Označavanje guma

prethodna tema - sledeća tema

Veterinar

Citat: saša61beograd poslato 14.03.2012. - 15:09
Pred.i zad.moraju biti iste.

Što? Gume na istoj osovini moraju biti istih dimenzija. Gresim li?

Zoran

Na jednoj osovini svakako trebaju biti iste.
Sam svoj gazda - vazda.

Keka

Smart npr. nema iste dimenzije napred i pozadi.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


saša61beograd

Kad preporučujem,onda preporučujem ono što bi bilo ponajbolje i po zakonu.A da je svašta moguće,moguće je,naročito na Smartu,raznim motociklima i ostalim Dačijama.

Keka

#19
Zakon kaze da gume na istoj osovini moraju biti istih dimenzija. Za razlicite osovine ne kaze nista.

CitatIV.11. Uređaji za kretanje
Član 86.
Uređaji za kretanje vozila kao što su točkovi i gusenice moraju biti konstruisani i izvedeni od takvog materijala da ne oštećuju kolovozni zastor.
  53
Pneumatici na vozilima moraju biti deklarisanih dimenzija od strane proizvođača vozila, zavisno od najveće konstruktivne brzine kretanja vozila i najveće dozvoljene mase vozila na kome su pneumatici postavljeni.
Pneumatici moraju biti homologovani prema jednoobraznim tehničkim uslovima.
Pneumatici na istoj osovini vozila moraju biti jednaki po tipu, vrsti (letnji, zimski), konstukciji (radijalni, dijagonalni i sa ukrštenim pojasevima), nosivosti i dimenzijama.
Dubina gazećeg sloja pnumatika mora biti viša od fabrički dozvoljene dubine označene TWI oznakama, odnosno ako iste ne postoje najmanja dozvoljena dubina je 1,6 mm za vrste L i M1 i 2 mm za ostale vrste vozila.
Na motornim vozilima mogu se koristiti obnovljeni pneumatici, osim na upravljajućim točkovima.
Obnovljeni pneumatici koji se koriste na turističkim i međugradskim autobusima moraju biti deklarisani da se mogu koristiti do brzina 100 km/h.
Obnovljeni pneumatici moraju na bočnoj strani pneumatika imati oznaku ,,RETREAD", pored toga moraju imati i četvorocifarnu oznaku nedelje i godine kada je izvršeno obnavljanje, i moraju biti homologovani prema jednoobraznim tehničkim uslovima.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


saša61beograd

Ok.Da li to znači da posle silnih analiza i diskusija na temu guma treba da mešamo dimenzije napred i nazad (pa neka je i po zakonu).Da li bi ti to uradio na svom Loganu (pa neka je i po zakonu)?

Zoran

Sigurnost treba biti na prvom mjestu. Najbolje je sva 4 ista i gotovo što se nas tiče. Pravilnik "misli" i na ostala vozila u saobraćaju (kamione, autobuse, priključna vozila...).Kod jednog šlepera naprijed su gume za vodeće osovine, dalje slijede gume za pogonske osovine pa onda slijede gume za priključna vozila...Hoću reći putničkom autu je najsigurnije da ima sve 4 gume iste a šleperu je najsigurnija varijanta da ima 3 vrste guma...
Svakako podržavam pristup saše61beograd samo imam pogled iz drugog ugla  :wave:.
Sam svoj gazda - vazda.

zac

Citat: Raja poslato 14.03.2012. - 15:44
175/70/14.

:-)1  185/70 R14 , je priblizniji obim 165/80 R14 od 175/70 R14.

Ne znam po zakonu  :ne: , ali mi je logicno da sve cetiri gume budu istog profila.

Loganovac

"Logično", "najbolje", "preporučujem" - sve se to razlikuje od mora. U tome je problem - napišite tačno ono što mislite.
Da mora - ne mora.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

zac

Pa ono jes`i ja imam razlicite profile.   :c:  Napred 185/70 R14 a pozadi 175/70 R14, ali nisam znao da li je to ispravno po zakonu, pa onda`K ne smem da tvrdim da sme ni da ne sme.   :to:
 

Veterinar

Upravo o tome se radi, ne mora se... Sto se bezbednosti tice, 'bem li ga. Napred su kod mene 195/65 15, pozadi 185/65 15.

Keka

CitatColoured dots and stripes - whats that all about?
When you're looking for new tyres, you'll often see some coloured dots on the tyre sidewall, and bands of colour in the tread. These are all here for a reason, but it's more for the tyre fitter than for your benefit.
The dots on the sidewall typically denote unformity and weight. It's impossible to manufacture a tyre which is perfectly balanced and perfectly manufactured in the belts. As a result, all tyres have a point on the tread which is lighter than the rest of the tyre - a thin spot if you like. It's fractional - you'd never notice it unless you used tyre manufacturing equipment to find it, but its there. When the tyre is manufactured, this point is found and a coloured dot is put on the sidewall of the tyre corresponding to the light spot.
Typically this is a yellow dot (although some manufacturers use different colours just to confuse us) and is known as the weight mark. Typically the yellow dot should end up aligned to the valve stem on your wheel and tyre combo. This is because you can help minimize the amount of weight needed to balance the tyre and wheel combo by mounting the tire so that its light point is matched up with the wheel's heavy balance point. Every wheel has a valve stem which cannot be moved so that is considered to be the
heavy balance point for the wheel.
As well as not being able to manufacture perfectly weighted tyres, it's also nearly impossible to make a tyre which is perfectly circular. By perfectly circular, I mean down to some nauseating number of decimal places. Again, you'd be hard pushed to actually be able to tell that a tyre wasn't round without specialist equipment. Every tyre has a high and a low spot, the difference of which is called radial runout. Using sophisticated computer analysis, tyre manufacturers spin each tyre and look for the 'wobble' in the tyre at certain RPMs. It's all about harmonic frequency (you know - the frequency at which something vibrates, like the Tacoma Narrows
bridge collapse). Where the first harmonic curve from the tyre wobble hits its high point, that's where the tyre's high spot is.
Manufacturers typically mark this point with a red dot on the tyre sidewall, although again, some tyres have no marks, and others use different colours. This is called the uniformity mark. Correspondingly, most wheel rims are also not 100% circular, and will have a notch or a dimple stamped into the wheel rim somewhere indicating their low point. It makes sense then, that the high point of the tyre should be matched with the low point of the wheel rim to balance out the radial runout.


What about the coloured stripes in the tread?
Often when you buy tyres, there will be a coloured band or stripe running around the tyre inside the tread. These can be any colour and can be placed laterally almost anyhwere across the tread. Some are on the tread blocks whilst others are on the tyre carcass.
For ages I thought this was a uniformity check - a painted mark used to check the "roundness" of the tyre. But I had a tyre dealer contact me with a far more feasible answer. The same tyre is often made with slightly tweaked specifications for different vehicles.
To easily identify these same labelled tyres when they are warehoused or in storage, different markings and stripes are used.
Sometimes stripes are added for huge bulk orders to various manufactures. Eg All the red outside stripes are for Toyota next week.This gives anyone in the warehouse a very quick visual check of the different types of tyres without needing to pull them all down and read the sidewall on each one.
As well as the colour, the actual position of the lines is something to take note of too. They're a measure of something called runout. Depending on how the belts are laid on the tyre during manufacturing, they can cause the tire to "run out" - to not track perfectly straight, but pull to the left or right. The closer to the centre of the tyre that these lines are, the less runout the tyre has and the straighter it will track when mounted on your car. So for example, if you were looking at your car from the front and you saw the coloured striped running around the right side of both your front tyres, the car would likely have a tendency to pull to that side. The best thing is to have the coloured stripes on opposite sides of the tyres for opposite sides of the car, so that the runout on each side will counteract the other and help maintain a good straight running. This is something that not many tyre fitting places know about or take any notice of. The obvious solution to having the stripes both on one side is to flip one of the tyres around, but that will only work if they're not unidirectional tyres. If they are unidirectional (and thus must be mounted to rotate a specific way) then you should try to find another tyre from the same batch with the stripe on the opposite side.

Tačke u boji i pruge - čemu ovo služi?
Kada ste u potrazi za novim gumama, često ćete videti neke obojene tačkice na boku gume i trake boje u omotaču. Razlog-da bi vulkanizer mogao da se orjentiše pri montaži gume.
Tačke na boku obično označavaju unformnost i težinu. Kako je nemoguće proizvesti gumu koja je savršeno uravnotežena i savršeno proizvedena u pojasevima,  sve gume imaju tačku na gazećem sloju koji je lakši od ostatka gume - tanko mesto. Kada je guma proizvedena, ta tačka se pronalazi  stavlja se tačka na boku gume koja odgovara tankom mestu.
Obično je to žuta tačka (iako neki proizvođači koriste različite boje) i poznata je kao znak težine. Tipično žuta tačkica treba završiti usklađena s ventilom na vašoj felni. To je zato što može pomoći da se smanji masa tegova potrebnih da bi se balansirao točak. Svaka felna ima ventil koji se ne može pomicati, tako da se to mesto smatra teškom tačkom na točku.
Kao što nije moguće proizvesti savršeno uravnoteženu gumu, gotovo nemoguće je napraviti gumu koja je savršeno kružna.  Svaka guma ima visoko i nisko mesto, čija razlika se zove radijalni runout.
Proizvođači obično označe tu tačku s crvenom tačkom na boku gume, iako neke gume nemaju tačke, a drugi koriste različite boje. To se zove uniformnost oznaka. Analogno tome, većina felni takođe nije 100% kružna, i odgovarajućom oznakom pokazuje svoju najnižu tačku. U tom slučaju vrh gume treba uskladiti s najnižom tačkom felne da bi se radijalni runout sveo na najmanju moguću meru.

Što je s prugama u boji?
Često kada kupite gume, na gazećem sloju se nalazi pruga u boji. Pruga može biti bilo koje boje i može se postaviti bilo gde preko gazećeg sloja. Mogu da budu u žlebovima ili na kramponima ili da zahvataju i žlebove i krampone.
Za lako prepoznavanje guma kada su skladištu, koriste se različite oznake i pruge.
Ponekad se dodaju pruge za velike narudžbine za jednog proizvođača. Npr. sve gume sa crvenom spoljašnjom prugom su za Toyotu sledeće nedelje. Ovo omogućava radnicima u skladištu vrlo brz vizualni pregled različitih tipova guma bez potrebe da ih sve skidaju i čitaju oznake na boku.
Kao i boje, stvarna pozicija linije je nešto na šta treba obratiti pažnju. Oni su merilo nečega što se zove runout. U zavisnosti od toga kako se pojasevi polažu na gumu tokom proizvodnje, može se desiti da guma ne drži pravac, već da vuče levo ili desno. Što su linije bliže središtu gume, manji runout guma ima i bolje će držati pravac kada je montirana na vašem automobilu. Tako na primer, ako posmatrate auto spreda i ako su pruge sa desne strane obe prednje gume, automobil će verovatno imati tendenciju da vuče na tu stranu. Najbolje je da su obojene pruge na suprotnim stranama guma na suprotnim stranama automobila, tako da se na svakoj strani runout suprotstavlja onom drugom i pomaže u držanju pravca. To je nešto što retko koji vulkanizer zna. Jednostavno rešenje je okretanje jedne od guma, ali to je moguće samo ako oni nisu sa usmerenim dezenom. Ako jesu sa usmerenim dezenom (i stoga mora biti montirana na određen način), treba pronaći drugu gumu iz iste serije s prugom na suprotnoj strani.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


zac

 :aplause: Hvala za ovaj interesantan podatak, samo je pitanje kako edukovati nase vulkanizere o svim ovim informacijama na novim gumama, i kako ih naterati da ih okrenu na felni bas onako kako bi trebalo.  :ces:

Mislim da je ovo, na zalost, u praksi neprimenjivo.  :ne: ... sem ako sam sebi montiras gumu na felnu.

DarioGTI

Prilažem fotografije od mojih 15" guma (Good Year Eagle F1 gsd3, usmjerena gazna površina, nema vanjske i unutrašnje strane)

Gume posložene jedna na drugu, jasno se vidi da su crte na desnoj polovici gazne površine


Guma koja će stajati na lijevoj strani


Guma koja će stajati na desnoj strani


Prednja desna guma


Svakako jako dobar tekst!!  :lux:
Nekada:
'03 SupeRNova E7J LPG Europa - 219.200km (prodan)
'07 MCV K4M LPG Laureate A/C- 55 000km (prodan)
'02 SupeRNova E7J LPG Europa - 114.150km (prodan)
A tu je još:
'05 Logan K7M Laureate A/C - 200.000km and counting (HR)
'21 Sandero 1.0 ECO-G H4Dt LPG Comfort - 10.000km (HR)

Svarog

Keko sjajan tekst. Siguran sam da većina vulkanizera nezna za ovo iz teksta.