K&N filteri

prethodna tema - sledeća tema

alen

Dacia Solenza 1.4 8v MPI 75 ks 112 nm + jh3

DrJekyll

Relativno :offtopic:

http://www.youtube.com/watch?v=jO8yQinWeJw&feature=related

Primetite zadršku gasa...tj kada stisne papučicu čuje se prvo psss pa tek onda posle nekog vremena krenu obrtaji. E zbog toga se meni gasi na semaforu i mislim da je to zbog lošeg goriva kao što smo i konstatovali.
Horse Power is how fast you will hit the wall but TORQUE is how far will wall move after you hit it...

alen

Dacia Solenza 1.4 8v MPI 75 ks 112 nm + jh3

YUgisa

Nadam se da se urednici nece buniti sto podizem jos jednu cemu nakon dugo vremena, ova je poslednja ;) Barem u Tuningu :D Sto se tice sportskih filtera, probao sam razne kombinacije i samo jedna je bila zaista uspesna.

Prvo, moram reci da mi je zao sto je kod nas K&N filter sinonim za sportske filtere, mislim prvo i da razjasnimo, K&N je samo jedan proizvodjac, nije opsti naziv za sportske filtere posto to mnoge buni. Drugo kao jedan od proizvodjaca, jedan je i od najgorih po mnogim testiranjima, iako ima najcesce najslabiju protocnost uz to ima i cesto najgoru filtraciju (iako bi svako ocekivao da je jedno kompromis drugom). Na mnogim testiranjima, dva proizvodjaca se najcesce isticu, a to su BMC i APEXi, mada pored K&N, jedino je koliko toliko taj BMC zastupljen kod nas, mada u mnogo manjem procentu iako totalno neopravdano jer pored dobre filtracije moze se pohvaliti i cesto sa nekim boljim performansama sto vecinom je zasluga njegovog dizajna pecurke koja je smestena u posebnom kucistu.

Drugo, sam filter je retko kad restrikcija motoru, ima nekih motora ali to su vise neki specificni izuzetci nego pravilo. Najveca restrikcija motoru u usisu je ceo sistem do usisine grane tj leptira. Razlog za to je sto vecina prosecnih vozaca nece preteranu buku motora iz usisa pa postoje razlicite restrikcije po pitanju precnika, oblika, rezonatori, te cevi krivudaju sve u nadi da se poniste rezonancije i umanji buka. Pored toga oni moraju da racunaju da postoje svakakve budale, tako da usisi moraju biti postavljeni visoko kako bi se izbegao hidroudar (plus posto su papirni filteri, ne pogoduje im cak ni mala kolicina vode tj vlage) usled voznje kroz neku baru, zbog toga ih ne mogu postaviti na neko bolje mesto sme kod hladnjaka gde obicno nema ni prostora pa sem sto je mali dotok vazduha, cesto je zagrejan od same radijacije hladnjaka, pogotovo kad se vozite po gradu i manjim brzinama.

Samim tim, jasno je da od panelnih filtera koji zamenjuju fabricki nema puno dobitaka, jedini dobitak moze biti to da redovnim ciscenjem (cescim nego zamena papirnog filtera) mozete odrzati konstantau snagu umesto da opadne sa zaprljanoscu filtera.

Sto nas vraca na popularne pecurke koje retko kad daju neka poboljsanja zato sto ih ljudi postave najcesce u kontaktu sa visim temperaturama... Odvodjenje 20-30cm od motora nece puno znaciti, dok god je u motornom prostoru u dodiru sa temperaturom motora.

Jer glavna stvar kod tih filtera je uklanjanje drugih restrikcija u usisu i snizavanje temperature usisanog vazduha. Ne vredi nista to sto je 30% protocniji filter jer to ne znaci da ce motor uvuci 30% vise vazduha, on ce i dalje uvuci koliko moze da provuce kroz leptir i usisinu granu. Tako da jedino ako postoji neka restrikcija ispred toga (a ponovo kazem, retko kad je sam filter problem), jedino tako se moze postici povecanje snage pored nize temperature usisanog vazduha. Takodje nas ovo vraca na one pametne prodavce koji vam tvrde kako je neki filter prevelik za neki motor, tako nesto ne postoji, filter moze biti samo premali za motor, nikako prevelik jer kao sto kazem, motor ce uvuci koliko moze ne koliko filter moze da pruzi. Naravno ako je premali, dzabe on ima 30% vecu protocnost kroz filtracioni materijal ako je 50% manja povrsina od fabrickog pa mu bude i 20% manja protocnost. Mada cesto motori imaju i filter puno vece povrzine i protocnosti nego sto motor zahteva.

Tako da sto se tice restrikcija, najbolje je da filter ako je pecurka i cev koja ide od pecurke do usisine grane bude veceg precnika nego sto je ulaz u uzisinu granu tj leptir. Uz to je bitno da nema neke ostre krivine koji bi umanili protocnost i to je cela filozofija. Ali nas ovo vraca nazad na pricu o nizim temperaturama usisanog vazduha kao jedan od glavnih nacina povecanja snage na usisu.

Sto je hladniji vazduh, to je gusci sto znaci da ga motor moze sagoreti vise a takodje manja je sansa od detonacija i slicno. Ono sto se meni licno pokazalo kao idealno resenje, to je izrada hermeticki zatvorene kutije u koju ce se postaviti pecurka ili panelni filter, ovo naravno nece mnoge obradovati jer kao prvo, iako je buka veca nego sa fabrickim filterom, ipak je redukuje a takodje necete biti frajeri kad otvorite haubu pa umesto neke fensi pecurke vi imate kutiju. Pored toga napravljen je ogroman usis direktno do maske, umesto fabrickog 40mm, napravljen je 110mm.


Kutija je totalno hermeticki zatvorena, na spoju dve polutke kucista je stavljena diht traka, sve je zavareno na spojevima tako da jedini vazduh koji moze da udje je onaj iz maske. Ono sto je jos bitno reci je i ram air efekat.

E sad ja znam kako svi zamisljaju ram air efekat i da price idu da se on moze javiti tek pri brzinama vecim od 160-200+km/h ali treba sagledati prvo cinjenice. Ja ne sporim tu cinjenicu, ali efekat koji se javlja pri tim brzinama podrazumeva da ukoliko imate atmosferski motor, pritisak u usisu ce biti toliki da nece biti vakum, nego ce preci preko 1bar odnosno preko atmosferskog pritiska. To je pravi ram air efekat koji se javlja pri tim brzinama. Ipak, ne treba iskljuciti cinjenicu, da cak i pri manjim brzinama, javlja se pritisak u ovako izradjenom usisiu, samo on nije veci od samog atmosferskog pritiska, ali ipak je delimicno sabijen vazduh i samim tim gusci.


Ono sto mogu da potvrdim sa ovakvim resenjem je da je sigurno funkcionalan, nisam imao na zalost da izmerim na dyno ali taj podatak nije dati ni subjketivnim osecajm u voznji. Taj podatak potice iz cinjenice da mereci A/F odnos motora, sa ovakvim usisom se drasticno osiromasi smesa sto se moglo videti i po samim svecicama koje dobiju vrlo bledu boju (za one koji ne znaju, bela boja na svecicama znaci siromasnu smesu, svetlo braon (boja nes kafe) je optimalna, crna i garava oznaca prebogatu) i da sam ja sa stelujucim regulatorom pritiska goriva morao da podignem protok goriva do motora za oko 5-6% kako bih komepnzovao visak vazduha koji fabricko ubrizgavanje nije uspevalo da kompenzuje. Naravno, to je na kraju i dalo neko osetnije poboljsanje u performansama koje ja verujem da bi bilo merljivo i na dyno. Naravno ne bih ocekivao cuda, 3% mozda u savrsenom svetu 5%... Naravno znam za neke primere gde su motori dobijali cak i sa losijim resenjima po 10% ali su ti motori imali neke zaista retardirane restrikcije u usisu.

Jos bih dodao da poboljsanje ne mora uvek da bude u piku maksimalnih performansi motora...  Ovo kazem jer sam gledao dyno test za neki auto, ako se dobro secam bio je Pezo 205, 1.9GTI, on je tamo na piku maksimalne snage dobio ja mislim 3-4ks, ali na nekim nizim obrtajima je imao cak 11ks vise u odnosu na fabricki sistem, inace je bio test BMC kompletnog sistema do leptira (tj filter i ceo usis sa cevima).
Godine iskustva nisu dokaz kvaliteta. Zasto?
Pa zato sto mozda radis sve pogresno jos od pocetka...

Matori prdavci...

hobbista

#49
Moram da dodam par stvari, pa i po cenu da pomisliš da imam nešto protiv tebe  :ne:

Dugo sam i ja bio u tom svetu (tuning) i ni sam ne znam šta je mit a šta istina. Verujem da se promenom filtera, pa čak i promenom usisa do protokomera/leptira ne može dobiti na snazi. Jedini dobitak se može ostvariti ukoliko se pozicionira na mesto odakle može da usisava hladniji vazduh, odnosno ram air kada je postavljen kako treba i kada se ispune uslovi. I ovde je pitanje koliki je taj dobitak.
Da prenesemo u stvarni svet, svaki proizvođač bi stavio usisno crevo većeg prečnika i malo veći filter kada bi tako mogli da dobiju par konja.

Za siromašnu smešu nešto nije kako treba. Protokomer/MAF+IAT daju podatak o količini (masi) usisanog vazduha, tako da se količina goriva daje prema tome, pa se onda koriguje u zavisnosti od čitanja lambde.
Na Daciama (kod ove sirotinje sa 8V) nemna MAF-a, tako da ostaju MAP i IAT, ali opet korekcija ide preko lambde. Ne bi smela smeša da bude siromašna.

Ram air bi kod nas mogao da se desi kada je WOT, a u tom režimu računar uvek gura bogatu smešu, odnosno drži lambdu u režimu bogate smeše.

E sada, cela ova priča je za "obične" motore. Ukoliko si radio "nešto" na glavi, onda je moguće da dizne ne mogu da napoje motor koliko mu treba, pa ostaje ili da dižeš pritisak u railu ili da menjaš dizne.


Jedno je sigurno - stavljanjem "sportskih" filtera promeniće se zvuk koji dolazi ispod haube, što će stvoriti placebo efekat -
"auuuuu koliko sam brz sada" (i ja sam bio takav) :D
Postao sam Kalif umesto Kalifa  :D