DACIA Forum Srbija

DACIA => Tuning => Temu započeo: AlexKV poslato 04.08.2014. - 01:20

Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: AlexKV poslato 04.08.2014. - 01:20
Interesuje me kako se vasi automobili ponasaju pri proklizavanju u krivini i pri razlicitim brzinama i podlozi na kojoj se vozi.
Moj logan iz 2005 ima solidno podupravljanje (understeer), i prednji tockovi umeju dosta da klizaju po mokrom asfaltu ili pesku/makadamu, dok zadnji kraj NIKAD nisam uspeo da nateram da kliza. Cak ni sa dizanjem rucne i namernim pokusavanjem da zadnji deo klizne, nisam uspevao, nema sanse da uradi polukrug, vec samo ima veoma malo preupravljanje dok su zadnji tockovi blokirani.

Naravno da ovo vozilo nije namenjeno za sportsku voznju, ali da li je mozda neko prepravljao nesto da auto ima manje podupravljanja i bolje ide kroz krivine?
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Keka poslato 04.08.2014. - 06:54
Nisam nikad imao problema, prednji kraj ide skoro kao po sinama.

Mozda je problem u kombinaciji pneumatik-podloga.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Loganovac poslato 04.08.2014. - 09:27
Pisao sam već da sa ovim mojim Michelin gumama 'oće da pobegne prednji kraj. A što se zadnjeg kraja tiče, nikakav problem nije da prokliza, probao sam više puta. Doduše, prvo po snegu, a zatim par puta po glatkom asfaltu. Kad kažeš da neće, cenim da je ili u pitanju tehnika ili nisi bio dovoljno odlučan (da bude jasno, ne navaljujem da probaš ponovo).
Inače, slažem se sa Kekom, kvalitetna (čitaj "skupa") guma uveliko će smanjiti podupravljanje. Ne treba zaboraviti i oslanjanje, pre svega amortizere, jer oni obezbeđuju dobar kontakt gume sa podlogom.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: roolet poslato 04.08.2014. - 09:30
Ni kod mene nikada nije bilo problema u normalnoj voznji, kada se vozi na gornjoj granici dolazi do izrazaja ljuljanje i po meni je to veci problem u krivinama nego samo proklizavanje. Ono se prilicno moze korigovati gasom, za onog ko reaguje na taj nacin, a ne kocenjem, sto je po meni osnovni razlog izletanja i prevrtanja logana. A htedoh reci da kod logana treba ici na sto kvalitetnije gume, ja sam nabacio 195/65/15, fabricke su 185/65/15. Mnogo se promenila situacija. Pozzzzz iz Boke K.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: miki-bgd poslato 04.08.2014. - 13:16
Javi se da vidis kako se stepway okrece za 180  :zloca:

Po suvom dosta zavisi od asfalta, po malo glatkijem 40km/h, brz okretaj volana za nekih pola kruga, i kad krene u stranu onda rucna. Ljuba82 je svedok  :too:
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: AlexKV poslato 04.08.2014. - 13:59
Gume na mom autu su Barum Polaris, a cale nece da eksperimentise pa oduvek koristi te ili slicne. Amortizeri i vesanje je fabricko, nista nije menjano niti prepravljano.  Nemam neku zelju da divljam sa autom, posebno zato sto nije sportski, vec sam samo isprobavao granice, da bih sto bolje upoznao nesto sto koristim. Pokusao sam vise puta da ga okrenem na razne nacine, pa cak i da okrenem volan vise od pola kruga i onda povucem rucnu, zadnji kraj samo malko krene da zabacuje i to je to, jedva da se nesto desi.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Aleksabgd poslato 04.08.2014. - 14:20
Ako vozis leti sa zimskim gumama samo ce ti se kazati....
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: miki-bgd poslato 04.08.2014. - 14:21
Nisam ni ja nesto divljao, ali eto isprobavao sta auto moze. Taj osecaj dobro dodje u raznim situacijama. Po snegu je mnogo lakse, a i tu pogotovo je bitno znati sta raditi kad prokliza, jer ako npr stisnes kocnicu, dobices skroz pogresan efekat. Pogotovo, po snegu je jako mala sila trenja, a samim tim i habanje guma.

Svi ovi stariji su radili iste gluposti, samo tesko priznaju  :zloca:

Kad okreces bitno je da pogodis trenutak. Malo ranije i auto uspori dovoljno da ne prokliza. Takodje, probaj da ga drzis u drugoj na nekih 2500obrtaja (oko 40km/h) i kad okrenes malo stisnes gas na kratko. I nemoj prerano da stiskas kocnicu, cak mislim da ti kocnica uopste ne treba, samo kvacilo jer ce obrtaji da padnu.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: zac poslato 04.08.2014. - 15:29
Treba pametno voziti....za oko 1 000 000 kilometara nikada mi auto nije pobegao u krivini...a vozio sam svasta...znaci samo pametno.

Miki-bgd  :doh:
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Aleks poslato 04.08.2014. - 15:39
Citat: Aleksabgd poslato 04.08.2014. - 14:20
Ako vozis leti sa zimskim gumama samo ce ti se kazati....

Tj. zimi sa letnjim gumama.

@Zac brate, 9 nula!?  :respect:
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Ivan91 poslato 04.08.2014. - 15:53
Sa fabrickim gudi gumama, oce i te kako da predje preko nosa. Meni je jednom proklicao poosteno preko nosa pri 25 na sat, tako da sam zavrsio nasukan na trotoar. Jeste bilo mokro i nezgodna krivina al iznenadio me je kad je popustio, i samo nastavio pravo. Sto je i logicno, s obizrom da je napred sva tezina,  nazad samo lim.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: zac poslato 04.08.2014. - 16:11
Aleks...o cemu ti to????  :ces: :zloca:
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Zoran poslato 04.08.2014. - 17:45
Svakako je dobro da svaki vozač zna kako se ponaša njegov auto u kritičnim situacijama. Ovo mi je prvi auto u životu koji nikada nije proklizao na asfaltu. Na snijegu i ledu itekako sam ga dobro upoznao...
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Rimad poslato 13.08.2014. - 14:36
Proklizao - jašta i to na pravcu ili je bila vrlo blaga krivina. Zamalo sletio u provaliju sa porodicom. Srećom, na tom mjestu je počinjala bankina, pa sam ga uspio usmjeriti prema bankini i tamo se zabio.

Nisam ni danas 100% siguran šta je bio problem. Kiša tek počela padati, silazili niz Karaulu (ta prokleta Karaula), put blatnjav od radova. Pratio manju kolonu (brzina oko 50km/h). Vozač ispred mene je prikočio, pa sam i ja prikočio - mislim da sam trznuo volanom (ali vrlo malo) i auto je malo proklizalo - na trenutak sam ga ispravio i onda se okrenuo barem 45° udesno. Ne znam zašto - možda sam nesvjesno pritisnuo kočnicu.

Imao sam zimske gume, naprijed Uniroyal - nove, a nazad Tigar - stare godinu dana, od prošlog vlasnika. Dimenzije 175/70/14.

Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: speedo poslato 13.08.2014. - 15:33
Nisam imao problema sa Sanderom po pitanju proklizavanja. Par jačih kočenja gdje se jasno osjeti ABS i to je to. Po kiši, prvoj naročito, i snijegu vozim oprezno...
Inače, testiranje krajnjih granica sa Sanderom i nije toliko zabavno, kao što je već i napisano, auto se dosta naginje. Moram reći da nisam zadovoljan osjećajem koji imam pri mokrom sa fabričkim gumama - Goodyear GT3. Puno bolje i sigurnije ide sa zimskim setom guma npr., a vjerujem i sa nekim drugim ljetnim gumama koje su manje "ekološki raspoložene".
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: glavonja3 poslato 13.08.2014. - 17:30
Citat: Rimad poslato 13.08.2014. - 14:36
Kiša tek počela padati, silazili niz Karaulu (ta prokleta Karaula), put blatnjav od radova.

Svi znaju da je led pa sneg opasan jer je klizav. Takodje zna se relativno dobro da je prva kisa (pocetak kise) opasan jer se kolovoz raskvasio a kisa nije odnela prljavstinu. Klizavo je. Ali isto tako veoma opasno je blato naneto traktorima ili naneto nabujalim potokom. Verujte mi, klizi ko ludo...

Znaci da su ovde bila dva uslova za proklizavanje: blato+prva kisa.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: rookie poslato 13.08.2014. - 18:09
Ako nije već off...
Tri puta sam proklizao Dusterom zadnjim dijelom i to dva puta na različitim krivinama na kiši (+10C), uz to na dijelu puta koji je izbrazdan Srećom, iskontrirao sam brzo, bez kočnice, čini mi se čak sa gasom. I to nije bila prva kiša po prašini koje se najviše bojim i po takvom vremenu obično vozim kao po jajima.
Treći put je bilo po ledu ali bilo je predvidljivo i bezopasno tako da se ne broji.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Uros Cuore Sportivo poslato 11.10.2014. - 12:35
Proletos sam, prilikom povratka iz Sarajeva, negde oko 3-4. Maja imao kriticnu situaciju sa svojim Loganom. Bio sam sa devojkom u poseti ovom lepom gradu, i u povratku Beogradu negde iznad Sarajeva padne sneg. E sad, ja kupio letnje gume nove i stavio ih na pogonske tockove, mislim...ko bi ocekivao sneg u to doba godine. Znam da je Severina videla sneg u Maju ali ja nisam. Sve u svemu, na jednoj naizgled bezazlenoj U-krivini udesno, misleci da vozim dovoljno sporo, izgubio sam kontrolu nad vozilom i prednji deo je otisao u smeru kazaljke na satuu. Tu je vec nastuopio onaj nadrealni momenat kad mozak ne shvata sta se dogadja u tim trenucima. Pokreti volana i kocnica nisu ucinili svoje i nakon okretanja oko Z ose skliznuli smo sa druma i podom auta "seli" na nasip kraj njega. Sreca u nesreci je bilo da nije bilo vozila na drumu blizu nas kao i da nas neko drvo nije zaustavilo. Jedino sto nisam mogao sam da izvucem Logana jer su mu prednji tockovi bili u vazduhu. Za cas oka su se pojavili dobri ljudi koji su mi pomogli da izvucem auto. Jedan Srbin i jedan Bosnjak, koliko sam mogao da zakljucim, su odmah stupili u akciju i za par minuta izvukli auto. Jos su se i medjusobno dogovorili da ako dodje policija da imaju pricu kako me je isekao plavi Pasat, kako ne bi morao da placam kaznu. Policija se, naravno, kao za inat ubrzo i stvorila  napisala mi kaznu za neprilagodjenu brzinu uprkos izjavama dobrih momaka. Jbg, policiji sam platio neku kaznu, izgrlio one momke sto su mi pomogli a onda ceo put do granice vozio polako i kocio motorom kad god je bilo moguce. Posle Han Pijeska je nestao sneg ali je bila jaka kisa pa je devojka uplaseno reagovala na svaki stisak pedale gasa.
Smatram sebe stalozenim i pazljivim vozacem ali ovakvu skolu sam platio na najjeftiniji nacin i bez ikakavih posledica, jednostavno putevi u Bosni su mi umalo dosli glave. Nikad nisam vozio po slicnim meteo uslovima. Logan srecom nije pretrpeo veca ostecenja sem malo iskrivljenog dela ispod vrata gde se umece dizalica. Dakle skoro nista.
Zato pamet u glavu!
P.S.
Nisam nikad vozio bolji auto pa me zanima koliko bi mi neka kontrola proklizavanja mogla pomoci u slicnoj situaciji, ili neki drugi elektronski sistem.
Pozdrav svima!  :to:
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Loganovac poslato 11.10.2014. - 12:43
Nema tih pomagala koja bi te izvadila u opisanoj situaciji. Kad u previše klizavu U krivinu uletiš prebrzo, pa još sa neodgovarajućim gumama - džaba ti ESP-ova, ABS-ova i sličnih troslovnih pomagala, jednostavno nema dovoljnog kontakta sa podlogom za neophodan manevar, tu je fizika neumoljiva. Zoranu, recimo, takva pomagala nisu potrebna. Ono što je tebi potrebno (očigledno) nisu XYZ-ovi niti zvezdice, već iskustvo. Za početak, preporučujem ti kurs u Navaku.  :to:
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: drzarkod poslato 11.10.2014. - 12:44
Na letnjim gumama po snegu elektronik nema efekta....iz iskustva ASR i ESP su super ali gume su najbitniji faktor. Preteče me Loganovac koji je sve lepo savetovao.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Uros Cuore Sportivo poslato 11.10.2014. - 12:54
I meni je nakon toga palo na pamet da bi bilo dobro proci neku od skoli u tom test centru. Jednom sam prilikom slicne situacije na L krivini kod naselja Galenika u Zemunu, uspeo nekeko vise podsvesno da kombinacijom volana i rucne kocnice da ispravim kola na pravi put nakon kratkotrajnog preupravljanja. Nisam bio siguran da li je to bio refleks ili iskustvo povuceno iz igranja video igrica. Jest malo smesno zvucalo oovo poslednje...  :)Iskustvo svakako nije, pre ce biti da je "lupanje kontre" u novonastaloj losoj situaciji.  :ces:
Da li je neko od vas imao iskustva sa Navakom?
Od sve te ujdurme po Sarajveskim putevima izvukao sam zakljucak da moram duplo vise da pazim, ali uprkos tome lako mogu opet da zapadnem u slicnu situaciju pa bi stoga vise cenio iskustvo i donosenje prave odluke u datom momentu nego svoj prethodni oprez. U nekom od gornjih postova mi se svidelo to sto je vozac svesno isao na bankinu kako bi izbegao provaliju. Zvuci banalano i kao jedino resenje u datom momentu, ali mozak brzo treba da dodnosi odluke. Samo 'trening' tu pomaze. 
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Keka poslato 11.10.2014. - 13:02
Ni jedan trening ne pomaze ako se stalno dovodis u situacije za izvlacenje.

Meni nikako nije jasno kako je u desnoj krivini prednji kraj otisao u meru kazaljke na satu.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Zoran poslato 11.10.2014. - 13:34
Uroš, ja ti čestitam za stav koji imaš. Izvukao si pouku i želiš da naučiš još. Kamo sreće da je više vozača na cesti kao što si ti.
Zimi zimske gume i izuzetno je važno ispravno reagovati u prvim momentima. U takvim uslovima zaboravi na cigare, muziku i slične stvari koje odvlače pozornost...Uvijek imaj na umu jeli ideš uzbrdo ili nizbrdo pa tek ostale stvari.  :wave:.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: vujanovgoran poslato 11.10.2014. - 13:35
Najbolji trrening ti je da raspravis sam sa sobom. Svako ko je potpuno siguran u sebe, dolazi u takve situacije. Opreza nikad nije na odmet. Auto sluzi da stignes od tacke A do tacke B, a ne da izvlacis maksimum iz njega.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Sir Oliver poslato 11.10.2014. - 13:52
Što reče dr Keka, kako je u lakat u desno krivini, uspeo da ti ode prednji kraj, opet u desno. Nekako nikako ne mogu da stvorim sliku šta ti se desilo.  :ne:
Za gume, naravno, nisi kriv, jer se zimske ne voze do 1. jula.
Aj probaj bolje nam objasni situaciju, može da bude vrlo korisno.   :dobro:
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Veterinar poslato 11.10.2014. - 16:30
Bila malo povucena rucna, pa pobegao zadnji kraj?  :glare:
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: glavonja3 poslato 11.10.2014. - 16:36
I ja sam isto doziveo: na krivini udesno, na poledici sa novim letnjim gumama, nakretao sam volan nadesno i auto se okrenulo na desno skoro ceo krug i na kraju sam zavrsio u njivi.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Keka poslato 11.10.2014. - 16:40
U desnoj krivini mnoooogo veca sansa je da zadnji kraj pobegne u smeru kazaljke na satu, a prednji ide kako su zakrenuti tockovi, pa se onda stice pogresan utisak. Samo prednji kraj da se okrene....jedino ako ima neki nagib.

Kao sto rekoh, ni jedna intervencija ne moze biti dobra kao prevencija. Haug.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Uros Cuore Sportivo poslato 11.10.2014. - 18:20
Ok, mozda nisam lepo objasnio...
Prvo sam osetio u momentu da volan ne prenosi informacije sa podloge a onda je zadnji deo otisao u levo a samim tim prednji deo udesno. Ako se ne varam, to se zove oversteer tj. na srpskom preupravljanje. Rucnu nisam ni dirao do momenta proklizavanja.
Sve u svemu u datom momentu sam bio siguran u sebe, ali ocigledno sam se prevario jer do tog momenta nisam imao svest da moze biti zaledjen put u Maju mesecu. E sad, skolu sam platio na najbezbolniji nacin. Dobro ajde i 100 maraka sto sam platio pandurima. :cul:
Elem, pre mesec dana sam se uputio na Lefkadu Loganom i tamo sam imao prilike da iz naucene lekcije primenim sve to u praksi. Dugi pravci pod nagibom pa nagle krivine posute lisjaevima i liscem koje je vec pocelo da opada izazvale su u meni sumnju pa sam bio vec prekaljen za datu situaciju. Logan je slusao besprekorno pri datim brzinama i primenjenom oprezu.
Inace ko stvoren za ostrvske uslove. "Divokoza" koja je svaki los put savladavala bez veceg napora ostavljajuci bolja vozila sa malim klirensom iza sebe. Vracali su doduse oni meni za to na magistralnom putu i autoputu. Uglavnom, polozio je sa ocenom 9/10.  :to:
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: LeNgenda poslato 11.10.2014. - 19:32
Ja rado idem do Navaka kad god mi se ukaze prilika zbog nekog Supertesta ili sajamskih premijera. Osim vozikanja u krug i offroad-a, uvek bude po par vezbi poput naglog kocenja, promene trake tokom kocenja i slicno i to sam tamo izveo prilican broj puta sa najrazlicitijim vozilima, a jos dok su se reklamirali i promovisali na samom pocetku, odradio sam jedan poludnevni trening.

Meni je to najvise znacilo zbog upoznavanja sa fizikom automobila na limitu prianjanja, na naglom kocenju, pri prebacivanju opterecenja uzduzno i poprecno, kocenje na simulaciji leda, ponasanje auta sa i bez ABS-a, ESP-a, na suvom i na "ledu" i slicno.

E sad, buduci da sam tako na parcice prosao prakticno ceo program osnovnog i ponesto od naprednog treninga, mislim da su im cene ipak previsoke za to sto nude, iako to iskustvo jeste vazno i moze dosta da znaci.

Ja dozvolu imam osam godina, od toga je sest efektivnog vozackog staza (citaj: imao sam sta da vozim). Meni je znacio svaki minut koji sam proveo u Navaku, utoliko pre sto nikad nisam imao auto za izivljavanje i teranje do krajnjih granica u bilo kom pogledu, a tamo mozes svasta da probas u kontrolisanim uslovima.

E sad, koliko toga vec jesi, a koliko nisi prosao, to sam najbolje znas.
Naslov: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Luksha poslato 23.11.2014. - 21:18
Vozim Logana vec 9 godina - upotrebljiv auto, pogotovo po losijem putu. Vec prve godine ostrijom voznjom kroz krivine skontao sam da hoce da "procuri preko nosa". Dugacko vesanje, motor uspravno, visoko postavljen u kratkom prednjem delu - nikakvo cudo.
Naslov: Re: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: astmario poslato 24.11.2014. - 15:10
Koliko god suludo zvuci mislim da bi se iz "sarajevskog" scenarija zapravo pre izvukao da si dodao blago gas i pokusao da izvuces prednji deo auta.
Naslov: Re: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Saja174 poslato 24.11.2014. - 23:24
Opet cu reci, ako je luda glava, nece vam pomoci ni ABS, ni ESP ni najbolje gume na svijetu.

Meni je jednom Sandero pobjegao preko nosa, nije to bilo puno niti kriticno, ali pobjegao je, i to mi se prvi put u zivotu desilo da auto leti preko nosa, znalo se desavat da guzica proseta, ali prednji kraj nikad.
Naslov: Re: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: YUgisa poslato 09.07.2015. - 11:58
Nadam se da nece biti problem da pisem posle duzeg vremena u temi, ako smeta, neka obrisu urednici. Svaki auto za siroke narodne mase je prilagodjen klizanju preko nosa tj da podupravlja jer prosecan vozac to najlakse moze da savlada, mada i to ljudi rade pogresno uz bezbednosni aspekat jer je bolje da naletite na banderu od napred nego da auto zabaci zadnjicu pa da banderu pokupite bocnim delom auta. U slucaju predupravljanja, potrebno je pustiti gas da se masa prebaci na prednju osovinu i opet dodati gas, ne treba kociti jer ce te samo dodatno preopteretiti prednje tockove, pogotovo je moguca blokada tockova ako nemate ABS, takodje moze da se praktikuje ispravljanje volana kako bi guma uspostavila normalan kontakt sa kolovozom pa opet motati volan kako bi se izbegla prepreka.

Sto se tice mehanickog nacina smanjenja podupravljanja, moze da se urade drugacija podesavanja pri reglazi trapa po pitanju usmerenosti tockova (da se "otvori"), poveca negativan nagib ili da se ugradi/zameni zadnja b. stangla sa nekom tvrdjom. Takodje kod mnogih auta moze da se proba i sa podizanjem pritiska u prednjim gumama jer se cesto desava da se guma podvije i da kontaktna povrsina nema pun kontakt sa kolovozom nego se vozi po boku gume sto smanjuje takodje trakciju.
Naslov: Re: Podupravljanje/preupravljanje (Logan)
Poruka od: Slobodan čovek poslato 02.07.2019. - 17:41
Дај да оживим мало тему. Мени је до сада једном подуправљао (бар мислим да јесте).

Ево снимка: https://www.youtube.com/watch?v=E19ZIwC8lto :p

Сад, да ли је подуправљао или ја једноставно нисам довољно окренуо волан, не знам.
Исправио сам  тако што сам пустио гас, и додатно окренуо волан у лево (јер није било места да га исправим).