi do datuma označenog na uverenju.

2. Ukoliko je prošlo 5 godina od ugradnje, tj. atestiranja, potrebno je odraditi kontrolni pregled u ovlašćenoj ustanovi. Sa odgovarajućom potvrdom koju dobijete moguće je dalje registrovati vozilo do datuma označenog na prvobitnom uverenju.

Po isteku datuma sa uverenja, potebno je TNG uredjaj prilagoditi novom standardu ugradnje i atestirati po novom Praviliku.

kiconix

Kao što rekoh, budalaština.
Do danas mi je auto potpuno bezbedan ali od sutra sam opasan po bezbednost saobraćaja.
Zato treba da iskeširam jednu prosečnu platu u Srbiji i problem je rešen.
K*etenizam.

slavko_bgd

     Država želi da uvede red i u oblast prepravki vozila, to je normalno i to razumem. Srbija je potpisnica mnogih međunarodnih konvencija i na to je obavezna.
     Kad je počela masovna ugradnja autogasnih uređaja, ugrađivale su se samo najkvalitetnije komponente iz 1 razloga: strah. To je koštalo papreno ali se pokazalo kao zaista bezbedno i kvalitetno. Kako se doza straha vremenom smanjivala tako se povećavala naša urođena kreativnost i sklonost ka nemaru i improvizacijama - serbian enterprising. Počela je masovna nabavka nekvalitetnih i nebezbednih komponenti, ugradnja se radila na svakakav način, povećanje ponude i intenziviranje ekonomske krize dovelo je do smanjenja cena (i delova i rada), a incidenti u vezi s tim su se povećavali i beležili na osnovu policijskih izveštaja. Onda je pokrenuta inicijativa da se uvede red i strožija kontrola opet u cilju povećanja bezbednosti. S obzirom na nepostojanje savremenijih pravilnika i vrlo brzu promenu strukture voznog parka, ljudi koji su radili ateste su se našli u nebranom grožđu:da rade ili po propisima (koji su bili neadekvatni i anahroni) ili po pravilima struke. Pojasniću samo jednim tipičnim primerom: bušenje karburatora i uvođenje gasa u cev karba. Vozila su se palila u motorskom prostoru zbog curenja gasa usled rasklimavanja uvodnika koji je postavljen na suviše tanak zid karburatora kao što su: SOLEX, Pierburg 1B,  svi ladini karburatori, itd, itd. Po starom pravilniku je to prolazilo, po novom je to zabranjeno - mora mešač. Ne bih komentarisao atestirana osakaćena vozila i motore  kojih sam se nagledao proteklih godina, jer znam da nije bilo jasnog pravnog osnova da se takva vozila odbiju kao neispravna. Takva vozila će i dalje biti u saobraćaju dok im je uverenje važeće ali kad ih "potkače" novi propisi - neće. Dakle,sada su propisi mnogo jasniji. Ima još nekoliko otvorenih tehničkih pitanja u vezi nekih specifičnih slučajeva ugradnji a i to će se rešiti vrlo brzo.

    S obzirom da se više neće moći ugrađivati oprema koja nije homologovana i kojoj se ne zna poreklo, to će direktno uticati na povećanje cena ugradnje zbog nestanka opreme bez porekla sa tržišta. Neće više moći da se desi incident sa vozilom,da se ustanovi da je uzrok prepravka a da se ne zna ko je odgovoran po bilo kom osnovu. Rad servisera će poskupeti iz razloga ogromne zakonske odgovornosti i podizanja kvaliteta usluge. Sada pregled vozila traje i po dva sata, kontroliše se i foto-dokumentuje svaki, ali i najmanji detalj u vezi sa prepravkom. Nema više "dobro je to, proći će", jer neće. I na kraju, poskupela je administrativna procedura za cenu izdavanja uverenja, dve administrativne takse i obrazac Uverenja koje izdaje ABS.
    Da li će država zaista uvesti red? Hoće sigurno, u to ne sumnjam. Svako uvođenje reda i podizanje kvaliteta bilo čega košta, to je činjenica. Da li će to ovaj narod prihvatiti? Ne znam, šta vi mislite o tome?

Dejan

Citat: PPejic poslato 22.03.2013. - 18:11
2. Ukoliko je prošlo 5 godina od ugradnje, tj. atestiranja, potrebno je odraditi kontrolni pregled u ovlašćenoj ustanovi. Sa odgovarajućom potvrdom koju dobijete moguće je dalje registrovati vozilo do datuma označenog na prvobitnom uverenju.

Po isteku datuma sa uverenja, potebno je TNG uredjaj prilagoditi novom standardu ugradnje i atestirati po novom Praviliku.
Ili nisi dobro razumeo, ili oni nisu znali da ti objasne. Ukoliko je od datuma izdavanja uverenja protelo više od 5 godina potrebno je odraditi periodični pregled, ALI da bi isti obavili potrebno je TNG uređaj odmah prilagoditi novom standardu.
Smatram da je to protivno članu 117. Pravilnika o podeli.... jer smatram da bi trebalo postupati upravo onako kako si ti naveo, da po starom važi do isteka a tek nakon toga menjati komponente prema novim uslovima.

hobbista

Sa dobrim delom, vezano za delove i način ugradnje, mogu da se složim.
Ali su propratne "prikolice" ono što me nervira.

Slažem se za kvalitet i homologaciju delova koji se ugrađuju. I normalno je da će delovi više koštati.
Ugrađivanje - manje-više se znalo ko dobro ugrađuje, i mislim da u svom radu neće imati neke velike promene (ili grešim?)
A-test - ako je boca fabrički homologirana na 10 godina, naši "specijalci" su skratili na 5 godina jer "oni znaju" !?
Dodatne takse = plata za švalerke i rodbinu, koji će se zaposliti u administraciji zbog "povećanog obima posla"
I, plaćanja u slučaju demontaže uređaja je...  :cekicem:

Reci ti nama, u duhu novih propisa, da li smo mirni mi koji smo ugradili TNG u garanciji (ili van nje) u ECOTop-u? Mislim na kvalitet delova (creva i ostalo)?
Postao sam Kalif umesto Kalifa  :D

slavko_bgd

@Dejan: PPejic je dobro razumeo i tačno napisao: dok je uverenje važeće, ako se na kontrolnom pregledu ustanovi da je prepravka u skladu sa uslovima koji su važili u momentu izdavanja uverenja - nema prepravke. Tipa, ako je na monopoint stavljen venturi plin na "šraf" -ostaje tako do isteka uverenja (po novom bi morao lambda-kontrol, na primer).

@hobbista: ako primetiš baštensko crevo za vodu negde oko motora - ne se uzbuđavaj  :Smiley: . Šalim se, naravno.
Znam zašto me pitaš i to sam ti objasnio poslednji put kad si bio kod mene: to je tada bilo u skladu sa važećim propisima a novo rešenje je mnogo bolje i bezbednije i po novom obavezno. Za one koji ne znaju radi se o tipu multiventila na rezervoaru. U svakom slučaju, u vozila u koja je plin ugrađen u okviru servisne mreže Renault-Nissan-Dacia i pod kontrolom RNS-a  prepravka je urađena u skladu sa propisima i standardima koji su tada bili važeći. Opremu i delove isporučuje EKOLUKA-KEY kroz sistem LN RNS-a već godinama unazad. Znači, možete biti mirni.

Da, zaboravio sam još jedan bitan detalj:
za svako vozilo koje je prepravljeno u okviru R-N-D (nije automatski menjač :) već Renault-Nissan-Dacia) mreže svaki servis je morao uz vozilo vlasniku da preda sledeća dokumenta:

- Izjavu o izvršenoj prepravci, koja je od februara obavezna a mi smo je uveli kao obaveznu od sredine 2008-me. Na osnovu te izjave su vaša vozila uvođena u ICM kao vozila sa pogonom na TNG a nekim atestnim kućama je predavana prilikom atestiranja;
- sertifikat uređaja: beli list savijen na 3 dela, plavi font i logo Landirenzo; na tom sertifikatu je broj isparivača
- sertifikat rezervoara sa brojem, datumom proizvodnje, pečatom fabričke kontrole, itd,itd.
- Ako je vozilo bilo atestirano pre nego što ste ga preuzeli, dobili ste 1 primerak potvrde ("kartončić") i 2 primerka Uverenja (A4), od kojih ste jedan prilagali prilikom prve registracije uz Registracioni list a drugi je ostajao kod vas.

Znači, skoro pet godina unazad ste, osim sertifikata za multiventil, dobijali svu kompletnu dokumentaciju koja je postala obavezna tek od 12.02. ove godine, tako da će vam i to značajno olakšati periodični pregled koji većini sledi. Sertifikat multiventila nismo prilagali jer tada nije bio obavezan i nije bilo sigurno da će biti obavezan. Sada po novim propisima jeste obavezan i vlasnici vozila ga dobijaju.



kiconix

Niste vi mene razumeli.
Nemam ništa protiv uvođenja reda, mada se to i do sada manje više znalo.
Ali priča da mi je nešto bilo dobro (rađen atest u AMSS), a sada više nije u istom tom AMSS-u ne pije vodu.
Podržavam novi multiventil (imao ga na Holandskoj boci kada mnogi nisu ni znali šta je plin u Srbiji), i to je sjajna stvar ali sve ostalo je smešno (izuzimajući karburatorske budževine).
Videćemo šta će biti ubuduće, mada mislim da će jedan poziv i dalje menjati i pravila i zakone.

hobbista

Nisam mislio na to. Znam da je urađeno u skladu sa tada važećim propisima :)

Konkretno pitanje bi bilo:
Pre 3 godine je stavljena instalacija (bakarna i gumena) tipa X, koja je bila po propisima. Sada su smislili da instalacija X ne valja, i da mora da bude Y.
Ili, rail u motornom prostoru ne može više biti na poziciji A, već mora da se izmesti na poziciju B.
Ili, gasne dizne moraju da budu bliže/dalje pozicionirane na usisnoj grani.

Za bocu i isparivač znam da zadovoljavaju nove propise, za MV si objasnio koja je razlika.
Za ovo ostalo me ne bi čudilo da su doneli neka epohalna birokratska rešenja, pa zato pitam  :cool:
Postao sam Kalif umesto Kalifa  :D

kiconix

E o tome pričam, jedan dan si regularan a kad otkuca sat više nisi.

:offtopic:
Kao kad sam produžavao registraciju, zbog maksimalne težine vozila mi više ne važi saobraćajna ali do tog trenutka je bilo sve u redu. :fiju: :fiju: :fiju:

slavko_bgd

@ kiconix> druže, to ti je isto kao sa paljenjem svetla danju: do juče sam te video po danu i kad ti svetla nisu uključena al' sad te još bolje vidim; Ili: ove zime sam bezbedan samo sa zimskim gumama na pogonskim točkovima a sledeće sam još bezbedniji sa sve 4 zimske...ili: X puta sam zamenio gumu na putu bez prsluka, sad mora prsluk...Sve te razumem, veruj mi.

@hobbista:
Mislim da po tom pitanju neće biti problema. Prvo zato što se radi o ogromnom broju vozila konvertovanih pod nečijim nadzorom i u krajnjem slučaju uvedenih u informacionu bazu podataka samog proizvođača i drugo što smo mi bili jedni od malobrojnih koji su postavljali neke standarde kako nešto treba da se radi. Imali smo podršku od uvoznika preko atestnih kuća do servisera koji su u tome učestvovali sa svojim predlozima. I svakom od njih koji ovo pročitaju ja se ovom prilikom od srca zahvaljujem, a oni će se prepoznati i znati na koga mislim. Imajte u vidu i da je ove godine 7 godina od kada su prva vozila zakotrljala sa našim uređajima, tako da i ako bude nekih sitnih dopravki neće biti ni skupo ni obimno. Što se toga tiče mirno spavajte.

Sa tehničke strane cilj je da sve ono što znamo da je prošlo atest a nije trebalo da prođe bude još jednom "prosejano" na periodičnim pregledima. Vaše Dacije ne spadaju u tu grupu ni po kom osnovu. Cilj je da ne može da se u saobraćaju pojavi npr. Audi turbo sa skinutom turbinom, izbušenim katalizatorom, promenjenom usisnom granom i kečevim karbom, sa elektronskim isparivačem a preklopnikom za vakuumski. I to na taksiju.

Keka

Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


slavko_bgd

Hvala Keko.
U prethodnom postu sam se zahvalio kolegama sa kojima smo radili i još uvek radimo. Ovom prilikom se zahvaljujem ovom forumu i svima vama koji ste iznosili svoja razmišljanja, žalbe i pohvale, jer ste puno uticali da i mi unapredimo svoj rad. Ako smo zajedno postigli da nam vozila budu ispravnija i bolja, a mislim da jesmo - vredelo je. Ako sam vam bar malo pomogao svojim učešćem na ovom forumu - drago mi je.
Hvala vam svima još jednom  :ziveli:

Idemo dalje...

zlax78