Ugradnja svećica namenjenih za motore sa plinom

prethodna tema - sledeća tema

daliborbrisk

Citat: Zoran poslato 24.10.2012. - 15:24
Vlio bi nešto naučiti pa sam slobodan pitati dalje: Možeš li objasniti pojavu detonacija usljed crkavanja bobine ili svjećice?  :wave:

Usled crkavanja sistema za paljenje, dolazi do poremećenog paljenja, varnica ne pali smešu kada treba već kasni i dolazi do eksplozije u trenutku kada ventili nisu u položaju u kojem treba da budu.

Kod sekvent sistema ova pojava je ređa i ne bi trebalo da dodje do detonacije, ali ipak se dešava.
www.brisk.rs
www.autogasservis.rs

Loganovac

#16
Paa, nije baš jasno objašnjeno...  :ces:

Logika kaže da u slučaju povećanog napona potrebnog za stvaranje električnog luka na svećici može doći do oštećenja izolacije (proboja) u namotajima bobine. Naravno. Ali do oštećenja neće doći u trenutku kad nema indukovanog napona u sekundaru bobine, već u momentu prevođenja upravljačkog tranzistora u izlazu ECU-a u neprovodno stanje, odnosno upravo onda kad je varnica potrebna. Zbog tog proboja najverovatnije neće doći do stvaranja varnice, dakle nema uopšte paljenja smeše. Zbog čega bi varnica kasnila?
Drugo pitanje, kakve veze ima sekvent sistem sa sistemom za paljenje da bi ova pojava bila ređa?
Treće pitanje, da li imamo na umu da svi plinaši na Forumu voze sekvent sistem?
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

daliborbrisk

#17
Dešava se da bobina crkne, ali da radi i ima kašnjenje u nekom trenutku (nekoj milisekundi koja se vidi samo na osciloskopu). Ne mora svako crkavanje da bude totalni prestanak rada, ako se ne varam?

Plinski sistemi, poznati kod nas kao sekvent sistemi, ubrizgavaju plin u zavisnosti od benzinskog tipa ubrizgavanja na automobilu (što ne znači da plinski uređaj radi sekvencijalno). Prethodnik sekventa je uređaj koji kompjuterski kontroliše protok ubrizgavanja gasa u jednoj tački, a sa razdelnikom deli se na svaki cilindar zasebno. Ovakav tip ubrizgavanja nastao je zbog velikih problema kod venturi sistema. Zbog već napravljene smeše (TNG/vazduh), pre ulaska u usisnu granu, dešavalo se da dođe do detonacije zbog paljenje iste u grani. Kod sekvent sistema mi nemamo smešu goriva u usisnoj grani, već se ona direktno ubacuje pomoću dizni ispred usisnog ventila i tako je smanjena šansa za jače detonacije koje mogu naštetiti automobilu (npr. protokomeru, map senzoru ili drugim delovima usisnog sistema i sistema za ubrizgavanje).

Treće pitanje nisam baš najjasnije razumeo?



@ daliborbrisk:
Strogo je zabranjeno citiranje prethodnog posta u celini.
www.brisk.rs
www.autogasservis.rs

Loganovac

Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

daliborbrisk

#19
Lepo sam napisao da bobina crkne i da nastavi da radi, ali sa određenim problemima. Na benzinu ta bobina radi bez primetnih problema, koji se vide samo na osciloskopu i koji na plinu prave trzaje, detonacije, pa čak i blokiranje plinskog računara... Sasvim slučajno, na sreću ili žalost, naša firma tj. servis poseduje osciloskop za merenje primarnog i sekundarnog napona, pa znamo o čemu pričamo i koji su problemi.
www.brisk.rs
www.autogasservis.rs

Loganovac

Nema potrebe da budeš neprijatan, jednostavno pokušaj da ne pišeš ovakve nebuloze. Takva maglovita objašnjenja iz zone sumraka i ne ostavljaju mesta za dalju diskusiju, možemo samo da ti verujemo ili ne verujemo.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

zac

Ne drzim niciju stranu, ali sam svedok kvara  bobine "na momente", elem, na JUgu mi se desio kvar primarnog kalema bobine...a manifestovao se tako da mi je auto trokirao kada se zagreje....najpre sam posumnjao u svecice, kablove, elektronsko palenje (komutator), razvodnik palenja, ..... ali nikako nisam sumnjao u bobinu, posto je auto kada je hladan normalno radio....sve sam izmenjao a problem je ostao. Merenjem unimerom omske vrednosti primara i sekundara bobine, uvek sam dobijao ispravne otpore...... tek kada sam pozajmio bobinu od prijatelja i zamenio, problem je nestao. Kako do tada nisam imao takav slucaj, staru bobinu sam odneo kuci i zagrevanjem na ringli ustanovio da kada se zagreje na neku temperaturu primarni kalem izgubi negde spoj-kontakt...kada se ohladi unimer pokaze otklon...  :bonk:

glavonja3

Vidim da se uglavnom spominju svecice za pogon na plin. Ja ga nemam, pa me interesuje koja je svecica deklarisana za najduze trajanje, koliko je to trajanje i koliko kosta ta svecica?

Loganovac

Žac, kvar koji si opisao (gubi kontakt u primaru bobine) najverovatnije izaziva povremeni izostanak varnice, možda može da dovede do pojavljivanja varnice i kad ne treba (ponavljam da se varnica stvara u momentu prekidanja struje kroz primarni namotaj), dakle možda i do paljenja smeše u usisnoj grani. Međutim, nismo ovde o tome pričali jer loša ili istrošena svećica ni na koji način ne može da izazove tu vrstu kvara.
Okolnost: kipuća voda - krompir omekša ali jaje otvrdne.
Dakle, ne žalite se na okolnosti već razmislite od čega ste napravljeni.

zac

Da, da, samo sam naveo primer svog iskustva sa bobinom....slazem se da istrosena svecica ne moze uzrokovati takav kvar...bar mi se to nikada nije  desilo za skoro milion predjenih kilometara.   :dobro:
I samo da dodam, dok sam imao problem sa bobinom, nikada se nije desilo da sevne varnica kada ne treba, vec je nije bilo kada treba.  :wave:

Zoran

Baš to sam  želio čuti - svjećica može raditi ili ne raditi. Svjećica koja ne radi ne može praviti detonacije - tako govori i moje iskustvo i zdrav razum  :ne:.
Sam svoj gazda - vazda.

daliborbrisk

#26
Citat: glavonja3 poslato 26.10.2012. - 07:37
Vidim da se uglavnom spominju svecice za pogon na plin. Ja ga nemam, pa me interesuje koja je svecica deklarisana za najduze trajanje, koliko je to trajanje i koliko kosta ta svecica?

Morate mi reći za koji auto Vam treba svećica. Ukoliko je to Logan, onda je najbolje staviti svećicu koja odgovara po toplotnoj vrednosti, zazoru i materijalu izrade fabričkoj.

To su verovatno svećice koje traju od 30.000 do 45.000km. Platina i iridijum traju od 90.000 do 100.000km, ali nisu preporuka jer im je radni napon preko 25.000v i mogu oštetiti bobine.

U BRISK-u, ove svećice se kreću od 240din po komadu pa na više.

Silver takođe mogu na taj auto i cena je 450din po komadu, a interval zamene je 45.000km.
www.brisk.rs
www.autogasservis.rs

glavonja3

U pitanju je auto iz profila. Kako se zovu (broj, sifra i sl.) te svecice koje mogu izdrzati 45000 km?

daliborbrisk

#28
Citat: glavonja3 poslato 29.10.2012. - 13:09
U pitanju je auto iz profila. Kako se zovu (broj, sifra i sl.) te svecice koje mogu izdrzati 45000 km?

BRISK Silver - DR15YS (srebrna elektroda, najbolji provodnik...prva preporuka) - 450din/kom
http://brisk.rs/proizvodi/svecice/auto/silver/

BRISK A-Line - 12 (svećica od itrijuma, druga preporuka) - 260din/kom
http://brisk.rs/proizvodi/svecice/auto/aline/

*svećice će verovatno poskupljivati u narednom periodu jer još uvek držimo cene od prošle godine
www.brisk.rs
www.autogasservis.rs

slavko_bgd

Citat: Loganovac poslato 25.10.2012. - 13:10
Paa, nije baš jasno objašnjeno...  :ces:

Logika kaže da u slučaju povećanog napona potrebnog za stvaranje električnog luka na svećici može doći do oštećenja izolacije (proboja) u namotajima bobine. Naravno. Ali do oštećenja neće doći u trenutku kad nema indukovanog napona u sekundaru bobine, već u momentu prevođenja upravljačkog tranzistora u izlazu ECU-a u neprovodno stanje, odnosno upravo onda kad je varnica potrebna. Zbog tog proboja najverovatnije neće doći do stvaranja varnice, dakle nema uopšte paljenja smeše. Zbog čega bi varnica kasnila?
Drugo pitanje, kakve veze ima sekvent sistem sa sistemom za paljenje da bi ova pojava bila ređa?
Treće pitanje, da li imamo na umu da svi plinaši na Forumu voze sekvent sistem?

Ja bih ovde pokušao da odgovorim na pitanja kolege Loganovca, na osnovu skromnog iskustva koje imam u vezi vozila sa TNG-om:

1. Ne kasni varnica, ona je uvek tu na vreme ali se zbog loše varnice (nizak ili nedovoljan probojni napon, prevelik ili premali zazor svećica, itd) smeša pali kasnije ili se loše upali pa sporije sagoreva. Ako sagorevanje nije u potpunosti završeno do momenta tzv preklapanja otvorenosti ventila (overlapping), zapaljeni gasovi iz cilindra preko "odškrinutog" usisnog ventila pale smešu gasa i vazduha u usisu i onda se desi detonacija. Ako se to dešava, prvo se menjaju svećice, zatim kablovi pa redom dalje. Mnogo slučajeva detonacija smo rešili zamenom svećica i/ili ostalih delova sistema za paljenje, bez obzira što pri radu na benzin nije bilo niti problema niti poboljšanja;

Slučaj a) NEMA VARNICE: Ako se zbog greške u upravljanju desi da se varnica ne generiše- ok, mislimo "nema veze", motor malo štucne, "progune" i teraj dalje. Nije tako: nesagorelo ("živo") gorivo završava kroz izduv u katalizatoru i urniše ga. Direktna posledica ovakve greške je pregrevanje katalizatora (čak i kod kod sistema upravljanja koji isključuju ubrizgavanje u slučaju greške P030x Misfire ). Da ne dužim: nepotpuno sagorelo ili uopšte ne opaljeno (mislim zapaljeno) gorivo vremenom razara katalizator.
Slučaj b) Ako generisana struja visokog napona ne preskoči između elektroda svećice - mora da opali negde drugde. Ne bi ste verovali kad bi vam neko pričao kakve smo kolege i ja "zone sumraka" i "X"-fajlove preživljavali samo zbog svećica i struje. Najlakše se rešava kad crkne bobina, a verujte na reč da su to bili najmanji troškovi u poređenju sa nekim sr...njima koje su naši klijenti pretrpeli i debelo platili. Aj' da ne bude sve crno, to je kao ono u crtanom filmu kad Duško Dugouško turi prst u cev od puške a Elmer opali (stariji će znati o čemu pričam);

2. Kod sekvent uređaja su dve osnovne razlike u odnosu na prethodne "venturi" uređaje u kada govorimo o paljenju smeše: mesto uvoda gasa u motor i tačnost u formiranju smeše. Slično kao kad bi poredili karburator i elektronsko ubrizgavanje benzina. Samo da podsetim da čak i karburatorski motor kad radi na benzin zna da "drekne" ako postoji greška u sistemu za paljenje ili u razvodnom mehanizmu.
Kod sekvencijalnih plinskih uređaja ako dođe do pojave opisane iznad, jednostavno nema dovoljno zapaljive smeše da bi detonacija nešto oštetila. I drugo, zahvaljujući daleko preciznijem i kontrolisanom ubrizgavanju goriva granica upaljivosti smeše u cilindru je mnogo šira tako da se značajno smanjuje mogućnost pogrešnog ili nepotpunog sagorevanja smeše;

3. S obzirom da svi vozimo vozila sa sekvent plinovima, samo da potsetim nešto: svi Dacia motori imaju tzv "waste spark" sistem bacanja varnice (1-4 i 2-3 cilindar rade istovremeno). Da ne teoretišem kako, zašto, prednosti i slično samo želim da dam savet: redovno kontrolišite i redovno menjajte svećice. Budite spremni da probate različite tipove svećica ali kad nađete one sa kojima po Vama motor najbolje radi- držite se toga i napišite svoja iskustva (i dobra i loša).

I još malo iskustava, jedan slučaj od pre godinu dana: Fiat Punto 1,2_8V, 2001 god, uvežen iz SR NJemačke, prešao 200kkm i ima fabričke svećice, s kojima je otiš'o iz Italije (imam slike, čuvam ih za buduće majstore). Ugradim plin (sekvent) -motor na benzin radi, plin radi loše. Vlasnik donese nove svećice (ne znam gde ih je našao) -počnu da probijaju kablovi , auto i dalje na benzin radi a na plin trza. Ode čovek u radnju, donese nove kablove (kablovi budibog s nama), ja zamenim, auto na benzin malko trzucka a na plin puca (?!) .Znači, čuju se sitne detonacije iz usisne grane kad radi na plin, na benzin samo trza i motor se treska (samo?).

E onda meni padne roletna, odem u AP Sport i kupim najskuplje kablove za 40e, Dalibor donese svećice BRISK Silver i smrdlj...ivi Punto proradi, samo prži. Auto je bio kod mene nekoliko dana, ja sam ga slatko vozio dok se vlasnik nije razdužio.

Pozdrav i izvinjavam se zbog dužine posta.