Kabinsko svetlo po vadjenju ključa

prethodna tema - sledeća tema

nik

Dobar deo novih vozila ima opciju da, kada se izvuče ključ, automatski se upali unutrašnje osvetljenje upravo iz razloga elegantne pripreme za napuštanje vozila sa svim stvarima. Problem je što ta vozila za pobudu najčešće imaju mikroprekidač u samoj bravi koji detektuje izvlačenje ključa i pali unutrašnje osvetljenje sa izvedenom instalacijom za isti (brave sa 6 izvoda).
Da ne bih otvarao vrata, palio ručno kabinsko svetlo, koje obavezno posle zaboravim da ugasim odradio sam nešto, pa ako neko ima želje i volje...
Pošto imam Zeder nije mi potrebna blokada volana zupcem na bravi kao vid zaštite od kradje, tako da sam u navedeni prostor ugradio mikrotaster koji daje signal da je ključ izvučen.

Da krenemo redom

Kao prvo moramo skinuti bravu za paljenje sa vozila. Neophodno je skinuti plastične obloge stuba volana odvrtanjem dva štafa sa donje strane (ima objašnjeno na forumu već više puta).
Kada smo skinuli obloge potrebno je odvojiti konektor brave paljenja. Isti je na šinskom nosaču sa leve strane sistema ventilacije ispod plastike table negde u visini prekidača na centralnoj konzoli (u crvenom krugu na slici) i jednostavno se povuče na dola



Kada ga izvučemo napolje, da bi ga odvojili potrebno je jednovremeno povlačiti konektor ka bravi i utvrdjivač na drugom konektoru u pravcu strelica na slici 


Pošto smo oslobodili konektor, pristupamo skidanju brave sa nosača.
Prvo je potrebno skinuti modul blokade paljenja (plastični prsten na bravi, jednostavno se svuče), a zatim je potrebno odšrafiti šraf koji bravu drži u ležištu (torx T20) sa gornje strane brave.


Pošto smo oslobodili šraf moramo da izvučemo bravu iz ležišta.
Brava se povlači u desnu stranu i izvlači iz cevastog nosača, ali je pre toga neophodno deblokirati zupce koji je drže u ležištu i onemogućavaju vadjenje bez ključa.


Da bi ih oslobodili moramo ključ u bravi da dovedemo u poziciju izmedju 1. i 2. položaja (od 4 položaja brave 0-1-2-3) čime ih deblokiramo nakon čega se mogu potisnuti šrafcigerom i brava izvući iz nosača.

Sada treba rasklopiti bravu koja se sastoji od cilindra, elektromehaničkog dela (tzv uložak brave) i, tako da ga nazovem, vodjice zuba koja u suštini objedinjava delove u celinu.


Bravu rasklapamo tako što odvijemo šraf na slici (torx T5 ili manji šrafciger) i jednostavno svučemo vodjicu.

Rasklopljeno izgleda ovako


Da bi skinuli zub brave neophodno je izbaciti osovinicu iz ležišta (crvena strelica na slici) koja zub drži na nosaču kroz otvor (plava strelica). Najlakše je zub zarotirati u desno za 90 stepeni i jednostavno istresti osovinicu napolje.


Nosač zuba na slici se, pri okretanju ključa u bravi, ,,zapinje" (povlači u cilindar, izvlači zub i deblokira volan), a po vadjenju ključa iz brave oslobadja, pod dejstvom opruge kreće ka stubu volana i blokira ga. Upravo ovu radnju ćemo iskoristiti za okidanje tastera.
To bi bilo sve oko rasklapanja fabričkih delova.

Za izradu sklopa mikrotastera sam koristio Omronov mikrotaster od 3A sa polugom (nabavljen u Kelco Beograd, cena oko 150 din)


Nakon toga sam izradio kućište tastera tako što sam na malo dužu pločicu od pertinaksa zalemio taster sa provodnicima. Bočne strane, koje će kasnije da služe kao šine po kojima se kreće nosač zupca, su izradjene takodje od pertinaksa sa kog je skinut bakarni sloj šmirglanjem. Osovinice su napravljene od drvenih čačkalica fi 2mm.


Po sklapanju kućišta sve to izgleda ovako


Kao što se na slikama vidi malo sam u polukrug savio polugu kako bi se izbeglo lomljenje pri davanju kontakta, odnosno, dovodjenja nosača zuba u zapeto stanje, a i da u opuštenom stanju taster ne bude aktiviran (izradjeni zupčić u opuštenom stanju nosača ne potiskuje polugu mikrotastera već je ,,prešao" preko nje).

Ajd neko nek postuje pa da nastavim.

nik

#1
Hvala kolega.

Na nosaču zuba sam od Bodifibera za popravku branika izradio mali zupčić debljine oko 1,5 mm u obliku latiničnog slova V.



Na sledećoj slici se vidi delimično izradjeni zupčić na nosaču (crveni krug).
Na slici je prikazan sklop tastera ugradjen u vodjicu. Zbog izvoda kontakta sam brusilicom isekao donju stranu  i sve, zbog učvršćenja i izolacije zalio pomenutim bodifiberom. Ovde mora da se vodi računa o količini da bi kasnije mogao nesmetano da se ugradi uložak brave. Strelicom je označen šraf kojim je sa zadnje strane pričvršćen sklop tastera za vodjicu. Samo pozicioniranje je izvedeno na način da sam sklopio vodjicu i cilindar, napeo ključem nosač i sa zadnje strane polako gurao sklop tastera kroz kanal na vodjici dok se ne čuje klik. Potom se malo vrati sklop, da se oslobodi taster i izbuši i pričvrsti šrafom. Zbog ovog podešavanja je i pločica na koju je zalemljen mikrotaster ostavljena malo duža u cilju olakšavanja manipulacije. Kada se podesi iseče se da ne viri iz vodjice.


Na slici se takodje vidi da bočne strane sklopa tastera ostavljaju do ,,plafona" kanala tek toliko prostora da prolazi nosač zuba i klizi po njima. Sve je podmazano litijumskom mašću radi smanjenja otpora pri klizanju.

Posle svega se sklopi brava i obrnutim redosledom vrati na vozilo.

Kontakte sa prekidača sam povezao jedan za masu, a drugi za provodnik izmedju pina 30 na UCH i prekidača u vratima tako da po okidanju tastera se praktično simulira otvaranje vrata i dolazi do paljenja svetla u kabini.

Posle instalacije se pojavio problem da je vreme ,,okidanja" tastera, zbog jake opruge, veoma kratko i najčešće ne aktivira svetlo zbog čega sam doradio sve sa sklopom za odloženo gašenje svetla (ima još uvek da se kupi u Kelco-u kao kit) na koji sam dogradio relej koji u kombinaciji sa navedenim uredjajem daje signal od nekih 2-3 sekunde (sa kondenzatorom od 50uF i potenciometrom podešenim na 6 kilooma) što je sasvim dovoljno za prepoznavanje od strane UCH i aktiviranje unutrašnjeg osvetljenja.


Blok šema uredjaja i povezivanja na instalaciju


Na kraju rezultat izgleda ovako



Loganovac

 :to:

Samo da proverim, svetlo se inače normalno uključivalo sa otvaranjem vrata ili daljinskim otključavanjem, a gasilo u trenutku zaključavanja daljinskim, par sekundi posle davanja kontakta ili 30 sekundi od zatvaranja vrata?
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

nik

Citat: Loganovac poslato 23.10.2013. - 19:39
:to:

Samo da proverim, svetlo se inače normalno uključivalo sa otvaranjem vrata ili daljinskim otključavanjem, a gasilo u trenutku zaključavanja daljinskim, par sekundi posle davanja kontakta ili 30 sekundi od zatvaranja vrata?

Pošto je kod mene Ambiance nivo opreme svetlo se inače normalno uključivalo sa otvaranjem vrata, a gasilo par sekundi posle davanja kontakta ili 30 sekundi od zatvaranja vrata. Nemam fabričku daljinsku CB, ali sam ubacio kineski modul. Paljenje po otključavanju daljinskim sam namestio preko modula.
:ziveli: