CNG

prethodna tema - sledeća tema

Milence

CNG
"Prirodni gas

Iscrpljivanje naftnih rezervi i politički problemi vezani za njenu eksploataciju i potrošnju, doveli su do ubrzanog rasta proizvodnje i potrošnje prirodnog gasa u svetu. Osim toga, prirodni gas se smatra ,,čistim gorivom" jer i pored toga što je u kategoriji fosilnih goriva, prilikom sagorevanja oslobađa daleko manje štetnih materija nego što je to slučaj sa ugljem ili naftom.
U pogledu hemijskog sastava, prirodni gas najviše sadrži metana i prilikom pripreme prirodnog gasa za korišćenje u industriji ili domaćinstvima neophodno je da se sprovedu određeni procesi kako bi u gasu ostao samo metan. Najčešće je pratilac nafte, ali se nalazi i u ležištima uglja, kao i u tresetištima i močvarama gde nastaje metanogenim procesom od ostataka biljaka i životinja.

Najveće rezerve prirodnog gasa u svetu poseduje Rusija (36% svetskih rezervi), koja taj gas eksploatiše putem svoje kompanije ,,Gazprom". Potom po količini rezervi slede: Iran, Katar (poseduje najveće gasno polje na svetu), Saudijska Arabija i UAE. Ako bi se posmatrao razmeštaj svetskih rezervi gasa po regionima, moglo bi se reći da najveće rezerve poseduje Bliskoistočni region (oko 50%), a taj region zajedno sa Rusijom obuhvata skoro 85% svetskih rezervi prirodnog gasa.



Procenjene rezerve prirodnog gasa su naglo porasle tokom poslednje decenije zbog otkrivanja velikih ležišta u Rusiji (područje Sibira), potom u Kini, Uzbekistanu, Turkmenistanu, Južnoj Africi i Australiji. Nešto manje rezerve su potvrđene u novootkrivenim ležištima u zapadnoj Evropi, Severnoj i Latinskoj Americi.

Gasna industrija se počela razvijati intenzivnije tek u drugoj polovini XX veka, da bi predviđanja energetskih eksperata ukazivala da će svoj vrhunac doživeti upravo u prvim decenijama XXI veka. Proizvodnja prirodnog gasa konstantno raste, a poredeći sa tempom rasta drugih energenata, ubedljivo najbrže. Obzirom na tu činjenicu, eksperti prognoziraju da će u budućnosti doći do relativno brzog iscrpljivanja njegovih rezervi, i to veoma brzo nakon što se iscrpe rezerve nafte.
Najveći proizvođači gasa u  svetu su upravo zemlje koje poseduju i najveće rezerve ovog energenta: Rusija, zemlje persijskog zaliva – proizvođači nafte, Alžir, Nigerija, Venecuela, SAD. Posebno brzo raste proizvodnja gasa u Rusiji i Severnoj Americi.

Najveći izvoznik prirodnog gasa u svetu je Rusija (oko 80% proizvodnje zemalja ZND). Eksport se vrši superdalekim naftovodima od velikih gasnih polja (Urengoja, Jamburga i Orenburga) do istočnoevropskih zemalja; značajan je gasovod Orenburg – Užgorod, dužine 2750 km, koji se dalje račva prema zemljama Evrope. Najveći uvoznici ruskog gasa su Nemačka (30 mlrd. m3/god.), Italija, Češka, Francuska.
Drugi veliki dostavljač gasa za Evropu je Alžir. On gas do svojih evropskih potrošača doprema podmorskim gasovodima. Trenutno se razrađuju se projekti za dostavu prirodnog gasa iz Irana i Turkmenistana kroz magistralni gasovod preko Turske i Balkanskog poluostrva, kao i veliki ruski projekat izgradnje gasovoda Južni tok.
U Evropi, pored Holandije (najveće ležište Slohtern blizu Groningena), među velikim izvoznicima pojavljuju se poslednjih godina još i Velika Britanija i Norveška (sve tri zemlje eksploatišu prirodni gas sa dna Severnog mora).

Najveći potrošači prirodnog gasa su industrija (troši preko 4/5 proizvodnje gasa, uglavnom za energetske i tehnološke svrhe, a naftni gas (tzv. mokri gas) je važna sirovina za industriju organske sinteze (posebno sintetičkog kaučuka), sa napomenom da je njegova primena ograničena na regione dobijanja te veliki deo zbog toga propada – sagoreva ili se izbacuje u atmosferu) i domaćinstva. U pogledu geografske distribucije potrošnje gasa, najveći potrošači su: SAD (22% svetske potrošnje), EU (16%), Rusija (14%), Iran, Kanada. Rusija skoro 2/3 električne energije u dobija iz termocentrala koje rade na prirodni gas, tako da je ona ujedno i veliki potrošač ovog energenta. Međutim, potrošnja gasa u zemljama u razvoju je još uvek je mala (gas dobijen prilikom eksploatacije nafte u zemljama Persijskog zaliva veoma se malo koristi i najvećim delom se spaljuje u vidu ,,večitih baklji"). Situacija se menja tokom poslednjih godina, tako da Iran, na primer, dosta ulaže u razvoj proizvodnje gasa (potreba za većim količinama energije).
Jedna od najvećih prepreka u intenzivnijem korišćenju gasa jeste upravo transport, jer su transportni troškovi znatno veći nego u slučaju nafte. Gradnja gasovoda je skuplja od naftovoda, ali se gasovodi sporije amortizuju. Propusna moć gasovoda preračunata u kaloričnu vrednost transportovanog proizvoda je prosečno 4 puta niža nego naftovoda istog prečnika, ali je period amortizacije 4 puta duži. Druga alternativa jeste morski transport gasa, pri čemu se gas mora transformisati u tečno stanje, u kojem je zapremina manja od 1/600 zapremine u gasovitom stanju. To zahteva stalnu temperaturu ispod -1600C i visoko specijalizovane brodove. Takvi brodovi su znatno skuplji nego tankeri za naftu, a mogu prevoziti samo 1/3 količine energije (kalorija) koju bi prevozio u vidu nafte (proces pretvaranja u tečni gas, hlađenje u vreme transporta, a zatim regasifikacija potroši oko 25% energetske vrednosti gasa). Zbog svega toga je izvoz gasa u tečnom stanju još uvek mali (velike instalacije za tečni gas izgrađene su u Indoneziji i Bruneju, u Persijskom zalivu, Alžiru, Australiji, a na ovaj način gas uvoze Japan, delimično Francuska i u manjoj meri druge zemlje).
Drugo ograničenje većem korišćenju gasa jeste problem skladištenja jer gas ima veliku zapreminu (energetska vrednost 1 litre nafte jednaka je 975 litara zemnog gasa). Zbog toga se gas najčešće odmah transportuje do svojih potrošača i, za razliku od nafte, proizvodnja, transport i potrošnja gasa predstavljaju međusobno tesno povezane karike jednog procesa.

Godišnja proizvodnja gasa u Srbiji iznosi oko 500 miliona kubnih metara. To ne podmiruje potrebe pa se gas uvozi iz Rusije.   "

pa još - http://sh.wikipedia.org/wiki/Zemni_gas


Metan - kao metan spada u grupu neiskorišćenih gasova teških za eksploataciju, rukovanje i skladištenje. Ima ga u rudnicima gde se oslobađa prilikom kopanja rude, ima ga u glečerima ( najnovija istraživanja krive ga za uništenje ozonskog omotača jer mu je efekat 10x veći od blo kog do sada poznatog razarača ozona) i kao samostalnog u džepovima ispod zemljine površine. Ono što mi arčimo je svakako pripremljen zemni gas - nikako metan. Što se konkretno metana tiče, jedino Japan ima ambiciju da ga eksploatiše i upotrebljava masovnije - hoće li uspeti, videćemo.


Zoran

Milence, hvala za ovako iscrpan text samo popravi ovu temperaturu jer ne može biti -1600*C.
Sam svoj gazda - vazda.

Loganovac

CNG
#2
To što se metan prevodi u tečno stanje radi transporta brodom (dokazano najmanje ekonomičan način transporta) ne čini ga tečnim gasom. Uostalom, i u vozilima sa pogom na CNG (compressed natural gas - drugi naziv za prirodni gas, odnosno praktično metan) nalazi se u gasovitom stanju, u debelozidnim rezervoarima, na pritisku od oko 200 bar. Masa ovih rezervoara je reda 150-200kg. Da li je neko raspoložen da to ugradi u kola?
Mislim da smo pomenuli rezerve TNG-a (LLPG, PBS, propan-butan smeše) - to nije metan, niti je prirodni gas.

@Zoki: bravo za opasku, ljudi svašta pišu, ali je fizika neumoljiva - teoretski najniža temperatura (ona na kojoj prestaje svako termičko kretanje) je temperatura apsolutne nule, ili -273,16 C, odnosno 0 K.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Farscape

I ako novo gorivo bude 20 centi akcize ce biti 100 centi :)

bmiillan

cisto za informaciju: rezervoari za CNG se prave u novije vreme i od kompozita
i imaju vrlo malu tezinu. Veci problem od tezine rezervoara za ugradnju uredjaja na
metan kod nas je to sto ima svega tri pumpe u srbiji. kada i ako broj pumpi poraste
naci ce se vec kod ce i ugraditi cak i sa teskim bocama (naravno ako cena CNG-a
bude kao sto je sad)
nemoj na silu uzmi veci cekic

boban66

CNG
#5
Prirodni gas prelazi u tečno stanje pri atmosFerskom pritisku na -140 C S poveĆanjem pritiska , temperATURA moze da bude i viša ali ne mnogo. Tu i jeste probleM kod transporta . Ja merim protok prirodnog gasa u fabriCi kroz gasovod , jednom se nešto zeznuli naši merači pa su se pojavili  neki "majStori" iz BG da ultrazvučno mere protok, mislili da je u cevovodu tečna faza. Pobegli su podvijena repa, ultrazvuk ne meri gasove.
Ko sebe osudi, služi doživotnu robiju.

Loganovac

#6
http://sr.wikipedia.org/sr/Zemni_gas , sve lepo piše. Na srpskom. Do 100%.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

bojanakov

Zna li neko aktuelnu cenu CNG-a na malobrojnim punionicama kod nas, kao i prosecnu potrosnju istog na 100km?

Ranije sam se dosta interesovao za ovu temu, ali pusustao obzirom da Srbija nista strateski ne preduzima po ovom pitanju.  :ne:


Pozdrav!

Zoran

Jel to onaj sistem nekadašnji iz Rumunije sa bocama na krovu samo usavršen?
Sam svoj gazda - vazda.

nik

Meni je i dan-danas žao što mreža pumpi nije bila dovoljno razvijena pa sam ugradio LPG, a ne CNG. Razlike u ceni uredjaja su bile drastične (1200:2500 EUR), ali je zato i cena zemnog gasa duplo manja od LPG, a i koristi se isti zemni gas kao i u domaćinstvu i privredi, pa država ne može da divlja sa akcizama zbog socijalne strane upotrebe (daleko manji procentualni udeo u ukupnoj potrošnji bi se imao, kada bi i svi automobili koji danas koriste LPG koristili CNG, u odnosu na odnos potrošnje LPG u automobilima i kuhinjama domaćica koje kuvaju na propan-butan danas).

Inače visoka cena CNG instalacije je uslovljena cenom boca za smeštaj gasa kod kojih u zadnjih nekoliko godina vlada akutna nestašica na tržištu (potražnja daleko veća od ponude).

Apsolutni  :woo-hoo: predstavlja kućni kompresor cene reda par stotina Evra kojim se auto u garaži u toku noći puni iz instalacije zemnog gasa, pa ko ima kući ne mora ni da ide na pumpu.

Jedini, po meni, stvarni nedostatak je veličina boce(a), koje su manjeg kapaciteta, kompaktnije i teže (ako su metalne) i čija ugradnja najčešće zahteva konkretnije izmene na vozilu (ako se npr ugrađuju u gepek moguće je izvršiti ugradnju po patosu gepeka čime se ne gubi mnogo prostora, dobija se ravnija površina iznad za razliku od klasične boce, ali je onda potrebno rešiti problem rez. točka kod vozila kod kojih se on nalazi u gepeku- preradom donjeg postroja pa da se kači kao kod Sandera odozdo ili da se vozi u gepeku).

Cenu na punionicama ne znam, ali znam da su kada sam se interesovao za to bile ukupno 4 punionice u Srbiji (Ovča, 2 u PA i jedna na NBgd).

kiconix

Kad vec spomenuste cenu CNG, prosle nedelje je bio 85din/kg.

Loganovac

Ne razumem, kako mere CNG maseno kad se u gasnom stanju nalazi u pumpi, u rezervoaru vozila i kao takav se i pretače? Moja firma plaća utrošak CNG-a u kubnim metrima, normalno.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

kiconix

To je za mene vec visa matematika, ali sam video cenu.
Znam da roomsteri trose izmedju 7-9 kg na 100 km, e sad kako se sve to racuna i preracunava, to  :ne:

Loganovac

I šta je tu onda jeftino?
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

nik

Citat: kiconix poslato 14.02.2011. - 20:28

Znam da roomsteri trose izmedju 7-9 kg na 100 km

Odakle ti taj podatak. Meni taksista iz PA reče baš kad sam išao kod Žive da preuzmem auto sa servisa da je potrošnja oko 4,5-max5 kgbaš na Rumsteru, a slične vrednosti je pominjao i svojevremeno Mirko u SAT plusu pre par godina kada su testirali jedan uređaj ako se ne varam na Loganu ili Puntu (jbg ne sećam se više, ali se sećam da je cena kg CNG bila u nivou 1l LPG, ali je potrošnja bila duplo manja (gledano odnos kg-litar)).