Oborena svetla danju ili drugi oblik dnevnih svetala-moguća rešenja

prethodna tema - sledeća tema

nik

Evo završih doradu šema (i sam sam se iznenadio koliko se sitnih razlika pojavilo u međuvremenu) pa da postavim. Ladno nisam provalio
Citat: Loganovac poslato 18.11.2012. - 01:35
onaj link više ne radi

Da krenem redom, uredjaj jeste pozamašan, ali sam ga dimenzionisao prema kućištu koje sam imao, a i nisam se nešto trudio da nabijam komponente zbog komotnijeg rada i već napomenutog prostora i oblika kućišta. Što se tiče cene, i nije nešto preterana, oko 35 EUR troškova za komponente (ne računajući dva auto releja koje sam imao).

S obzirom da prethodni post nije baš najjasniji, a i linkovi su se izgubili ponovo postavljam šeme, princip rada i video sa objašnjenjem rada u titlu (jbg, jednostavnije nego da sad objašnjavam praznine u prethodnom opisu).

Pri izradi uredjaja sam se vodio sledećim tehničkim zahtevima koje je uredjaj trebao da ispuni:
- Automatsko aktiviranje kratkih i pozicionih svetala (u skladu sa ZOBS za vozila bez fabrički ugradjenih dnevnih svetala) posle 5-9 sekundi od starta motora;
- Izbegavanje dimovanja displeja na instrument tabli u toku korišćenja uredjaja (takodje, ne svetle obrto- i brzinomer što je , po padu mraka, upozorenje vozaču da manuelno upali svetla jer se duga svetla ne mogu trajno uključiti dok je ručica u položaju isključenih svetala);
- Automatsko isključenje uredjaja u slučaju aktiviranja kratkog svetla na ručici (manuelno);
- Mogućnost komandnog isključenja uredjaja prekidačem u situacijama kada dnevno svetlo nije potrebno (grejanje na parkingu i sl);
- Zvučno upozorenje po startovanju motora ukoliko je uredjaj isključen na prekidaču.


Na šemi 1 je prikazano povezivanje uredjaja na instalaciju vozila, a na šemi 2 unutrašnja šema samog uredjaja.
Šema 1                             Šema 2                                   Izgled izradjene pločice



PRINCIP RADA:

AKTIVIRANJE UREDJAJA
Davanjem kontakta dovodi se napon na konektor K5 (na šemi 1 prikazano je "pozajmljivanje" napona sa auto-radija, može da se spoji i sa kontaktom na bravi za startovanje) koji služi za napajanje celog uredjaja.
Po startovanju motora i početka punjenja alternatora se napon sa alternatora (sa kontakta 13 crnog konektora na ins. tabli) dovodi na preklopni prekidač koji, u zavisnosti od položaja, preusmerava napon na konektore K2 (isključen uredjaj) ili K3 (uključen uredjaj).
U slučaju kada je napon doveden na kontakt K3 (prekidač u položaju "uključen uredjaj"), isti se prenosi preko REL2, koji je u stanju NC, na bazu tranzistora Q1 koji počinje da provodi i povezuje EM REL1 sa masom čime usled toka struje sa kontakta K5 (sa radija ili brave za paljenje) REL1 prelazi u NC stanje, čime se struja sa kontakta K5 prenosi na kolo LM358.
Kolo LM358 ima ulogu da sa zadrškom od 5-7 sekundi  okine tranzistor Q2 čime se REL3 i REL4 dovode u kontra stanje od stanja mirovanja i dovodi se napon na K11 i K12 za okidanje releja REL7 za aktiviranje pozicije.
Konkretno REL3 preko kontakata K6 i K7 iz mreže isključuje dovodjenje napona na pin 11 crnog konektora ins. table (praktično prekida vod izmedju ins. table i razdelnika ELPG-A) tako da ne dolazi do dimovanja displeja.
REL4 prenosi napon sa konektora K10 na konektor K9 (izlaz na + elektromagneta releja REL6) čime se aktivira REL6 i samim tim i kratka svetla.
REL7 (čiji elektromagnet napajanje dobija sa kontakata K11 i K12) praktično premošćuje ručicu svetla i aktivira poziciona svetla, sem instrument table.
Dioda D11 sprečava prolazak struje prema releju REL2 i deaktiviranje uredjaja.


PRESTANAK RADA UREĐAJA:
Uređaj prestaje sa radom na tri moguća načina:

* Uključenjem kratkih svetala manuelno na ručici:
Uključenjem kratkih svetala na ručici napon se dovodi na kontakt K8 koji preko diode D11 i kontakta K9 preko kojih nastavlja napajanje releja REL7 i obezbedjuje dalji rad kratkih svetala. Takodje, pojavom napona na kontaktu K8 dovodi napon na elektromagnet releja REL2 koji praktično prekida signal sa alternatora sa kontakta K3 i isključuje uredjaj. Na mom uredjaju (i na šemi) je korišćena dioda MBR 1645 (45A) jer je, po prvobitnoj zamisli, trebalo da kroz nju, kada su svetla uključena ručicom, teče puna struja za napajanje svetala (oko 10A) pa je bilo potrebno i ugraditi dovoljno jaku diodu da izdrži tu struju uz prihvatljiv gubitak na istoj kao i zagrevanje. S obzirom da sam se u medjuvrevenu odlučio za ubacivanje još jednog releja u vezu i aktiviranje kratkih svetala relejem, izmedju ostalog i zbog rasterećenja kilavih kontakata ručice navedena dioda se može zameniti i sa nekom manje "snage" (npr 1N4001) jer sada kroz nju protiče struja samo za aktiviranje elektromagneta releja.

* Isključenjem motora (nema napona sa alternatora na K3)

* Isključenjem na prekidaču
Prebacivanjem prekidača  i preusmeravanjem signala sa alternatora sa kontakta K3 na kontakt K2, čime se isključuje uredjaj i čime se omogućava da svetla mogu da se isključe iako motor radi (situacija za aktivnosti, npr, na parkingu kada nam treba rad motora zbog grejanja, ali ne i svetlo). Ujedno se prebacivanjem signala sa alternatora na konektor K2 omogućava aktiviranje releja REL5 koji "pušta" napon na konektor K1 (izlaz na + zujalice).
Paralelno RC kolo omogućava prekid napajanja posle nekih 1-1,5 sekunde po pojavi napona tako da REL5 ostaje aktiviran samo toliko vremena i toliko dugo radi i zujalica, odnosno, zvučni signal    upozorenja sve do prvog "nestanka" napona na konektoru K2 kada se kolo, tako da kažem, resetuje i spremno je za novu pojavu napona i novo davanje kratkog signala. Ovaj deo sam dodao u odnosu na prvobitnu šemu iz razloga što se u slučaju odsustva dimovanja displeja danju lako može prevideti da li je uredjaj aktivan (da li svetli signal upaljenog kratkog svetla ili ne) ukoliko je u toku prethodne vožnje, iz bilo kog razloga, uredjaj isključen na prekidaču jer iznos samo jedne kazne za neaktivirana dnevna svetla višestruko prevazilazi cenu po jednog kondenzatora, otpornika, releja i zujalice (tačnije, prevazilazi cenu celog DRL uredjaja) mislim da proširenje šeme i dogradnja ovog dela ima ekonomsko opravdanje.

U praksi to izgleda ovako https://www.youtube.com/watch?v=pTz_ZZSoB9I

To bi, ukratko, bilo objašnjenje principa rada uredjaja, pa kome se svidja i voli DIY izvedbe nek' izvoli.
Fajl izradjene pločice u programu Dip Trace šaljem na pp.

trajce

Pozdrav!

Ja veceras postavio Pejin uredjaj za dnevna svetla  :wave:. Radi i vidim primetnu razliku izmedju normalnih oborenih i sada ovih dnevnih koja su dosta slabija, a i ne trebaju nam jaca. Interesantno je i to da se ne gase odmah po gasenju auta vec rade jos par sekundi. Sve u svemu svidja mi se. Fala Pejo :ziveli:

ppejic

Uredjaj meri napon akumulatora i kada opadne na odredjenu vrednost, gase se dnevna svetla. Kako po gasenju motora napon akumualtora ne opadne trenutno ispod praga (13.5) za gasenje, uredjaj radi jos neko vreme.
Takodje, kada napon opadne ispod pomenute granice, potrebnne su jos dodatne 3 sekunde kako bi krenuo sa gasenjem svetala (uz dimovanje). Ova zadrska je potrebna ukoliko nekim slucajem ugusite motor (naglo otpustite kvacilo, motor vam stuca....), da se dnevna svetla ne bi ugasila tada (aktivirala bi se za  5 sec ponovo).

Znaci, ukoliko je akumulator veceg kapaciteta i u boljem stanju, uredjaj moze raditi jos 5-15sec po gasenju motora

VaskezNS

Stavio danas i ja - za cca 20min, najviše vremena je uzelo to da provodnike lepo spakujem i stegnem vezicama, da ne "landaraju" okolo  :)

Super stvar, već joj spremam i modifikaciju - da preko releja izvedem prekidač u kabinu kako bih mogao da ugasim dnevna svetla ako želim da mi motor radi u leru, a bez potrebe za svetlima, npr. kada pravim sačekušu i tsl.  :gun: :cool: :D
Ovo je mesto za sLogan ;-)

ppejic

Crveni provodnik terba biti sto kraci :)

Za tu namenu, najbolje je da plavu zicu preklopis na +12V da bi ostvario zeljenu funkciju, a kada zelis normalnu funkciju uredjaja, onda je vrati tamo gde je bila. Za ovo ti je dovoljan najobicniji signalni relej od 1A. Govorim o plavoj zici koja ide od "muskog" konektora prema regulatoru.

Sledeca verzija PDRL ce imati i dodatni provodnik, koji ce gasiti uredjaj spajanjem istog na masu (kontakt rucne kocnice npr.). Takodje, planiran je i mali viseobrtni potenciometar za podesavanje intenziteta svetlosti.

dejanp011

Najbolje je da se poveze sa signalom rucne, pa kada se povuce rucna da iskljuci svetla.

Edit @nik
Citiranje prethodnog posta nije dozvoljeno.

mladja73

Lose resenje. Meni bi se  na svakom semaforu gasila svetla.
Trčeći il' polako, svi na kraju stižemo na isto mesto.

Keka

Start-stop sistemi bi isto imali problem.

Mozda UCH ima neki pin koji bi se mogao iskoristiti kao signal za pobudu.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


slavko_bgd

Tako je. Možda bi bolje rešenje bilo 2 uslova za aktiviranje, npr 12V pod kontaktom + napon a za deaktiviranje samo 12V pod kontaktom.
Mislim da to može preko tiristora: 12V na anodu a stabilni napon na gejt, koji aktivira tiristor. Nestankom napona na gejtu tiristor i dalje provodi a gašenje tiristora se vrši isključenjem napajanja 12V pod kontaktom... Možda nisam najbolje objasnio al razumeće oni koji znaju  :write:

nik

Mrka kapa, Keko, za uzimanje signala sa UCH. Vec je bilo rasprave o tome.

Povezivanje na prekidac rucne kocnice mozda i nije lose resenje, ali bi morao da se ubaci i neki sklop koji odlaze gasenje svetala za, recimo, 100 sekundi (trajanje najduzeg crvenog svetla na raskrsnicama sa prikazom vremena u Bgd, doduse sa kojima sam se ja sretao, je 90 sekundi, mozda negde interval traje duze, ali to mi nije poznato) tako da se uredjaj stavlja u neaktivno stanje samo ukoliko je trajanje zaustavljanja (povucena rucna) duze od navedenih 100 sekundi, odnosno, ukoliko stojite na parkingu, mada, s druge strane, postoji i mogucnost duzeg stajanja u koloni, ali to je vec druga prica.

U svakom slucaju navedeno zeljeno gasenje uredjaja je dobra stvar. Konkretno zavisi od pojedinacnih potreba, ali apriori reci da ne treba je pomalo  :fiju:  Meni konkretno je potrebno najmanje dva puta sedmicno po 2 sata u zimskom periodu kada klinju vodim na raznorazne vannastavne aktivnostito i cekam ga u kolima na parkingu u centru grada u relativno prometnoj ulici (jbg kafici skupi, nema duvanjenja). Kada je moja supruga vozila klinju tek posto sam ugradio uredjaj, a nisam joj objasnio funkciju gasenja uredjaja na parkingu, nazvala me posle 5 minuta stajanja na parkingu sa upaljenim motorom uz komentar "Kako se gasi ovo g**no, staje svaki drugi auto i blica i svira jer misle da izlazim" (propratno pominjanje spiska i meni i uredjaju cenzurisano)

VaskezNS

Aman-zaman ljudi, čemu toliko filosofije  :ne:

Peja sve rekao na prethodnoj strani, za modifikaciju postojećeg potreban je još jedan relej (sa 5 izvoda) manje amperaže, 1 manji prekidač sa dva položaja (on-off tipa) i malo provodnika (oko 1-1,5m, preseka recimo 0.75mm). Preseći plavi provodnik od H4 konektora ka automatu i povezati:

85- "izvući" najbliži (+) npr. sa crvenog provodnika automata
86- signal mase sa prekidača
87- "izvući" najbliži (+) npr. sa crvenog provodnika automata
87a- dolazna strana plavog provodnika od H4 konektora
30- odlazna strana plavog provodnika ka automatu

Nadam se da sam dobro "rasporedio" kontakte, Peja će me ispraviti ako sam pogrešio.

Sve što još ostaje je onaj jedan (86) provodnik sprovesti u kabinu, iza kom table pa do prekidača, te preko njega vezati na najbližu masu.
Prekidač bi mogao biti:
http://www.mikroprinc.com/proizvodi/elektromehanicke-komponente/prekidaci/kipp-prekidaci/p-kipp-3a/250v-1-pol-2-polozaja/index.php ili

http://www.mikroprinc.com/proizvodi/elektromehanicke-komponente/prekidaci/kipp-prekidaci/p-kipp-20a/12v-1-pol-2-polozaja-ind-zelena/index.php ili

http://www.mikroprinc.com/proizvodi/elektromehanicke-komponente/prekidaci/wipp-prekidaci/p-wipp-8a/12v-1-pol-okrugli-sa-ind-plavi/index.php ili

http://www.mikroprinc.com/proizvodi/elektromehanicke-komponente/prekidaci/taster-prekidaci/t-prekidac-plasticni-3a/250v-crveni-kvadratni/index.php

..pa šta ko nađe i šta se kome sviđa.

Prekidač npr. staviti na pogodnom mestu, ja razmišljam da "probušim" masku negde sa leve strane ispod kom table (otprilike tu negde mi je ugrađena i dioda alarma).

Kakogod, kada bude toplijih dana pozabaviću se sa ovim pa će biti foto-tutorijala  :nami:
Ovo je mesto za sLogan ;-)

Deki

Citat: VaskezNS poslato 17.12.2012. - 12:32
potreban je još jedan relej (sa 5 izvoda) manje amperaže
Da li pomenuti relej treba da bude kao na priloženoj slici?

Citat: VaskezNS poslato 17.12.2012. - 12:32
85 - "izvući" najbliži (+) npr. sa crvenog provodnika automata
86 - signal mase sa prekidača
87 - "izvući" najbliži (+) npr. sa crvenog provodnika automata
87a- dolazna strana plavog provodnika od H4 konektora
30 - odlazna strana plavog provodnika ka automatu
- Da li izraz "automat", koji si naveo, znači uredjaj DS-V1?
- Na koje izvode na releju se povezuje provodnik koji ide do prekidača?

Svi smo mi deca. Jedina razlika je u našim igračkama.....

VaskezNS

1. Da, upravo na takav relej sam mislio - sa 5 izvoda. 12V stoji, a amperaža može da mu bude manja. Ovaj na slici može da "gura" celu struju uključenja/isključenja oborenih/dugih svetala, u našem slučaju povezivanja dovoljno je da prekida signal koji je mnogo manje struje (zato je Peja u svom postu napisao "signalni relej od 1A")

2. Da, kada sam pisao "automat" mislio sam na uređaj DS-V1

3. Samo na jedan izvod na releju - na izvod 86 bih vezao provodnik koji ide do prvog izvoda prekidača. Drugi izvod na prekidaču bih povezao negde na masu iza kom table. Ideja je da se prekidačem preko izvoda 86 "zatvara" masa releja, dok bi na izvodu 85 relej imao stalni +

Još jednom napomena - ovo je teorijska šema modifikacije jer je još uvek nisam realizovao u praksi  :wink:
Ovo je mesto za sLogan ;-)

VaskezNS

Kao što i obećah, evo modifikacije DS-V1 automata (dnevna svetla na sijalicu dugog fara):

1. Priprema materijala:
- relej sa 5 izvoda (mogao je biti manje amperaže ali samo sam ovaj našao u radnji)
- prekidač sa dva položaja (zapravo ovaj ima 3 položaja ali nije problem)
- par klemni
- papučice
- spojnice
- (nije na slici ali oko 1m dvožilnog provodnika 0,5mm, oko 1m jednožilnog provodnika 0,75mm


2. Povezivanje na radnom stolu:
- povezivanje prekidača sa klemnama radi kasnijeg lakšeg povezivanja u kabini
- povezivanje (+) vodova releja



3. Izvlačenje (+) spojnicom sa (+) voda automata i povezivanje na relej:



4. Zahebaniji deo - provlačenje voda od motornog prostora do kabine:



5. Priprema mesta za montažu i montaža prekidača:



6. "Pakovanje" i "spremanje" vodova i automata u motornu kutiju releja:


Povezivanje je izvedeno prema oznakama sa mog prethodnog posta, test funkcionalnosti uspešan - kada ne želim dnevna svetla samo "klik" na ugrađeni prekidač i to je to  :lazy:

Ako ima pitanja tu sam  :friends:
Ovo je mesto za sLogan ;-)

VaskezNS

Vreme ugradnje tu do 2 radna sata, računajući i deo za radnim stolom. Od pojedinačnih radnih operacija najviše vremena mi je uzelo provlačenje voda od motornog do kabinskog prostora, uspelo mi je tek iz nekog 4-tog puta, samo to mi je "pojelo" dobrih 20min.

Cena delova - relej 250 RSD, prekidač 50 RSD, spojnica 30 RSD, a ostali potrošni materijal - klemne, papučice i provodnike sam imao spremne od ranije ili skinute sa nekog drugog uređaja (ne bacaj/recikliraj)  :)
Ovo je mesto za sLogan ;-)