Letnje gume

prethodna tema - sledeća tema

Drajver

Vidim da se niko od Vas ne bavi "protektiranim" gumama. Ja našao, 185/65/15 3400 dinara + 300 zamena ( verujem da uključuje novi ventil )

Protektirana guma - da ili ne?
Bez da se oglašavate sa primedbama "ja to nikada ne bih stavio" a da pojma nemate o čemu pričam, ili da pak imate sud " da, to je best bay".

Da pojasnimo, protektirana guma je :

Protektiranje guma


Copyright Revija SAT Plus, Veliki tockovi i Spediter.com


· Umesto da se baci, izlizani pneumatik može da se protektira i ponovo koristi
· Ako je noseća struktura očuvana, «podmlađena» guma je upotrebljiva kao i nova
· Svaki tip pneumatika može da se protektira
· Lepljenje novog gazećeg sloja se u svetu intenzivno koristi, čak i u najbogatijim zemljama
· Protektiranjem se troškovi za pneumatike smanjuju za bar jednu četvrtinu
· Ko i kako vodi računa o bezbednosti takvog pneumatika, ima li garanciju i da li se može koristiti na svim vozilima i u svim prilikama
Hiljade pneumatika za autobuse i kamione u našoj zemlji svake godine završava na đubrištima ili otpadima (ili, još gore, pored puteva), najčešće samo zato što je njihova gazeća površina izlizana. To izgleda normalno, jer je logično da izlizani pneumatik ne treba da se koristi. Međutim, stručnjaci kažu da je to isto kao kada biste zbog pregorele sijalice bacili ceo luster. Kao što na luster može da se stavi nova sijalica, tako i na izlizani pneumatik može da se nanese novi gazeći sloj. Taj postupak se zove protektiranje, a dobio je ime po nazivu za gazeći sloj – protektoru. Noseća struktura je obično mnogo trajnija od gazećeg sloja, pa je to osnovni razlog što je protektiranje razvijeno kao metod da se produži vek pneumatika. Gazeći sloj se troši, dok drugi delovi gume, uz pravilno korišćenje, dugo zadržavaju sve potrebne karakteristike. Dakle, ako se «ćelava» guma samo zameni novom, time se nepotrebno baca i njena noseća struktura, koja bi i dalje mogla da se koristi, jer je protkana čeličnim žicama i drugim ojačanjima. To je razlog što se u svetu mnogo koristi takav način obnove pneumatika, čime im se produžava radni vek. Kod nas se takvi pneumatici koriste mnogo ređe, pa se i bavimo ovom temom da bismo koliko-toliko objasnili i dobre i loše strane korišćenja protektiranih pneumatika.


Metode protektiranja - Toplo i hladno

Postoje dva osnovna načina protektiranja – topli i hladni. Kod toplog postupka se praktično ceo pneumatik, i gazeća i bočna površina, prevlače novim slojem gume i stavlja u kalup odgovarajuće veličine gde se, na temperaturi od oko 140 stepeni, Celzijusa novi materijal spaja sa starim, a u gazeći sloj se utiskuje šara. Zbog visoke temperature, pneumatik se može podvrgnuti ovom postupku samo jednom. Nedostatak toplog postupka je i to što je za svaku dimenziju pneumatika potrebno imati odgovarajući kalup, što znatno povećava cenu opreme za protektiranje.
Kod hladnog protektiranja, materijal se, u obliku trake, nanosi samo na gazeću površinu i on na sebi već ima šaru. Ta traka se lepi na istrošeni pneumatik u postupku koji, kao i topli metod, podrazumeva zagrevanje, ali ne u kalupu nego u posebnoj komori, na temperaturi nižoj od 100 stepeni Celzijusa. To zagrevanje ne utiče na strukturu gume, tako da hladni postupak može da se primeni više puta na istom pneumatiku.
Kod «klasičnog» hladnog postupka, novi protektor u radionicu stiže u vidu trake koja se seče na potrebnu dužinu i «namotava» na pneumatik. Postoje i protektori koji imaju oblik prstena koji se posebnom mašinom «nabacuje» na gumu. Kako se izvodi protektiranje

Važna je kontrola

Protektiranje počinje vizuelnom kontrolom u kojoj se odbacuju svi pneumatici koji imaju oštećenja. Zatim se na posebnoj mašini za brušenje skida preostali materijal gazećeg sloja, skoro do karkase (žica). Izbrušeni pneumatik se ponovo pregleda i, ako prođe i ovu kontrolu, ide na lepljenje novog protektora. Po potrebi, prethodno se popravljaju manja oštećenja. Izbrušena površina se najpre premazuje lepkom, zatim se na njega nanosi tanka traka vezivne gume, a potom i novi protektor. Ceo pneumatik se zatim stavlja u poseban omotač od gume iz kojeg se izvlači vazduh da bi se stvorio potpritisak koji obezbeđuje naleganje između površina koje se spajaju. Samo lepljenje se izvodi u komori pod pritiskom, autoklavu, gde gume ostaju nekoliko sati na temperaturi od oko 90 stepeni Celzijusa. Potom se obnovljeni pneumatici vade iz autoklava da se ohlade, pri čemu treba da stoje položeni na ravnoj površini. Opisani postupak se odnosi na hladno protektiranje, a slično je i kod toplog, osim što se novi materijal nanosi na celu površinu pneumatika, a termička obrada se vrši u kalupu, na nešto višoj temperaturi.

Koje gume mogu da se protektiraju

Samo očuvane
U principu, sve vrste guma za kamione i autobuse mogu da se protektiraju. Osnovni uslov je da noseća struktura pneumatika nije oštećena, da bi mogla da izdrži "novi život" pneumatika. To znači da na gumi ne smeju da postoje nikakva oštećenja, osim što je gazeća površina istrošena. Provera stanja gume se obavlja bar dva puta - pre nego što se počne sa protektiranjem i nakon što se brušenjem skine preostali deo gazećeg sloja. Kod nas se koristi vizuelna kontrola, a u svetu se primenjuju i rendgenski aparati, kakvi se inače primenjuju i pri proveri novih pneumatika u fabrikama. Pošto pneumatik vremenom propada, pravilo je da se za protektiranje uzimaju samo pneumatici koji nisu stariji od pet godina.
U praksi se pokazalo da su za protektiranje pogodni pre svega kvalitetni pneumatici čuvenih svetskih proizvođača. Kod manje kvalitetnih guma, noseća struktura obično ne može da traje duže nego prvobitni gazeći sloj, pa se one pri kontroli najčešće odbacuju.

Sigurnost i pouzdanost


Najvažnije pitanje
Proizvođači materijala i mnogi stručnjaci smatraju da je protektirani pneumatik po svim osobinama isti kao i novi. I brojna iskustva to potvrđuju, jer se protektirani pneumatici koriste na autobusima koji razvijaju veće brzine, opterećenim kamionima u dugolinijskom transportu i u drugim zahtevnim situacijama. Ipak, da bi protektirani pneumatik bio jednako dobar kao nov, neophodno je da budu ispunjeni određeni uslovi. Jedan od njih je da je pneumatik od početka svog radnog veka korišten na ispravan način, pod optimalnim pritiskom, bez preopterećenja i na dobrim putevima. U takvim uslovima, kvalitetna karkasa može da traje veoma dugo. Drugi važan uslov je da se protektiranje izvede na odgovarajući način, što znači sa kvalitetnim materijalima, na odgovarajućim mašinama i sa kvalifikovanim majstorima. Da bi potpuno moglo da se veruje protektiranom pneumatiku, trebalo bi ga dobro ispitati, što podrazumeva snimanje na rendgen aparatu.
Rupe na našim putevima i preteški tereti uništavaju strukturu pneumatika, a nijedna radionica nema rendgenski aparat za kontrolu. Tokom kriznih godina je bilo negativnih iskustava, dešavalo se da protektori otpadnu, što je stvorilo nepoverenje. Sve to ipak ne znači da protektiranje treba odbaciti, ali treba dobro otvoriti oči. Više prevozničkih firmi koristi protektiranje, neke obnavljaju više stotina guma godišnje, koriste ih na kamionima i autobusima koji saobraćaju na dugim međunarodnim linijama i zadovoljni su protektiranim pneumaticima. Postoji pravilo koje kaže da protektirani pneumatici ne treba da se koriste na prednjim točkovima. To bi moglo da znači da su oni manje pouzdani, ali pre bi se moglo reći da je u pitanju samo mera dodatne sigurnosti. U svakom slučaju, ona i nema veći značaj, jer u jednom voznom parku i nije realno da su sve gume protektirane (osim ako se takve ne kupuju). Kada je već tako, jednostavnije je ne dolaziti u dilemu nego nove pneumatike postaviti na prednje točkove.

Antrfile

Garancija
Iako u svim firmama za protektiranje usmeno garantuju za kvalitet svog rada, neke od njih ne daju pismenu garanciju ili daju garantni list u kojem nije baš jasno definisano šta garancija podrazumeva. Mnogi korisnici protektiranja veruju na reč, jer više godina rade sa istim firmama i imaju dobra iskustva, pa im papiri nisu važni. I radionicama za protektiranje je stalo da održe dobre odnose sa klijentima, pa prihvataju reklamacije iako se na to nisu pismeno obavezale. Međunarodni prevoznici treba da provere da li firma za protektiranje može da izda sertifikat za protektirane pneumatike, jer bez ovog dokumenta u stranim zemljama mogu da imaju probleme. Koliko puta jedan pneumatik može da se protektira ?
Najčešće dvaput.
Topli postupak protektiranja može da se primeni samo jednom na jednom pneumatiku, jer se pri tome, zbog visoke temperature, menja struktura materijala. Kod hladnog postupka, nema takvih ograničenja, a koliko puta će jedan pneumatik moći da se protektira zavisi od stanja noseće strukture. Dokle god su drugi delovi pneumatika u dobrom stanju, pneumatik može da se protektira. Jedan od važnih uslova je da nije stariji od pet godina, jer se smatra da tada noseća struktura više nema odgovarajuće karakteristike. U praksi, jedan pneumatik se obično protektira dva-tri puta, ali u inostranstvu ima slučajeva da se gazeći sloj menja i desetak puta.

Prednosti protektiranja

Velika ušteda
Za korisnike je osnovni razlog za protektiranje guma – ušteda. Protektiranje jednog pneumatika košta oko 50 odsto manje od novog pneumatika, pa je jasno da se protektiranjem štedi. Naravno, važna je i trajnost protektiranog pneumatika, a ona je, kod kvalitetnog protektiranja, približno jednaka kao i kod novog.
Osim za same korisnike pneumatika, protektiranje ima i ogromne prednosti u zaštiti okoline. Njime se znatno smanjuje broj odbačenih pneumatika, koji predstavljaju velik ekološki problem. Takođe se smanjuje i zagađenje koje stvara proizvodnja novih pneumatika.



Računica

Tri kao dve
I «od oka» je jasno da se protektiranjem štedi, a evo kako izgleda konkretnija računica. Uzećemo za primer kamionski pneumatik dimenzije 235/75 R 17.5, koji kod poznatijih marki košta između 10 i 15 hiljada dinara. Protektiranje ovakvog pneumatika košta oko 5.000 dinara, što je dva do tri puta manje od cene novog. Ako pretpostavimo da će se pneumatik dva puta protektirati pre nego što ode na otpad, ukupni trošak (za novi pneumatik i dva protektiranja) iznosi od 20.000 do 25.000 dinara. Ako bi se, umesto protektiranja, kupile dve nove gume, ukupni trošak bi bio od 30.000 do 45.000 dinara. Dakle, razlika je 10 do 20 hiljada dinara ili, tačnije, sa protektiranjem su troškovi manji za oko 30 do 45 odsto. Slično je i kod pneumatika za tegljače. Pneumatik dimenzije 315/80 R22,5 košta obično između 20 i 25 hiljada dinara, a njegovo protektiranje oko 9.000 dinara.
Gledano na nivou voznog parka, ušteda je nešto manja, jer neki pneumatici, zbog oštećenja, ne mogu da se protektiraju. U praksi se pokazalo da je 60 do 70 odsto pneumatika dovoljno očuvano da mogu da se protektiraju. Prema mišljenju profesora Gradimira Danona, jednog od naših vodećih stručnjaka u ovoj oblasti, realno je da u jednom voznom parku oko 35 odsto pneumatika čine jednom i dva puta protektirani pneumatici. U tom slučaju, troškovi su za četvrtinu manji nego kada bi se koristile samo nove gume.

Kako se koriste protektirani pneumatici


Pravila kao i za nove
Kao i kod novih, kod korišćenja protektiranih pneumatika je važno držati se njihove namene i drugih preporuka proizvođača. Većih ograničenja nema, osim što je česta preporuka da se protektirani pneumatici ne koriste na prednjim osovinama. Nosivost, najveća dozvoljena brzina i druge osobine se, u principu, ne razlikuju u odnosu na nove pneumatike, ali za svaki novi protektor treba proveriti osobine u uputstvu proizvođača. Važno je i održavati propisani pritisak i ne prelaziti propisano opterećanje, što, uostalom, važi i za nove pneumatike. S obzirom na to da se kod nas protektirani pneumatici ne proveravaju baš temeljno, možda bi se moglo preporučiti da se oni koriste nešto obazrivije. Trajnost

Može i bolje od novog
Trajnost protektiranih pneumatika je, tvrde proizvođači protektora, približno jednaka kao novih. Ona, naravno, zavisi od kvaliteta materijala, pa sa dobrim novim gazećim slojem može da se pređe i više kilometara nego sa nekim lošijim novim pneumatikom. Ako je posao dobro obavljen, verovatnoća da se gazeći sloj odvoji je ista kao i kod novog pneumatika. Dešava se da se, zbog preopterećenja, raspadnu bokovi ili noseća «platna» protektiranog pneumatika, a da je gazeći sloj ostao na mestu i očuvan.

Kako je u svetu

Od kamiona do aviona
U inostranstvu se protektiranje masovno koristi, i to u najrazvijenijim i najbogatijim zemljama. Osim na autobusima i kamionima, protektirani pneumatici se koriste i na avionima. U Americi, na komercijalnim vozilima ima više protektiranih pneumatika nego novih, a sva vozila saveznih vlasti su obavezna da koriste protektirane pneumatike. I oko 80 odsto guma na putničkim avionima u SAD su protektirane, a vrlo mnogo se koriste i na vojnim avionima. O bezbednosti korišćenja obnovljenih pneumatika govori i podatak da se oni koriste i na autobusima za prevoz dece.

Propisi

Čekaju se pravila
Kod nas ne postoje propisi koji se odnose na protektiranje pneumatika. Nema zakonskih obaveza ni u vezi sa samim pneumaticima, niti je regulisano ko može da se bavi protektiranjem. U svetu je drugačije, pa je, na primer, obavezno da se protektirani pneumatik na odgovarajući način obeleži, a radionica za protektiranje mora svoju stručnost da potvrdi atestom. Kod nas, u stvari, formalno važe međunarodni propisi, ali oni se za sada ne primenjuju. Može se očekivati da će kroz izvesno vreme protektiranje i kod nas dobiti zakonske okvire, tako da će korisnici imati veću sigurnost, što će biti podsticaj da se protektiranje više koristi.


E sad da ne budemo zloće, traži se mišljenje i iskustvo ako ga ko ima. Nije tajna da se na veliko rade u Rumi, cenu sam rekao. Surfujući net-om naišao sam na podeljene komentare koji se uglavnom vezuju za platežnu moć pojedinca bez komentara konkretnog korisnika.
Opšte iskustvo seže u "zimske" smeše u kojima su se protekti pokazali više nego dobri ( nema NI ZRNO PLASTIKE ) ali je letnja, za mene nedoumica.
Vozi li ko protekt?

Keka

Posto cene guma za prosecan automobil nisu toliki bauk kao cene guma za kamione, upotreba protektiranih pneumatika na automobilima nije rasprostranjena.

Kolika moze biti potencijalna usteda, a koliki je rizik? Ovaj clanak mi deluje kao cist marketing Mirka Alvirka i kompanije.

Svako od nas je video pored puta mnogo "raspadnutih" protektiranih guma sa kamiona. Ako su toliko dobre, zasto ne preporucuju upotrebu na prednjoj osovini?

Usteda od par hiljada dinara? Neka hvala.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


Drajver

Definicija "protekta" je samo sloj koj se nanosi na osnovu koja mora imati kvalitet. Ne sumnjam da si video pored puta sloj protekte otpao sa kamiona, ali čisto sumnjam da si ikada došao u nedoumicu da je bolje kupiti polovnu gumu a ne protektu. Takođe, gde se to snabdevate "original" gumama i koji je to pokazatelj? Fiskalni račun? Garncija na lepom papiru? Po čemu sudite da ne vozite protektu ako ste je ikada videli...

krle

Protektirane gume se posebno označavaju.

Drajver

Da na zapadu, potpuno si u pravu i tamo imaju privilegiju ( zelena planeta itd sranj... ) ali samo pitam one koji kupuju gume - kako znaju da su NOVE - Dobre, prave itd...

krle

Od 1987.g. neprekidno imam automobil. Nisam siguran koliko setova guma sam promenio u tom periodu. Zamenu sam radio u zavisosti od stanja gume (istrošenost gazećeg sloja, pojava balona) ili periodično na 4-5 godina bez obzira što je guma bila u dobrom stanju. Jednostavno, nikada nisam imao poverenje u pneumatike starije od pet godina i smatram ih opasnim. Znam   da sa novim gumama nikada nisam imao niti jedan problem i po tome cenim da su nove gume dobre. Možda protektirana guma ima približno iste karakteristike kao i nova, ali nisam siguran da  može imati isti indeks nosivosti i brzine kao i nova i da vremenski može trajati kao i nova.

Loganovac

Slažem se, tim pre što sve ima svoj vek trajanja, pa i guma. Pisao sam da kupujem nove letnje gume ne zbog toga što su mi fabričke Continental istrošene, izbacile balone ili u debalansu, već isključivo zbog toga što pokazuju znake truljenja, puno sitnih pukotina po sebi. Inače šara im je preko 4mm - još nisu ni blizu protektiranja. Sad, ako neko smatra da mu to odgovara slobodno nek se javi, dogovorićemo se oko cene. A kad im istroši šaru može da ih protektira pa Jovo nanovo...
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Keka

Ako im pre toge ne zvekne karkasa, kao na mojim Continentalkama. Mesec dana po isteku garancije, sara bila 5 mm. Slucajnost ili nas teraju da kupujemo nove?  :ces:
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!


nik

Odgovor na pitanje se nalazi već u tekstu
CitatJedan od važnih uslova je da nije stariji od pet godina, jer se smatra da tada noseća struktura više nema odgovarajuće karakteristike

Ko gazeći sloj potroši za manje vremena, moža mu se i isplati, ali kao što Keka reče
CitatAko im pre toge ne zvekne karkasa

sami snose odgovornost za to, ali lično mislim da pored naših puteva neko, ko "normalno" (15-20 kkm godišnje) koristi auto retko menja gume zbog istrošenog gazećeg sloja (ja barem u mojoj skromnoj vozačkoj karijeri do sada sam menjao gume upravo samo zbog problema sa nosećom strukturom-deformacijom guma, nijednom zbog potrošenog gazećeg sloja), tako da protektiranje guma za putničke automobile smatram nepotrebnom lutrijom.
U svakom slučaju, ko voli, nek' izvoli.

saša61beograd

Neke stvari nisu za reciklažu! U gumama je smeša prirodnog i sintetičkog kaučuka.Zato vozio ili ne,posle 5god.guma je za mlevenje.

Aleks

Ja licno nebih rizikovao. Kad kazem "rizikovao" neznam koliko se to kod nas kvalitetno radi, na zapadu se i mozda radi protektiranje kvalitetno. 

Drajver

#56
Nadovezujem se na Kekin post, u zadnjih 1-2 godine ovo je priča koju jako često čujem. Kupili ljudi nove gume a one se troše ko blesave. Kome je od nas palo na pamet da pogleda datum na gumi i ko nam garantuje da smo kupili novu a ne protektiranu gumu. Juče sam na poslu blejao 15 minuta u set zimskih protektiranih guma na parkingu, protekt je rađen na mišelin osnovi. Blejao sam i nema sile da bi ikada provalio da se radi o protektu. Zvao sam i firmu koja protektuje, kažu da se bez problema voze 20-30k pa mi onda krajnje čudno kada čujem kekinu priču kao i mnoge druge da se glat nove gume renomiranih proizvođača jedu ko blesave.

Loganovac

Citat: Drajver poslato 02.04.2011. - 17:54
Kome je od nas palo na pamet da pogleda datum na gumi...
Većini, mi se ovde držimo zajedno i jedni drugima dajemo korisne savete, shvatićeš posle nekog vremena. Ja sam, npr. kupio zimske gume 3 nedelje stare, a planiram ovih dana po istom kriterijumu da kupim i letnje. http://www.daciaforum.in.rs/index.php?topic=1383.msg30859#msg30859
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Veterinar

Citat: Drajver poslato 02.04.2011. - 17:54
Kupili ljudi nove gume a one se troše ko blesave...  Zvao sam firmu koja protektuje, kažu da se bez problema voze 20-30k...

185/65/15 3400 dinara + 300 zamena ... 

Siguru, koja mi se nije dopala i za koju mislim da se trosi najbrze od svih guma koje sam na tockovima imao, platio sam oko 40 evra po gumi, sa besplatnom montazom. Iste gume su presle do sada 53000 km i verujem da cu preci jos dvadesetak hiljada. Eto racunice.

Keka

Keka nigde nije rekao da se jedu kao blesave.
Valjda mogu i ja jednom u zivotu da budem svaki dan pijan!