Gabaritno svetlo vrata automatsko paljenje unutr svetla

prethodna tema - sledeća tema

nik

Malo sam se zanimao sa LED na vratima koje osvetljavaju gaziste, pa sam malo prosirio pricu.
Uvek me nerviralo, kada se parkiram nocu uz kolovoz i vadim nesto iz kola, sto su vrata, odnosno, njihova ivica potpauno neosvetljena sto je na ostalim vozilima vec dugo standard (najcesce crveno-bela kombinacija svetla za osvetljenje gazista i upozorenje ostalima na gabarit vrata) pa kad vec skidam tapacir...

Kao gabaritno svetlo sam upotrebio prozirne crvene 10mm LED sa adekvatnim kucistem kojima sam, s obzirom da daju veoma usmeren svetlosni snop od 15o,, smirglom matirao povrsinu da bi dobio zadovoljavajuce karakteristike vidljivosti iz svih pravaca.


Diode sam ugradio u tapacir u krajnji gornji ugao sa obe strane (ka kabini i uzduz vrata zbog pokrivanja veceg ugla vidljivosti).


Razvucena instalacija sa unutrasnje strane tapacira (slikano u fazi rada tako da se vide trake koje pridrzavaju provodnike, kasnije zamenjene silikonom.


Na ovoj slici se u gornjem desnom uglu tapacira vidi mikroprekidac koji prekida vod ka LED kada su vrata zatvorena (naslanjanje na tablu-izvedeno samo na prednjim vratima, na zadnjim svetli trajno cim su otvorena bilo koja vrata).

Na kraju sve izgleda ovako


Zadovoljan sam rezultatom, nocu sija kao jelka i cini mi se da me sada ostali vozaci zaobilaze u malo sirem luku (mada ovo je mozda subjektivni osecaj).

Da ne otvaram novu temu u okviru ovih radova sam izveo sa postojece instalacije gabaritnog i svetla gazista vod za osvetljavanje spoljnih brava na vratima (vod koji ide ispod otvora za unutrasnju bravu na tapaciru).

Po skidanju i ciscenju brava sam izbusio dva otvora za bele prozirne 5mm LED, jedan usmeren ka unutrasnjosti brave, a drugi na dole ka prostoru ispred vrata.
.

Ugradjene LED i instalacija


Posle toga ugradjene brave nazad na vrata, provucena i lepljenjem za limariju obezbedjena instalacija od pokretnih delova unutar vrata i sve izgleda ovako


Na slici se i ne vidi bas dobro zbog velikog kontrasta koje stvara unutrasnje svetlo, ali vidljivost je sasvim dobra i omogucava da se ne ugazi u nesto nezeljeno.

Aktiviranje kompletne instalacije u vratima sam izveo nezavisnom instalacijom obezbedjenu osiguracem od 5A koja se aktivira preko releja koji aktivira unutrasnje svetlo kada se otvore vrata da ne bih bespotrebno opterecivao postojecu instalaciju unutrasnjeg svetla koja je vec opterecena dodatnim osvetljenjem zadnje klupe, ali o tome u drugoj temi.

Ceo sklop sam takodje povezao sa CB tako da pose aktivira paljenje unutrasnjeg svetla kada se otkljucaju vrata daljinskom komandom. Ovo sam izveo povezivanjem modula CB (naknadno ugradjen, nemam fabricki CB sa daljinskim otkljucavanjem, ali nesto slicno moze da se izvede verovatno i sa fabrickom daljinskom CB))tako da pored davanja signala UCH kao da je pritisnut taster u kabini za otkljucavanje prespajanjem voda pomocu releja, jos jedan paralelni relej daje signal (spaja kontakt sa pinom 40 UCH) kao da je aktiviran neki od prekidaca u vratima, odnosno, kao da su otvorena vrata.

Sada, kada otkljucavam, izgleda ovako


Potrebni materijal sam nabavio u prodavnicama Mikro Princ (LED) i Komet elektronik (konektori), ali se ne secam vise cena jer sam dosta davno kupio potrebne delove.


staracstol

#1
 :aplause: :respect: Jel bi mogao da kazes koji relej si koristio i da das semu kako si ga povezao?

VaskezNS

Svaka čast, mislim da ni "mečke" nemaju fore sa osvetljenjem iz pravca brave na gazište  :too: :aplause:

Par pitanja:

1. Može da se izračuna, ali da ne bismo ponovo bzvz istraživali, možeš li nam dati vrednosti otpornika na diodama, za 10-tke i 5-tice ?
2. Slično pitanje kao i staracstol - no manje-više šema, pravila povezivanja su ista, ali koja su mesta odakle si vukao napajanje za ovaj sistem rasvete, gde si "mazno" struju, gde si stavio relej i osigurač, kuda si iza table najbolje razvukao napajanje do vrata, kako prednja tako i zadnja. Kad "uđemo" iza tapacirunga to je jasno, fora je gde si našao "izvor" i "putić" do rasvete  :nami:
3. Rekao si da zadnja rasveta radi "trajno", odnosno reaguje na otvaranje bilo kojih vrata (jer nema svoje mikro "podprekidače" kao na prednjim vratima). S obzirom na diode na unutrašnjem delu tapacirunga, kako ti se čini - da li takva "trajna" rasveta ne smeta na neki način (primer- vozač/suvozač otvori vrata a putnike na zadnjem sedištu "obasjaju" dve jake unutrašnje diode) ?
4. Povezivanje sa CB - "još jedan paralelni relej daje signal" - za fabričko rešenje CB tu bi neko drugi mogao da pomogne u smislu odakle dovesti napajanje za drugi relej, ali ako sam tebe dobro razumeo - imaš dva releja, sa različitim izvorima (1. nezavisno napajanje sa osiguračem, 2. sa modula tvoje CB), i oba "slivaju" svoj izlazni signal prema instalaciji dodatne rasvete, ako sam dobro razumeo ?

Kakogod, ovo nije bila mala rabota, možda nije fizički teška, ali je umno vrlo izazovna i pojedinačno po radnim operacijama jako zahtevna i zato još jednom  :respect:
Ovo je mesto za sLogan ;-)

nik

#3
Probacu da budem sto jasniji.

1. i 2. Vrednosti otpornika i svih elemenata ubacene u semu
2. Sto se tice "uzimanja" struje ovako:
Napon za napajanje potrosaca u vratima uzet je sa table osiguraca sa dolaznog voda radija provodnikom od 4mm2 do posebno ugradjenog kucista osiguraca,


a sa kucista osiguraca provodnikom od 1,5 mm2 "spusteno" do ispod tapacira patosa kod leve noge vozaca u silikonom zaptivenu kutijicu u kojoj se nalazi relej i dioda (vidi semu)


Odatle se mreza grana u cetiri kraka ka svim vratima (ispod tapacirunga sa leve i ispod table i tapacirunga sa desne strane auta, prateci postojecu instalaciju do stubova pa u vrata.

Napon za okidanje sam uzeo sa UCH sa pinova 2 i 5 belog konektora (na slici se vidi da mi je spojnica precvikala zicu, mora se biti veoma pazljiv)


i za kraj osvetljenja u vratima sema


Ukratko princip rada.
Otvaranjem vrata (pobudom UCH preko nekog od prekidaca u vratima ili u gepeku) UCH aktivira vremenski ogranicen - pol na pinu 2 konektora cime se zatvara strujni krug i pali plafonsko osvetljenje i ujedno okida relej koji spaja kontakte i provodi struju sa osiguraca od 5A na potrosace u vratima i to je to. Videcete na semi da sam za otpornike uzeo vrednosti koje su daleko iznad vrednosti za obezbedjenje maksimalnih 20mA zbog zastite LED, a i doziranja intenziteta svetla (zavisi kako se kome svidja, a i koja mu je namena). Na LED lajsne sam dodao u seriju otpornik od 90 Oma iz razloga koje sam objasnio u temi o osvetljenju zadnje klupe. Na semi je prikazan razvod u jednim vratima, u svim ostalim je isto.

3. Mikroprekidac u zadnjim vratima nisam izveo iz razloga velike udaljenosti cvrstih delova koji su pogodni za obradu (plasticni), koji ispunjavaju uslov da su sto blizi sarkama vrata zbog maksimalno moguceg smanjenja udara na prekidac pri zatvaranju vrata. Eksperimentisao sam sa prekidacima iz vrata Floride koji bi se naslanjali na B stub, ali nisam bio zadovoljan izgledom i funkcionalnoscu (morao je ili prekidac da se mnogo izbaci iz tapacira vrata ili da mu se produzava potisna osovina)
LED diode koje svetle na zadnjim vratima se nalaze o poziciji kada su zatvorena vrata u visini nadlaktice putnika i gotovo uz naslon sedista tako da eventualno moze da smeta ako je jedna osoba pozadi, ali sam intenzitet svetla je takav, a i zbog smirglanja povrsine diode se izgubio onaj iritirajuci sjaj koje imaju LED kada se gledaju u snop (mozda je ovo subjektivno, ali meni tako izgleda).

4. Po pitanju aktivacije svetala prilikom otkljucavanja daljinskom komandom ne treba taj sistem da mesate sa osvetljenjem u vratima. Ovaj sistem sluzi samo da aktivira UCH da upali plafonsku lampu kada se daljinski otkljuca CB, a samim tim i osvetljenje u vratima, odnosno, da "imitira" otvaranje nekih od vrata sto izaziva aktiviranje osvetljanja.
Sema:

Princip rada:
Modul CB koji sam pre par godina ugradio izmedju ostalog ima dva voda koji se povezuju sa provodnicima koji sa pinova 8 i 17 UCH dolaze na pinove 1 i 5 na prekidacu CB u kabini. Ostvarivanjem veze sa masom jednog od ta dva pina CB se otkljucava, odnosno, zakljucava (pogledati unutrasnju semu prekidaca CB u kabini). Ovako povezan modul prakticno preko svojih releja (u njemu samom) odradjuje ono sto i prekidac prilikom pritiska. To bi bilo normalno funkcionisanje uredjaja.
U ceo sklop je potrebno ubaciti relej sa dva radna kontakta i povezati na sledeci nacin:
- sa voda za napajanje modula CB (koji kod mene dovodi stalni + sa auto-radija) dovesti vod na +  pol elektromagneta releja.
- vod sa modula CB treba odspojiti iz direktne veze sa vodom izmedju pina 8 na UCH i pina 1 na prekidacu(prikazano isprekidanom plavom linijom) i isti spojiti na - pol elektromagneta releja sto ce dovesti do toga da davanjem signala za otkljucavanje se aktivira relej.
- Jedan radni kontakt releja povezujemo  sa vodom izmedju pina 8 na UCH i pina 1 na prekidacu i sa masom, a drugi radni kontakt sa vodom koji povezuje pin 40 UCH i jedan od prekidaca u vratima i masom cime smo obezbedili da da u momentu aktiviranja releja kontakt sa masom dobiju pin 8 (komanda otkljucavanja vrata, prakticno menja onu uklonjenu vezu izmedju modula CB i voda sa bina 8) i pin 40 na UCH (imitacija otvaranja vrata) i cime se otkljucava CB i pali unutrasnje osvetljenje.
Relej sa dva kontakta je neophodno koristiti iz razloga sto spajanje pinova 8 i 40 na UCH (kada bi isli preko jednog kontakta) moze da izazove smetnje u radu i ostecenje same UCH.
Takodje je neophodno ugraditi i prikazane diode 1N4148 u mrezu elektromagneta releja zbog sprecavanja mogucih ostecenja elektronskih komponenti vozila.

Nadam se da sam uspeo da odgovorim na vasa pitanja, ako je nesto jos nejasno tu sam da pomognem.

Pozdrav

nik

Malo sam pretrazivao u vezi sa pitanjem VaskezNS o realizaciji paljenja unutrasnjeg svetla pri otkljucavanju u vozilima koja vec imaju daljinsku CB i moram da kazem da u raspolozivoj dokumentaciji nisam nasao na UCH (koja u ovom slucaju odradjuje ceo posao od prijema signala daljinske komande do davanja adekvatno polarizovanog napona aktuatorima u bravama vrata) niti jedan pin koji daje bilo kakav signal pri daljinskom otkljucavanju CB.
Moguci nacin izrade sklopa za aktiviranje unutrasnjeg svetla sam skicirao na semi:


Princip rada:
Prilikom davanja daljinske komade CB, UCH na pinove 2 i 4 belog konektora dovodi adekvatno polarizovan napon, za otkljucavanje na pin 4 +, a na pin 2 -. Prilikom zakljucavanja situacija je obratna (pin  2 +, pin 4 -). Kalem releja povezujemo na ova dva pina, ali tako orijentisan da + pol bude vezan na pin 4, a - na pin 2. Dioda 1N4148 stiti uredjaje pri iskljucenju releja. Na vodove izmedju UCH i releja postavljamo orijentisane kao sto je prikazano po jednu diodu 1N4001. Ovo je veoma bitno jer pri zakljucavanju CB bi preko diode 1N4148 doslo do kratkog spoja..
Ovakvim povezivanjem smo obezbedili da relej, u momentu otkljucavanja CB spaja radni kontakt koji je vezan za masu i pin 40 na UCH, cime se simulira otvaranje vrata i automatski dovodi do paljenja plafonskog svetla.

Nedostatak sistema je da ce se svetlo paliti nezavisno od toga da li je dat signal daljinskom komandom ili pritiskom na prekidac u kabini (sto nekad i nije lose kada recimo nocu zavrsite voznju i otkljucate vrata, automatski imate i osvetljenu kabinu da pokupite stvari i izadjete iz auta).

Keka

Sad si me bacio u dilemu....u Laureat opremi cini mi se da se kod mene svetlo pali sa otkljucavanjem vrata (nisam sigura), a sigurno se gasi za zakljucavanjem.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


kiconix


nik

 :c:
Nemam pojma kako je u Laureat nivou opreme, moj je Ambiance,  :Smiley:
a s obzirom da je VaskezNS pitao

Citat: VaskezNS poslato 05.07.2012. - 00:13
za fabričko rešenje CB tu bi neko drugi mogao da pomogne u smislu odakle dovesti napajanje za drugi relej,

reko` da pomognem.

Keka

Osnovna dilema je da li je UCH svima isti a da se opcije menjaju preko DDT ili postoji fizicka razlika u UCH.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


nik

Malo sam unapredio osvetljenje iz brava ugradnjom SMD 5050 LED umesto klasičnih 5mm LED.

Izradjena pločica


LED zalemljena na pločicu


Proširen otvor i ugradjena LED u bravu. Nakon toga zaliveno providnim silikonom.


Distribucija svetla sa starim 5mm LED


Medjufaza (napred nova SMD 5050 LED, nazad stare okrugle 5mm)


Nove LED napred i nazad


Poboljšanje u površini osvetljenog prostora. Nema više da se ugazi u nešto. Ja zadovoljan.

PS: (Zakasneo) odgovor za Keku. Mislim da je na Loganima ista UCH (bar tako kaže Dialogys), a da su programirane različito.