Uputstva za pranje i poliranje vozila

prethodna tema - sledeća tema

Loganovac

Na zahtev članova otvorio sam ovu temu u koju prenosim izuzetno kvalitetno uputstvo našeg člana rele koji se ovim poslom profesionalno bavi, na čemu mu zahvaljujem.  :hall:

...


Ovde ću Vam pokušati objasniti pravilne tehnike prilikom pranja Vašeg automobila. Ovaj naizgled najjednostavniji posao je glavni uzrok lošeg stanja laka na automobilima, kako oksidacije tako paukove mreže (swirl marks).

  Većina svoje ljubimce u kućnoj radinosti (mada je to slučaj i sa nekim perionicama) pere  sa sunđerom i tu pravi najveću grešku i uništava lak.


Postavićete pitanje šta to nije u redu sa sunđerom?
Najveći problem dolazi od ravne površine sunđera (u zavisnosti od proizvođača neki na sebi imaju manje ili veće rupice ali je to nedovoljno).


Pokušaćemo to prikazati crtežima. Zamislite lak na Vašem ljubimcu sa česticama prljavštine koje želite da opere i povratite sjaj vašem vozilu. Većina tih čestica je oštra i gruba i ponaša se kao abraziv.



Kada na tako zaprljan lak postavite sunđer kao što se i radi prilikom pranja čestice prljavštine ostaju zarobljene između sunđera i laka i to izgleda otprilike  ovako



Prilikom prevlačenja sunđera preko laka vi povlačite i oštre čestice prljavštine preko laka. Kada ih povlačite one za sobom ostavljaju fine ogrebotine debljine vlasi kose ili još tanje koje pod sunčevom svetlošću daju paukovu mrežu ili swirl marks

 

Rezultat je sledeći...




Postavlja se pitanje pa sa čime prati automobil?
Rešenje leži u namenski pravljenim rukavicama tzv wash mitts. Ima ih bezbroj na tržištu a izgledaju ovako




Prednost rukavica za pranje je što su meke i što apsorbuju prljavštinu unutar sebe i onemogućuju grebanje Vašeg laka odnosno tu  mogućnost smanjuju na minimum. Na crtežu to izgleda ovako


Ovim načinom pranja izbegnuti će te prevlačenje prljavštine preko farbe i stvaranje swirls-ova odnosno tu mogućnost će te smanjiti na minimum.
Koji wash mitt koristiti ostaje na Vama i Vašim finansijskim mogućnostima. Cene se kreću od 10 do 50 evra.

Sledeće stavka u ovom pranju su šamponi.
Potrebno je izabrati šampon koji ima dobra svojstva podmazivanja, one koji će Vam omogućiti što lakše prevlačenje rukavice preko laka. Tu ću Vam prilikom izbora reći sledeće: koliko para toliko i muzike. Litru pravog šampona neće naći ispod 10 evra. Naravno to ćete moći i sa jeftinijim šamoponima ali je potrošnja znatno veća.
Druga stvar prilikom izbora šampona je to da ne uništavaju i ne isušuju lak odnosno da ne sadrže štetne hemikalije koje će isušti Vaš lak, skinuti vosak i ostaviti ga nezaštićenog. Većina tu pravi krucijalnu grešku, za pranje koristi tečnost za sudove. Ona je dizajnira na otapa sve masnoće (uključujući i vosak) koje će isušiti Vaš lak i na kraju dovesti do oksidacije.

Metoda dve kante.

Prilikom pranja automobila većina ima jedan sunđer i jednu kantu. To je takođe jedan od problema prilikom pranja koji takođe može dovesti do swirls-ova. Metoda dve kante kao što iz naziva sledi koristi dve kante prilikom pranja automobila. U prvoj kanti imamo rastvor šampona a drugoj čistu vodu. Pošto ste sa rukavicom oprali jedan deo automobila i potrošili rastvor koji se nalazi na rukavici nećete je odmah umočiti u rastvor šampona već u kantu sa čistom vodom kako bi isprali čestice prljavštine koje ste zarobili u rukavici. Prilikom metode dve kante u samim kantama se pri dnu nalazi mreža koja se naziva grit-guard i čija je svrha da Vam onemogući da rukavicu zamočite skroz do dna kante na čije je dno pala prljvština.
Evo kako izgledaju kante i grit-guard


Predpranje 

Jedan od najbitnijih koraka u pranju automobila.
Za ovu svrhu se koriste namenska sredstva tj bezkontaktni šamponi. Njihova svrha je da omekšaju prljvštinu o kojoj smo gore pričali i da prilikom puškiranja Vašeg automobila skinu što je više moguće prljavštine te da Vam kod glavnog pranja rukavicom i šamponom pripreme što čistiju površinu i smanje mogućnost grebanja na minimum.
Napomena: autoperionice koriste samo bezkontaktna sredstva a retko koja posle i šamponira kola -jednostavno to im se ne isplati iako na svakoj bezkontaktnoj tečnosti piše prewash.

Tehnika pranja:

Počnite od točkova, lukova oko točkova i šupljina oko vrata. Kada koristite četku za felne i rastvor šampona vrlo je moguće da će Vam hemija sa točkova dospeti na lak koji ste predhodno oprali te će te ga morati ponovo prati (lak). Ne zaboravite oprati predele oko unutrašnosti vrata, pragove i predele oko vrata gepeka da se ne bi ponovo vraćali na te delove kada operete spoljašnjiost pošto će Vam vraćanje na te delove ponovo uprljati lak te će te isti posao raditi dva puta.

Šamponiranje:

Ovo je glavna faza pranja i trenutak kada možete nanenti oštećenja na laku "swirls" ukoliko ne vodite računa. Koristite šampon razređen u razmeri koju navodi proizvođač. Jača koncentracija nego što je potrebno može skinuti vosak sa kola. Možete koristiti kako hladnu tako i toplu vodu. Ja uvek koristim toplu kako zbog ruku tako i zbog šampona, jer šampon kao i svak hemija bolje radi sa toplom vodom. Bilo bi idealno kada bi imali dve rukavice s tim što će te jednu koristiti ispod lajsne za najprljavije delove a drugu za ostatak automobila. Prilikom pranja koristite pravolinijske pokrete (ne kružne-o tome ćemo u nekoj drugoj temi) koristeći umeren pritisak.

Za ostatke na laku koje ne možete skinuti pranjem rukavicom i šamponom ne koristite pritisak. Tu Vam je potrebna jača hemija kao npr neki tar remover ili sl koji će bez problema skinuti te kontaminacije. Pritiskom će te samo oštetiti lak.

Ispiranje:

Po završenom pranju isperite Vaš automobil sa dosta vode koristiće crevo, za ovaj deo nije Vam potrebna mašina za pranje pod pritiskom.

Sušenje:

Još jedna od bitnih faza u pranju automobila. Koristite mikrofiber peškire bez etikete (koje bez problema ostavljaju tragove po kolima pogotovo ako je reč o crnom automobilu). Krpu presavijte kako bi dobili što mekšu površinu. Možete koristiti i jelensku kožu ali vodite računa da je čista.

..............................................................


Nisu to nikakve tajne vec jednostavno neki da kazem normalan sled dogadjaja u odrzavanju voziila nakon korekcije boje i voskiranja.
Jer je inace sve uradjeno uzalud i bacene pare ako se posle poliranja auto otera bilo gde i 'majstori' posle prvog pranja naprave nove holograme i skinu vosak ne adekvatnim sredstvima.

Cak se desava da novi auti iz salona izadju sa hologramima nakon de konzerviranja :doh:

Naravno da ovo vazi za one koji imaju uslova za samostalno odrzavanje svog ljubimca.
A oni koji nemaju takvih uslova, po meni treba malo da prosvrljaju po perionicama i da vide ko,kako i sa cime radi i eventualno napraviti neki dogovor da se auto pere sa samponom koji vlasnik donese( cuvanje voska).

Mada je vrlo dobra opcija i pranje na zeton i u tom slucaju se auto lepo ispuskira,pa polako opere metodom dve kofe i onda jos jedan zeton za ispiranje i nema brige,naravno bez upotrebe njihove hemije i obavezno izbegavanje bilo kakvih cetki.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Loganovac

Citat: rele poslato 23.06.2012. - 21:11

Claying je obavezan korak koji predhodi svakom ozbiljnijem poliranju, voskiranju automobila a takođe se primenjuje posle pranja automobila koji nemaju garažu i nalaze se na parkinzima i izloženi su vremenski uticajima i "plaču drveća". Sama glina (koristi se sa lubrikantima namenjenima za tu upotrebu) sa laka automobila kupi prljavštinu koju obično pranje ne može skinuti a te prljavštine su u svetu detailinga poznatije kao kontaminacije. Kao što Vam je poznato lak na novom automobilu je savršeno glatak i prijatan za pod ruku. Kada se na tako čist lak nanese zaštita u obliku prirodnih voskova, sealant-ova ili nano tehnologije, zaštita popunjava svaku poru u farbi i traje znatno duže a sam izgled automobila kako vizuelni tako i na dodir je neuporediv. Glina se primenjuje kako na polovnim tako i na novim automobila. Poznato Vam je verovatno da na Vašem automobilu koji je perfktno čist i uglancan kada pređete prstima preko njega osetite prašinu i pesak a sigurni ste da ste ga dobro oprali. Upravo su to kontaminacije koje se ne mogu oprati a pod mikroskopom (imam negde sliku okačići naknadno) se vidi da su to sitni kamenčici i komadići raznih metala kočiona prašina itd. Glina prevučena preko takvog laka u sebe skuplja sve te kontaminacije. Ne bi ste verovali šta se sve može skinuti sa jedne perfektno čiste bele haube. Posle clayinga takva površina je neverovatno glatka, čista, daje osećaj novog automobila i spremna je za dalju obradu bilo da je u pitanju korekcija laka ili da je u pitanju zaštita.


By zhrele at 2012-03-02

Način upotrebe.

Clay bar se uoptrebljava tako što se na deo recimo 30x30 naprska namenski lubrikant te se glina prevlači pravolinijskim pokretima napred i nazad koristeći pritisak koji je dovoljan da glinu drži prilepljenu uz površinu i ništa više. Kada se počne claying oseti se kako skida kontaminacije da bi u jednom trenutku glina proklizala kada sve u sebe pokupi. Može se koristiti i sa vodom sa deterdžentom ali to znatno umanjuje vek clay bara. Glinu koristite dok se ne zaprlja, kada se deo zaprlja jednostavno je izmesite i dođete do čistog dela. Sa pakovanjem od 50 grama možete očistiti jedno pet održavanih automobila dok će te je uništiti ako je u pitanju auto sa parkinga. Glina Vam ne sme pasti na zemlju tad je gotova i možete je slobodno baciti.
Postoje razne gradacije gline od najgrublje koja će malo matirati kola do najfinije za detailing automobila.

Zašto?

Svaka kontaminicija laka će se prilikom poliranja ponašati kao obraziv koji će prouzrokovati swirl marks i druge razne defekte.
Jedan od razloga je čistoća i izgled novog automobila.


By zhrele at 2012-01-12

Cena?

To nije jeftina igračka. Ja koristim Meguiars  mild a po potrebi agressive clay. Videćete verovatno po stranim sajtovima male kitove sa glinom i lubrikantom za male pare ali će Vam oni trajati jako kratko ako ne i jednom ako je u pitanju auto od par godina.

Ja prilikom detailinga obavezno koristim glinu. Ogromna je razlika staviti polir mašinu na automobil očišćen glinom i na onaj koji to nije, a takođe i vosak. Claying je proces koji se brzo radi i npr za auto srednje velicine mi je potrebno 45- 60min detaljnog clayinga. Dosta ljudi dođe kod mene na claying i nanošenje voska, to nije velika investicija a preporodi automobil.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

ivan-bgd

Gde kupiti rukavicu,šampon za kola i dve kante? :ces: .T.J. da ne lutam po netu ima li neka konkretna informacija?

rele

Sto se tice opreme za odrzavanje ljubimaca ako neko zeli od Meguiars-a moze da naruci kod mene.
Ja svakih 10-ak dana porucujem robu iz Zagreba,imam dogovor sa ekipom tako da su cene kod nas iste kao na njihovom sajtu.
Evo prilazem i link pa ko voli neka razgleda,inace odnos evro-kuna je 1:7,5
http://www.meguiars.hr/home/
A dve kante mogu za pocetak da posluze i od jupola ili neceg slicnog,naravno potpuno ciste.
www.detailing-serbia.com
prvi detailing forum u Srbiji,dobrodosli!!!

Rimad

Nedavno sam voskirao auto. Preko Ebaya sam uzeo (cijene sa poštarinom):
- Collinite 476 vosak (35KM ~ 18€)
- Bilt Hamber glina (soft) (200g) (40KM ~ 20€)
- Meguiar's aplikator - 2kom (16KM ~ 8€).

Sa Collinite je dovoljno voskirati dva puta godišnje (mada, to može biti i jednom ili tri puta, zavisno od želja i uslovima kojima je izložen auto). Na uputstvu piše da je kutija dovoljna za 10-18 automobila, to bi značilo da može trajati 5-9 godina. Pošto preporučuju da se vosak nanosi što je tanje moguće, tako sam i uradio (2 nanošenja). Jedva se primijeti da sam potrošio išta od voska, tako da imam utisak da mi jedna kutija može trajati dvadesetak godina.

Bilt Hamber glina. Imam utisak da je ovo najjeftinija koju sam mogao naći, a da je neki brand. Podijelio sam na komade od po 50g, tako da mi može biti barem 4 voskiranja (dvije godine), a možda i duže, jer neki govorre da komad od 50g  mogu iskoristit za više auta. Ako auto nikada (odavno) nije čišćeno glinom, možda je bolje uzeti medium.

Meguiar's aplikator (spužva za nanošenje voska) - može se prati, tako da može dugo trajati.

Može se proći jeftinije ako se naruče glina i aplikator iz Hong Konga (kineska roba). Podjeljenja su mišljenja koliko je to isplativo.