Cudno tocenje gasa

prethodna tema - sledeća tema

Keka

Usporavanje protoka obicno znaci da se pritisak u boci i na pumpi.

Ventil bi morao da tandrce.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


slavko_bgd

#61
Citat: slavko_bgd poslato 29.10.2009. - 12:40
Kada je počela ugradnja gasa u automobile, koristile su se 2 zaštitne mere. Prva je bila "boca u boci", znači ceo rezervoar i multiventil su bili u metalnom kućištu koje je imalo ventilacione otvore na donjoj strani. To je bila zaštita od neželjenog curenja.
Jedina zaštita od prekomernog pritiska  je bila limitacija punjenja na 80%, da bi gas u rezervoaru imao prostor za ekspanziju a time se smanjivalo opterećenje na zidove rezervoara.Zakonski, ta limitacija je obavezna i dan-danas iako ona nema svrhu jer odavno postoje multiventili sa ventilom natpritiska (25 ili 27 bar).
Dakle,mnogo je važnije da funkcioniše ventil natpritiska nego limitacija punjenja.

Tandrkanje plovka (MV) i njegova preciznost zavisi od:
-dimenzije MV:što je veći prečnik/visina boce plovak je tačniji.Najproblematičniji su MV kod Sandera zbog najmanjeg kraka poluge plovka;
-ugla MV: ako je ugao veći od propisanog smanjuje se limitacija i obrnuto;
-pritiska punjenja i sastava gasa:manji pritisak od 12 bar obavezno izaziva tandrkanje plovka, jer se javlja tzv.rezonantno vibriranje zaustavnog ventila zbog nedovoljnog pritiska na pištolju koji treba da savlada kontra-oprugu.
Kratkotrajno tandrkanje i postepeno zaustavljanje punjenja je u principu poželjno, baš zato da bi se izbeglo izletanje pištolja i oštećenje instalacije na vozilu.

A to da mi naspu više plina nego što mi je zapremina boce najviše obožavam jer nikada do sada nisam platio tako sipan gas.Ali to je već druga tema....

Objašnjenje koje je gore navedeno smo svojevremeno dobili od Tomasetta, zbog žalbi klijenata na "tandrkanje" multiventila.
Na osnovu mog nekog skromnog iskustva, multiventil može a i ne mora da tandrče. Bitno je da zaustavi punjenje i da spreči prepunjavanje boce.
Zašto je bitno ne prepunjavati bocu pokušaću da objasnim najkraće  moguće:

- kod svih MV koje sam imao priliku da vidim, princip konstrukcije i rada je praktično identičan. Jedan klip sa dva konusna ležišta na suprotnim krajevima je i ograničavač pritiska i nepovratni ventil. Prilikom punjenja gasa, pritisak iz pištolja savlađuje pritisak povratne opruge i gura klip ka boci, otvarajući ulaz gasa. Graničnik na polugi plovka zadržava klip da ne zatvori ulazni otvor za gas ka rezervoaru. Kada se boca napuni i plovak dođe u gornji položaj, graničnik se pomera i omogućuje pod pritiskom iz pištolja kretanje klipa ka boci i zatvaranje ulaza gasa. Nakon prestanka punjenja, povratna opruga vraća klip u poziciju nepovratnog ventila, da bi se sprečio povrat gasa iz boce i ujedno oslobodio graničnik plovka.

LIMITACIJA PUNJENJA 80%:

- svaki MV je konstruisan tako da kada se rezervoar napuni do 80% zapremine sigurnosni ventil(i) iz rezervoara ispuštaju samo gasnu fazu.

Zašto?

  - U slučaju na primer požara, usled porasta temperature raste i pritisak gasa u boci. Ako se iz boce ispusti gasna faza, u rezervoaru naglo pada i pritisak i temperatura. Ako se otvara samo mehanički ventil, najčešče se dešava da on bude nekoliko sekundi otvoren i čim pritisak opadne ispod 27bar on se zatvara i tako u krug. Ako bi se izbacivala tečna faza iz rezervoara, ne bi padala temperatura i pritisak u boci i postojala bi opasnost od zagušenja sigurnosnog ventila i eksplozije rezervoara. Iz tog razloga, MV prema regulativi 67R01 imaju i dodatni otvor ispunjen lako topivom legurom koja se topi iznad 120C, stvarajući još jednu "rupčagu" u MV kroz koju treba da izađe gas.

Zašto? Jednostavno: zapaljen gas koji bije iz boce preko MV se može ugasiti bez opasnosti od eksplozije.

Dakle,može se zaključiti da je u ekstremno opasnim situacijama limitacija i te kako važna i nije stavljena bez veze.
S druge strane, ne treba paničiti ako se ponekad desi da se boca prepuni ili ako stane par litara preko idealne količine (0,8*V). Ali ako se  dešava često ili stalno da se boca puni maltene do nominalne zapremine: treba ili promeniti MV ili bar voditi računa o količini gasa koja se toči.
U vezi s poslednjim (voditi računa o količini gasa koja se toči) prema 67R01 dozvoljeno curenje gasa kroz limitator je  do 0,5L/minutu .

Limitacija punjenja gasnog rezervoara je kao air-bag: daj Bože da nikad ne zatreba, ali ako zatreba može da sačuva i treba da je tu.

Suprotan slučaj je smanjenje količine gasa koji se može sipati u rezervoar. Ispravnim se smatra do 10% manje od idealnog odnosno 70% nominalne zapremine (ili 3-4L za toro-boce). Razlog smanjenja količine punjenja koji je u vezi sa MV je habanje ivice graničnika na mestu gde se oslanja klip. Podrazumeva se da je MV namenjen za dati rezervoar, da je ugao nagiba ose MV +-5 stepeni u odnosu na deklarisan i da je rezervoar u horizontalnoj ravni.

Evo jedan link ka YT gde se može "zaviriti" u bocu za gas tokom punjenja:

http://www.youtube.com/watch?v=IUxSM4bzHks


Veterinar

Citat: dekiv68 poslato 30.07.2016. - 18:17
NIS je ubedljivo najskuplji u celoj zemlji, ali na panelima za cene vidim da je za neku sipanu količinu goriva cena manja za 5 do 7 dinara

Nekad i za 8 dinara, a paneli se odnose na sipanja TNG-a za 1000 i više dinara, ako se dobro sećam.

Petnaestak dana pred godišnji odmor svratih do NIS pumpe kod Ade Ciganlije da natočim TNG. Točilovac prišao, ja uzeo sunđer sa brisaljkom za stakla da budem vredan dok se plin toči. Rekoh mu da sipa koliko stane. Kad mi je rekao da je gotovo, ja završih brisanje i uđoh da platim. Kasirka me pita:"Koji broj?", ja rekoh. Ona kaže nešto tipa:"Dvanaest litara plina... pardon, benzina." Ja rekoh da je plin u pitanju. Pored nje stoji šef, koji kaže da mu nije jasno šta se zbiva, pisalo je plin, a sada piše benzin. Pitah da li piše iznos isti ili je isti broj litara u pitanju, on reče da je iznos duplo veći, jer je memorisana ista količina goriva. Gleda čovek u mene kao telić, ja rekoh da to, naravno, neću platiti, ali plin hoću. On reče da je meni točilovac verovatno sipao benzin jer nije dobro shvatio, ja rekoh da nije iz dva razloga: "Prvi je što je u ruci držao pištolj za plin koji je uštekao u branik, a drugi što je ključ od auta kod mene u džepu." Onda je on zvao podršku, pa se znojio, pa ljudi pizdeše iza mene, jer ne može da otipka račun; pa ljudi sviraše koji su bili iza mog auta, jer čekaše; pa točilovci dođoše jer svi na pumpi popizdeše. Ja rekoh (nakon pola sata) da je sve izgubilo smisao i da ću im ostaviti novce za plin koji sam kupio i doći po račun drugi put.

Prvo moje čuđenje - kako je stalo samo dvanaestak l plina kad sam cenio da ce stati oko 25?
Drugo moje čuđenje - kako je stalo toliko plina u rezervoar, kad lampice i dalje svetle kao da je poluprazan?
Potvrda mojih sumnji - prešao sam 70km i napunio rezervoar sa 33l TNG-a. Na NIS pumpi ništa nije ni sipano.

Uzeo sam njihov račun dva dana kasnije, uložio reklamaciju, isti onaj šef je reklamaciju zapisao nečitkim hijeroglifima na nekom parčetu papirića i rekao da će mi se javiti sutra-prekosutra. To vreme traje još uvek. Vodite računa da vam se ne desi slično. Kontam da je ovo neka brlja, nesporazum, greška pištolja/sistema, ali se obilo (sitno) meni o glavu, ali bi nekom moglo krupnije.  :ne:

Zoran

Neko (točioc u svoj auto) je sipao prije tebe manju količinu i kolega od točioca je isključio na sklopki struju da se automat ne poništi. Tebi kada su priključili punjenje kolega uključi sklopku i tebi samo račun nastavljaju na prethodni. Nešto nije ispalo po planu (da te pismeno zakinu) i zato i jeste nastala zbrka.
Sam svoj gazda - vazda.

Veterinar

Primetio sam da su pritisci na nekim pumpama u inostranstvu veci nego kod nas (ako je ovo logicno) u smislu da bi u prazan rezervoar na mom autu stalo između 37.4 i 39.47 litara, dok kod nas najcesce stane do 34.5 l. Naravno, posto su to bila poslednja tocenja, sipacu narednih dana kod nas, kako bih video da li je u pitanju lose funkcionisanje multiventila ili ne.  :ne:

Mare

Varira pritisak u zavisnosti od točionog mesta.
U SM na NIS i MOL pumpi ti mogu tačno reći gde ćeš sipati više a gde manje. :)

slavko_bgd

Ventil je ispravan ako ne curi, ako pušta plin u bocu i iz boce i ako limitira punjenje na oko(*) 80%. 

A ovih "oko" 80% zavisi od:
- pritiska isparenja u rezervoaru (temperatura ambijenta i sastav gasne smeše) 
- nagiba multiventila u odnosu na horizontalu
- nivoa tečne faze u rezervoaru ( nikada se ne potroši sav gas iz boce kod današnjih modernih "plinova") 
- pritiska punjenja (može "probiti" limiter pa prepuniti bocu ili može ranije "okinuti" limiter pa nedovoljno napuniti bocu)
- pohabanosti limitera - ovo se primeti vremenom kao postepeno smanjenje zapremine gasa koji staje u rezervoar
- itd, itd, itd...

To ograničenje nivoa punjenja na 80% zapremine rezervoara je nekada davno bilo jako, jako važno jer multiventili nisu imali nikakvu zaštitu od prekomernog pritiska i/ili temperature. Danas je ta limitacija punjenja tehnički besmislena ali zakonski još uvek obavezna. 

A inače sam jednom na MOL-u dobio pun rezervoar gasa ( oko 20L) za 5,60dinara koje nisu hteli da mi naplate. 
Fini neki ljudi, častili me skoro 6 dinara. 
Greška je bila kod njih a manifestovala se prema rečima točilovca kao "gospodine, izgleda da je crkao ventil na boci, zaglavio je". 

Dabogda crk'o tako svaki put :D

Andrix

Ja pisah da mi se letos desilo da sam za predjeni put od BG do Nisa potrosio - tako je stalo u bocu samo 7 l...Znaci auto trosio 3.5 l/100km.
Nisam toliko bogat da bih kupovao jeftine stvari

slavko_bgd

Zato se potrošnja gasa meri metodom "prazan-prazan" i najmanje 3x za redom.