(LED) osvetljenje zadnje klupe

prethodna tema - sledeća tema

Tchitcha

#15
Citat: nik poslato 25.01.2012. - 21:46
dolazi do pregrevanja LED i opasnosti od zapaljenja, posebno ako je lajsna instalirana na zapaljiv materijal

Gde si video led diodu koja se greje i na taj način crkava??? Ako je struja jača od optimalne diodi se skraćuje vek trajanja i to je to. Nema ni grejanja ni paljenja, osim naravno za neke ekstremne vrednosti struje što u ovom primeru nije slučaj.
Tchitcha

nik

Citat: Tchitcha poslato 24.02.2012. - 08:30
Gde si video led diodu koja se greje i na taj način crkava

Izvinjavam se zbog sirenja dezinformacija koje sam izneo u mom prethodnom postu jer ocigledno ne vladam materijom. Ja sam izgleda radio sa nekim nekvalitetnim LED koje se greju, a i verovatno sam nesto pogresno razumeo iz literature.

Evo poneki koristan link po pitanju grejanja LED http://www.ledsmagazine.com/features/2/5/8 , ako smem da skrenem paznju na sledece citate

The energy consumed by a 100-watt GLS incandescent bulb produces around 12% heat, 83% IR and only 5% visible light. In contrast, a typical LED might produce15% visible light and 85% heat.

Clearly, running the LED at a higher current results in a higher temperature change.

, ali nemam pojma ni odakle mi podatak da je temperatura u jezgru SMD LED pri nominalnoj struji  80-120oC i  da se disipira, zbog lose toplotne provodljivosti transparentnog dela, najvecim delom preko podnozja, ali sta zna Wikipedia (Typically, LEDs are encapsulated in a transparent resin, which is a poor thermal conductor. Nearly all heat produced is conducted through the back side of the chip.).

Pored navedenog sam, takodje, pogresno shvatio da povrsina poprecnog preseka provodnika na samoj lajsni nije uopste bitna kada se stavi provodnik veceg poprecnog preseka koji dovodi napon na lajsnu, tako da ne treba da me slusate.

PS: Ronac, mnogo bolji izbor postavljanja je na staklu.

Loganovac

#17
Još kako se greju LED-ovi! http://www.vs-optoelectronic.com/images/onecms/site/Produkte/PDF/Thermisches%20Design_GB_140909.pdf

Svaka LED crkava baš tako - prekoračenje temperature PN spoja nastaje kad je disipacija toplote na spoju (= napon PN spoja koji je konstantan za datu diodu x struja PN spoja koja zavisi od spoljašnjeg kola) veća od maksimalne, usled čega dolazi do povećanja temperature spoja koja posle izvesnog vremena dostigne temperaturu razaranja spoja (za silicijum oko 2000C). Ovo može da se desi u trenutku (ako je struja kroz diodu recimo 1000 puta veća od nominalne) pri čemu će doći samo do lokalnog pregrevanja i razaranja PN spoja u mikrosekundi, ili može da traje satima ako je struja recimo 50% veća od nominalne, pri čemu će usled postepenog pregrevanja spoja doći do prenošenja temperature i na samo kućište diode, koje može da dostigne visoku temperaturu, pogledaj gornji link koje se sve mere preduzimaju za hlađenje LED-ova u aplikacijama rasvete, jasno ćeš videti da temperatura kućišta često prelazi 1000C.

Edit: odgovor je bio namenjen članu Tchitcha - u međuvremenu je Nik već sve objasnio. Ne moraju svi da znaju sve, ali bi trebalo bar da povedu računa o tonu kojim komuniciraju sa onima koji bolje poznaju tematiku.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

nik

Izvinjavam se sto otvaram staru temu, ali da ponudim raspolozenima za DIY jedno od mogucih resenja osvetljenja zadnje klupe.

Potreban materijal:
- Kuciste plafonskog svetla nekog od vozila (korisceno konkretno od VW Golf IV) 2 komada,
- Provodnici 0,5 mm2 u tri boje  po 4 metra
- Izolir traka ili termo buzir
- Alu lim (od limenke
- Super-lepak
- Konektor za kabal tropolni muski i zenski  2 kompleta ili ako pronadjete originalne za tip kucista koje koristite
Nisam nasao tropolne konektorecpa sam koristio 6-topolne iz Komet elektroniksa tip CPA06 i CPM06


Na kontarte kuciste koje sam imao, s obzirom da nisam raspolagao sa originalnim konektorima, sam zalemio tri provodnika duzine 5 cm na ciji sam kraj postavio CPA06 konektor cime je omogucena laka demontaza.
Posle toga sam pristupio izradi trozilnog kabla sa paralelno povezanim konektorima CPM06. (rastojanje izmedju konektora 1,4 m).

Na plafonskom tapaciru sam obelezio i isekao rupe po nesto manjim dimenzijama od dimenzija kucista (tapacir je izuzetno loseg kvaliteta, nekakav los karton koji se kruni sa nalepljenim tankim tekstilom preko pa je neophodno seci na manju dimenziju). Na ivice otvora sam super-lepkom zalepio ojacanja od alu lima savijen oko ivice u obliku cirilicnog P jer bi se originalni karton vrlo brzo raspao i iskrzao.

Inace, prostor iza tapacira do krova je tacno dubine kao i kuciste svetla tako da po ugradnji nema deformacije tapacira, niti "upadanja" kucista pri pritisku

Instalacija je povezana paralelno na instalaciju prednje plafonjere
- crvena-stalni + vremenski ogranicen
- baja lososa- masa vremenski ogranicena na UCH
- crna- masa stalna

Ugradjeno kuciste izgleda


Sijalice koje sam koristio su cilindricne 36mm sa tri LED


Na kraju sve izgleda ovako
Samo zadnja svetla


i u paru sa prednjom plafonjerom i njevih 315 lumena


zac

#19
 :aplause: Lep izgleda.   I ja planiram to na uradim, e jedino sto nisam nabavio svetla za zadnju  klupu sa svojim prekidacem, takodje su od VW ali obicna... kao za kasetu. Imam i originalne konektore na njima.



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us





Loganovac

Nik, odlično izgleda!  :aplause:

Možda samo nije dovoljno jasno gde treba nabosti taj drugi CPM06 konektor, odnosno odakle se ovo svetlo napaja.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

nik

Evo malo preciznije

Nalemljeni produzetak na kucistu svetla sa konektorom CPA06


Sema izrade provodnika sa pozicijama CPM06 konektora i izgled provodnika na mestu gde je paralelno spojen levi CPM06 konektor


CPM06 konektor na otvoru na tapaciru i povezano kuciste

miki-bgd

#22
Danas uradjeno i probno osvetljenje zadnje klupe  :dobro:

Kazem probno, posto je u pitanju samo privremeno/test resenje. Posle isprobane varijante sa power led diodom, resio da probam da vidim kakva je situacija sa obicnim led diodama u seriji. Zadovoljan sam rezultatima  :wave: A jos se trosi i manje struje, potrosnja ispod 0.5W.

Stavio sam na dva mesta pozadi po 2 reda dioda. Sve to je uslo u skoljke za migavce pazarene na buvljaku. Evo i postupak
Skoljka migavca


Zadnji deo je isecen, tako da ostaje samo deo u koji ulazi poklopac


Evo i dioda. Ne secam se tacno vrednosti otpornika (dosta sam kombinacija probao veceras, pa sam na kraju zaboravio koja je :D )ali sam podesio da na skoro 14V daje struju od oko 22mA. Na 12V ide nesto preko 15, cini mi se. 3 od 5mm su vezane redno na otpornik, isto i 3 od 3mm, pa sve vezano paralelno.


Diode su mi ispale predebele, pa sam poklopac morao da lepim, koristio pistolj na silikonske stapice


Ovako je izgleda posle namestanja.


Skarabudzio sam i neki prekidac, tako da svetla pozadi mogu da se upale nezavisno od onih napred. Ne radi paljenje na otvaranje vrata jer me mrzelo da vucem i trecu zicu, a mislim da nema ni potrebe. Nalazi se na levom srednjem stubu tako da i vozac i onaj iza imaju pristup. Zica posle prekidaca ide napred ispod kedera vozacevih vrata, pa ispod neba uz soferku i dolazi do kabinskog osvetljenja.


Slike i nisu nekog kvaliteta, ovde je slikano kako to izgleda ali mislim da se ne vidi lepo


Da ponovim, ovo je samo test, zato nisam busio rupe u nebu i namestao to malo zgodnije. Sve je napravljeno tako da moze lako da se skine (lepio silikonskim stapicima) bez posledica kada bude isao u servis, zbog garancije. A i ne svidjaju mi se skoljke migavaca, hteo bih neko malo bolje resenje. Nisam probao da stavim svetlo sa strane, blizu rukohvata, jer mi se cini da odavde bolje pokriva. Mada, nisam ocekivao tako lepo da se vidi, kada sam probao bilo je nekako tamnije, rezultat me je prijatno iznenadio.

Nisam rekao da je struje uzeta iz kabinskog osvetljenja, posto tamo imam vise od 2W slobodne snage, koje sam dobio ubacivanjem power led. Nisam mogao da iskoristim postojeci osigurac na power led, pa sam ubacio novi (brzi 200mA) na gornji deo kabinskog osvetljenja (mora da se skine da bi se pristupilo osiguracu), cisto za svaki slucaj.

Za kraj, zadnja klupa lepo osvetljena, vidi se i dole prostor za noge. Potcenio sam obicne ledare u seriji, mislim da je rezultat slican power ledu (mozda za nijansu losiji, ali ubacivanjem jos nekoliko ledara, mislim da bi se sredila situacija). Kasnije ce na red doci neko elegantnije resenje  :cul:

ppejic

#23
Kako sada na zadnjim sedištima ima redovnih putnika, moje najveće blago i sreća i supruga, morao sam odraditi osvetljenje za malu princezu.

Kompletna instalacija je odrađena bez sečenja fabričke, a jedino je svod-nebo automobila moralo nastradati.

Prednja fabrička plafonjera, koja je odavno dobila 3x0.7W LED umesto jedne 5W tinjalice, je prebačena pozadi, a napred je upala nova plafonjera od Scenic-a, sa 3 sijalice i 3 prekidača.
U veoma skoroj budućnosti, svaka od te tri 5W tinjalice, sada več prednje plafonjere, biće za menjena sa 3x0.7W LED


Od svega je najzanimljiviji ovaj kabli i konektori. U nyon 3p muski konektor se ubaci knektor fabricke instalacije, a preostala dva su za plafonjere. Levi konektor sa slike je došao uz plafonjeru, srednji je najlon muški 3 pina kipljen u MG electronics Niš 11 din-kom i prilično dobro drži, desni konektor je sa rashodovanog PC-a, mislim od napajanja flopija.

petar313

@ppejic Kuda si provlačio žice od prednjeg svetla ka zadnjem i da li si ih dodatno pričvršćivao?
Razmišljao sam da sličnu stvar uradim, ali nisam zagledao koliko ima gore mesta za provlačenje žica i da li mora da se dodatno učvrste da ne lupka. 

nik

Pejo  :aplause:, ali valjala bi još poneka sličica, kako to izgleda, kako svetli, jesi ojačavao ležište u tapaciru... ?

Mesta imaš sasvim dovoljno između tapacira i limarije. Ja sam provodnike lepio kvalitetnijom alu trakom, ali svaka traka posle određenog vremena popusti, pa sam kao trajno rešenje koristio silikon (jednostavno se zalije provodnik) Imaš više na
http://www.daciaforum.in.rs/index.php?topic=3835.msg98385#msg98385

ppejic

#26
Ja sam sve u termo bužir, pa odozgo jos izolir traku. Inače, jedva sam provukao između svoda i krova. Realno, krov može leti da se napeče i do 80*C, izolacija na žici trpi i više, ali dodatna izolacija nije na odmet.



ppejic

#27
@petar313

Provlacio direktno iznad svoda i limenog krova. Provukoh jedva. Nema lufta pa ne moze lupkati.

Evo alata za provlacenje, teleskop antena od TV-a.



@Nik
u ovom trenutku leziste nisam ojacavao, a otvor je knap, tako da mozda i ne mora da se ojacava, mada u planu imam da se odradi kao kod fabrickog otvora.

hobbista

Povezao sam lampu za zadnju klupu!!!
Lampu od Megana mi je doneo Kristi u Kovačici (ako se ne varam). Rupu sam isekao odmah, ali nije bilo šanse da provučem kablove.
Pokušavao sam da proguram paljenu žicu kao vođicu, ali MCV ime neke prečke u krovu pa to nije išlo  :ne:
Danas sam vukao instalaciju za dodatne utičnice za upaljače pozadi, pa sam na to povezao i lampu  :c:
Lampa je sa 3 sijalice - leva desna i srednja, a izgleda spolja isto kao i prefnja na Loganu (biće slika uskoro).

Ono što me buni je da kada upalim levu ili desnu, pale se normalno. Kada upalim srednju, ona pali sve 3 sijalice !?
Kontakt sa prekidača na vratima je prazan, tako da se ništa ne dešava kada prebacim lampu u taj položaj  :ne:
Postao sam Kalif umesto Kalifa  :D

trajce

#29
 Evo jos mojih slika na ovu temu..
http://www.daciaforum.in.rs/index.php?topic=1915.msg125061#msg125061
Dodao sam lim dimenzija 10x10 x100mm, ofarbao spolja u crno i zalepio zajedno sa trakom, silikonom za staklo. Ako nekad budem skidao sve ovo nece ostati tragovi da je nesto radjeno.