Označavanje guma

prethodna tema - sledeća tema

Zoran

Odavno  nisam čitao ljepši tekst.
Sam svoj gazda - vazda.

staracstol


szs

#32
U sezoni kupovine/zamene guma leto-zima malo sam googlao pa evo da podelim.
Možda nekome bude od koristi a možda to i znate no neće smetati da bude zapisano na forumu.

[

Oznake za "WET" koje se kreću od A do G za vozača praktično znače koliko će KRAĆI biti zaustavni put. Kao referentna brzina se uzima 80km/h.
Naravno što je oznaka bliža "A" to je zaustavni put na vlažnom putu kraći i vi imate veću mogućnost da prodjete bez posledica.

Identična logika i za "Fuel Efficiency", što je bliže "A" manje trošite goriva i džep vam se oseća bolje.

Najbolje se to vidi na kalkulatoru ekonomije i kočenja u zavisnosti od indeksa gume koji možete naći ovde:
https://www.tyresdirect.com.mt/eco-safety/calculator

PRIMER poredjenja:
Sava Eskimo S3+ 88t
185/65 R15
Fuel Efficiency E
Wet Grip C

Michelin CrossClimate 92T
185/65 R15    
Fuel Efficiency C    
Wet Grip A

NAPOMENA: PODACI O INDEKSIMA GUMA UZETI SA SAJTA SAVA I MICHELINE ZA DIMENZIJU 185/65 R15
(Adapto nije raspoloživa u traženim dimenzijama na sajtu Sava a mi ipak pričamo o dimenzijama za Dačiju)

Razlika u kočenju na 80km/h: Sava ima duži zaustavni put 6m
Ušteda u gorivu uzorku od 30.000km, potrošnji od 5l/100km i ceni od 1.2 eu/l: Sa Savinim potroši se  45e više

Za uštedu se može ali i ne mora gledati ali za sigurnost?


EDIT:
Zaboravih da dodam da je npr Kleber Quadraxer 88t 185/65 R15 identična po indeksima Savi pa sam uzeo Savu kao jeftiniju i češću varijantu koja se koristi kod nas.
Za 40 god vožnje: VW 1300,Zastava 750,Lada 1600,Fiat 650P,Trabant 601K, Trabant 601L,Fiat 650P,Audi 80 1.6D,Yugo 1.0,Mercedes 190D,Yugo 1.1,Corsa 1.7D,S Oktavia 1,9D,F Punto 1.3mjt, D Sandero 1.4,T Avanza 1.3,T Agya 1.0,D Sandero 1.5D, T Aygo X-Play, T Yaris 1.5 Stella

Zoran

Po mom rezonu, na ovim modernim gumama što imaju oznaku za vanjsku i unutrašnju stranu trebala bi biti negdje oznaka na koju stranu vozila se postavlja(lijeva ili desna) npr uniroyal.
Sam svoj gazda - vazda.

szs

#34
Citat: Zoran poslato 23.09.2016. - 17:19
Po mom rezonu, na ovim modernim gumama što imaju oznaku za vanjsku i unutrašnju stranu trebala bi biti negdje oznaka na koju stranu vozila se postavlja(lijeva ili desna) npr uniroyal.
Kod guma koje su asimetričnog profila piše samo OUTSIDE a sa unutrašnje INSIDE jer nema veze smer rotacije (non directional). Kod guma sa strelicom za rotaciju (tzv direkcione) mora se obratiti pažnja samo na smer rotacije a ne i šta ide napolje pa zato nemaju tu oznaku.
Za 40 god vožnje: VW 1300,Zastava 750,Lada 1600,Fiat 650P,Trabant 601K, Trabant 601L,Fiat 650P,Audi 80 1.6D,Yugo 1.0,Mercedes 190D,Yugo 1.1,Corsa 1.7D,S Oktavia 1,9D,F Punto 1.3mjt, D Sandero 1.4,T Avanza 1.3,T Agya 1.0,D Sandero 1.5D, T Aygo X-Play, T Yaris 1.5 Stella

speedo

Obično na gumama ima i strelica i neka oznaka, teško da se promaši.

DrJekyll

Ubijam vreme ovde tražeći moje gume da proverim....i onda se setim...kakve veze ima :D već ih imam. Ali ću definitivno gledati ovo kada budem planirao nove gume.
Odlični tekstovi, od početka do kraja, i stvarno svaka čast
Horse Power is how fast you will hit the wall but TORQUE is how far will wall move after you hit it...

Andrix

cross climate ima lepe spec oznake, obicno na zimskim ima stralica zbog razbijanja snega i vode a na letnjim samo koja je unutrasnja/spoljasnja strana
Nisam toliko bogat da bih kupovao jeftine stvari

szs

Označavanje guma nije samo pomoć vulkanizerima ili korisnicima za montažu guma. Nastalo je kao potreba za smanjenjem problema u saobraćaju kao i potrošačkih prava.
Kako je normalna logika svakog od nas da prodjemo što jeftinije sasvim je u normalno da pri tom znamo i šta nas očekuje od kupljenog proizvoda. Znam masu ljudi koji npr Winteru koriste preko cele godine. Jednostavno nema se para i tačka. Ko gleda takve stvari kada se jedva namakne uopšte za bilo kakve gume. O kočionom putu, zaštiti okoline, uštedi goriva...hah
Sva ona logika kad npr kupujemo Tigar Winteru ili slične da je cena dovoljna da zanemarimo to što što će se naš auto zaustaviti za 3 dužine automobila više nego sa dobrim gumama (pri 80km/h) pada u vodu kada prvi put osetimo kako auto nezadrživo klizi ka kanalu ili autombilu ispred koji  se iznenada zaustavio. Realno, ko od nas stalno vozi 100% koncentrisano, disciplinovano i drži propisano odstojanje+odstojanje zbog lošeg kočionog puta naše gume???
Posle se čudimo što imamo toliko udesa sa fatalnim osledicama na našim putevima.
Neće kupovina gume sa dobrim  indeksima sprečiti da se udesi dešavaju ali može dosta pomoći da oni budu statistika samo limarima a ne i crnoj hronici.
Izvinjavam se svima ako sam otišao u off previše.

Evo indeksa guma koje se koriste najčešće kod nas a često im je teško naći indeksaciju.
TIGAR 185/65 R15 Wintera 88T

Letnja STARFIRE 185/65 R15 RS-C 2 88H

Za 40 god vožnje: VW 1300,Zastava 750,Lada 1600,Fiat 650P,Trabant 601K, Trabant 601L,Fiat 650P,Audi 80 1.6D,Yugo 1.0,Mercedes 190D,Yugo 1.1,Corsa 1.7D,S Oktavia 1,9D,F Punto 1.3mjt, D Sandero 1.4,T Avanza 1.3,T Agya 1.0,D Sandero 1.5D, T Aygo X-Play, T Yaris 1.5 Stella

Keka

Sve je to lepo i fino, ali u startu ima jednu kardinalnu gresku, koja kompromituje celu pricu: EU oznake deklarisu sami proizvodjaci odokativno i po svom nahodjenju, a ne testiranjem i po utvrdjenim parametrima.

Realnim testovima koje su radili Nemci i kojima su performanse izrazene cifrom (!) desavalo se da gume sa losijim EU oznakama imaju mnogo bolje ponasanje nego one sa boljim oznakama.

Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


Aleks

Ovo sa Winterom i tri dužine auta više pri kočenju, ko je to izmerio? Na kakvoj podlozi, sa kojim autom, sa Abs i Esp ili bez. I ko to vozi 80 na sat ako je ispod sneg i led?!
Manite se ljudi više pljuvanja po nečemu što je jeftino! Sleteo sam s puta sa Vinterom, okretao se sa Savom... Ma ajte molim vas! A da li je bilo do gume, ili do možda, taman posla, vozača?
Ko ne ume da vozi ne pomažu mu ni ekseri na gumama. Ima razlike u gumama, naravno da ima i te kako, ali ima i u samim automobilima. I u vozačima. Bezbednost na prvom mestu. O kojoj bre bezbednosti pričamo mi koji vozimo Dacije?! Pa jedan Smart je x puta bezbedniji od Dacije. I šta sad? Ne treba voziti Daciju? Ma nije nego!
Ja sam nekada Vinteru vozio preko cele godine i nikada nisam imao ni jedan incident, ne zato što sam nadprosečan vozač već zato što sam oprezno vozio. Kupiš neki auto, staviš neke gume i brate sedneš u auto odeš zimi na neki prazan parking u idri po gasu i kočnici. Vidi šta ti auto može i gde su granice. Pada kiša, prav put, nabodi kočnicu pa vidi, blaga krivina širok put nigde nikog -patosiraj gas i opet vidi šta će biti. Probaj i ti sa Mišelinom i ti sa Savom i ti sa Dacijom i ti sa Audijem.
Ja napisah šta sam imao i neću se više oglašavati po ovom pitanju.
I da naravno, juče sam naručio 4 Vintere za Megana, ne zato što su najjeftinije i najbolje već zato što mi savršeno odrađuju posao zimi na relacijama na kojima se vozim u 90% slučajeva. I pošto će mi ovo biti prva zima sa Meganom uslediće testiranje i guma i auta na prvoj kiši ili snegu da bolje upoznam i sam auto.

Loganovac

Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Zoran

Sam svoj gazda - vazda.

speedo

Citat: Keka poslato 24.09.2016. - 12:34
Sve je to lepo i fino, ali u startu ima jednu kardinalnu gresku, koja kompromituje celu pricu: EU oznake deklarisu sami proizvodjaci odokativno i po svom nahodjenju, a ne testiranjem i po utvrdjenim parametrima.

Fabričke Goodyear ljetne gume na kojima još vozim imaju oznaku E za performanse na mokrom, zimske Pirelli imaju B. Razlika primjetna u svakom pogledu vožnje po mokrom. Takođe i razlika u buci, ove ljetne su deklarisane 68dB, zimske čini mi se 71dB...potrošnju goriva nisam toliko precizno pratio. Ne vidim razlog da ozbiljne firme ozbiljno lažu...a taj isti ADAC je par puta uhvaćen u falsifikovanju rezultata, ta prevrnuli su Logana u panici!! :40:

Ne tvrdim da su te oznake uvijek 100% tačne, ali mogu biti veoma korisne...pa kako ko voli, neko Tigar, neko gume sa A i B slovima... :ne:

szs

Uopšte ne sporim da je izbor gume individualna stvar. Nema razloga za hejtovanje  :friends: Samo iznosimo mišljenja na forumu.
Ja imam veoma loša iskustva sa Winterom a vozim preko 30 god razne automobile od Fiće-2 Trabanta-VW-Audija-Mercedesa-Fiata-2 Toyote-2 Dačije i preko pola miliona kilometara. I samo jedan udes (da čuknem u drvo) i to kada me je u koloni udario naš BG taksista otpozadi na ledu.
Dakle moje mišljenje koje je totalno sporedno.

Kako se gume testiraju i dobijaju indekse:
http://www.blackcircles.com/general/tyre-labelling/tyre-testing
Google preveo ovako:

"Oznake guma u EU : Kako se testiraju gume
Od juna 2012. godine, proizvođači guma su dužni da dostave podatke u vezi sa performansama svojih guma putem testiranja.Usled velikog velikog broja modela guma, odlučeno je da je centalizovani objekat za testiranje guma EU neizvodljiv i neproduktivan. Zbog toga, testiranje oznaka guma je samo sertifikat primenom specifičnih standardizovanih metoda EU koji svaki test mora da se pridržava.
Testiranje otpora kotrljanja
Guma se montira na specijalno dizajniranom bubnju od dva metra. Zatim se rotira sa definisanim opterećenjem i pritiskom.Test inženjeri imaju obrtni moment potreban za rotiranje bubnja pre nego što se guma je postavi, tako da su u stanju da izračunaju obrtni moment od gume oduzimanjem novog nivoa potrebnog kada se guma montira u odnosu na nivo kada nije.Tako se preko obračuna razlike obrtnog momenta bubnja sa ili bez gume može snimiti ono što je poznato kao "Koeficijent otpora kotrljanja". To je ono što se koristi za rad da pravilno ocenjivanje za novu oznaku guma.
Testiranje Vet grip
Postoje dva testa koji inženjeri moraju da obave da dođu do mokrog grip faktora.Pre svega treba da izvrše mokar test kočenja. Ovaj meri učinak pneumatika kada vozilo koči na mokroj površini. Udaljenost koje automobil putuje kada usporava od 50mph do 12mph se snima.Oni takođe obavljaju ono što je poznato kao klizanja test prikolica. Ovo izračunava trenje između pneumatika i površine puta. Za testovi da važi, ona se mora odvijati kada se vozilo putuje u 40mph.Jednom kada imaju oba rezultata, oni ih kombinuju da se stvori Vet Grip Indeks (VGI) - ovo pokazuje procenat poboljšane mogućnosti u poređenju sa nezavisnom referentnom gumom.
Testiranje Emisija buke
Ovaj test se radi da se sazna spoljašnju buku pneumatika u decibelima (dB).Stvarni Test se sastoji od mikrofona koji je podešen na ivici staze za merenje nivoa zvuka test vozila - mikrofon je potrebno da se nalazi 7.5m od centra staze i na 1,2m iznad tla. Prilikom prolaska, vozilo mora da se putuje 50 mph sa isključenim motorom da bi test bio validan."

Apsolutno sam siguran da proizvodjači testiraju jedno drugom gume, što zbog kradje tehnologije a što zbog ocrnjivanja suparničkih rezultata.
Za 40 god vožnje: VW 1300,Zastava 750,Lada 1600,Fiat 650P,Trabant 601K, Trabant 601L,Fiat 650P,Audi 80 1.6D,Yugo 1.0,Mercedes 190D,Yugo 1.1,Corsa 1.7D,S Oktavia 1,9D,F Punto 1.3mjt, D Sandero 1.4,T Avanza 1.3,T Agya 1.0,D Sandero 1.5D, T Aygo X-Play, T Yaris 1.5 Stella