Podupravljanje/preupravljanje (Logan)

prethodna tema - sledeća tema

glavonja3

Citat: Rimad poslato 13.08.2014. - 14:36
Kiša tek počela padati, silazili niz Karaulu (ta prokleta Karaula), put blatnjav od radova.

Svi znaju da je led pa sneg opasan jer je klizav. Takodje zna se relativno dobro da je prva kisa (pocetak kise) opasan jer se kolovoz raskvasio a kisa nije odnela prljavstinu. Klizavo je. Ali isto tako veoma opasno je blato naneto traktorima ili naneto nabujalim potokom. Verujte mi, klizi ko ludo...

Znaci da su ovde bila dva uslova za proklizavanje: blato+prva kisa.

rookie

Ako nije već off...
Tri puta sam proklizao Dusterom zadnjim dijelom i to dva puta na različitim krivinama na kiši (+10C), uz to na dijelu puta koji je izbrazdan Srećom, iskontrirao sam brzo, bez kočnice, čini mi se čak sa gasom. I to nije bila prva kiša po prašini koje se najviše bojim i po takvom vremenu obično vozim kao po jajima.
Treći put je bilo po ledu ali bilo je predvidljivo i bezopasno tako da se ne broji.

Uros Cuore Sportivo

Proletos sam, prilikom povratka iz Sarajeva, negde oko 3-4. Maja imao kriticnu situaciju sa svojim Loganom. Bio sam sa devojkom u poseti ovom lepom gradu, i u povratku Beogradu negde iznad Sarajeva padne sneg. E sad, ja kupio letnje gume nove i stavio ih na pogonske tockove, mislim...ko bi ocekivao sneg u to doba godine. Znam da je Severina videla sneg u Maju ali ja nisam. Sve u svemu, na jednoj naizgled bezazlenoj U-krivini udesno, misleci da vozim dovoljno sporo, izgubio sam kontrolu nad vozilom i prednji deo je otisao u smeru kazaljke na satuu. Tu je vec nastuopio onaj nadrealni momenat kad mozak ne shvata sta se dogadja u tim trenucima. Pokreti volana i kocnica nisu ucinili svoje i nakon okretanja oko Z ose skliznuli smo sa druma i podom auta "seli" na nasip kraj njega. Sreca u nesreci je bilo da nije bilo vozila na drumu blizu nas kao i da nas neko drvo nije zaustavilo. Jedino sto nisam mogao sam da izvucem Logana jer su mu prednji tockovi bili u vazduhu. Za cas oka su se pojavili dobri ljudi koji su mi pomogli da izvucem auto. Jedan Srbin i jedan Bosnjak, koliko sam mogao da zakljucim, su odmah stupili u akciju i za par minuta izvukli auto. Jos su se i medjusobno dogovorili da ako dodje policija da imaju pricu kako me je isekao plavi Pasat, kako ne bi morao da placam kaznu. Policija se, naravno, kao za inat ubrzo i stvorila  napisala mi kaznu za neprilagodjenu brzinu uprkos izjavama dobrih momaka. Jbg, policiji sam platio neku kaznu, izgrlio one momke sto su mi pomogli a onda ceo put do granice vozio polako i kocio motorom kad god je bilo moguce. Posle Han Pijeska je nestao sneg ali je bila jaka kisa pa je devojka uplaseno reagovala na svaki stisak pedale gasa.
Smatram sebe stalozenim i pazljivim vozacem ali ovakvu skolu sam platio na najjeftiniji nacin i bez ikakavih posledica, jednostavno putevi u Bosni su mi umalo dosli glave. Nikad nisam vozio po slicnim meteo uslovima. Logan srecom nije pretrpeo veca ostecenja sem malo iskrivljenog dela ispod vrata gde se umece dizalica. Dakle skoro nista.
Zato pamet u glavu!
P.S.
Nisam nikad vozio bolji auto pa me zanima koliko bi mi neka kontrola proklizavanja mogla pomoci u slicnoj situaciji, ili neki drugi elektronski sistem.
Pozdrav svima!  :to:

Loganovac

Nema tih pomagala koja bi te izvadila u opisanoj situaciji. Kad u previše klizavu U krivinu uletiš prebrzo, pa još sa neodgovarajućim gumama - džaba ti ESP-ova, ABS-ova i sličnih troslovnih pomagala, jednostavno nema dovoljnog kontakta sa podlogom za neophodan manevar, tu je fizika neumoljiva. Zoranu, recimo, takva pomagala nisu potrebna. Ono što je tebi potrebno (očigledno) nisu XYZ-ovi niti zvezdice, već iskustvo. Za početak, preporučujem ti kurs u Navaku.  :to:
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

drzarkod

Na letnjim gumama po snegu elektronik nema efekta....iz iskustva ASR i ESP su super ali gume su najbitniji faktor. Preteče me Loganovac koji je sve lepo savetovao.

Uros Cuore Sportivo

I meni je nakon toga palo na pamet da bi bilo dobro proci neku od skoli u tom test centru. Jednom sam prilikom slicne situacije na L krivini kod naselja Galenika u Zemunu, uspeo nekeko vise podsvesno da kombinacijom volana i rucne kocnice da ispravim kola na pravi put nakon kratkotrajnog preupravljanja. Nisam bio siguran da li je to bio refleks ili iskustvo povuceno iz igranja video igrica. Jest malo smesno zvucalo oovo poslednje...  :)Iskustvo svakako nije, pre ce biti da je "lupanje kontre" u novonastaloj losoj situaciji.  :ces:
Da li je neko od vas imao iskustva sa Navakom?
Od sve te ujdurme po Sarajveskim putevima izvukao sam zakljucak da moram duplo vise da pazim, ali uprkos tome lako mogu opet da zapadnem u slicnu situaciju pa bi stoga vise cenio iskustvo i donosenje prave odluke u datom momentu nego svoj prethodni oprez. U nekom od gornjih postova mi se svidelo to sto je vozac svesno isao na bankinu kako bi izbegao provaliju. Zvuci banalano i kao jedino resenje u datom momentu, ali mozak brzo treba da dodnosi odluke. Samo 'trening' tu pomaze. 

Keka

Ni jedan trening ne pomaze ako se stalno dovodis u situacije za izvlacenje.

Meni nikako nije jasno kako je u desnoj krivini prednji kraj otisao u meru kazaljke na satu.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


Zoran

Uroš, ja ti čestitam za stav koji imaš. Izvukao si pouku i želiš da naučiš još. Kamo sreće da je više vozača na cesti kao što si ti.
Zimi zimske gume i izuzetno je važno ispravno reagovati u prvim momentima. U takvim uslovima zaboravi na cigare, muziku i slične stvari koje odvlače pozornost...Uvijek imaj na umu jeli ideš uzbrdo ili nizbrdo pa tek ostale stvari.  :wave:.
Sam svoj gazda - vazda.

vujanovgoran

Najbolji trrening ti je da raspravis sam sa sobom. Svako ko je potpuno siguran u sebe, dolazi u takve situacije. Opreza nikad nije na odmet. Auto sluzi da stignes od tacke A do tacke B, a ne da izvlacis maksimum iz njega.
Dizla je dizla
i opet dizla!!!

Sir Oliver

Što reče dr Keka, kako je u lakat u desno krivini, uspeo da ti ode prednji kraj, opet u desno. Nekako nikako ne mogu da stvorim sliku šta ti se desilo.  :ne:
Za gume, naravno, nisi kriv, jer se zimske ne voze do 1. jula.
Aj probaj bolje nam objasni situaciju, može da bude vrlo korisno.   :dobro:
I drink to make other people more interesting.

Veterinar

Bila malo povucena rucna, pa pobegao zadnji kraj?  :glare:

glavonja3

I ja sam isto doziveo: na krivini udesno, na poledici sa novim letnjim gumama, nakretao sam volan nadesno i auto se okrenulo na desno skoro ceo krug i na kraju sam zavrsio u njivi.

Keka

U desnoj krivini mnoooogo veca sansa je da zadnji kraj pobegne u smeru kazaljke na satu, a prednji ide kako su zakrenuti tockovi, pa se onda stice pogresan utisak. Samo prednji kraj da se okrene....jedino ako ima neki nagib.

Kao sto rekoh, ni jedna intervencija ne moze biti dobra kao prevencija. Haug.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


Uros Cuore Sportivo

Ok, mozda nisam lepo objasnio...
Prvo sam osetio u momentu da volan ne prenosi informacije sa podloge a onda je zadnji deo otisao u levo a samim tim prednji deo udesno. Ako se ne varam, to se zove oversteer tj. na srpskom preupravljanje. Rucnu nisam ni dirao do momenta proklizavanja.
Sve u svemu u datom momentu sam bio siguran u sebe, ali ocigledno sam se prevario jer do tog momenta nisam imao svest da moze biti zaledjen put u Maju mesecu. E sad, skolu sam platio na najbezbolniji nacin. Dobro ajde i 100 maraka sto sam platio pandurima. :cul:
Elem, pre mesec dana sam se uputio na Lefkadu Loganom i tamo sam imao prilike da iz naucene lekcije primenim sve to u praksi. Dugi pravci pod nagibom pa nagle krivine posute lisjaevima i liscem koje je vec pocelo da opada izazvale su u meni sumnju pa sam bio vec prekaljen za datu situaciju. Logan je slusao besprekorno pri datim brzinama i primenjenom oprezu.
Inace ko stvoren za ostrvske uslove. "Divokoza" koja je svaki los put savladavala bez veceg napora ostavljajuci bolja vozila sa malim klirensom iza sebe. Vracali su doduse oni meni za to na magistralnom putu i autoputu. Uglavnom, polozio je sa ocenom 9/10.  :to:

LeNgenda

Ja rado idem do Navaka kad god mi se ukaze prilika zbog nekog Supertesta ili sajamskih premijera. Osim vozikanja u krug i offroad-a, uvek bude po par vezbi poput naglog kocenja, promene trake tokom kocenja i slicno i to sam tamo izveo prilican broj puta sa najrazlicitijim vozilima, a jos dok su se reklamirali i promovisali na samom pocetku, odradio sam jedan poludnevni trening.

Meni je to najvise znacilo zbog upoznavanja sa fizikom automobila na limitu prianjanja, na naglom kocenju, pri prebacivanju opterecenja uzduzno i poprecno, kocenje na simulaciji leda, ponasanje auta sa i bez ABS-a, ESP-a, na suvom i na "ledu" i slicno.

E sad, buduci da sam tako na parcice prosao prakticno ceo program osnovnog i ponesto od naprednog treninga, mislim da su im cene ipak previsoke za to sto nude, iako to iskustvo jeste vazno i moze dosta da znaci.

Ja dozvolu imam osam godina, od toga je sest efektivnog vozackog staza (citaj: imao sam sta da vozim). Meni je znacio svaki minut koji sam proveo u Navaku, utoliko pre sto nikad nisam imao auto za izivljavanje i teranje do krajnjih granica u bilo kom pogledu, a tamo mozes svasta da probas u kontrolisanim uslovima.

E sad, koliko toga vec jesi, a koliko nisi prosao, to sam najbolje znas.
Интелект не може да се глуми. То је ипак наш терен.