Minimalni/optimalni/max obrtaji i brzina - kako vozite?

prethodna tema - sledeća tema

Capriolo

Kada se već pominje Lada Niva i njena aerodinamika, pa, šta kažu, koliki je njen koeficijent otpora vazduha?
Vozio sam veoma davno oko 3 godine paralelno dva atmosferska benzinca 1,6 sa 75 ks, oba sa dvogrlim karburatorom. Jedan je bio Lada Niva, a drugi suzuki vitara (mk1, hard top). Niva je bila značajno teža (Vitara je imala samo 970 kg).
Ako bi se kao merilo njihove aerodinamičnosti gledala potrošnja goriva na auto putu pri konstatnoj brzini od 100-120 ( a uz uvažavanje činjenice da je Niva bila sa stalnim 4WD pogonom i 4MT, pa i na auto putu, a da je Vitara na auto putu vožena uvek u 2WD i da je bila 5MT), čovek bi pomislio da Niva i nije bila tako neaerodinamična (ili, da su sva vozila tog doba bila neaerdinamična).
Oba vozila su bukvalno trošila "kao šuplja".

Loganovac

 :offtopic:    Nije potrošnja goriva mera aerodinamičnosti nego posledica.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

slavko_bgd

Citat: Capriolo poslato 24.08.2022. - 22:59
Kada se već pominje Lada Niva i njena aerodinamika, pa, šta kažu, koliki je njen koeficijent otpora vazduha?

Kažu ljudi nešto preko 1.00  :Smiley:


Veterinar

Ovako... Gledam da vozim defanzivno, kočim motorom kad god je prilika i vodim računa o potrošnji, ali ne na štetu komfora ili na štetu svog slobodnog vremena (uvek vozim maksimalno dozvoljenom brzinom).
E, sad, postoje retka mesta gde izbacim iz brzine. To su mesta gde nema mnogo saobracaja, pravci oko kojih je čistina, nisam u koloni, ne krećem se brzo i sl. Dakle, tome pristupam odgovorno. To su mesta gde bi ostanak u stepenu prenosa kočio auto, a takav tip lagane nizbrdice je u pitanju da brzina ostaje konstantna.

U vezi sa tim imam jedno zapažanje. U leru motor pokazuje 0.6 l/h potrošnju. Na pravcu, pri tačno 60km/h u leru 1 l/100km. Kako to? Zašto to?

bocca

Matematika, za 1 sat potroši 0.6 litara. Ako bi u leru išao 100 km/h pokazao bi ti potrošnju od 0.6 l/100km, zato što tada 100 km prelaziš za sat vremena. Kada ideš 60 km/h potrebno ti je više od sat i po da pređeš tih 100 km. Za sat potroši 0.6 i još za pola sata 0.3 i još malo preko i to dođe tačno 1 l/100km!  :ziveli:

Veterinar

Drugar, meni se nesto prespojilo u glavi. Nesumnjivo bi trebalo više da spavam. Pre pet minuta sam bio pred kucom i shvatio da sam pobrkao u glavi potrosnju na sat i na 100km i sve smesao na pogrešan način. Ovo ce biti treći moj post, koliko se sećam, koji smatram glupim i ostavljam ga ovde kao dokaz sopstvenog nerazmisljanja. To ce da mi pomogne da se ne ljutim i dalje kada mi neko postavi pitanje koje deluje glupo, poput:"Da li je moguće da sam legao kornjacici na nogu dok sam spavao?".

Zoran

Sam svoj gazda - vazda.

slavko_bgd

Citat: Veterinar poslato 26.08.2022. - 22:40
E, sad, postoje retka mesta gde izbacim iz brzine. To su mesta gde nema mnogo saobracaja, pravci oko kojih je čistina, nisam u koloni, ne krećem se brzo i sl. Dakle, tome pristupam odgovorno. To su mesta gde bi ostanak u stepenu prenosa kočio auto, a takav tip lagane nizbrdice je u pitanju da brzina ostaje konstantna.

U vezi sa tim imam jedno zapažanje. U leru motor pokazuje 0.6 l/h potrošnju. Na pravcu, pri tačno 60km/h u leru 1 l/100km. Kako to? Zašto to?

Kod novih vozila radi smanjenja potrošnje goriva/emisije gasova počinje da se pojavljuje "gliding" ili "sailing" mode, strategija pri kojoj se na određenim brzinama pri otpuštanju pedale gasa (uz naravno zadovoljenje još nekih uslova) automatski menjač šalta u N a kod nekih vozila se i zaustavlja motor, kao u S&S-u. Ideja je u korišćenju kinetičke energije vozila da bi se izbegavalo ubrzavanje umesto da se ta energija gubi kočenjem motorom pa troši više goriva za ponovno ubrzavanje. Tako da to što ti radiš danas više nije pogrešno, za razliku od toga kako su nas u prošlom veku učili u auto-školama. I ja to radim kada stanje puta i uslovi saobraćaja to dozvoljavaju, samo naravno ne gasim motor.

Što se tiče BC-a: ne treba se opterećivati sa time. Normalno je da BC na leru pokazuje potrošnju u lit/h jer je pređeni put 0. A kako će koji pokazivati zavisi od toga kako je koji programiran. Nijedan BC nije 100% precizan i tačan ali je lepo imati ga.

Drinski67

Vozim Logana 1.5 dCi od oktobra 2006. godine i prešao sam do sada 281000km.

Dok se motor ne zagreje vozim do 2000 o/min. Zimi mu treba 5-6km za 4 crtice, a leti 2-5km.

Na semaforima u Beogradu ubrzavam do 2500 o/min i onda prebacujem u viši stepen prenosa.

Na Ibarskoj magistrali vozim po ravnom 1800-2000 o/min u 5. brzini i tada troši ispod 5 l/100km.
Na uzbrdicama kada želim da ubrzam, poteram ga do 3000 o/min i uhvatim ga u višoj brzini na 2000 o/min, a on na moje zadovoljstvo i dalje prima gas u većini slučajeva... Kad se zaletim, Bubanj potok savladavam sa 120km/h u 5. brzini.

Po autoputu sam ranije vozio 3000 o/min i postizavao brzinu od 120km/h, uz potrošnju od 5,5 l/100km.

U međuvremenu je prestao da radi pokazivač prosečne potrošnje goriva, a počeo sam da vozim 130 km/h po autoputu na oko 3000-3100 o/min, ali ne znam koliko tada troši.

U preticanju ga poteram 3000 o/m u trećoj brzini i tada postignem 100km/h, kada prelazim u četvrtu brzinu. Veoma retko sam na kratko, poterao na 3500 i možda čak 4000km/h (nisam smeo tada da gledam obrtomer) zbog "situacije" prilikom preticanja. 

Nikad me nije izneverio i uvek sam se uz osmeh vraćao u desnu traku posle takvih preticanja oduševljen što je odnos težine vozila/snage motora/moment jako povoljan i zabavan.

Sve u svemu, prezadovoljan sam motorom !!! 
I potrošnjom ! 
I troškovima održavanja!

Sada zazirem od novim motora pošto ih ne poznajem, a rado bih kupio novi Jogger...



Logan 1.5DCI, Laureat pack New Edition od 2006
Opel Kadet 1.6D 86' godiste do 2006

Veterinar

Normalna voznja. Moje zapazanje, po secanju, bi bilo da je 1.5dci iz 2006.godine na 127km/h na 3000o/min.

glavonja3

Sa DCI iz 2017.-te gledam da vozim oko 1.500 obrtaja jer tada trenutna prosecna potrosnja pokazuje najmanje. Tako sam presao 10.000 km sa dugotrajnim prosekom 4l/100km po putnom racnaru i prosecnom brzinom 50km. Kada hocu da prebacujem u visu brzini gazim ga do 2.000 obrtaja i onda prebacim. Nekad zbog "situacije" prebacim i do 2.500 obrataja, a kada vozim po autoputu 130kmh onda je to bas toliko.

Inace isti utisak, nikad izneverio, zabavan, tih iznutra u kabini.

Jedino bih rekao da kada ukljucim klimu onda vise trosi sto ne moze da prikaze putni racunar preko trenutno-prosecna potrosnje...

Loganovac

Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

glavonja3

Ne moze - cini mi se da trosi vise nego sto prikazuje putni racunar. To je moj osecaj i to sam povezao sa cestim koriscenjem klime zadnjih mesec dva. Nisam merio metodom od cepa do cepa, niti imam neki drugi dokaz. Prosto mi se cini da putni meri samo ono sto se dobije pritiskanjem papucice gasa  :huh:

Loganovac

Naravno, u odnosu na vreme otvorenosti dizni i pritiska u railu aproksimira potrošnju goriva. Ali šta se mimo toga troši? Klima se pokreće motorom koji pokreće voziklo, sve što potroši mora da prođe kroz dizne i da se za toliko više pritisne papučica gasa, tako da ne razumem tvoju logiku.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

Andrix

#299
Ja, generalno lagano vozim, odnosno na niskim obrtajima. Pre ce auto da mi se ugasi nego sto cu da mu nabijem gas. Krecem sa oko 1200 obrta i menjam brzine vec posle 2000, ali zavisi od terena. Na ravnom izmenjam do 5.brzine do 50 km/h. Ali ako je auto opterecen, brdo, teram i do 3500 obrta, ali ne volim da mi ''drci'' na velikim obrtajima. Sve doziram po potrebi, inace osetim opterecenje ili upaljenu klimu, na gasu, vec pri polasku iz mesta. Inace ako je nizbrdo nekad i preskocim neku brzinu, prilikom kretanja iz mesta. Na auto putu 2500-3000 obr. to mu dodje 100-125 km/h.
Nisam toliko bogat da bih kupovao jeftine stvari