Zamena - ugradnja zvučnika

prethodna tema - sledeća tema

Loganovac

'Ajde da ovde sumiramo ko je šta menjao ili ugrađivao od zvučnika. Imam nameru da menjam fabričke zvučnike i ovih dana sam snimao kako sve to izgleda i šta bi moglo da se ugradi. Nisam raspoložen da stavljam nešto veće od fabičkih (13cm) jer
1) Imaju odgovarajuću kutiju za ugradnju koja pasuje u vrata i povezuje ilim sa oblogom koja je od njega udaljena ceo prst
2) Ne želim da se dodatno izazivam zainteresovane da mi obijaju kola zbog nekih besnih zvučnika - u postojeće plastične kutije moguće je ugraditi novi zvučnik i zadržati staru masku koja ga potpuno sakriva

Zvučnici koji su ušli u uži izbor su:
JBL GT5-502  http://svc022.wic505d.server-web.com/jblcar/GT5Series/gt5502.aspx ,
Alpine SPE-13C2 http://www.sinko-garage.com/auto-oprema/?id=3801&title=Alpine+SPE-13C2
Hertz ECX-130 http://www.sinko-garage.com/auto-oprema/?id=Hz%20018&title=Hertz+ECX+130 , mada mislim da ovaj poslednji ne može da stane jer mu je magnet prečnika 83mm i ima visoko izbačen tweeter. Što se JBL-a tiče, mislim da bi trebalo da pasuje uz postavljanje dodatne distantne zaptivke od oko 6mm jer je dublji od fabričkog. Alpine ima odgovarajuću dubinu ali nisam uspeo da iščačkam koliki mu je prečnik magneta - help!
Zanimaju me vaša iskustva, prvenstveno u Daciji, kao i preporuke. Do kraja godine imam nameru da promenim i radio, hoću BT i USB, merkao sam Sony MEX-BT3700 http://www.tehnomanija.rs/katalog/sony-autoradio-mex-bt3700.html .
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Keka

Ja sam stavio ove pozadi
http://www.pioneer.co.uk/uk/products/archive/TS-A1311/index.html

Seli su umesto fabrickih kao dupe na noshu, jedino sam prepravljao konektore posto su fabricki totalno nestandardni.

Lepo sviraju ali je bas kartonskih neponovljiv  :hall:
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


icatenej

CitatZvučnici koji su ušli u uži izbor su:
JBL GT5-502  http://svc022.wic505d.server-web.com/jblcar/GT5Series/gt5502.aspx ,
Alpine SPE-13C2 http://www.sinko-garage.com/auto-oprema/?id=3801&title=Alpine+SPE-13C2
Hertz ECX-130 http://www.sinko-garage.com/auto-oprema/?id=Hz%20018&title=Hertz+ECX+130 ,

Ne znam ništa o konkretnom modelu Alpine zvučnika, ali ja sam pre jedno dve godine kod mene stavio Alipne SPS-130A koji su tada bili aktuelni  http://www.crutchfield.com/S-IwuJBHLYFxx/p_500SPS130A/Alpine-SPS-130A.html i jako sam zadovoljan... U prednja vrata su stali savršeno umesto fabričkih tako da se i originalna maska bez problema mogla vratiti, pozadi naravno nije bilo nikakvih problema... Osim činjenice da twiter kod ovih mojih može da se rotira i usmerava po želji i nešto drugačije maske, meni i ovi koji su tebi u izboru deluju manje-više isto i u tehničkom smislu i po fizičkom izgledu.... Širina magneta neće ti sigurno biti problem. Samo proveri dubinu i to je sve. Kao plejer koristim Sony CDU trte-mrte (ne znam sad napamet oznaku modela), sa USB ulazom napred (otprilike kao ovaj plejer koji nameravaš da nabaviš s tim što moj nema bluetooth), i takođe sam zadovoljan kako stvar radi...

Loganovac

#3
Ljudi, hvala vam na saradnji.
U veoma dobro opremljenoj radnjici u Požarevcu ( :ha:) pronašao sam ono što sam i tražio. Čovek mi je ponudio više vrsta zvučnika od 130mm, pa sam na netu odradio ostalo oko izbora - mada stvarno nema puno toga da se nađe. Znači, ima JBL koji sam pronašao u Subotici (GT5-502), ali uz to i GTO528 (kaže da je mnogo bolji) i ono što mi je preporučio, ako mi budžet dozvoljava, JBL P562, kaže da nikad ništa moćnije od 13cm nije čuo ni video (razmišljam da ga upoznam sa Kekom, on se nešto hvalio, samo se ne sećam koju je beše tačno veličinu naveo  :Smiley:), zatim dva modela Alpine (bez posebnih preporuka sa njegove strane, kaže da su OK), i dva modela Infinity - 5022i i Kappa 52.9i. Za Infinity mi je rekao da imaju najsuptilniji zvuk od svih ponuđenih, ali da nemaju silinu JBL-a i da su nešto tanji u basu, odnosno da svoj maksimum daju tek uz woofer - ne dolazi u obzir, to mi ne treba u kolima. Nije bilo problema da sve ovo čujem na test panelu, čak je ponudio i da mi ugradi u kola da čujem... svaka čast :respect: .
Znači, juče puknem, uđem u minus i odem u radnju da kupim JBL P562 - kad tamo, čovek ima samo jedan par  :doh: http://www.jbl.com/EN-GB/Products/Pages/ProductDetails.aspx?PID=P562

Uzmem taj jedan par (drugi mi je obećao za subotu) i odem da ih ugradim. Napred pasuju kao dupe na nošu, a probao sam i pozadi - moraće nešto da se odradi sa onom plastičnim korpama, ne može da prođe njihova eksterna skretnica kroz proreze sa zadnje strane, možda odsečem celo dance  :D pa neka gledaju u gepek... Znači, pošto se već smrkavalo, ugradim ih normalno, napred u vrata.
Kako se to čuje:
- dakle, do sada su stari zvučnici 5 puta bolje zvučali u zadnjoj dasci nego oni u vratima, sada JBL u vratima zvuči 5 puta bolje od starih "kartonjara" u dasci. Kad odradim prebacivanje prednji - zadnji, stari Blaupunkt zvučnici , iako u dasci i sa 510l zvučnom kutijom, jednostavno telefoniraju. Mogu samo da zamislim šta će se desiti kad zamenim i drugi par...  :lux: :lux: :lux:
Međutim, razočarenje je što se zvučna slika donekle kvari postavljanjem plastičnih poklopaca (Dacijinih original), dobija čujne koloracije srednjeg i srednje-visokog opsega i donekle ubija viskotonce, potpuno razumljivo. Međutim ovo je žrtva koju sam spreman da podnesem da bih mirnije spavao. Bolje da se ne vide  :place: . I čovek mi u radnji kaže - šteta da imaš ovakve zvučnike u kolima a da se malo ne ku.čiš njima...
Ton je čist i jasan, bas je pun i dubok iako su u vratima (Keka će na sledećem okupljanju moći da se uveri, Bože zdravlja). Sad sam došao do toga da stvarno treba da zamenim i radio...
Interesantno je da nisu nešto značajno glasniji od starih (efikasnost im je 92dB/1W/1m), znači nije stara kartonjara baš za potcenjivanje što se efikasnosti tiče...
Po ugradnji drugog para sledi drugi deo priče. Pozz
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Keka

Ocekujem nastavak price, pa da to i cujem, ionako treba da menjam pre ili kasnije prednje fabricke  :aplause:

Po tehnickim karakteristikama i opisu, stvarno su babaroga  :fiju: jedino me cudi impedansa od 2 oma.....Zar fabricki nisu bili 4 oma?  :ces:

Koliko je kostalo to zadovoljstvo?
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


AlexR

Jel zna neko kuda su fabricki provlacili kablove za zadnje zvucnike , trebao bih ovih dana da se nakanim da postavim i zadnje zvucnike napokon pa da ne izmisljam rupu na saksiji?
   :Smiley:

Loganovac

#6
@Keka: ugradio sam i drugi par, pozadi u dasku. Moram da priznam da sam od njih više očekivao u odnosu na prednje, s obzirom na mesto ugradnje. Mislim da znam šta je problem - plastična kutija koja im ne da da "dišu" i pravi stojeće talase. Da sam malo blesaviji, odsekao bih dance toj kanti i pustio zveri da duvaju u gepek maksimalno, a Boga mi i skinuo bih one odvratne poklopce, što ipak neću da uradim iz razloga navedenih u mom prethodnom postu.
Suma sumarum, imam veoma moćan zvuk u kolima i sad mi tek nedostaje neka babaroga od radija (zbog ekvilajzera kojim bih izbacio nešto iz spektra gde čujem najviše koloracija, a i zbog snage - ovi zvučnici ne znaju šta je distorzija, šibaju do granica pojačala koje ih goni i to rade neverovatno precizno).
Što se omaže tiče, jesu 2 Oma, ali JBL tvrdi da su kompatibilni sa svim glavama koje su deklarisane na 4 Oma jer se šatro nešto kompenzuje povećanjem otpornosti usled zagrevanja namotaja - mogao si da pročitaš na brojnim sajtovima o tome. Moj Blaupunkt je gruvao do daske par sati bez problema.
Mislim da za zamenu prednjih zvučnika nemaš mnogo alternative. Uostalom - čuti ćeš, ne?
Što se cene tiče, plaćao sam ih 7.400 dinara par, a sada imaju novu cenu - 8.300. Ako budeš hteo da pazariš, poslaću ti adresu uvoznika (iz NS-a!).
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Keka

Mnogo  brate  :whistling:

Kad produvaju kartonci napred uzecu jos jedan par pionira iz posta gore.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


Loganovac

Nećeš, jer ćeš pre toga da čuješ JBL. Ne brini, neće kartonjare skoro da produvaju, a kinta se daje jednom - zatamnjivanje stakala ti nije bilo skupo, a? :zloca:
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Keka

 :offtopic: kanda cu da gulim folije kad dodje vreme za registraciju

nisam fanatik za muziku, a nisam bas ni pri kinti, tako da.....evo necu da kazem "nikad"  :friends:
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


Urosh85

Mala napomena pri kupovini zvucnika ,morate gledati i paziti za sta su zvucnici namenjeni ...
da li za ugradnju u kutiju ili zvucnik moze da radi i bez dodatnog protoka vazduha ...
manji protok vazduha - manji magnet ...
zvucnik za kutiju ili u nasem slucaju gepek, tj dasku - veci magnet ..

ono na sta treba jos gledati i obratiti paznju a to je :
SPL - zvucni potisak na jedan metar, najbolje je da zvucnik ima nesto preko 90Db

Ako ugradjujete zvucnik u gepek tj dasku, morate imati uvid u Vas. Vas je - Ekvivalentna zapremina vazduha,ako je zvucnik za male zapremine, zvucace kao zvucnik na vasem mobilnom telefonu.

Ono sto je najbitnije na zvucniku, pogotovu za auto, posto su na malim udaljenostima od nasih usiju je Fs. Frekventni opseg koji zvucnik ispusta, ako je preveliki opseg, nase uho ga nece cuti, sto ce dovesti do gubitka kvaliteta, tj nasa muzika ce zvucati kao da sviraju trubaci, kompjuterski zvuci se nece ni cuti, a oni su bitni.

Jos nesto vezano za zvucnike u gepeku tj dasci je i Xmax - to je maximalan hod membrane zvucnika, to morate imati i na umu kada ugradjujete preterano jaka pojacala, da ne pojacate preterano puno i da se malo vise zanesete, pa da zvucnik probije, tj da se magnet zalepi. Onda mozete da se pozdravite.

U jednom postu sam naveo Sony i Pionir zvucnike, to nije slucajno, oni imaju savrsenu racunicu za auto.
Potrebno je samo pitati prodavca koji zvucnik je za vrata a koji za gepek i izabrati velicinu :)
posle ostaje da uzivate

DarioGTI

#11
kod mene je situacija ovakva:

hu: pioneer deh-3500mp
prednji: hertz dsk 130  http://www.sinko-garage.com/auto-oprema/?id=Hz%20006&title=Hertz+dieci+DSK+130
zadnji: hertz dcx 690 http://www.sinko-garage.com/auto-oprema/?id=Hz%20005&title=Hertz+dieci+DCX+690
subwoofer: magnat active reflex 300a http://www.magnat.de/index.php?id=2931&L=1%2Fpictures.php%25...esurvey%2Ftmp%2Fidnew.txt%2Fclasses%2Fcore%2Flanguage.php%3Frootdir%3Dhttp%3A%2F%2Fwww

super svira, a nije previse para, cuje se svaki zvuk, dosta visokih dosta basa....   :woo-hoo:

:lazy:
Nekada:
'03 SupeRNova E7J LPG Europa - 219.200km (prodan)
'07 MCV K4M LPG Laureate A/C- 55 000km (prodan)
'02 SupeRNova E7J LPG Europa - 114.150km (prodan)
A tu je još:
'05 Logan K7M Laureate A/C - 200.000km and counting (HR)
'21 Sandero 1.0 ECO-G H4Dt LPG Comfort - 10.000km (HR)

Urosh85

Citat: DarioGTI poslato 11.10.2009. - 13:46

zadnji: hertz dcx 690

super svira, a nije previse para, cuje se svaki zvuk, dosta visokih dosta basa....   :woo-hoo:

:lazy:

uhm ... ove sam hteo i ja extra zvuk daju i to sto ima odlican tweeter... jedino sto mi smeta jeste sto su papirni ... pa ce krace da traju, naravno ako ih manje explatises ... slusace se dugo .. ali odlican izbor .. best buy

Pretprosle godine u Batajnici na trkama 402 1 On 1 .. sam video jednog Opela sa tim zvucnicima ... extra je zvucao ( decko je iz vrsca )

Svarog

#13
Infinity i JBL su kompanije koje su u eri globalizacije ušle u sastav Harman International, što je u stvari čuvena firma harman/kardon, nekada poznata po proizvodnji izuzetno kvalitetnih hi-fi komponenti. JBL je kao proizvođač zvučnika uvek naginjao oštrijem, snažnijem, da ga tako nazovem rokerskom zvuku, dok je Infinity težio prefinjenijem zvuku. To, naravno, prevashodno važi za kućnu upotrebu, ali se prenosi i na car audio. Ja bih se možda pre opredelio za Infinity, ali tu uvek važi jedno pravilo - čovek ne može da se odluči definitivno dok sam to ne čuje u uslovima u kojima će to i inače da sluša. Zato je u audio svetu sasvim razumljivo da se komponente daju na probu i zato ti je taj prodavac i ponudio da probaš.
Elem, osetljivost od 92dB je sasvim pristojna to znači da na realnih 50W (čiste snage) imaš ukupan SPL 109dB što je sasvim pristojno. Ja bih ipak obratio pažnju na taj otpor (u stvari to je impendansa, dakle L+R+C) jer mi se čini da je mali u odnosu na nominalnu snagu pojačala koje zvučnik može da podrži (55W). Teorijski gledano, ako pojačalo ima npr. 25W na 4oma, što je uobičajena omaža kod auto pojačala, trebalo bi da ima 50W na 2 oma. U praksi to iz raznih razloga nije baš tako i snaga je uvek manja, ali bi svakako trebalo obratiti pažnju na snagu pojačala. Ako zvučnik podržava 55W RMS snage pojačala, ne bi smeo da uzmeš pojačalo jače od npr. 30W RMS na 4 oma. Ako uzmeš jače pojačalo onda će snaga na 2 oma da prevazilazi mogučnosti zvučnika i najbolje što može da ti se desi to je da pojačalo i zvučnik brzo uđu u kliping, tj. u velika izobličenja. A veliki kliping vodi ka crkavanju, pre svega pojačala. Manji otpor zvučnika znači jaču struju u pojačalu, jača struja znači veće grejanje i opterećenje pojačala, a sve to vodi belom dimu u kabini auta. Naravno, situacija u praksi nije tako drastična, ali svakako obrati pažnju na snagu pojačala da ne bi imao velika izobličenja čak i pri osrednjim glasnoćama. A uz sve to moraš da vodiš računa o tome da RMS snaga koju može zvučnik da podrži treba da bude bar oko 20% veća od stvarne snage pojačala. Dakle možeš da ideš s autoradiom koji ima 25W po kanalu na 4oma, što bi približno značilo da to pojačalo daje oko 35-40W RMS na 2 oma. To je uobičajena snaga i ako kupuješ neki od uobičajenih autoradia nemaš frku, ali ako hoćeš nešto više - oprez.
A to što su ti rekli o promeni otpora s grejanjem kalema zvuči malo šudno, ali ako je tako, to je svakako štetno. Tačno je da grejanjem otpor može da se poveća, ali tu u slučaju zvučnika ne mogu da budu drastične promene.


Loganovac

#14
Rekao bih da je prethodni post naslovljen na mene...
Tačno je ono što si naveo o razlikama između JBL i Infinity zvuka i uopšte pristupa zvuku, donekle. Za primenu u automobilu umesno je vršiti takva poređenja jer se radi o ekstremno nepovoljnim uslovima za postizanje kvalitetnog zvuka, što zbog male kubikaže i kvaliteta prostora koji se ozvučava, preko nepovoljnog položaja zvučnika u tom prostoru, pa do ograničenja u dimenzijama samih zvučničkih sistema. Uslovi za postizanje kvalitetne (ali pazite kvalitetne!) reprodukcije zvuka u ozvučavanom prostoru su ostvarivanje sveobuhvatnog linearanog odziva takvog sistema (znači ne samo zvučnika već i prostora u smislu eliminacije stojećih talasa i bliskih refleksija, ostvarivanja optimalnog vremena reverberacije itd. i to je ono što značajno otežava situaciju u automobilu).
Međutim, trebalo bi da budeš krajnje obazriv kad pokušavaš da razjasniš teoretske osnove NF pojačavača elektroničaru koji je toga u životu napravio i  projektovao ne zna se koliko različitih pojačavača, zaključno sa PA sistemima snage od 2KW po jedinici...

Citat: Svarog poslato 11.10.2009. - 23:16
Teorijski gledano, ako pojačalo ima npr. 25W na 4oma, što je uobičajena omaža kod auto pojačala, trebalo bi da ima 50W na 2 oma. U praksi to iz raznih razloga nije baš tako i snaga je uvek manja, ali bi svakako trebalo obratiti pažnju na snagu pojačala.

Pojačalo koje ima 25W/4 Ohm projektovano je za nominalnu izlaznu struju od 2.5A i na toj struji ostvaruje maksimalnu disipaciju toplote na izlazniom stepenu. Ukoliko se pokuša sa povećevanjem izlazne struje (smanjenjem otpora opterećenje odnosno zvučnika ili daljim povećavanjem napona) doći će do preopterećenja izlaznog stepena. Ovo će se manifestovati izobličenjima i pregrevanjem izlaznog stepena pojačavača. Od konstrukcije pojačavača i od stepena preopterećenja zavisi na koji će se način i kojim redosledom ove pojave ispoljiti a još i od vremena trajanja ovakvog poremećaja koja će od ove dve pojave eventualno dovesti do otkaza izlaznog stepena. Činjenica da je takav pojačavač projektovan za navedenu izlaznu struju je ono što bi mu ograničilo snagu na manjem otporu (kad bi uključio zvučnik od 2 Ohm, maksimalna izlazna snaga pojačavača pri kojoj je on još u "regularnom" režimu rada bila bi svega 12.5W (impedansa zvučnika 2 Ohm, izlazna struja 2.5A), znači manje od njegove projektovane snage, i ne postoji nijedan drugi razlog u praksi ili van nje koji bi na to uticao. Svako dalje povećanje amplitude signala na izlazu bi u ovom slučaju dovelo do preopterećenja. To što se u katalozima navodi da vaše pojačalo nominalne snage od recimo 50W/8 Ohm na 4 Ohm može da isporuči recimo 92W nije posledica nikakvih Gremlina u njemu, već činjenice da se tada postiže njegov maksimum bilo disipacije ili izlazne struje. Ovakav pojačavač de facto je projektovan za rad na 4 Ohm sa nom. strujom od 4.8A što daje 92W sin. , ali ga proizvođač deklariše za rad u znatno povoljnijoj radnoj tački - na 8 Ohm ovaj pojačavač ostvaruje znatno bolje dinamičke karakteristike, pre svega zbog znatno boljeg damping faktora koji predstavlja odnos impedanse opterećenja (zvučnika) i izlazne impedanse pojačavača. I manju disipaciju - manje se greje.

'Ajde da ne citiram sve ono što si dalje naveo... Reći ću samo da je često viđeno da slabiji pojačavač u klipingu skenja daleko snažnije zvučnike, jer kod neumerenog "prženja" (a to rade oni sa operisanim sluhom čiji je ideal zvuka živa svirka po seoskim svadbama ili ringišpilsko i Hali-Gali ozvučenje po vašarima  :ranting:) pojačavač gubi kontrolu nad hodom membrane zvučnika i dešava se da mu uz nemerljiva izobličenja isporučuje čak i znatnu jednosmernu komponentu struje koja je potpuno neprihvatljiva, a šta će pre da otkaže zavisi od termičkih karakteristika pojačavača i zvučnika...
Dalje, impedansa zvučnika nije konstantna vrednost ni po amplitudi ni po fazi i menja se u zavisnosti od frekvencije. Iznenadili biste se kad biste videli kako izgleda kriva impedanse vašeg zvučnika od 4 Ohm... Razvoj zvučnika u kompaniji kao što je JBL uključuje, pored neizmernog decenijskog iskustva u samom vrhu ove oblasti, i opsežna laboratorijska ispitivanja. Ovo je od esencijalne važnosti pošto u ekstremnim dizajnima do izražaja dolaze upravo "sekundarni efekti", ono što se u uprošćenim analizama obično zanemaruje. Zbog svega toga, ako mi oni tvrde da je taj i taj zvučnik nazivne impedanse 2 Ohm kompatibilan sa glavama nazivne impedanse 4 Ohm, imam razloga da im verujem.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.